سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

محمد منظرنژاد ـ فعال حوزه‌ی گردشگری و راهنمای اکوتوریسم

در متنی که در اختیار خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده، توصیه‌هایی را برای سفر در تعطیلات نوروزی ارائه کرده و از مسافران طبیعت و سایت‌های تاریخی خواسته است، با قضاوت رفتارهای خود در سفر، از آثار طبیعی و تاریخی بیشتر محافظت کنند.

او در این مطلب آورده است: با توجه به سفرهای سال‌های اخیر در ایران و تجربه‌های به‌دست آمده، از تمام گردشگران خواهشمندم که خود را قاضی کنند و در عملکرد و رفتار گردشگری خود قضاوت کنند و از هیچ سازمانی در نوع رفتار گردشگری خود گله‌مند نباشند و بدانند که این وظیفه‌ی همگی ماست و به نوع شخصیت و رفتار شخصی ما بستگی دارد و طبیعت نباید تاوان کم‌کاری ارگان‌ها یا ضعف رفتار شخصی گردشگر را بدهد. لذا خواهشمندم در رفتار خود دقت و به نکات زیر توجه کنیم:

1ـ آیا تا به حال به زباله‌های شخصی خود فکر کرده‌اید و برای کاهش تولید زباله برآمده‌اید؟ سعی کنید در سفرهای خود از ظرف‌های شخصی استفاده کنید و از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید. همچنین از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنید که کمترین زباله را تولید کند.

2ـ تا جای ممکن زباله‌های خود را تا شهر و به نزدیک‌ترین سطل زباله حمل کنید. این‌که بعضی از افراد، سازمان‌ها را مقصر می‌دانند و از نبود سطل زباله گله می‌کنند، هیچ‌گونه ارتباطی به نوع رفتار شخصی ما ندارد، زیرا می‌توانیم با کمترین هزینه (همراه داشتن کیسه‌ی زباله) زباله‌های خود را جمع‌آوری کنیم و به نزدیکترین سطل زباله در مسیر برسانیم و بدانیم رها کردن زباله در طبیعت، بی‌توجهی شما را به محیط زیست می‌رساند و مانند آن است که شما زباله‌ی خود را در زیر کابینت یا به زیر فرش مخفی کرده‌اید. با انباشت زباله‌ها اثرات مخرب زیست‌محیطی پدیدار می‌شود و این به معنی آن است که محیط زیست مانند خانه‌ی ماست.

3ـ زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت رها نکنید، چون جلوه‌ی طبیعت و آن تصویر زیبا از بین می‌رود. لذا خواهشمندیم که چهره‌ی زیبای طبیعت را برهم نزنیم و بگذاریم که همه‌ی گردشگران با نگاه به این طبیعت زیبا، به مسؤولیت‌پذیر بودن بیشتر اهمیت بدهند.

4ـ سعی کنید همان‌گونه که به طبیعت وارد می‌شوید به همان‌صورت طبیعت را ترک کنید، به آن معنی که افراد بعدی فکر کنند، کسی به آنجا راه نیافته است.

5ـ در صورتی که زباله‌ای در طبیعت می‌بینید، خود را مسؤول بدانید و آن را بردارید و در کیسه‌ی زباله قرار دهید. شاید این حرکت شما در فردی یا افرادی که در مسیر هستند فرهنگ‌سازی کند و سبب حرکت دسته‌جمعی برای پاکیزگی محیط زیست شود.

6ـ در طبیعت از صدای طبیعت (صدای پرندگان و جانوران، رودخانه و برگ‌ها) لذت ببرید و از سر و صدا و بلند کردن صدای موزیک بپرهیزید، چراکه پایداری و زندگی حیات وحش را مختل می‌کند و سبب مهاجرت حیات وحش منطقه می‌شود.

7ـ خواهشمندیم خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانید و از برداشت هرگونه نمونه‌ی جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، رسوبات و فسیل‌های دریایی بپرهیزید، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ی اکوسیستم را برهم می‌زند.

در سال‌های اخیر شاهد برداشت ماسه‌های نقره‌یی از جزیره‌ی «هنگام» بودیم و باید گفت، هم‌اکنون در آن ساحل، دیگر ماسه نقره‌یی وجود ندارد و گردشگران بدون مسؤولیت‌پذیری، ماسه‌ها را برداشت کرده و با خود برده‌اند و پس از انجام خرید خود و با توجه به سنگینی ماسه‌ها، آن‌ها را در هتل یا خیابان رها کرده‌اند. تصور این حرکت از ابتدا تا انتها و قضاوت با خود شما.

در صورتی که با افرادی مواجه می‌شوید که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، آن‌ها را با خرید خود حمایت نکنید. در سال‌های اخیر مشاهده کردیم تعدادی از افراد به فروش شاخ گوزن و قوچ و ... می‌پردازند و تعدادی نیز مرجان‌ها را می‌فروشند. باید گفت این کار به زندگی حیات وحش لطمه وارد می‌کند. با کندن یک تکه مرجان تمام اکوسیستم ساختاری مرجان و نیز چرخه‌ی زندگی ماهی‌ها به خطر می‌افتد. زمانی خواهد دید که جانداران برای تأمین عناصر مورد نیاز بدن‌شان از شاخ‌های حیوانات رها شدن در طبیعت، تغذیه می‌کنند.

8ـ در رفت‌وآمدهای خود به طبیعت سعی کنید از مسیرهایی تردد کنید که کمترین خسارت و کمترین فرسایش را به طبیعت بزند. در سال‌های اخیر با توجه به وجود مسیرهای معین (مشخص شدن زون حساس و زون‌های گردشگری) گردشگرانی را شاهد بودیم که از هر گوشه و کناری خود را به جایی می‌رساندند که نتیجه‌ی آن تخریب بود. برای مثال، بالا رفتن از رسوبات تشکیل‌شده از دوران‌های بسیار قدیم در دره‌ی ستاره‌ها و در نهایت تخریب یا بالا رفتن از آثار فرهنگی بسیار قدیمی و مهم مانند چغازنبیل.

9ـ برای سفر و برنامه‌ی خود مسؤولیت‌پذیر باشید و کمی درباره‌ی منطقه‌ی مورد هدف مطالعه کنید و با آداب و رسوم و فرهنگ افراد منطقه آشنا شوید. هر منطقه از ایران دارای یک فرهنگ خاص و اعتقادات خاصی است. بنابراین باید به اعتقادات و فرهنگ مردم بومی منطقه‌ی هدف گردشگری احترام بگذارید.

10ـ با محیط بانان در مناطق چهارگانه‌ی محیط زیست و مسؤولان گردشگری در سایت‌های مورد هدف همکاری کنید.

11ـ در مسیرهایی که با عشایر و خانواده‌های کوچنده (عشایر) مواجه می‌شوید، بدون هماهنگی به چادرهای آن‌ها وارد نشوید و عکاسی نکنید، چراکه چادرهای آن‌ها مانند خانه‌های ماست. آیا ما دوست داریم افرادی ناشناس به خانه‌ی ما وارد شوند و از ما عکاسی کنند. لذا باید با سرپرست آن‌ها آشنا شوید و در صورت تمایل از سوی آن‌ها، عکاسی کنید.

برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی پیشنهاد می‌کنم، علاوه بر داشتن احساس مسؤولیت، ابزارهایی مانند کیسه‌ی زباله، دوربین چشمی و عکاسی برای تماشای طبیعت و ثبت خاطرات، کتاب راهنما، نقشه‌ی منطقه و لباس مناسب و همرنگ با طبیعت همراه داشته باشید.

طبیعت در سفر میزبان شماست، سعی کنیم به‌عنوان گردشگر برای میزبان، مهمان خوبی باشیم و به حقوق میزبان احترام بگذاریم. به یاد داشته باشیم، بهترین عبادت برای پروردگار، استفاده صحیح از نعمت‌هاست. با مسؤولیت‌پذیری و احساس مسؤولیت می‌توان از طبیعت بهتر استفاده کرد


آیت الله سیداحمد علم الهدی ناگفته هایی از انتخابات خبرگان رهبری را مطرح کرد.

