سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

سید حسن نصرالله طی سخنانی در مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت لبنان، به تشریح آخرین تحولات منطقه و لبنان پرداخت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، طی سخنانش در مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت لبنان که در مجتمع سید الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار و از تلویزیون المنار پخش شد، اظهار کرد: در آغاز بر روح پاک شهیدان به خصوص فرماندهان شهید درود و فاتحه می‌فرستیم.

برادران و عزیزان، در این روز یاد شهیدان را گرامی می‌داریم و در روزی که از مهمترین مراسم ما است، به شما خوش‌آمد می‌گوییم. در آغاز به خانواده شهدا درود می‌فرستم. خانواده شهید فرمانده، استاد و معلم ما، دبیرکل حزب الله سید عباس الموسوی و همچنین شهید حسین و خانواده شهید فرمانده شیخ شهیدان مقاومت راعب هرب و خانواده شهید مقاومت شهید عماد مغنیه.

وی افزود: مراسم امروز با تحولات زیادی همراه شده است. اول میلاد مبارک پیامبر اکرم (ص). همانطور که می‌دانید دیدگاه‌هایی در مورد ولایت ایشان وجود دارد اهل تسنن می‌گویند 12 ربیع‌الاول و شیعیان می‌گویند 17 ربیع‌الاول. امام خمینی (ره) اعلام کرد که این نشانه اختلاف نیست بلکه نشانه وحدت است و به همین خاطر هفته وحدت را برای اتحاد میان مسلمانان اعلام کرد. این مناسبت را به همه مسلمانان جهان تبریک می‌گویم.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: همچنین از مناسبت‌های این روزها سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 57 و همچنین پیروزی ملت مصر است که همزمان با این انقلاب بود. این از خوش یمنی است که 22 بهمن روز سرنگونی دو هم‌پیمان اصلی آمریکا واسرائیل در منطقه باشد؛ یعنی شاه ایران و حسنی مبارک. همچنین سالگرد ترور رفیق الحریری که بحث آن امروز نیز ادامه دارد.

وی گفت: ما برای سالگرد شهدایمان مراسم برگزار می‌کنیم نه اینکه از آنها تقدیر کنیم چرا که نیاز به تقدیر ندارند. ما در این روز از آنها (فرماندهان شهید) یاد می‌گیریم و از روح آنها الهام گرفته و همچنین با آنها تجدید میثاق می‌کنیم که راه آنها را ادامه دهیم.

سید حسن نصرالله افزود: سال گذشته در مورد برخی اشتراکات این فرماندهان گفته‌ام. امروز نیز از برخی صفت‌های مشترک این سه فرمانده خواهم گفت که سه نفر از بنیان‌گذاران مقاومت لبنان هستند. آنها از روز اول و تا روز شهادت نه خسته شدند و نه میدان را ترک کردند و نه ناامید شدند، بلکه همیشه حضوری فعال و مهم داشتند. آنها جوانی و زندگی خود را برای مقاومت گذاشتند. آنها نماد 30 سال مقاومت لبنان هستند، چرا که ما سال آینده به 30 سال مقاومت خواهیم رسید.

وی گفت: هر کدام نماد و الگویی در مرحله‌ای از مراحل مقاومت بودند. خون آنها همیشه نیرو و باور به آینده، به ما می‌دهد. ما هرگز به فرماندهان و مقاومت به عنوان یک مساله جدا از تحولات لبنان و منطقه نگاه نمی‌کنیم. هدف ما ادامه راه فرماندهان مقاومت لبنان از جمله امام موسی صدر است. شهدای ما جزئی از حرکت بیداری در منطقه هستند همانطور که لبنان از تحولات منطقه تاثیر می‌گیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما به جنبش‌های مقاومتی که خود نیز جزو آنها هستیم، افتخار می‌کنیم. این جنبش‌ها یک واکنش طبیعی از مردم منطقه در برابر استبداد،‌ ظلم و استعمار بوده‌اند. جنبش‌های مقاومت به هیچ کسی تجاوز نکردند و با هیچ کسی درگیری پیدا نکردند، بلکه به آنها تجاوز شد و مقدسات و سرزمین‌هایشان را اشغال کردند؛ به کرامت و شرف آنها تجاوز کردند و حق رای را از آنها گرفتند. این جنبش‌های مقاومت به تنهایی ضمانت تحقق عدالت و صلح در منطقه بوده و خواهد بود. می‌خواهم امروز در مورد عدالت حرف بزنم. امروز حمله سیاسی‌ آمریکایی‌ها در لبنان شکست خورده است. می‌خواهم در مورد اسرائیل، مقاومت و لبنان حرف بزنم، جنبش‌های مقاومت، عدالت و ثبات در منطقه را به وجود می‌آورند. ما بر این باور هستیم که صلح و ثبات در هر جای منطقه و در لبنان نیاز به عدالت دارد؛ صلح و ثبات مبنی بر ظلم و سوء استفاده از حق مردم صلح و ثبات واقعی و دائمی نیست، بلکه از بین خواهد رفت. بر این اساس ما دیدگاه خود را بنا خواهیم کرد و راه خود را ادامه خواهیم داد.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: بگذارید به ریشه مسائل برگردیم حال که امروز دوره بازگشت به ریشه‌ها است. مشکل این منطقه به 60 سال قبل برمی‌گردد که دو قسمت دارد؛ قسمت اول، وجود رژیم اشغالگر قدس و این جنبش صهیونیسم بود که جنگ را در منطقه آغاز کرد. هیچ کدام از ملت‌های منطقه این کار را انجام ندادند کاری به کار یهودیان نداشتند اگر به صدها سال قبل برگردیم می بینیم که یهودیان در سرزمین های عربی و مسلمانان زندگی خوبی داشتند و در خیلی مراحل بهتر از مسلمان‌ها زندگی می‌کردند، آنها بودند که به فلسطین آمدند و تجاوز کردند و کشتند و قتل عام کردند زمین‌های کشاورزی را به آتش کشیدند و با پشتیبانی غرب جنگ را آغاز کردند. آنها جنگ‌های توسعه طلبی خود را به طرف اردن، مصر و لبنان کشیدند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: جنبش‌های مقاومت و آزاد سازی و مقابله با آنها واکنشی منطقی و واقعی و قانونی بود. عدالت امری ضروری است، اما نیاز به چه چیزهایی دارد؛ امروز می‌خواهم حرف هایم را به اوباما و کلینتون که هر روز ادعای عدالت دارند بگویم؛عدالت بدین معنا است که حق باید به صاحبان اصلی خود بازگردد. عدالت یعنی میلیون‌ها فلسطینی آواره به سرزمین‌های خود بازگردند. عدالت یعنی مقدسات اسلامی و مسیحی به دست صاحبان خود بازگردند. عدالت یعنی اینکه ملت فلسطین دولت خود را بر سرزمین اصلی خود از رود تا دریا تشکیل دهد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: در سایه این عدالت است که منطقه به آرامش خواهد رسید، اما گفت‌وگو در مورد صلحی که براساس گفتگوها و مذاکرات تقلبی که امتیازهای بیشتری به رژیم صهیونیستی می‌دهد، هیچ معنی ندارد.