عضو مجلس خبرگان می گوید: بعد از اینکه بیش از 50-60 نفر از اعضای خبرگان از آیت الله مهدوی کنی از ایشان درخواست کردند، علی رغم این موضوع، ایشان تا لحظات آخر تسلیم نشد، اما بعد از اینکه خود آقای هاشمی به ایشان پیغام داد، تصمیم ایشان قطعی شد.
 
آیت الله سیداحمد علم الهدی درباره چگونگی پذیرش آیت الله مهدوی کنی برای ریاست خبرگان در انتخابات هیات رئیسه گفت: ما از اول که آیت الله مهدوی کنی عضو خبرگان شدند تمایل داشتیم ایشان این مسئولیت را بپذیرند. این پیشنهاد برای انتخابات فعلی خبرگان نبود بلکه دوره قبل هم ما به ایشان پیشنهاد کردیم و بنده به ایشان پیشنهاد کردم که «ما تقاضا داریم که شما برای خبرگان کاندیدا بشوید.»

وی با بیان اینکه در اینکه آیت الله مهدوی کنی افقه فقهای فعلی خبرگان است، کسی شکی ندارد، ادامه داد: شخصیت علمی و فقهی و سوابق ایشان از همه بیشتر است و خود آقای هاشمی هم این موضوع را قبول دارند.

علم الهدی با اشاره به روند طی شده بعد از درگذشت آیت الله مشکینی، در ریاست خبرگان، خاطرنشان کرد: وقتی آیت الله مشکینی به رحمت خدا رفتند، آیت الله مهدوی کنی عضو خبرگان نبودند. در میان دوره ای که ایشان عضو خبرگان شدند در همان جا هم ما و خیلی از بزرگان از ایشان دعوت کردند که برای ریاست کاندیدا شوند اما ایشان به هر دلیلی نپذیرفتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حتی خود آقای هاشمی هم در همان انتخابات دوره قبل هیات رئیسه، از ایشان برای این موضوع درخواست کرده است، اظهار داشت: بنابراین درخواست از آقای مهدوی کنی چیز تازه ای نبوده است منتها این بار بحث آقای مومن، بنده یا دیگران نبود. این بار 50 -60 نفر از ایشان درخواست کردند و به گونه ای به ایشان فشار آمد و در عین حال خود آقای هاشمی هم به ایشان پیغام داد.

وی با اشاره به ماجرای پیغام آیت الله امامی کاشانی برای آیت الله مهدوی کنی، ادامه داد: شاید دو ماه قبل بود که آیت الله امامی کاشانی به ملاقات آیت الله مهدوی رفتند و از جانب آقای هاشمی این پیغام را بردند که «اگر ایشان بیاد من کاندیدا نمی شوم.» وقتی آیت الله امامی کاشانی این خبر را آورند، چون همه اصرار داشتند ایشان حضور داشته باشد و فشار از بیرون و پیغام خود آقای هاشمی موجب شد، تصمیم ایشان قطعی شود.

علم الهدی در ادامه با اشاره به اینکه برخی سایت ها موضوع حضور آیت الله مهدوی کنی را منتصب به وی کرده اند،گفت:اینکه چرا این نسبت را به بنده دادند؟ به اعتبار اینکه نعوذ بالله بنده با آقای هاشمی بد هستم نیست. بلکه دلیلش این بوده است که بنده از همه به آقای مهدوی کنی نزدیکترم. بنده 30 سال است که با ایشان همکارم. در کمیته انقلاب اسلامی همراه ایشان بودم و بعد هم در دانشگاه امام صادق(ع) با ایشان تنگاتنگ ارتباط داشتم. به اعتبار این قرب و نزدیکی این قصه به اسم بنده مطرح شد. و الا نه اینکه بنده نظر منفی روی جریانات دیگر داشتم نبوده است


نخستین کسی که پدیده منشور اخلاقی را وارد فوتبال ایران کرد؛ کسی نبود جز رئیس سازمان لیگ برتر. وقتی نام عزیزالله محمدی به عنوان مخترع پدیده منشور اخلاقی در تاریخچه اختراعات فوتبالی فدراسیون فوتبال به ثبت رسید بسیاری از کارشناسان حقوقی و فوتبالی اعلام کردند اختراع عزیزمحمدی به هیچ وجه نمی‌تواند بازدارنده مناسبی برای تخلفات فوتبالی شود اما مبتکر این طرح با رد تمامی انتقادها اعلام کرد اجرای این طرح فرهنگی فضای ناپاک فوتبال ایران را پالایش خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک فوتبال ایران به فوتبالی پاک و بدون آلایش تبدیل خواهد شد.
از زمان اجرای این طرح تا به امروز نزدیک به دو سال می‌گذرد و برخلاف انتظارها نه تنها آمار بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها در فوتبال ایران کاهش پیدا نکرد بلکه این اتفاقات روز به روز بیشتر شد تا مشخص شود اختراع عزیزمحمدی کارآیی لازم را نداشته و فعالیت‌های نابهنجار تبدیل به اقدامات زیرزمینی شده است. همچنین تمام آنهایی که قرار بود برای همیشه از فوتبال ایران بروند با قدرت بیشتری البته در پس پرده، فعالیت‌های غیرقانونی خود را افزایش دادند تا فوتبال ایران با چالش‌های بیشتری رو به رو شود.
شکست قطعی این طرح چند هفته پیش علنی شد که رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای رسمی اعلام کرد: «سال آینده هیچ محرومیتی در قالب منشور اخلاقی نداریم و تمام محرومانی که به دلایل مختلف از سوی ستاد منشور اخلاقی با محرومیت مواجه شدند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند و به کار خود در فوتبال ایران ادامه دهند.»
انگار این موضع‌گیری صریح رئیس فدراسیون فوتبال خیلی زود به عزیزالله محمدی هم تاثیر کرد، چون او در خصوص گمانه‌زنی‌های موجود در مورد محرومان منشور اخلاقی بدون این که سخنان قبلی خود را به خاطر داشته باشد، اعلام کرد: «بنا بر تصمیمی که قبلا گرفته شد، تمام مربیانی که تاکنون بنا به دلایلی موقعیت حضور در لیگ برتر را نداشتند، محرومیت‌شان بخشیده شده و می‌توانند دوباره فعالیت کنند. ما با این کار به آنها فرصت مجددی دادیم!»
رئیس سازمان لیگ برای آن که شکست اختراعش با هجمه منتقدان همیشگی‌اش رو به رو نشود، اظهارنظر جالبی را مطرح کرد و گفت: «سال اینده منشور اخلاقی باز هم اجرا خواهد شد، از این رو ما تمام رفتار مربیان و بازیکنان را در فصل جاری رصد می‌کنیم تا اگر کسی مرتکب تخلفی شد، با وی به شکل منطقی برخورد کنیم، اما اخباری که این روزها در محافل خبری مطرح می‌شود که فلان بازیکن محروم خواهد بود، به هیچ وجه صحت ندارد.»
***
سخنان رئیس سازمان لیگ تنها یک معنی می‌تواند داشته باشد و آن چیزی نیست جز شکست! اختراع خلق الساعه عزیزمحمدی و دوستانش با شکست دور از انتظاری رو به رو شد، چون اگر وی با دلایل و مستندات محکمه پسند فرد یا افرادی را محروم می‌کرد، امروز مجبور نمی‌شد از اجرای تصمیم‌های خود عقب نشینی کند و رای به بخشش آنها بدهد؛ عزیزمحمدی شکست خورده بزرگ این بازی است و کسی نمی‌تواند منکر این اتفاق شود، او بارها تاکید کرد به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که متخلفان وارد عرصه فوتبال شوند اما حالا چه شده که او از تخلفات چشم پوشی می‌کند؟
افرادی که تا امروز پشت خط ماندند و از آنها به عنوان مربیان و بازیکنان منشوری نام برده می‌شده یا دچار لغزش شدند یا نشده‌اند اگر مرتکب لغزش شدند چرا باید دوباره وارد فوتبال شوند اما اگر بدون دلیل دچار محرومیت شدند، حالا نمی‌توان با یک مصاحبه انتظار داشت که آنها این اتفاق را فراموش کنند. امروز هیچ کسی نمی‌تواند از کنار این اتفاق به سادگی عبور کند چون عزیزمحمدی و دوستانش آنقدر در طول این دو سال به گوش مردم خواندند که ما فلان و بهمان می‌کنیم که حالا کسی نمی‌تواند به همین راحتی بپذیرد که این همه هیاهو و سر و صدا به خاطر هیچ بوده و در نهایت کار با یک مصاحبه به پایان می‌رسد.