سید حسن نصرالله افزود: بحث دوم من مشکل منطقه، مجموعه گروه‌های آمریکایی و اروپایی برخی نظام‌های دیکتاتوری است که سال‌ها است بر ملت خود به زور حکم می‌کند. مسئولیت این نظام‌ها حمایت از منافع آمریکا در منطقه است که اسراییل در راس منافع آمریکا است. هرقدر که نظام حاکم بر هر کدام از کشورهای عربی و اسلامی به اسرائیل نزدیکتر باشد و بیشتر حامی منافع اسرائیل باشد، همان قدر نزدیکتر به آمریکا خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مقیاس نزدیکی به آمریکا رعایت حقوق انسان نیست، بلکه حمایت از اسرائیل است. نظام حاکم با ملتش هر کاری که می خواهد انجام دهد اما باید حامی منافع اسرائیل باشد که قلب پروژه آمریکا در منطقه است، اما اگر یک نظام مقاوم در کشورهای عربی و اسلامی وجود داشته باشد هرچند که با اسرائیل هم نجنگند اما تسلیم آنها نشود دچار همه مشکلات از جمله محاصره و تحریم خواهد شد. در آغاز جنبش امام خمینی (رضوان الله علیه) برخی خطبه‌ها را ایراد کرد و تظاهرات ایجاد شد. ساواک به امام خمینی گفت هرچه می خواهی بگو ولی سه خط قرمز وجود دارد که در مورد آنها نباید صحبت کنی؛ یک آمریکا؛ دو اسرائیل، سه شخص شاه. اما به نخست وزیر شاه ایران گفتند هر کاری می خواهی انجام بده وزیران، استاندارها ، هر کاری می خواهی انجام بده؛ اما چند خط قرمز وجود دارد. نظام حاکم بر ایران نظام آمریکا بود؛ نظام اسرائیل بود نه هم پیمان اسرائیل بلکه نظام اسرائیل بود؛ اما امام در سخنانش اعلام کرد این انقلاب به معنی بیرون کردن آمریکا و اسرائیل از ایران است به همین خاطر وی را زندانی کردند و می خواستند اعدامش کنند.

وی افزود: در تقسیم بندی آمریکا اگر با اسرائیل باشی در طرف خیر و خوبان هستی، اما اگر شرط‌های اسرائیل را قبول نکنی هرچند که با آنها نجنگی در محور شرق قرار می‌گیری. در ادامه این مبحث باید بگویم که واقعیت این است از یک طرف اسرائیل ملت های منطقه و مسلمانان را به ناامیدی برای دستیابی به پیروزی رساند، یعنی ملت‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در برابر آمریکا و اسرائیل بایستند. بزرگترین ضربه‌ای که جهان عرب خورد امضای پیمان کمپ دیوید توسط نظام مصر بود، اما پس از آن بزرگترین زلزله منطقه روی داد که همان انقلاب اسلامی ایران بود که آمریکا را از این کشور خارج کرد، با اسرائیل روابط خود را قطع کرد، سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تغییر داد و از یک هم پیمانی کامل با اسرائیل به مرکز اصلی مقاومت و مبارزه با اسرائیل تبدیل شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت:30 سال درگیری در منطقه وجود داشت ملت فلسطین به جهاد و مقاومت خود ادامه داد. مقاومت لبنان همین طور بود. در دهه اخیر تحولات بزرگی در عراق و افغانستان روی داد. در ماه اخیر در تونس و در چند روز اخیر بزرگترین تحول در مصر روی داد. امروزه بقیه کشورها از جمله بحرین، یمن و اردن دچار این تحولات می‌شوند. ملت مصر با اراده خود نظام هم پیمان آمریکا یعنی نظام مبارک را سرنگون کردند. اینجا باید به ملت مصر درود بفرستیم برای همه آنچه که به ملت عرب و اسلام تقدیم کردند. از طرف مقاومت و حزب الله از ملت مصر تشکر می‌کنم، چرا که آنها دلیل اصلی آزادی مفید شهاب بودند. نظام مبارک شهاب را به اقدام برای سرنگونی نظام و ایجاد اغتشاشات در مصر و شیعه کردن مصر متهم کرد. شکی در این نیست که آنچه در مصر روی داد، یک کار تاریخی است.

وی افزود: هر چیزی که در مصر پیش بیاید، پس از حسنی مبارک تحولات بزرگی به وجود خواهد آمد که با آنچه در دوره وی وجود داشت اساسا فرق خواهد داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: سقوط مبارک بر منطقه تاثیر خواهد داشت چرا که رفتن مبارک باعث یتیم شدن افراد وابسته به وی در مصر، لبنان و فلسطین شده است.

سید حسن نصرالله افزود: همه جهان از آنچه در مصر و تونس و منطقه روی داد، شگفت زده شدند. بازنده بزرگ تحولات اخیر آمریکا و اسرائیل و گروه وابسته به آمریکا در منطقه است؛ یعنی همه کسانی که سرنوشت و آینده خود را به آمریکا بسته بودند.

وی گفت: اسرائیل طی 20 ،30 سال گذشته استراتژی خود را بر این اساس گذاشت که جبهه جنوبی خود یعنی مرز با مصر دارای امنیت است و هرگز فکر نمی‌کرد که هیچ گونه درگیری میان آنها و مصری‌ها به وجود بیاید. آنها از وجود یک نگهبان قدرتمند یعنی حسنی مبارک در این مرزها اطمینان داشتند. به همین دلیل طی سال‌های گذشته شاهد انتقال بسیاری از فرودگاه‌ها و مراکز مهم نظامی اسرائیل از شمال سرزمین‌های اشغالی به جنوب بودیم. از سوی دیگر آنها برای محاصره غزه به نظام حاکم مصر اعتماد زیادی داشتند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: طی مدت گذشته فلسطینی‌ها از فشارهای مبارک برای صلح با اسرائیل و قبول شرایط آن نفرت داشتند. همه ما نقش نظام مبارک و نظام‌های دیگر حاکم بر منطقه در جنگ شش روزه را می‌دانیم. بدون شک هنگامی که مقاومت در جنگ شش روزه پیروز شد، از جمله چهره‌هایی که رسوا و سیاه شد، چهره حسنی مبارک بود.

وی تاکید کرد: اگر اسرائیل با مصر هم وارد جنگ نشود، از تحولات اخیر ضرر خواهد کرد. ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل گفته "منطقه به طور کلی در برابر چشمانمان تغییر می‌کند، شاهد آنچه در لبنان رخ داد، بودیم. دولت کنونی لبنان به دلایلی برای ما خوب نیست و بیشتر به حزب الله وابسته است. همچنین شاهد تحولات تونس و مصر بودیم". باراک گفته "باور نمی‌کنم تحولات مصر نتایج زودهنگامی داشته باشد اما به ما نشان داد که منطقه دارای ثبات نیست. همچنین شاهد تغییر موضع ترکیه هستیم". وی گفته که "معاهده صلح با مصر ادامه خواهد داشت". از سوی دیگر اشکنازی گفته که "درگیری‌ها در منطقه بیشتر شده و ما آماده هر گونه تحولاتی هستیم. ایران همه گروه‌های رادیکال در منطقه را از لحاظ مالی تامین می‌کند و دلیل این امر ضعف گروه‌های میانه رو در منطقه است". این واقعیت امروز اسرائیل است. چند روز پیش مراسم خداحافظی اشکنازی را برگزار کردند. وی سه سال ارتش اسراییل را بازسازی کرد تا دچار شکست‌های سابق در جنگ‌های شش روزه و غزه نشود. اشکنازی در این مراسم گفت " حزب الله و حماس گروه‌های مقاومت هستند، اما مقاومت فلسطین نمی‌تواند منطقه نقب در جنوب را اشغال کند. مقاومت لبنان نیز نمی‌تواند منطقه جلیل را اشغال کند".