از سوی سازمان لیگ کارت "محمود یاوری" به عنوان سرپرست جدید تیم فوتبال استیل آذین صادر شد تا وی با این عنوان جدید هدایت تیمش را در لیگ برتر برعهده بگیرد.
"عزیز الله محمدی" در گفتگو با خبرنگار ان اظهار داشت: با فسخ کارت سرپرستی صادق درودگر، کد کارت وی برای آقای محمود یاوری صادر شد و ایشان مشکلی برای نشستن بر روی نیمکت تیم استیل آذین در دیدار برابر سپاهان نخواهد داشت.
رئیس سازمان لیگ در مورد اینکه آیا این اقدام باشگاه استیل آذین غیر قانونی نیست اظهار داشت: زمانی این امر برخلاف قانون بود که ما در این زمینه قانونی می داشتیم اما آئین نامه سازمان لیگ در این زمینه سکوت کرده است.
منتقدان و کارشناسان می‌گویند کارت گرفتن یاوری به عنوان سرپرست تیم استیل‌آذین، برای فرار از قانون منع حضور یک سرمربی در بیش از دو تیم طی یک فصل بوده است و کار درستی به حساب نمی‌آید. آقایان بر این باورند که این حرکت، دور زدن قانون به شمار می‌رود و نمی‌تواند اقدام شایسته‌ای باشد، اما آیا واقعا حق با صاحبان این طرز تفکر است؟
 باشگاه استیل‌آذین توانست که قانون پرنقص لیگ را دوربزند.  وقتی یک مجموعه خاص چنان در تصویب قوانین و مقررات امور جاری مربوط به خودش، ناتوان و عاجز است که با پیش پا افتاده‌ترین ترفندهای ممکن می‌توان قانونش را پیچاند ، چرا نباید دست به این کار زد؟ به ویژه وقتی پای یکی از همان مقررات عجیب و «من درآوردی» فوتبال ایران وسط باشد!
شاید اعتراض‌های امروز به دور زده شدن قانون توسط محمود یاوری و باشگاه استیل‌آذین، کاملا بیهوده و غیرعقلانی به نظر می‌رسد. در درجه اول، این خود «قانون» است که باید از خودش صیانت کند؛ یعنی چنان دوراندیشانه، جامع و مانع تصویب و اجرا شود که هیچ‌کس، تحت هیچ شرایطی نتواند از آن فرار کند. چگونه می‌توان باور کرد فدراسیون فوتبال، در زمان وضع مقررات مربوط به محدودیت آمد و رفت مربیان لیگ برتری، حتی همین‌قدر هم تامل و تفکر به خرج نداده که بتواند حضور غیرمجاز سرمربیان با عناوین متفرقه روی نیمکت تیم‌های جدید را پیش‌بینی کند؟
 کاش آقایان هنگام تصویب قوانین ریز و درشت و لازم و نالازم، کمی هم به ارزش و اعتبار این کلمه مقدس بیندیشند و کاری کنند که پشت کردن به آن و نادیده گرفتنش تبدیل به عادتی ساده و رایج نشود.
به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال کماکان دلش می‌خواهد همه چیز را با «زور» پیش ببرد. اینکه در بازار فوتبال ایران، مربی خوب به اندازه کافی وجود ندارد یک واقعیت مسلم به حساب می‌آید، این هم که بسیاری از جابه‌جایی‌ها تحت سلطه خوفناک «دلالیسم» و با دخالت مولفه‌های نامشروع و غیرقانونی انجام می‌گیرد نیز تردیدی وجود ندارد. با این حال راه مقابله با این وضعیت، فقط تراشیدن بایدها و نبایدهای غیر منطقی و خدشه‌دار کردن وجهه «قانون» نیست. فدراسیون فوتبال، اگر درست مدیریت شود، در دل خودش این پتانسیل را دارد که وضعیت آشفته فعلی را سامان بدهد. 
محمود یاوری سرمربی فوتبال است. او با تیمهای بزرگ و زیادی کار کرده‌است. وی یک بار هم در سال ????(????. م)به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده‌است. او به عنوان سرمربی در تیم صبای قم فعالیت می‌کرد تا اینکه به دلایل فنی از این تیم جدا شد. از تیمهای معروف او می‌توان به شاهین بوشهر، تراکتورسازی تبریز، ذوب آهن، سپاهان، استقلال اهواز و راه آهن اشاره کرد.

یاوری که در ابتدای فصل سرمربی صبای قم هم بود امسال با سومین پیراهن باشگاهی در لیگ حاضر می‌شود که این مسأله یک رکورد تاریخی نه در ایران که در سراسر جهان است.
جالب این که "عزیز الله محمدی" ترئیس سازمان لیگ هم اعتقاد دارد که نقایصی در قانون لیگ وجود دارد ! وی گفت : به هرحال مقررات سازمان لیگ اجازه نمی دهد یک مربی در طول یک فصل برای ? بار بر روی نیمکت تیمهای مختلف بنشیند که به نظر می رسد این مقررات نیاز به بازنگری و اصلاح دارد 


همشهری ماه در شماره اخیر خود (فروردین ماه) پرونده‌ای ویژه با موضوع حزب اللهی‌ها منتشر کرده که در آن به باز‌شناسی جنبش شهری مذهبی ضدلیبرال پرداخته است. این پرونده حاوی گفتگوها، یادداشت و گزارش‌هایی همچون آغاز حرکت حزب الله در ایران؛ نسل اول حزب الله از پیروزی انقلاب تا سال ??؛ حزب الله در دوره اصلاحات؛ حزب الله و احمدی نژاد از تعامل تا انتقاد است. 

تیپ‌شناسی موتورسواران حزب الله روایتی متفاوت از حاشیه‌ای از زندگی حزب اللهی‌ها است که در پرونده ویژه همشهری ماه به قلم رضا مهدوی منتشر شده است. 

در این یادداشت می‌خوانیم: 
سازمان‌ها، نهاد‌ها و احزاب معمولا برای خود "لوگو" ، "پرچم" و "نمادی" انتخاب می‌کنند تا از این طریق هم شاخصه‌ای داشته‌ و هم اعضاء و زیرمجموعه‌ها با آن‌ "سمبل" به راحتی و به طریق رسمی شناسایی شوند. 

گاهی نیز برخی تشکیلات و جریانات ناخواسته و در یک فرایند غیررسمی به نماد و یا نمادهایی منتسب می‌شوند که صرفا محدود به آن نماد و لوگو نیز نمی شوند. 

حتی نوع خاصی از پوشش نیز می‌تواند به "نماد قراردادی" گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی تبدیل شود، مانند کوتاه یا بلند کردن‌های مو، آرایش مو به سبکی خاص یا همان طور که کراوات در کشورهای غربی جزئی عادی از لباس رسمی مردم محسوب می شود و بر عکس صدر ایران نماد افراد غربزده به شمار می آید.

جامعه شناسان ذیل تعاریف خود از مفهوم "نماد" بیان می کنند که نماد زاییده اجتماع است، هر جامعه ای نیز با توجه به شرایط خاص و ویژگی های خود نماد و یا نمادهایی تولید می کند.
هرچند جریان سیاسی- اجتماعی "حزب الله" هیچ‌گاه به طور رسمی فعالیت حزبی و گروهی نداشته است اما از آنجایی که یک جریان تاثیرگذار در جامعه ایرانی پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، به طور ناخواسته مولد یک سری نماد‌ها شده است و در حال حاضر گویا این نماد‌ها در انحصار حزب الله قرار دارند. جدای از نمادهای فصلی و دوره‌ای حزب الله، مانند پیراهن‌های سفید پاگون دار و دو جیب - معروف به لباس چینی- که در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت مرسوم بودند، برخی مدل‌های خاص «موتور سیکلت» نیز از دیگر نمادهای حزب اللهی‌ها محسوب می شوند. 