سید حسن نصرالله گفت: 20 سال پیش بحث این بود که اسرائیل می‌خواهد سرزمین‌های دیگری را اشغال کند، اما اکنون در مورد اشغال مناطق توسط گروه‌های مقاومت حرف می‌زنند. آنها امروز از سیطره مقاومت بر منطقه جلیل نگران هستند. به همین خاطر رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل به آنها در این باره اطمینان می‌دهد. ما شاهد حضور رئیس جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل به همراه باراک در مرز با لبنان بودیم. باراک آنجا گفت که "باید آماده باشند، چرا که احتمال درگیری با مقاومت وجود دارد". من در سالگرد فرماندهان شهید می‌خواهم با همان ادبیات خودشان به اسرائیلی‌ها بگویم که از مجاهدین مقاومت اسلامی می‌خواهم که در صورت تحمیل جنگی جدید در منطقه آماده اشغال منطقه جلیل باشید. به اشکنازی می‌گویم تو اشتباه می‌کنی. شما 30 سال است که در پیش بینی‌های خود اشتباه می‌کنید. هنگامی که شیخ رائب و سید عباس و عماد مغنیه را کشتید اشتباه کردید و به این نتیجه خواهید رسید که حماقت بزرگی انجام دادید و اشتباه کردید که با کشوری درگیر شدید که شعار اصلی‌اش در طول تاریخ "هیهات منا الذله" بوده است. برخی مردم در رژیم صهیونیستی وجود دارند که واقع گرایانه فکر می‌کنند. عوزی روبین، یکی از مسئولان اسرائیلی از بهترین کارشناسان موشک در جهان است. وی به سران اسرائیل گفته "حزب الله می‌تواند فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز استراتژیک ما را ببندد. تنها می‌توانم بگویم امیدوارم اسرائیلی‌ها پناهگاه‌های خوبی داشته باشند."

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در مورد ترور عماد مغنیه هم باید بگویم که آنها همچنان از این کار خود نگران هستند و در سالگرد ترور ایشان نیز نگران هستند. من به فرماندهان و ژنرال‌های صهیونیستی می‌گویم باید در هر جای دنیا نگران جان خود باشید، چرا که خون عماد مغنیه به هدر نخواهد رفت. جنبش‌های مقاومت لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی بسیاری از حقوق را به صاحبان خود باز گرداندند. این جزئی از عدالت است. این امر به دست لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها و با کمک سوریه و ایران انجام شد. بخش دیگر عدالت کشته شدن بسیاری از فرماندهان جنایتکار اسراییلی بود، از جمله یکی از فرماندهان صهیونیستی که گانتز جانشین وی شد. گانتز لبنان و مقاومت لبنان را خوب می‌شناسد و از ما شکست‌های زیادی خورده است. وی یکی از فرماندهان در جنگ شش روزه بود که طی آن شکست خورد.

سید حسن نصرالله افزود: در لبنان به ثبات نیز دست یافتیم، لبنان از سال 2000 تا 2006 کاملا دارای ثبات بود پس از جنگ شش روزه ارتش، مقاومت و ملت ثبات را در منطقه جنوب لبنان به وجود آوردند؛ ثباتی که هرگز تا این درجه دیده نشده است. ما از سرزمین و مرزهای خود دفاع می‌کنیم، نه از مرزها و سرزمین دیگران.

وی گفت: درباره لبنان باید بگویم که ما طی چند هفته گذشته مسائل مهمی داشتیم که من به طور خلاصه به آن می‌پردازم. یکی از مسائل سلاح مقاومت است. شنیدیم که گروه 14 مارس می خواهد باز هم مساله سلاح مقاومت را مطرح کند گفته‌ا‌ند که این موضوع باعث اختلاف در لبنان شده که درست است، از اول نیز این مساله مورد اختلاف مردم لبنان بود. اختلاف اصلی بر سر نوع مقاومت است و سلاح نیز جزئی از این اختلاف است. ما در لبنان بر سر چگونگی مقاومت اختلاف داریم. مقاومتی که مخالفان حزب الله می‌خواستند این بود که در مورد سلاح هایی که ارتش لبنان استفاده می‌کند و تعداد نیروهای ارتش در جنوب لبنان با اسرائیل به توافق برسند همانطور که مصر در کمپ دیوید با اسرائیل به توافق رسید.

وی ادامه داد: امروز یک خبر تاسف بار داشتیم، اینکه ارتش مصر حق ورود به سینا را برای دومین بار به دست آورده است. این یعنی که مصر حق ورود به سرزمین خود را نداشته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان بار دیگر تاکید کرد: آزادی که ما در جنوب به آن دست یافتیم کامل است و ما به خاطر خون شهدا لایق آن هستیم. ما در گذشته گفتگو در مورد استراتژی سلاح را قبول کردیم، ما این کار را برای متحد شدن لبنان انجام دادیم.

سید حسن نصرالله گفت: ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم چرا که ما اهل منطقیم و این را در طول تاریخ ثابت کرده‌ایم. اگر این طور فکر می‌کنید که با مصاحبه‌های روزانه خود کوچکترین ضرری را به مقاومت خواهید رساند هر روز این کار را انجام دهید. اصرار گروه دیگر برای درگیری نتیجه‌ای جز شکست خفت بار برای آنها نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در مورد مساله دادگاه ویژه ترور حریری نیز باید بگویم که ما همه خواهان حقیقت و عدالت هستیم و بر این باور هستیم که عدالت شرط اساسی ثبات است. من از گروه مقابل و طرفداران آن می پرسم که آیا دادگاه ویژه، عدالت را به وجود خواهد آورد؟ آیا راهی که این دادگاه در پیش گرفت به عدالت خواهد انجامید؟ ما مساله شاهدان دروغین و چگونگی بازپرسی ‌ها را دیدیم. از روز اول آنها تحقیقات خود را در یک مسیر انجام دادند و به خیلی‌ها ظلم کردند. به هر حال آیا راه پیش گرفته شده توسط دادگاه، مساله شاهدان دروغین و حکم صادر شده قبل از تحقیق، به عدالت خواهد انجامید؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: راه دیگری برای دست یابی به حقیقت وجود دارد که باید از طریق گفت‌وگو باشد، اما شما فرصت گفت‌وگو را نیز از دست دادید. من در گفت‌وگو با نبیه بری تاکید کردم که اصل دادگاه حقیقت یاب را قبول دارم، اما همه دیدیم که چگونه دادگاه ویژه را به نفع خود مصادره کردند. راهی که دادگاه ویژه در پیش گرفت، سیاسی و مشخص بود. اگر بر این باور هستید که دادگاه ویژه به حقیقت می‌رسد، همانطور که دوست دارید عمل کنید. ما نیز همانطور که می‌دانیم عمل خواهیم کرد. اما صادقانه بگویم که دادگاه ویژه به عدالت نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: آنچه در هفته‌های گذشته گروه دیگر دچار آن شد، به دلیل اشتباه‌های خودشان بود. آنها به خوبی می‌دانند که اشتباه کردند، اما واقعیت این اشتباهات را نمی‌دانند. این گروه با نو محافظه کاران آمریکا هم پیمان بود و جزئی از گروه آمریکا در منطقه بود. این مساله به معنای وارد کردن اتهام خیانت نیست، بلکه واقعیت است. همه، ارتباط‌های این گروه با جان بولتون و نظام حسنی مبارک و آمریکا را می‌دانند. گروهی که 14 مارس نیز در آن بود و برای منافع آمریکا کار می‌کردند، در حال تکه تکه شدن است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: از آنها می‌خواهم که راه راست را گم نکنند. باید به ریشه‌های مساله برگردیم تا اشتباهات را پیدا کنیم. بزرگترین اشتباه این است که جزء گروه آمریکایی در منطقه باشیم.

از بزرگترین اشتباهات این است که به جای تکیه بر ملت لبنان،‌ بر آمریکا و غرب و شورای امنیت تکیه کنیم. من امروز به دلیل دروغ‌های گروه 14 مارس به این نتیجه رسیدم که آنها ناتوان شده‌اند. همه می‌دانند که میقاتی همانند بقیه گروه‌ها با حزب الله مشورت می‌کند و دارای رای مستقل است. وقتی به وی توهین می‌کنید که وی وابسته به حزب الله است و اینکه حزب الله دولت را تشکیل می‌دهد، نشانه ضعف شما است. حزب الله اگر می‌خواست حکومت تشکیل بدهد دو روزه آن را تشکیل می‌داد. آیا فشار کشورهای اروپایی و آمریکایی بر دولت میقاتی به نفع ملت لبنان است؟ می‌خواهید جهان به این دولت فشار بیاورد که چه؟

وی افزود: دولت گذشته یک سال فرصت داشت اما آنها حاضر نیستند یک روز به میقاتی فرصت دهند. دولت الحریری و خود الحریری چه چیزی را برای لبنان انجام دادند. نمی‌توان همانند شاهزاده‌ها بر لبنان حکومت کرد؛ بلکه باید مشکلات مردم را حل کرد و درد و رنج آنها را درک کرد. دولتی باید بر لبنان حکومت کند که مردم احساس کنند با آنها هم‌درد است. همه لبنانی‌ها دولتی می‌خواهند که مسئولیت‌ها را بپذیرد و به جای گوش دادن به حرف سفیران خارجی، به حرف مردم لبنان گوش دهد. آنها به ما می‌گویند اکثریت خیالی، در حالی که اکثریت خیالی آنها بودند. ما اکثریت واقعی هستیم و امروز اکثریت مردمی با اکثریت پارلمانی یکی شد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تاخیری که در تشکیل دولت به وجود آمده برای این بود که منتظر اعلام نظر گروه دیگر بودیم. ما دنبال دولت مشارکت ملی بودیم، اما اگر آنها نمی‌خواهند در دولت شرکت کنند و می‌خواهند آمریکا را به کشور بازگردانند، آزاد هستند. اما کشور بدون دولت نمی‌شود و طی چند روز آینده دولتی مسئولیت‌پذیر در لبنان تشکیل خواهد شد و ما دنبال تشکیل این چنین دولتی هستیم.

وی در پایان گفت: ما هر ساله در چنین روزی یاد فرماندهان شهید را گرامی می‌داریم. امروز ما به فرماندهان شهیدمان می‌گوییم که خون شما برای مساله مهمی ریخته شد و ما را به دوران پیروزی‌ رساند.


اختتامیه جشنواره ‌بین المللی فیلم فجر با یک‌ساعت تاخیر، راس ساعت 20 آغاز شد تا با حضور اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور و رییس کمیسیون فرهنگی دولت، در کنار جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد در سالن همایش‌ها برج میلاد، برای اولین بار مراسم با اجرای یک مجری زن (ژیلا صادقی) برگزار شود.برای اختتامیه دکوری خاص طراحی شده بود که در آن 84 تکه ال.ای. دی..

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم فجر چهارشنبه شب در سالن همایش‌‌های برج میلاد برگزار و برگزیدگان سه بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های اول و ویدیوسینما معرفی شدند که در جریان اختتامیه جشنواره، دو برنده سیمرغ و دیپلم افتخار بازیگر مکمل مرد، هنگام دریافت جوایز خواستار آزادی جعفر پناهی شدند تا اتفاقی که در افتتاحیه توسط مسعود کیمیایی به وقوع پیوست، این بار در اختتامیه تکرار شود!

مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین جشنواره ‌بین المللی فیلم فجر با یک‌ساعت تاخیر، راس ساعت 20 آغاز شد تا با حضور اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور و رییس کمیسیون فرهنگی دولت، در کنار جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد در سالن همایش‌ها برج میلاد، برای اولین بار مراسم با اجرای یک مجری زن (ژیلا صادقی) برگزار شود.

برای اختتامیه دکوری خاص طراحی شده بود که در آن  84 تکه ال.ای. دی به کار گرفته شده بود که در نوع خود اتفاق جالبی بود و علاوه بر این 12 عدد سمند صفر کیلومتر در کنار ورودی‌های سالن در محوطه بیرونی به عنوان هدیه برگزیدگان جشنواره 29 فیلم فجر قرار داده شده بود.

در حین اهداء جوایز حامد بهداد برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیکن نقش مکمل برای فیلم «جرم» و محسن تنابنده برنده دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل برای فیلم «ندارها» که برای دریافت جایزه خود پشت تریبون جشنواره حضور داشتند، تنابنده از مسوولان درخواست کرد جعفر پناهی به دامن سینما برگردد. این درخواست که مستقیما از شبکه ماهواره‌ای آی فیلم پخش می شد با واکنش حضار مواجه شد. این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی بالاترین مقام حاضر در جشنواره 29، پیش از این مخالفت خود و احمدی نژاد را با حکم جعفرپناهی اعلام کرده بود.

در بخش مسابقه سینمای ایران جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «جرم» ساخته مسعود کیمیایی اعطاء شد و جایزه بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» رسید. هر دو فیلم در 12 بخش نامزد دریافت جایزه بودند.

«جرم» کیمیایی به جز جایزه بهترین فیلم در بخش‌های بهترین بازیگر مرد مکمل (حامد بهداد)، موسیقی (کارن همایونفر)، طراحی صحنه و لباس (ایرج رامین‌فر) و صداگذاری (اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق) برنده جایزه شد.

«جدایی نادر از سیمین» هم جوایز بهترین کارگردانی، فیلمنامه (اصغر فرهادی)، فیلمبرداری (محمود کلاری)، صدابرداری (محمود سماک‌باشی) و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. 

فهرست کامل برندگان سه بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های اول و ویدیوسینما به شرح زیر است:

 

* برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران

بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: امیررضا معتمدی «راه آبی ابریشم»
دیگر نامزدها: امیر سحرخیز، فرخ مجیدی و هادی اسلامی «آسمان محبوب»، امیررضا معتمدی «33 روز»، هدیش بیگدلی شاملو «خیابان‌های آرام»، شهروز وظیفه‌شناس «‌سیزده 59»

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی «33 روز»
دیگر نامزدها: نجف فتاحی «راه آبی ابریشم»، جواد شریفی‌راد، «سیزده 59»، عباس شوقی «خیابان‌های آرام»، داود یوسفیان «پایان‌نامه»

بهترین فیلم: «جرم» مسعود کیمیایی
جایزه ویژه هیئت داوران: «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی
دیگر نامزدها: «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «آلزایمر» احمدرضا معتمدی، «33 روز» جمال شورجه

بهترین بازیگر مکمل مرد: حامد بهداد «جرم»
دیپلم افتخار: شهاب حسینی «جدایی نادر از سیمین» و محسن تنابنده «ندارها»
دیگر نامزدها: بهروز بقایی «سیب و سلما»، حسین محب‌اهری «گلچهره»، کامران تفتی «مرگ کسب و کار من است»، شاهرخ فروتنیان «آقا یوسف»

بهترین بازیگر مکمل زن: مهناز افشار «سعادت آباد»
دیپلم افتخار: ساره بیات «جدایی نادر از سیمین»
دیگر نامزدها: ریما رامین‌فر «یه حبه قند»، شایسته ایرانی «آینه‌های روبرو»، آنا نعمتی «برف روی شیروانی داغ»، فریده سپاه منصور «آسمان محبوب»، سارینا فرهادی «جدایی نادر از سیمین»