افراد بسیاری هنوز سکانس معروف فیلم «آژانس شیشه‌ای» را به یاد می آورند، آنجایی که «اصغر» به عنوان نمادی از رفقای حزب اللهی «حاج کاظم» و «عباس»، با موتور هوندای خود به کمک آن‌ها می‌آید و حلقه یاران را تکمیل می‌کند.

البته استفاده از موتور، و موتورسواری در انحصار حزب اللهی‌ها نیست، اما طیف گسترده‌ای از حزب اللهی‌ها با برخی مدل‌های خاص موتور در دوره های زمانی مشخص شناخته می‌شوند. هونداهای سی جی‌ ???، موتورهای پرشی ها و وسپا‌ها هنوز هم پس از پایان نماز جمعه در پارکینگ‌های موتور به وفور دیده می‌شوند. پارکینگ‌های موتوری که خیلی بیشتر از پارکینگ‌های ماشین به هنگام نمازجمعه مشتری‌های حزب اللهی دارند. 

سی جی ???های چراغ گرد
مطمئنا سازندگان ژاپنی هوندای ??? سی سی- مدل سی جی- در سال ???? میلادی هیچ‌ گاه در مخیله اشان نمی گنجید که این وسیله نقلیه روزگاری در ایران به سمبل جریان حزب اللهی مبدل شود. این موتور که هم سن و سال انقلاب اسلامی ایران است از آن دست وسایل نقلیه است که برای عده بسیاری نوستالژی‌های زیبایی به همراه دارد. بسیاری از خانواده‌های جوان حزب اللهی که بیشتر از طبقه مستضعفین جامعه بودند روزگاری از این مرکب دو چرخ برای گردش در شهر و رفت و آمد استفاده می‌کردند. 

سی جی ها در ایران درحالی به بدنه انقلاب پیوند می‌خورند که حسابی به این عنوان «جا» افتاده اند و مبدل به نمادی برای گروه‌های حزب اللهی شده اند. قیمت ارزان، جمع و جور بودن بدنه و در دست بودن لوازم یدکی موتور از ویژگی‌های هوندا ??? بود که هر روز به طرفداران آن اضافه می‌کرد.

تریل‌های سفید و قرمز جبهه‌ای
در ایام دفاع مقدس بخاطر شرایط خاص منطقه‌های جنوب، لجستیک سپاه موتورهای پرشی و تریل‌های بسیاری را به دست پاسداران و بسیجیان سپرد. این موتور‌ها در دو کلاس ??? و ??? سی سی بودند که در بسیاری از تصاویر یادگاری از رزمندگان، این موتور‌ها در کنار آن ها دیده می‌شوند. حتی کمتر فیلم دفاع مقدسی می‌توان دید که در آن موتورسوار واحد اطلاعات/ شناسایی و یا حتی فرماندهی بر این موتور‌ها که در رنگ‌های سفید و قرمز بودند، سوار نباشد. پس از پایان دفاع مقدس این موتور‌ها یا در پادگان‌های نظامی ماندند و یا در مزایده به فروش رفتند. بیشتر مشتری‌های این موتور‌ها هم خود حزب اللهی‌های بودند که بخاطر یادآوری روزهای جبهه و جنگ از خرید این موتور‌ها استقبال می‌کردند.


وسپا "موتور خانواده" حزب الله
هر چند بسیاری از جوانان حزب اللهی پس از تشکیل خانواده نیز از‌‌ همان موتورهای هوندا ???خود استفاده خانوادگی می‌کنند، اما وسپا موتوری مناسبتر و ایمن تر برای رفت و آمد به همراه همسر و گاهی نیز فرزندان به شمار می‌رود. وسپا هم مانند هوندا ??? ارزان قیمت است اما استیل خاص آن موجب می‌شود که «خانواده پسند‌تر» باشد. با نگاهی به پارکینگ هیات‌های مذهبی‌ای که در آن زنان هم شرکت می‌کنند، آشکار می شود که وسپا بیشتر به چشم می خورد. 

هرچند صرفا این حزب اللهی‌ها نیستند که راکبان این موتور‌ها می باشند، اما سالیان سال است که این موتور‌ها مرکب حزب اللهی شده و امروز به «نماد» این گروه تبدیل شده است.

روز ?? مرداد ???? بحرین با فشار انگلیس و ضعف و اغماض رژیم شاه رسما استقلال خود را در برابر ایران اعلام کرد و در ?? آذر همان سال نیز به عضو یت سازمان ملل متحد درآمد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن شناخته شد.

جدایی خواهی در بحرین زمانی پدیدار شد که این منطقه از ???? م. تحت سلطه کامل بریتانیا درآمد. پیش از این انگلستان از طریق انعقاد قراردادهای گوناگون کوشیده بود تا این سرزمین را تحت حاکمیت خود درآورد. نخستین قیام عمومی بحرین در مارس ???? بر ضد «شیخ عیسی بن علی‌» نخستین حاکم از سلسله آل‌خلیفه شکل گرفت‌. این قیام با دخالت سرهنگ «آرنولد ویلسون‌» نماینده انگلیس در خلیج فارس سرکوب شد و بازداشت و تبعید ناراضیان به «زباره‌» در شمال شبه جزیره قطر را در پی‌داشت و درگیری‌های شدیدی را میان قطر و بحرین بوجود آورد. این امر باعث شد قطر با انعقاد قراردادی خود را تحت الحمایه انگلیس سازد. این رویداد نقطه آغاز بیش از یک قرن کشمکش سیاسی ونظامی میان بحرین وقطر بود.

در سالهای بعد به تدریج افکار عمومی در بحرین به ایران متمایل شد. انقراض سلسله قاجار در ایران و طرح ادعاهای ارضی رژیم پهلوی اول این تمایل را در میان مردم بحرین افزایش داد و از جانب دیگر بر حساسیت انگلیسی‌ها در منطقه افزود وآنان را به تحکیم پایه‌های نفوذ و سلطه خود در بحرین سوق داد.
این رخداد باعث شد انگلیسی‌ها در ???? م . شیخ عیسی بن علی را برکنار و یکی از کارگزاران خودـ «چارلز بلگریو» ـ را در ???? به عنوان مشاور امیر بحرین روانه این سرزمین سازند. اقدامات این مشاور که تصمیم گیرنده اصلی در بحرین بود افزایش نفرت عمومی نسبت به سیاستهای استعماری انگلیس درمنطقه را در پی داشت و «بگلریو» در مواجهه با اولین اعتراض‌آمیز مردم از بحرین خارج شد.

در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، تظاهرات فراگیر شد و به جنبش عمومی ضداستعماری تبدیل گردید. انگلستان می‌دانست که کاهش کنترل بر بحرین، به از دست رفتن سراسر خلیج فارس خواهد انجامید؛ می‌خواست به هر بهایی، قیام مردم بحرین را سرکوب کند و در این راه دامن زدن به اختلافات مذهبی را پیشه کرد. میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کرد و زمینه‌های برخورد این دو را بوجود آورد و در دهه ?? م. بحرین را چند بار درآستانه جنگهای خونین داخلی قرار داد.
از طرفی جنگ کانال سوئز و هجوم نظامیان انگلیسی به مصر، سبب افزایش تنفر اعراب خلیج فارس و به ویژه مردم بحرین نسبت به انگلیس و همچنین ترویج احساسات ناسیونالیستی عربی در این کشور گردید، اما این احساسات غالباً توسط پلیس غیربومی بحرین سرکوب می‌شد.

از اواسط قرن بیستم ادعاهای تاریخی ایران در مورد حاکمیت بر بحرین جدی شد. مجلس شورای ملی در آبان ???? لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و دو کرسی خالی برای نمایندگان «استان چهاردهم‌» در نظر گرفته شد. این اقدام و تهدید ایران در مورد تحریم هر سازمان ومجمع بین‌المللی که بحرین را به رسمیت بشناسد، موضوع را پیچیده‌ کرد.