بهترین فیلمبرداری: محمود کلاری «جدایی نادر از سیمین»
دیگر نامزدها: تورج منصوری «جرم»، فرخ مجیدی «آسمان محبوب»، بهرام بدخشانی «راه آبی ابریشم»،  مسعود سلامی «سیزده 59»

بهترین بازیگر مرد: مهدی هاشمی «آقا یوسف»
دیگر نامزدها: پرویز پرستویی «سیزده 59»،  فرخ نعمتی «برف روی شیروانی داغ»، علی مصفا «آسمان محبوب»، پولاد کیمیایی «جرم»، پژمان بازغی «ندارها»، حسین یاری «پاریس تا پاریس»

بهترین بازیگر زن: ویشکا آسایش «ورود آقایان ممنوع»
دیپلم افتخار: مهتاب کرامتی «آلزایمر»
دیگر نامزدها: لیلا حاتمی «جدایی نادر از سیمین»، لادن مستوفی «گلچهره»، غزل شاکری «آینه‌های روبرو»، هانیه توسلی «ندارها»، فاطمه معتمدآریا «‌‌اینجا بدون من»

بهترین تدوین: واروژ کریم مسیحی «ندارها»
دیگر نامزدها: هایده صفی‌یاری «جدایی نادر از سیمین»، مصطفی خرقه‌پوش «جرم»، حسن حسندوست «آسمان محبوب»، حسین غضنفری «برف روی شیروانی داغ»، نازنین مفخم «گلچهره»، حسن ایوبی «33 روز»

بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین»
دیگر نامزدها: مسعود کیمیایی «جرم»، داریوش مهرجویی «آسمان محبوب»، احمدرضا معتمدی «آلزایمر»، محمد بزرگ‌نیا «راه آبی ابریشم»

بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین»
دیگر نامزدها: داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر «آسمان محبوب»، احمدرضا معتمدی «آلزایمر»، مسعود کیمیایی «جرم»، نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور «آینه‌های روبرو»، علی رفیعی «آقا یوسف»، علیرضا طالب‌زاده «ندارها».

بهترین موسیقی: کارن همایونفر «جرم»
دیگر نامزدها: بهزاد عبدی «فرزند صبح»، علیرضا کهن‌دیری «سیزده 59»، حیدر ساجدی «ورود آقایان ممنوع»، محمدرضا درویشی «باد و مه»

بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر «جرم»
دیگر نامزدها: پروین صفری «راه آبی ابریشم»، سارا سمیعی «گزارش یک جشن»، بابک پناهی «33 روز»، محسن شاه‌ابراهیمی «یه حبه قند»

بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان «فرزند صبح»
دیگر نامزدها: محمدرضا قومی «جرم»، سعید ملکان «آلزایمر»، مهرداد میرکیانی «جدایی نادر از سیمین»، عبدالله اسکندری «یه حبه قند»

بهترین صدابرداری: محمود سماک‌باشی «جدایی نادر از سیمین»
دیگر نامزدها: اسحاق خانزادی «جرم»،‌ آرش برومند «گزارش یک جشن»، بهمن اردلان «یه حبه قند»،  طاهر پیشوا «ندارها»

بهترین صداگذاری: اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق «جرم»
دیگر نامزدها: محمدرضا دلپاک «باد و مه»، محمدرضا دلپاک «جدایی نادر از سیمین»، حسین مهدوی «33 روز»،  محمدرضا دلپاک «آسمان محبوب»

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی

 

* برگزیدگان بخش مسابقه فیلم‌های اول

بهترین فیلم: سفر سرخ» حمید فرخ‌نژاد
دیگر نامزدها: «آینه‌های روبرو» فرشته طائرپور، «قلب سیمرغ»

بهترین کارگردان:
دیپلم افتخار:
حمید فرخ‌نژاد «سفر سرخ» و امیر ثفقی «مرگ کسب و کار من است»
دیگر نامزدها: فردین صاحب زمانی «چیزهایی هست که نمی‌دانی»

بهترین فیلمنامه:
دیپلم افتخار:
نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور «آینه‌های روبرو»
دیگر نامزدها: حمید فرخ‌نژاد «سفر سرخ»

بهترین بازیگر مرد:
دیپلم افتخار: پژمان بازغی «مرگ کسب و کار من است»
جایزه ویژه:
صادق صفایی «سفر سرخ»
دیگر نامزدها: علی مصفا «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، امیر آقایی «مرگ کسب و کار من است»، حبیب دهقان نسب «سفر سرخ»

بهترین بازیگر زن:
دیپلم افتخار:
غزل شاکری «آینه‌های روبرو»
دیگر نامزدها: لیلا حاتمی «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، ماه‌چهره خلیلی «پرنده‌باز»، آیلین حسینیان «بی‌انتها»

بهترین دستاورد فنی و هنری:
دیپلم افتخار:
وحید نصیریان «قلب سیمرغ»

 

* برگزیدگان بخش مسابقه ویدئوسینما

بهترین فیلم: مهدی کبیری، صدا و سیما مرکز بوشهر برای فیلم «همسنگار»
دیگر نامزدها: مجید اسماعیلی، مجتبی امینی برای فیلم «آفریقا»، مرکز سیما فیلم، کیانوش عیاری برای فیلم «قصه داود و قمری»

دیپلم افتخار به کودک خردسال هلیا خالقی برای ایفای نقش در فیلم «ماجون»

بهترین کارگردان: هومن سیدی برای فیلم «آفریقا»
دیپلم افتخار: آیدا پناهنده برای فیلم «قصه داود و قمری»
دیگر نامزدها: احسان عبدی‌پور برای فیلم «همسنگار»

بهترین فیلمنامه:
دیپلم افتخار: احمد حامد برای فیلم «فقط بیست»
دیگر نامزدها: پوریا آذربایجانی برای فیلم «عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت»، آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلم «قصه داودو قمری»

بهترین بازیگر نقش اول زن:
دیپلم افتخار: آزاده صمدی برای فیلم «آفریقا»
دیگر نامزدها: هلیا خالقی برای فیلم «ماجون»، حدیث میرامینی برای فیلم «قصه داود و قمری»

بهترین بازیگر نقش اول مرد:
دیپلم افتخار: حمید باغکی برای فیلم «همسنگار»
دیگر نامزدها: احمد مهران‌فر برای فیلم «عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت»، هومن سیدی برای فیلم «قصه داود وقمری»

بهترین دستاورد فنی و هنری:
دیپلم افتخار: اشکان اشکانی، «سربازان اعدام» (تصویربرداری) و حمید سلیمانی، «اشلو» (جلوه‌های ویژه)   
دیگر نامزدها: «همسنگار» (تصویربرداری)، «همسنگار» (طراحی صحنه)، «ماجون» (تصویربرداری)، «همسنگار» (تدوین)

جزئیات اهدای جوایز

به گزارش ایسنا سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به همراه یک دستگاه خودرو تیبا جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به سعید ملکان برای فیلم‌های «فرزند صبح» و «آلزایمر»اهدا شد که جایزه‌ی این بخش را سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اهداء کرد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به همراه خودروی تیبا به امیررضا معتمدی برای فیلم «راه آبی ابریشم» اهدا شد که جایزه‌ی این بخش را علی معلم اهدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به همراه خودرو تیبا به محسن روزبهانی برای فیلم سینمایی «33 روز» اهدا شد که جایزه‌ی این بخش را ابوالقاسم طالبی اهداء کرد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به همراه خودرو تیبا به ایرج رامین فربرای فیلم سینمایی «جرم» اهدا شد که رامین‌فر جایزه‌اش را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

ایرج رامین‌فر به عنوان اولین برگزیده بخش اصلی بود که سخنانی را مطرح کرد.

او گفت: در سن و سالی هستم که وقتی این جایزه را می‌گیرم، نیرویی به من می‌گوید مسئولیتم بیشتر شده و باید به کارم ادامه دهم، اما این جایزه را حق جوانها می‌دانم.

رامین‌فر ادامه داد: «جرم» را خیلی دوست دارم، همان اندازه که «سرب» را دوست دارم و این جایزه را به همسرم که بسیار از من دور است، تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به همراه یک دستگاه خودرو سواری تیبا به محمود سماک باشی برای فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد. سماک باشی جایزه‌اش را از مجید انتظامی دریافت کرد.

سماک باشی با تشکر از هیات داوران گفت: جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که مرا تحمل کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به همراه یک دستگاه خودرو سواری تیبا به اسحاق خانزادی و علی ابوالصدق برای فیلم سینمایی «جرم» اهدا شد.

اسحاق خانزادی هم در سخنانی مطرح کرد:ادای احترام می‌کنم به تمام خاک خورده‌های سینما.

احمد میرعلایی که برای اهدای جایزه این بخش بر روی سن حاضر بود، در سخنانی گفت: صدای برج میلاد در روزهای اول مشکل داشت و ایشان بدون اینکه کسی بخواهد ایستادند و یک‌تنه صدا را درست کردند و بعد به خانه‌شان رفتند.

دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به شهاب حسینی برای بازی در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد که جایزه‌ این بخش توسط میراعلایی اهدا شد.

شهاب حسینی بازیگر برگزیده مکمل مرد که برای فیلم «جدایی نادر از سیمین»‌ دیپلم افتخار دریافت کرد،‌ در سخنانی مطرح کرد: با تشکر از هیات داوران، احساس این لحظه را تقسیم می‌کنم با فیلم‌هایی که شایستگی حضور در بخش مسابقه را داشتند اما نرسیدند به بخش مسابقه.

وی درباره اصغر فرهادی گفت: او افتخار سینمای ایران است و خدا حفظش کند و امیدوارم دست پر از برلین برگردد.

حسینی جایزه‌اش را به جمعیت امدادی امام علی (ع) تقدیم کرد.

دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به محسن طنابنده برای بازی در فیلم سینمایی «ندارها» توسط علی معلم اهدا شد.

محسن طنابنده در سخنانی کوتاه گفت:حالا که دور هم هستیم و خوش می‌گذرد به فکر کسانی که در کنارمان نیستند، باشیم و از دوستان مسئول می‌خواهم تا جایی که می‌توانند همت کنند جعفر پناهی به دامن سینما برگردد.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به همراه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به حامد بهداد برای بازی در فیلم سینمایی «جرم» اهدا شد که این جایزه توسط مجید انتظامی اهدا شد.

حامد بهداد ضمن ادای احترام به امام رضا (ع) و استادانش حبیب‌الله بی‌گناه ، حمید سمندریان،‌خطاب به مسعود کیمیایی گفت:‌بسیار خوشحالم برای فیلم شما جایزه گرفتم.

وی افزود:‌برخلاف کسانی که می‌گویند سال به سال دریغ از پارسال، می‌گویم هر روز بهتر از دیروز است به شرط اینکه شادی و آزادی باشد و به امید آزادی بیشتر.

دیپلم افتخار به همراه دستگاه خودرو پراید بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به ساره بیات برای بازی در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین » اهدا شد. ساره بیات به دلیل حضورش در برلین در سالن حضور نداشت وپدرش جایزه را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

یادداشت ساره بیات به دلیل عدم حضورش خوانده شد:« با دلم عهد بستم که اگر برای دریافت سیمرغ خداوند یاری‌ام کند هزینه اش را به اعضا خانواده تقدیم کنم، امروز مقدر شد که آنجا نباشم تا پدرم خود با دستان فداکارش این جایزه را دریافت کند. این حاصل دسترنج من بود، مغموم‌ام که در کنار شما نیستم و خرسندم در کنار آقای فرهادی در محفل دیگری حضور دارم.»

سیمرغ بلورین به همراه دستگاه خودرو سمند بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهناز افشار برای بازی در فیلم سینمایی «سعادت آباد» اهدا شد که جایزه‌اش را از مدیرعامل ایران خودرو دریافت کرد.

مهناز افشار در سخنانی گفت:‌ ممنون از هیات داوران که بعد از 15 سال تلاش مرا دیدند و این برایم بسیار ارزش دارد.

وی همچنین ادامه داد: به اصغر فرهادی برای افتخاری که برای سینمای ایران کسب می‌کند تبریک و به ایشان خسته نباشید می‌گویم، بخصوص به پیمان معادی برای بازی خوبش در «جدایی نادر از سیمین».

این بازیگر که سیمرغ‌اش را برای «سعادت‌آباد» دریافت کرد، گفت:از دوستی آموختم که سرم را بالا بگیرم. برای ایرانیان صلح سعادت و آبادی آرزو می‌کنم.

مهناز افشار جایزه‌اش را به کودکان کار تقدیم کرد.

میرعلایی با تشکر از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر گفت: با تشکر ازمهندس مشایی، شمقدری و همه عزیزان ایران خودرو و سایپا، سوئیچ خوردها را تک تک هنرمندان می‌توانند تحویل بگیرند. جوایز حاضر است و در اختیار شما امشب قرار می‌گیرد.

علی معلم یکی از اعضاء هیات داوران در پایان گفت: قضاوت کار سختی است امیدوارم قضاوت ما با داوران واقعی که مردم هستند، یکی باشد


نویسنده منحصر به کشور و یا قاره خاصی نیست و این گزارش سعی دارد نمونه هایی ازاین بازیکنان را در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا معرفی نماید.
واحد مرکزی خبر: خیلی از فوتبالیست های حرفه ای آشکارا از صحبت کردن درباره برنامه های خود پس از کناره گیری از فوتبال طفره می روند و در بسیاری موارد دلیل آن را تمرکز بر مسابقات پیش رو و کسب جام عنوان می کنند. با این همه شواهد بسیاری وجود دارد که نویسندگی می تواند شغلی پر ثمردردوران بازنشستگی فوتبالیست ها و حتی در خلال دوران بازیگریشان باشد.

نویسنده منحصر به کشور و یا قاره خاصی نیست و این گزارش سعی دارد نمونه هایی ازاین بازیکنان را در اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا معرفی نماید.

ابتدا به سراغ آلمان می رویم. کشوری که خود را "سرزمین شعرا و فلاسفه" می داند و گوته ، شیلر، برتولد برشت و هاینریک هاین را به دنیا معرفی کرده است. به نظر می رسد بازیکنان سابق فوتبال آلمان علاقه خاصی به نگارش افکار درونی و خاطرات خود دارند هرچند از نظر سبک و نوع اندکی از فاوست و رنجهای ورتر جوان پایین تر باشد! و مانند اَبَرماریو و موفقیت درونی مخاطب عام و بازار را نشانه گرفته باشد.

الیور کان از زمان خداحافظی با فوتبال حرفه ای ثابت کرده که فرد سختکوشی درراستای اعتلای ادبیات جهان بوده است. او تاکنون سه جلد کتاب قطور با نام های شماره یک،‌ من. موفقیت درونی است و جدید ترین آنها چگونه آنچه می خواهید به دست آورید را به رشته تحریر درآورده است. محور اصلی این کتابها بررسی چیزهایی است که فرد احتیاج دارد تا هیچگاه ایمان به توانایی های خود را ازدست ندهد. دروازه بان برتر جهان در سالهای ????،‌???? و???? به طور قطع وجهه لازم جهت پرداختن به موضوعاتی چون انگیزه و موفقیت را دارد.