اما فشار انگلیس به شاه به دست کشیدن ایران از ادعاهای ارضی‌اش نسبت به بحرین انجامید.
در ???? شاه طی دیدارش از هندگفت‌: «اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهیم شد و هر کاری که بتواند اراده مردم بحرین را به نحوی که نزد همه جهانیان به رسمیت شناخته شود، نشان دهد خوب است‌.»

ایران سعی داشت تا سرنوشت بحرین در یک همه‌پرسی تعیین شود، در حالی که دولت بحرین وحکومت انگلیس هریک به دلیل آن که همه پرسی و رجوع به آرای مردم بحرین سبب نفی سلطه آنان از این کشور می‌شد، با آن مخالفت کردند. در نتیجه ایران و انگلستان توافق کردند تا به جای برگزاری همه‌پرسی‌، از سازمان ملل متحد خواسته شود سرنوشت سیاسی این سرزمین را از طریق یک نظرسنجی از میان گروهها و طبقات مختلف تعیین کند.

حکومت بحرین که تحت نفوذ انگلیس بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عربها دگرگون سازد. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند.

نظرخواهی از روز ?? فروردین ???? آغاز شد و مدیر دفتر سازمان ملل در ژنو از سوی «اوتانت‌» ـ دبیرکل وقت سازمان ملل ـ مأمور انجام این کار شد. وی پس از پایان مأموریت دوهفته‌ای خود در بحرین گزارش برداشتهای خود از صحبت با مردم و گروه‌های بحرین را که به ادعای وی از علاقه آنان به استقلال حکایت می‌کرد تسلیم دبیرکل نمود.

با اعطای این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ??? ـ ?? اردیبهشت ???? ـ را که خواسته مردم بحرین را تایید می‌کرد صادر نمود. این قطعنامه به دولتهای ایران و انگلستان ابلاغ شد و به این ترتیب تهران و منامه در ???? ش. مرزهای دریایی میان خود را تعیین و تصویب کردند و روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها آغاز نمودند. بحرین روز ?? مرداد ???? رسما استقلال خود را در برابر ایران اعلام کرد و در ?? آذر ???? رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن درآمد. از آن پس تاریخ ?? دسامبر ـ ??آذر ـ به عنوان روز ملی بحرین شناخته می‌شود


نوروز 90رنگ و بویی سیاسی دارد، سیاسی از جنس منطقه‌ای اما در شهر شیراز. شهری که میزبان جشن نوروز با حضور مقامات بلند پایه 20 کشور منطقه است. جشنی که قرار است با شکوه هر چه تمام تر برگزار شود. اما این جشن منتقدان زیادی دارد، منتقدانی که عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را دارند، برخی از این منتقدان خواستار لغو این جشن منطقه ای شدند. 
امروز موج انتقادات از برگزاری جشن منطقه ای نوروز در شیراز آغاز شد. بیشتر این منتقدان نمایندگان مجلس هستند. نمایندگانی که عموما از طیف اصولگرا و حامی دولت به حساب می آیند. برخی از این منتقدان برگزاری این جشن را انحرافی می دانند و آن را به تفکر "مکتب ایرانی" ربط می‌دهند. برخی دیگر نیز خواهان لغو این جشن به دلیل اوضاع منطقه هستند.
جشن منطقه ای نوروز در حالی برگزار می‌شود که سازمان ملل متحد در اوایل اسفند سال گذشته سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای عید نوروز را به عنوان "روز بین المللی نوروز" و "فرهنگ و صلح جهانی" به رسمیت شناخت. 
در نوروز سال 89 نیز جشن سیاسی نوروز با حضور سران کشورهای فارس زبان در ایران برگزار شد اما جشنی که امسال ترتیب داده شده است قرار است گسترده تر و باشکوه تر باشد. 


امروز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار لغو جشن نوروز در تخت جمشید و اختصاص هزینه آن برای کمک به جنبش مقاومت در بحرین شد. 

محمود احمدی بیغش در جلسه علنی (چهارشنبه 25 اسفند) در اخطاری مطابق با اصل 84 قانون اساسی با بیان این که در آستانه جشن و سرور عید نوروز قرار داریم، گفت: «متاسفانه شاهد جریانی هستیم که در قالب کار دوستی جشن نوروزی را شکل داده اند که از ایرانی های خارج نشین و برخی از حکام و دولتمردان خارجی دعوت شده است در این جشن حضور داشته باشند.»

نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قتل عام مسلمانان در بحرین اظهار داشت: «آیا صحیح است ما این جشن را برگزار کنیم؛ پیشنهاد می کنم در یک اعلامیه این جشن رابه طور رسمی منحل شده اعلام کنید و مخارج آن را به گروه های مقاومت در این کشورها اختصاص دهیم تا بتوانند بر علیه حاکمان دیکتاتور خود مبارزه کنند.» 

در همین حال رئیس فراکسیون روحانیون مجلس از دعوت علی اکبر صالحی به منظور پاسخگویی به عملکرد اسفندیار رحیم مشایی و برگزاری جشن نوروز و همچنین دعوت ازشاه اردن خبر داد. 

محمد تقی رهبر نماینده اصفهان با اشاره به جشن‌های نوروز گفت که این جشن‌ها برای دومین سال است که برگزار می‌شود و بودجه‌های میلیاردی برای آن خرج می‌شود. این درحالی است که کشاورزان ما حتی نان خشک و آب ندارند. 

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد از عملکرد اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «این آقا به صورت مغز عالی متفکر در دستگاه دولتی نشسته است سال‌هاست که مردم عید نوروز و سیزده بدر دارند‏، اما چرا امسال این موضوع در بوغ کرنا شده است؟» 

مصباحی مقدم: هزینه برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است 
دومین روحانی مجلسی که به برگزاری جشن نوروز انتقاد کرد غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. مصباحی مقدم وجه مالی این برنامه را در نظر گرفت و اعلام کرد که هزینه کردن برای جشن نوروز فاقد مشروعیت است و از نظر سیاسی برای ایران قابل ‏قبول نیست.‏ 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در ‏بیان ارزیابی خود از برگزاری جشن نوروز و همزمانی آن با حوادث و تحولات منطقه گفت: «فارغ از حوادثی که ‏منطقه شاهد آن است، برپا کردن جشن نوروز و دعوت از سران سایر کشورها تداعی کننده جشن های دوران ‏شاهنشاهی است.» 

وی معتقد است که با توجه به انقلاب های منطقه باید از برگزاری این جشن ها حذر کرد. مصباحی مقدم تاکید کرد: «جشن نوروز باید لغو شود.‏» 

اما دیگر نماینده روحانی مجلس که دراین باره موضع گیری کرده است مرتضی آقا تهرانی است. وی با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه مخصوصا حمله نیروهای حکومتی و عربستانی به مردم درباره برگزاری جشن های نوروز اظهار کرد که مردم مسلمان، ستمدیده و عزادار منطقه از ما توقع دارند باید دولتمردان توجه لازم را داشته باشند. 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره واکنش نشان داد و خواستار برگزاری این جشن در نوروز سال 91 شد. کوثری گفت: گفت: «باید به احترام مردم انقلابی منطقه که در حال کشته دادن هستند برگزاری جشنهای نوروزی منتفی شود در سالهای آینده و پس از پیروزی این کشورها و برقراری حاکمیت مردمی و اسلامی آنها برگزار شود.» 

نمازی: برگزاری جشن نوروز به مصلحت نیست 
آیت الله عبدالنبی نمازی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز از برگزاری جشن نورورز در شیراز انتقاد کرد. وی نیز هم چون آقا تهرانی به وضعیت منطقه و اتفاقات بحرین اشاره کرد. 

نمازی در گفتگو با مهر در رابطه با برگزاری جشن جهانی نوروز و مغایرت آن با شرایط کنونی منطقه گفت: «مطرح کردن مسئله ایران منهای اسلام در اوضاع و احوال کنونی کشورهای منطقه به مصلحت نبوده و مصداق بارز یک انحراف است.» 