ظاهراً الهه شعر و هنر فقط بالای سر دروازه بانان آلمانی پرواز میکند و دیگر فوتبالیست های آلمانی که به جرگه نویسندگان وارد شده بازهم ازدروازه بانان هستند. کتاب در زمین بودن دیوانگی است نوشته ینس لمان و وقت استراحت نوشته اولی اشتاین دروازه بان سابق هامبورگ از این دست هستند.

                                     

ماریو باسلر هافبک تیم ملی آلمان هم کتابی به نام اَبَرماریو نوشته که در آن وقایع مهم دوران بازیگری خود را بیان کرده است.

                                                         

فوتبال در انگلستان به صورت سنتی الهام بخش ادبیاتی است که پدید آورندگان آن رده های مختلفی فوتبال حرفه ای را تشکیل می دهند. کاپیتان سابق منچستریونایتد و سرمربی فعلی ساندرلند استیو بروس نویسنده سه رمان به نامهای مهاجم!، مدافع پوششی! و مدافع! است.



مهاجم! داستان استیو بارنز بازیکن سابق و مربی فعلی است که ناخواسته متهم اصلی پرونده قتل بازیکن تیم خیالی لدرزفورد تاون می شود. رجی شارپ از مقامات انتشارات پاراگون، ناشر مهاجم، در این خصوص میگوید: " استیو مانند ساموئل بکت یا تی اس الیوت نیست اما کتابش بسیار خواندنی است."



در سوی دیگر کانال ، فرانسوی ها به آشپزی و مُد شهرت بیشتری دارند تا میزبانی فوتبالیستهای حرفه ای دست به قلم. لیلیان تورام، برترین بازیکن فرانسه در سال ????، درزمانی که هنوز بازیکن بود به شدت با تبعیض نژادی مبارزه می کرد وپس ازکناره گیری از فوتبال حرفه ای در سال ???? بنیاد "لیلیان تورام-آموزش علیه نژادپرستی" را پایه گذاری کرد. ستاره های سیاه من عنوان کتابی است که تورام در آن به رکورد ??? بازی درلباس تیم ملی فرانسه پرداخته و زندگی شخصیت های سیاه پوست ازلوسی اسکلت نخستین انسان گونه تا باراک اوباما را بررسی می کند.



انگیزه ورود به ادبیات تنها منحصر به فوتبالیستهای اروپایی نمی شود. خوان پابلو سورین آرژانتینی به نبوغ در فوتبال شهرت دارد. نخستین باری که او به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین فرا خوانده شد با اتوبوس به کمپ تمرین رفت تا بتواند کتابی را که مشغول خواندن آن بود به پایان برد.



سال ???? سورین کتاب پسران بزرگ را با هدف جمع آوری پول برای ساخت بیمارستان، مدرسه و بهبود وضعیت زندگی مردم در دو منطقه محروم آرژانتین نوشته و منتشر کرد. سورین موفق شده گروهی از مولفین اسپانیایی زبان را نیز با خود همراه کند.



در آن سوی کره زمین و در چین سون ون (Sun Wen) که از سوی فیفا بهترین بانوی فوتبالیست قرن لقب گرفته مشهورترین نویسنده دنیای فوتبال محسوب می شود. پس از پایان دوران بازیگری ون به روزنامه عصر شهر محل تولدش یعنی شانگهای پیوست و درمقام گزارشگر تمام وقت مشغول به کار شد.

در دنیای فوتبال بازیکنان بزرگی بوده اند که با زدن برچسب تعصب بر نام خود مدت های مدیدی برای تیم خود بازی کرده اند و در میان هواداران آن تیم جایگاه ویژه ای کسب کرده اند. اما در فوتبال سال های اخیر ایران تعصب، مهره گمشده بازیکنانی شده که پول را جایگزین آن کرده اند.
تعصب؛ مهره گمشده ی فوتبال استقلال
 ناکامی فوتبال ایران و واکاوی آن به ساعت ها و روزها بحث و بررسی احتیاج دارد و شاید اگر بخواهیم چند بند را برای دلایل ناکامی در نظر بگیریم ، هر کدام یک کتاب شود .

 خلاء وجود تعصب در بازیکنان فوتبال و گرایش به مادی گرایی نیز یکی از عواملی است که در سال های اخیر موجب به وجود آمدن ناکامی های متعدد شده است. در گذشته ای نه چندان دور برای پوشیدن پیراهن های دو تیم پرطرفدار پایتخت بهترین بازیکنان حاضر بودند که همه زندگی شان را بدهند تا در این تیم ها فقط روی نیمکت بنشیند، اما در حال حاضر وضعیت طوری شده که برای حضور در این دو تیم شرایط مالی از سوی بازیکنان تعیین می شود.

این در حالی است که یکی از مهمترین عوامل عدم وجود تعصب در بازیکنان حال حاضر ایران، خروج فوتبال از حالت دو قطبی و سرازیر شدن پول شرکت های صنعتی به تیم های باشگاهی بود. اما پولی که اینگونه وارد فوتبال بشود، نه تنها به این ورزش ضربه می زند بلکه کاهش تعصب باشگاهی که منجر به کاهش تعصب ملی می شود را به بار خواهد آورد.

با حرفه ای شدن فوتبال در ایران و آغاز لیگ برتر اولین موضوعی که به سمت حرفه ای شدن رفت پول هایی بود که به بازیکنان پرداخت می شد و با استارت خوردن لیگ حرفه ای قیمت بازیکنان هم کم کم بالا رفت و سال به سال بیشتر شد تا جایی که در حال حاضر بازیکنان مطرح با قراردادهایی نجومی تیم های خود را انتخاب می کنند. این در حالی است که پیدایش فوتبال در ایران ابتدا به عنوان یک ورزش کاملا آماتوری بود که حتی بهترین های فوتبال ایران با پرداخت شهریه و پول البسه مشغول به بازی بودند. تا جایی که زنده یاد حسین مبشر رئیس فدراسیون فوتبال در 50 سال پیش با دست های خود لباس های شاگردان ملی پوش خود را می شست.

چرا که در آن زمان پولی در کار نبود و فوتبال یک عشق به معنای واقعی برای بازیکنان محسوب می شد. اما امروز بلافاصله بعد از تلاش مسئولان برای خارج کردن فوتبال از حالت دو قطبی دیگر تعصب و عشق به فوتبال و تیم معنا ندارد و اولین چیزی که در قراردادها برای بازیکنان اهمیت دارد رقم قرارداد است. به نحوی که با مشاهده در تیم استقلال تهران در فصل جاری اثری از تعصب و غیرت بازیکنان گذشته دیده نمی شود. به همین خاطر است که یک شکست خانگی در بازی های لیگ موجب می شود که هواداران سرخابی به شعار بی غیرتی و بی تعصبی روی آورده و بازیکنان را به آن متهم کنند. بعد از انقلاب بازیکنان و مربیان خوب زیادی به استقلال آمدند و رفتند. در این بین برخی از آن‌ها از خصوصیات فنی و اخلاقی ویژه‌ای برخوردار هستند که آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند و باعث می‌شود که هیچگاه از یادها نخواهند رفت.