وی با بیان این که شاید نیت کسانی که بر این مسئله اصرار می کنند تقویت پیوندهای بین المللی با توجه به آداب و رسوم ایرانی است، افزود ولی ما می گوییم جمهوری اسلامی ایران نیازی به این گونه مسائل ندارد بلکه وقتی ما بر اسلام تاکید می کنیم همه آنچه را که برای پیوندهای بین المللی لازم است در آن وجود دارد.. 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خطاب به برگزارکنندگان این مراسم گفت: «ما به آنها نصیحت می کنیم که سرمایه و استعداد کشور را صرف این گونه کارها نکنند زیرا آنچه که امروز در جهان محور قرار گرفته و مورد توجه است اسلام بوده و ما وظیفه داریم اسلام را در جهان ترویج کنیم.» 

برگزاری جشن جهانی نوروز در شرایط فعلی مطلوب نیست
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز به طیف منتقدان این جشن اضافه شد. وی معتقد است در شرایط فعلی به دلیل کشتار عظیم مردم منطقه و موج بیداری اسلامی، برگزاری جشن نوروز مطلوب نیست. 

ججت الاسلام والمسلمین احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به کشتار بیرحمانه مردم بحرین توسط نیروهای عربستان و امارات گفت: «حرکت های انقلابی و اسلامی که در منطقه شکل گرفته نتیجه عوامل متعددی است که مهمترین آن صدور انقلاب اسلامی با مولفه و شاخصه رشد و بیداری است.»

سالک به در پیش رو بودن جشن نوروز اشاره کرد و افزود عید نوروز با هدایت های اولیاء الهی سامان پیدا می کند ولی اینکه عده ای قصد دارند با خرج پول های سنگین و برگزاری جشن جهانی و حضور در کشور آمریکا به ترویج مکتب ایرانی بپردازند امر بسیار غلطی است و لذا در همین زمینه برخی مسئولان قصد داشتند پادشاه اردن را به تهران دعوت کنند که اگر این حضور صورت می گرفت مایه نکبت و بدبختی بود. 

وی ادامه داد در شرایط فعلی به دلیل کشتار عظیم مردم منطقه و موج بیداری اسلامی برگزاری جشن نوروز مطلوب نیست


آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به قیام خونین مردم بحرین، خطاب به حاکمان کشورهای غربی گفت: نمره شما در دموکراسی صفر و حتی زیر صفر است.

این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به حوادث اخیر بحرین و اعتراضات مردمی در این کشور، گفت: مسئله بحرین در نوع خود یک فاجعه عجیب است، چرا که کشوری مانند عربستان که به ظاهر اسلامی است، نیروی نظامی به آن کشور اعزام می‌کند تا این که مسلمانان آن کشور را قتل عام کنند.

وی افزود: همه می‌دانند که اعتراضات مردمی در کشور بحرین، اعتراضاتی سالم و مسالمت آمیز است، اما آیا این وحشتناک نیست که دولت این کشور با کمک کشورهای دیگری از جمله عربستان و امارات به قتل عام مردم خود بپردازد.

این مرجع تقلید با بیان این که درپی حوادث خونین و غم‌بار بحرین، باید یک پیام به غربی ها و یک پیام نیز به کشور عربستان داد، خطاب به دولت های غربی، گفت: شما غربی ها که سالیان سال با شعار دموکراسی یقه چاک می کردید و دنیا را از شعار خود پر کرده و مخالفان خود را به این بهانه سرکوب می‌کردید، در قبال حوادث بحرین چرا این گونه شده‌اید؟

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: «دموکراسی» یعنی «خواست مردم»، اما حالا که مردم مسلمان بحرین اعتراض مسالمت آمیز دارند از سخنان قبلی خود برگشته‌اید و حامی دیکتاتورها شده‌اید؟

وی خطاب به دولت های غربی نیز گفت: نمره شما در دموکراسی صفر و حتی زیر صفر است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود خطاب به دولت های غربی اضافه کرد: این بود شعارهای شما؟ با وجود این آیا دیگر کسی به حرف های شما اهمیت می‌دهد؟

وی با اشاره به استفاده ابزاری از حقوق بشر از سوی غرب ادامه داد: حقوق بشری شما ادعا می‌کنید هم همین است و شما فقط خود را بشر می‌دانید و نسبت به حقوق دیگران بی‌تفاوت هستید.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دولت عربستان گفت: شما فکر می‌کنید از این که نیروی نظامی به بحرین بفرستید تا مردم معترض آن جا را به خاک و خون بکشند، برای تان ارزان تمام شود؟ شما بدانید کسی این ظلم شما را فراموش نمی‌کند، شما آسیب پذیرترین کشور دنیا هستید، چرا که تا به حال یک انتخابات نداشتید، حال با این آسیب پذیری به مردم مسلمان کشور بحرین هم ظلم می‌کنید.

این مرجع تقلید افزود: ضرب المثلی هست که می‌گوید کسی که خانه اش شیشه ای است، به خانه دیگران سنگ نمی اندازد که البته این ضرب المثل در مورد حاکمان عربستان صدق می‌کند که خودش آسیب پذیر است و به کشور بحرین سنگ اندازی می کند.

وی خطاب به دولتمردان عربستان، هشدار داد: بدانید که ظلم شما به مردم معترض بحرین، از سوی مردم منطقه فراموش نخواهند شد و قطعا مردم منطقه پاسخ محکمی به شما خواهند داد و از این رو بهتر است که خود را کنار بکشید.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز، اظهار داشت: به پایان سال نزدیک می شویم و ایام عید فرا می رسد که معمولا ایام شادی و سرور مردم است. عید نوروز، عیدی ملی است نه اسلامی، اما می‌توانیم عیدی داشته باشیم که مطلوب اسلام و مورد رضایت امام زمان(عج) باشد و البته بالعکس نیز می توانیم عیدی داشته باشیم که امام زمان(عج) را ناراحت کند.

وی، با بیان این که به دنبال خرافات رفتن به بهانه عید نوروز یکی از عواملی است که موجب می‌شود رضایت امام زمان(عج) را از دست بدهیم، تصریح کرد: با اطلاعاتی که پیدا کردیم معلوم شده است که خرافات در حال کمرنگ شدن است و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در شب گذشته هم همین امر را نشان داد.

این مرجع تقلید افزود: اگر عید نوروز جنبه خرافی به خود بگیرد، مورد تأیید اسلام نیست اما اگر به دور از خرافات باشد و جنبه های مثبت آن از جمله نظافت، خانه تکانی، کمک به ایتام، صله رحم، دوستی بیشتر مردم با هم و ... تقویت شود، عید نوروزی خواهد شد که نه تنها اسلام مخالف آن نیست، بلکه آن را تبلیغ می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، هشدار داد: مردم مسلمان باید مراقب باشند که عید نوروز به مسابقه تجمل پذیری و مسابقه‌ای که بخواهند در آن اسراف کنند، تبدیل نشود؛ چرا که طبق دستورات اسلام زندگی ها باید ساده باشد، چنانکه امام علی(ع) نیز فرموده اند که اگر زندگی سنگین شد، همه زیر بار آن بار سنگین آن می‌مانند.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به زلزله و سونامی اخیر کشور ژاپن، گفت: درخصوص حوادث ژاپن ناراحتیم و بنده بارها برای شا ن دعا کرده‌ام، چرا که امام علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر در زمانی که برای حکومت بر مصر به این کشور عازم بود، فرموده بودند که مصری ها همه مسلمان نیستند اما با همه شان خوش رفتار باش، چرا که آن ها یا مسلمان و برادر دینی تو و یا این که غیر مسلمان اند و هم نوع تو هستند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: فارغ از همدردی و دعای ما برای کشور ژاپن، یک نکته در این جا وجود دارد و آن این که از حتی ژاپن که قدرتمندترین کشورهای صنعتی جهان است هم در مقابل بلایای طبیعی ناتوان است و چنان که در تصاویر تلویزیوی نیز نشان داده شد، اتومبیل ها و خانه ها همچون کارتون یا برگ درختی روی آب در حرکت بودند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: زلزله و سونامی ژاپن یک پیام مهمی برای همه کشورها و انسان های دنیا داشت و آن این که هیچ کس نباید مغرور شود.


آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی مهم ترین نیاز کنونی جامعه را وحدت و تمسک به اخلاق دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه سال نو تاکید کرد: « اولین پیام من به مردم ایران و همه کسانی که به زبان شیرین فارسی صحبت و با فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانی زندگی می‌کنند، تبریک سال نو می‌باشد که واقعاً انتخاب این فصل برای آغاز سال نو، نشان از هوشیاری قوم ایرانی در انتخاب مقاطع حساس است. می‌بینید که آغاز سال نو در تقویم‌های دیگران با آنچه که در تقویم هجری شمسی ما هست، تفاوت زیادی دارد. واقعاً سال جدید ایرانیان زمانی آغاز می‌شود که بخش اعظم زمین پس از خواب زمستانی، بیدار می‌شود، درختان برگ‌های سبز می‌پوشند و گل‌ها شکوفا می‌شوند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این گفت وگو تصریح کرد:«نکته دیگر اینکه بحمدلله اکثر مردم ایران باسواد، هوشیار، فهیم و مطلع هستند و به اندازه کافی رسانه‌های مختلفی در اختیارشان است و به مسائل احاطه دارند. شرایط منطقه و دنیا و روابط ما با قدرت‌های سلطه‌گر را می‌بینند. دشمنانی که حقیقتاً در کمین ما هستند. متأسفانه از کمّ و کیف اختلافات داخلی و علل آن هم آگاهی دارند. برایشان روشن است که اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست. متأسفانه خوشه‌ها و شاخه‌های دیگر هم سر بر آوردند.»

وی افزود:«فکر می‌کنم در این شرایط اولین نیاز جامعه ما وحدت است. باید واقعاً متحد باشیم. می‌دانم که اتحاد کامل در هیچ کشوری و در ایران درست نمی‌شود، اما می‌توان مرزهایی را مراعات کرد که اتحاد آسیب نبیند و انتقاد جای خود را داشته باشد. سعه صدر برای همه مخصوصاً برای مسئولین لازم است که به حرف‌ها گوش بدهند. اگر انتقادی وارد است، بپذیرند و خود را اصلاح کنند و اگر نیست، منتقدین را با شیوه‌های درست قانع کنند. این شیوه یکی از ضرورت‌های جامعه‌ای است که می‌خواهد مسلمان باشد و مردمش منطقی زندگی کنند.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه با ابراز نارضایتی از رشد برخی از بداخلاقی های سیاسی در  فضای کشور خاطر نشان کرد:«مسولان وسیاسیون بی‌جهت با همدیگر درگیری‌های لفظی پیدا نکنند. دشمنی‌های شخصی و باندی را در منافع ملی، انقلابی و اسلامی دخالت ندهند که الان بسیار ضرر دارد. اینکه گروه‌های مختلف با سلیقه‌های گوناگون باشند، هیچ ضرری ندارد، حتی می‌تواند سازنده باشد. اما اینکه با خصومت با مسائل برخورد کنند، خیلی بد است. الحمدلله در طول سالهای گذشته این‌گونه نبودیم. ولی متأسفانه الان اتفاقاتی می‌بینیم و گاهی سخنانی می‌شنویم که واقعاً دور از شأن مردم مسلمان ایران است.»

رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت وگو به برخی از معضلات اجتماعی اشاره و تصریح کرد: «صفا، همدلی، توجه به مشکلات داخلی، توجه به مشکلات منطقه و دنیا، انجام وظایف دینی و اخلاقی از توصیه‌های من به مردم و مسئولان است. واقعاً مسائل اخلاقی ما کمی آسیب دیده است. شما که در متن جامعه هستید و به خاطر حرفه خبرنگاری در جریان اخبار داخلی و خارجی هستید، بهتر می‌دانید که متأسفانه شیوه‌ها مذموم مانند دروغ، تهمت، ادعاهای بیخود، وعده‌های غیرممکن، اتلاف مال، رفتار و گفتار برخلاف عقل و مسائل خاص اخلاقی در خانواده‌ها و فضای جامعه صفا و صمیمیت فردی و اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند.متأسفانه مشکلات خانوادگی در جامعه پیش آمده، طلاق زیاد و ازدواج سخت شده که همه این مسائل برای جامعه خوره است که از درون یک جامعه را پوچ می‌کند.اصلاح همه این مسائل جزو وظایف فردی و اجتماعی همه ماست. باید همه خود را با حدود مقررات، قانون و شرع تطبیق بدهند و در روابط اجتماعی و معاشرت‌ها و در انجام وظایف اداری مواظب باشند. مردم باید احساس کنند که وقتی به اداره، سازمان یا نهادی می‌روند، مسئولان و کارمندان برای پاسخ‌گویی آماده هستند و نباید در انجام امورد اداری مردم مانع‌تراشی کنیم که گاهی دیده می‌شود.»

وی افزود:«در مجموع فکر می‌کنم احتیاج به خیلی مواظبت‌ها داریم. اگر مسلمان هم نبودیم، می‌بایست براساس اخلاق انسانی، برای خود، خانواده، جامعه و حتی دنیا مفید و باعث آرامش باشیم. مخصوصاً الان که مسلمانیم، باید مواظب باشیم که زینت اسلام باشیم و به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که در نگاه دیگران باعث ننگ و عار جامعه خود و اسلام باشیم.»

هاشمی رفسنجانی با توصیه مجدد جامعه به رعایت اخلاق در همه ابعاد تاکید کرد:«سیاسیون باید خیلی منطقی با برنامه‌های خود و افکار جامعه برخورد کنند. گروه‌ها باید منتقدانه و براساس منافع ملی و اسلامی کار کنند و رسانه‌ها باید صادق باشند و مروّج دروغ نشوند. باید با نگاه عمیق خود، مواظب عوارض مثبت و منفی نوشته‌های خود در جامعه و برای مردم باشند. مردم از تعطیلات نوروزی در جهت صله ارحام و رفع کدورت‌های شخصی استفاده کنند و مهمتر از همه جوانان عزیز هستند که مانند طبیعت بهاری سرزنده و بانشاط باشند و احترام به پدران و مادران و بزرگترها را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند و برای استفاده از روزها و ماههای سال آینده در جهت موفقیت‌های تحصیلی، شغلی، معرفتی، ملی و انشاءالله ازدواج برنامه‌ریزی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پایان پیام خودیک بار دیگر عید نوروز را به همه تبریک گفت و خاطرنشان کرد:« امیدوارم در سال آینده شاهد حوادث تلخی نباشیم که در دو سال اخیر بودیم. »


رئیس شورای پول و اعتبار، مصوبات این شورا را در قالب بسته سیاستی نظارتی برای سال 1390 در زمینه های گوناگون از جمله نرخ سود سپرده ها اعلام کرد.

محمود بهمنی، چهارشنبه شب در محل بانک مرکزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به 4 ماه جلسات مداوم کارشناسی گفت: پس از این مدت سرانجام ویرایش دهم ما درباره بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی بررسی و تصویب نهایی شد.

وی افزود: براساس مصوباتی که در یک هزار و یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار داشتیم، نرخ سود سپرده ها تا 3 ماه،‌ شش درصد، 3 تا 9 ماه روی هشت درصد،‌ بالای 9 ماه و کمتر از یک سال روی ده درصد تعیین شد.

وی افزود: سود سپرده های یک ساله 12 و نیم درصد، 2 ساله 13 درصد، ‌3 ساله 13 و نیم درصد، 4 ساله 14 و سرانجام 5 ساله به میزان 15 درصد به صورت علی الحساب تصویب شد.

بهمنی تصریح کرد: در پایان مدت بانک ها با تایید بانک مرکزی سود قطعی و واقعی که بیش از این خواهد بود را محاسبه و به سپرده گذاران می پردازد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره کسانی هم که زودتر از موعد سپرده گذاری تصمیم به دریافت سپرده خود کنند گفت: این اشخاص می توانند سود متناظر با آن مدتی که سپرده گذاری کرده اند را با نیم درصد کمتر دریافت کنند، حق الوکاله ها را هم مانند سال گذشته همان دو و نیم درصد در نظر گرفتیم.

وی در زمینه اوراق مشارکت گفت: بانک ها آن را براساس 3، 4 و 5 ساله به فروش می رسانند و پس از فروش، سودهای سه ماهه پرداخت می شود ولی اگر کسی در طول این مدت بخواهد اوراق خود را بفروشد، پس بدهد یا بازخرید کند، این بانک ها مجاز نیستند بخرند یا پس بگیرند بلکه خریدار باید به بورس، اوراق بهادار یا فرابورس مراجعه کند، به این ترتیب بانک ها ضمن این که اصل و سود را تضمین می کنند فقط در سررسید موظف به پرداخت این اصل و سود هستند.

رئیس شورای پول و اعتبار و سخنگوی این شورا، میزان نرخ سپرده های قانونی را بدون تغییر ذکر کرد و گفت: همان سپرده های قانونی را برای بانک های تخصصی که ده درصد بود در نظر گرفتیم تا بتوانیم توان مالی بانک ها را در اعطای تسهیلات بیشتر کنیم، در دیگر قسمتها هم تقریبا 4 ساله ده درصد، 2 و 3 ساله یازده درصد، یک ساله 15 و قرض الحسنه هم 10 درصد در نظر گرفتیم، سپرده های دیداری را هم 17 درصد ملاک تصمیم گیری قرار دادیم.

وی درباره سود تسهیلات افزود: سود مسکن مهر یک درصد کاهش پیدا کرد و از 12 درصد به 11 درصد رسید،‌ بقیه تولیدکنندگان و صنعت گران هم اگر بخواهند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند، اگر کمتر از 2 سال زمان تسهیلات باشد،‌11 درصد و ‌بیش از 2 سال 14 درصد و به صورت اقساطی مد نظر خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام درنظر گرفتن حداقل و حداکثر برای سود اوراق مشارکتی گفت: به این ترتیب سود این اوراق سقف باز نیست و بین 14 تا 17 درصد خواهد بود، یعنی پیش بینی سود مورد انتظار را در اعطای تسهیلات تا 17 درصد در نظر بگیرند و در پایان واریز تسهیلات،‌ پروژه یا طرح یا اگر معاملات عقود اسلامی انجام شده باشد و سود واقعی بیش از پیش بینی باشد،‌ باید ما به التفاوت را بپردازند.

وی اضافه کرد: اگر مشتریان پیش از سررسید بخواهند بدهی خود را بپردازند، بانک ها باید تا دست کم 90 درصد سود مستتر در اقساط زود پرداخت را به آنان برگشت بدهند، یعنی اگر تسهیلات 5 ساله گرفته و بعد از 6 ماه یا یک سال آمدند بازپرداخت کنند، سود آن مدتی که زودتر آمده اند به وی عودت داده خواهد شد.

بهمنی درباره تسهیلات معوق هم گفت: برنامه ای را تدوین کردیم که همکاران ما خوب می توانند از آن استفاده کنند به این ترتیب که اگر بدهکاران به صورت یک باره بدهی خود را پرداخت کنند، ‌به هیئت مدیره بانک ها تکلیف شده است تا 6 درصد جریمه آنها را ببخشند و اگر هم آمدند ولی نتوانستند به یکباره بدهی را بدهند بلکه ترتیب پرداخت را دادند یعنی تقسط کردند و قسطی پرداخت کردند،‌ این بخشش منظور شود ولی در انتهای پرداخت اقساط اگر قسطی پرداخت نشد،‌ مشمول این بخشودگی نشوند.

وی با اعلام افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: براساس قولی که به مزدوجین داده بودیم،‌قرض الحسنه های ازدواج از مبلغ 4 میلیون تومان برای هر زوج به 5 میلیون تومان افزایش می یابد و این امر به زودی ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به تصویب برقراری تسهیلات جدیدی شامل هزینه تحصیل،‌ درمان و موارد ضروری با مبلغ 4 میلیون تومان گفت: این تسهیلات در قالب عقود مختلف علاوه بر مواردی که در قرض الحسنه پیش بینی شده بود، پرداخت می شود تا افراد مجبور نشوند عقود را دور بزنند یا خدای ناکرده از عوامل صوری بخواهند در معاملات استفاده کنند.

وی در زمینه خرید خودرو هم گفت: ما برای خرید خودرو، ‌جایگزینی یا فرسوده،‌10 میلیون تومان در نظر گرفتیم و برای خودروهای معمولی 7 میلیون، ‌مشروط بر این که از 80 درصد قسمت خورو بیشتر نشود.

بهمنی نکته بعدی را افزایش‌ سقف تسهیلات مسکن از 18 میلیون به 20 میلیون تومان در احداث ذکر کرد و گفت: تسهیلات مسکن مهر هم برای دوره احداث 11 درصد و 22 میلیون تومان تعیین شد.

وی افزود: برای قرض الحسنه پس اندازها هم برنامه ریزی و به بانک ها تکلیف کردیم که قرض الحسنه ای را که دریافت می کنند به مصرف قرض الحسنه برسانند، به این منظور از بانک های دولتی خواستم که حسابهایشان را تفکیک و حتی از گیشه یا باجه های مخصوص برای اعطای قرض الحسنه استفاده کنند، بانک های خصوصی هم باید در مدتی کوتاه یعنی 3 ماه، صندوق های قرض الحسنه جدای از آنچه داخل بانک هست، ‌تشکیل بدهند، در کل هم قرض الحسنه را بیاوریم در بخش دیگری هم با منابع سیستم بانکی در بخش تسهیلات مخلوط نشود.

رئیس کل بانک مرکزی مجوز اعطای تسهیلات بانک ها به واحدهای تولیدی را تا 15 درصد ذکر کرد و گفت: این میزان برای واحدهای خدماتی 5 درصد سرمایه پایه است و اگر بیش از این بخواهند تسهیلات بگیرند، باید این امر حتما به بانک مرکزی منعکس شود و بانک مرکزی هم با اعتبارسنجی که انجام می دهد، تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: میزان تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی 10 درصد

افزایش می یابد.

سخنگوی شورای پول و اعتبار در ادامه با بیان دیگر مصوبات این شورا گفت: بانک ها باید شرکت ها و موسساتی را که دارند؛ شرکت های سرمایه گذاری را حتما تا 6 ماه اول سال واگذار کنند،‌ برای همین تنگناهایی برای آنها در نظر گرفتیم که از اعطای هر گونه تسهیلاتی به شرکت های وابسته، اعم از مستقیم و غیرمستقیم خودداری شود تا آنها مجبور شوند شرکت ها را واگذار کنند و از شرکت داری به سمت بانکداری خودشان بروند.

وی افزود: ‌ما در سال 90، بحث نظارت هایمان را تقویت و بانک هایمان را بهتر ساماندهی خواهیم کرد، موسسات پولی اعتباری، پولی مالی و صندوق های قرض الحسنه و تعاونی ها تقریبا تکلیفشان روشن شد و امیدواریم بتوانیم دیگر موسسات را هم از یک سامان و نظم بهتری برخوردار کنیم.

بهمنی در پایان سخنان خود، با اشاره به انتخاب مدیر نظارت در همه استانها گفت: انتخاب این مدیران بر مبنای افزایش شعبه ها و واحدهای بانکی صورت گرفته است تا در محل و به صورت دقیق بتوانند نظارت کنند.

وی تصریح کرد:‌ این مصوبات از ابتدای سال 90 قابل اجراست، البته بعد از ابلاغ واحدها با توجه به فاصله های آنها، ‌15 روزفرصت دارند آنها را اجرایی کنند، سرمایه گذارن قبلی هم همان سود قبلی و تسهیلاتی را همه که پیش از این دریافت کرده اند یا قبال تقسط شده، عینا همان سود قطعی بر آنها حمکفرماست چرا که در آن زمان با یک نرخ تسهیلات گرفته اند و از سال 90 نرخ دیگری حاکم است، البته کسانی که بدهی داشته باشند و آن را تسویه کنند، علاوه بر کاهش نرخ می توانند از تسهیلات جدید با بخشش جریمه تاخیر و نرخ پایین تر استفاده کنند که این می تواند انگیزه خوبی برای وصول مطالبات معوق باشد