از همین رو در بخش اول گزارش مهره گمشده فوتبال، به خالی شدن استقلال از بازیکنان متعصب قدیمی خواهیم پرداخت و 10 اسطوره باشگاه استقلال را که هر کدام به نحوی برای این تیم افتخار آفریدند و محبوب شدند معرفی می کنیم. ناصر حجازی حجازی بیشتر عمر بازی خود را پیش از انقلاب انجام داد، ولی محبوبیت او به حدی بالاست که هیچ لیستی بدون او کامل نخواهد شد. مرد محبوب آبی نه تنها در عرصه بازیگری بلکه در مقام مربیگری هم قهرمانی‌های زیادی را برای استقلال به ارمغان آورد. هر چند او در پاره ای از زمان مربیگری در خارج از ایران را به حضور در استقلال ترجیح داد اما هیچ گاه با تیم دیگری مقابل استقلال صف آرایی نکرد. از همین رو یکی از افراد محبوب و اسطوره های استقلال به شمار می رود.
منصور پورحیدری عنوان پر افتخارترین مربی تاریخ فوتبال ایران نزد اوست. او با استقلال همه عنواین از جمله قهرمانی و نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد.

مقام قهرمانی تیم ملی در بازی‌های آسیایی ?? هم توسط او به ارمغان آمد. پورحیدری با تیم پاس همدان به عنوان سرپرست مقابل استقلال حضور یافت اما برای آبی پوشان خط و نشان نکشید و هیچ حاشیه ای در مقابل استقلال به بار نیاورد. پور حیدری از جمله مربیان مظلوم و آرام استقلال نیز به شمار می رود. چرا که درپایان فصلی که قهرمانش در آخرین روز با شکست استقلال مقابل ملوان و پیروزی پرسپولیس برابر فجر سپاسی مشخص می شد، داغ ترین شایعه، خیانت چند آبی پوش به منصور پورحیدری بود. آن روزها شایعه شد چند استقلالی در انزلی تصمیم گرفتند پورحیدری را زمین بزنند.

سال ها بعد منصور پورحیدری لابه لای گلایه هایش از کم کاری چند آبی پوش در بازی انزلی حرف زد و همین چند ماه پیش دکتر فریده شجاعی، همسر منصور پورحیدری در گفت و گو با یک روزنامه ورزشی مدعی شد هنوز هم برایش سخت است آن هایی که در اولین دوره لیگ برتر به همسرش خیانت کردند را ببخشید! امیر قلعه نوعی او ژنرال استقلالی‌هاست.

در زمان بازی به عنوان رهبر و بازیساز در مرکز خط میانی برای استقلال توپ می‌زد. گاهی اوقات اخلاق زننده‌ای نسبت به دیگران دارد ولی افتخارات زیادی که برای استقلال در مقام مربیگری کسب کرده او را تبدیل به یکی از اسطوره‌های این باشگاه کرده است. این در حالی است که برخی از قدیمی های استقلال و بازیکنانی که بعد از اتمام فوتبالشان سراغ مربیگری نرفتند از قلعه نوعی به نیکی یاد نمی کنند. یکی از آنها همین منصور پور حیدری است که بارها و به شکل غیر مستقیم قلعه نوعی را مقصر شکست های استقلال در لیگ اول حرفه ای و عدم دست یابی به جام قهرمانی می داند. شکست هایی که موجب شد قلعه نوعی فصل بعدی را در استقلال به جای پورحیدری به عنوان مربی سپری کند و بازیکنانی که محکوم به کم کاری در تیم پورحیدری بودند را دور خود جمع کند.

از سوی دیگر قلعه نوعی پس از جدایی از استقلال در دو فصل اخیر به خالی کردن تیم فتح الله زاده از بازیکنان شاخص کرد و اکثر آنها را به سپاهان برد. خسرو حیدری، جانواریو، هاشم بیک زاده و رضا عنایتی از جمله بازیکنانی بودند که فصل گذشته برای استقلال خوش درخشیدند و این فصل به تیم قلعه نوعی پیوستند. یکی دیگر از خاطرات تلخی که هواداران استقلال از قلعه نوعی دارند مربوط به مشت گره کرده او به عنوان اظهار خوشحالی پس از شکست استقلال با تیم مس کرمان باز می گردد. زمانی که استقلالی ها در لیگ هفتم با ناصر حجاری مقابل مس با مربیگری قلعه نوعی شکست خوردند دوربین تلویزیون پس از سوت پایان بازی مشت قلعه نوعی را نشان داد که از سر خوشحالی برای پیروزی برابر استقلال گره کرده شده بود. ازهمین رو قلعه نوعی جزو افرادی است که در میان هواداران استقلال هم محبوب و هم منفور شده است.
همان روزی که استقلال اهواز با غلبه بر استقلال تهران از خطر سقوط فرار کرد، شایعه تبانی دو تیم به گوش می رسید تا این که سال ها بعد جواد زرینچه (سرمربی موقت استقلال در روزهای پایانی دوره دوم لیگ برتر) وسط دعوا با قلعه نویی ادعا کرد: «امیر یادش رفته چطور التماس می کرد تا استقلال به استقلال اهواز ببازد، اگر آن روز ما به استقلال اهواز نمی باختیم، این تیم به لیگ آزادگان سقوط می کرد و قله نویی هم سرمربی استقلال نمی شد».

حتی نوازی هم بر حرف های زرینچه مهر تایید زد اما به دنبال شکایت قلعه نویی به کمیته انضباطی، زرینچه و نوازی تمام حرف های خود را پس گرفتند و امیر از اتهام تبانی تبرئه شد. در یکی از عجیب ترین دوره های لیگ برتر، استقلال صدر نشین به حدی امتیاز از دست داد که چیزی نمانده بود پرسپولیس از وسط جدول سر برسد و قهرمان شود! در نهایت هم سایپا با علی دایی قهرمان شد اما شایعه پشت سر استقلال راه افتاد. در اولین فصل کاری مرفاوی، شایعه شد چند بازیکن استقلال در واپسین هفته های لیگ برتر به دستور برخی نزدیکان قلعه نویی، بد بازی می کردند و در زمین راه می رفتند تا مرفاوی موفق به تکرار قهرمانی فصل قبل نشود.

جواد زرینچه زرینچه نه تنها از لحاظ فنی بلکه از لحاظ اخلاقی هم در فوتبال ایران نمونه بود و هست. او به همراه مجید نامجومطلق جناح راست استقلال و تیم ملی را بیمه کرده بودند. در سال‌های آخر فوتبالش هم در قلب خط دفاع استقلال نقطه قوت تیم به حساب می‌آمد. ناملایمت‌های مایلی‌کهن مربی وقت تیم ملی نسبت به استقلالی‌ها و جواد زرینچه او را از انجام بازی‌های ملی بیشتر در مقطع سرمربیگری مایلی کهن محروم کرد. این در حالی است که جواد زرینچه هم توسط برخی افراد در استقلال مورد حمله قرار گرفت و در مدت کوتاهی نزد هواداران استقلال منفور شد. وی به همراه چند تن از استقلالی های سابق در زمان مربیگری امیر قلعه نوعی به اقدامات علیه باشگاه استقلال متهم شدند که این امر با قهرمانی استقلال در لیگ هشتم مسکوت ماند.

اصغر حاجیلو از او به عنوان متعصب‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه استقلال یاد می‌شود. همه عمر فوتبالی خود را در استقلال گذراند و در جناح چپ نقطه قوت استقلال به حساب می‌آمد. چندین سال هم به عنوان کمک مربی در کنار حجازی حاضر بود که به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافتند. صادق ورمزیار ورمزیار ملقب به صادق با تعصب یک استقلالی تمام عیار می‌باشد. او سالیان متمادی را در استقلال با تعصب زیادی بازی کرد. از تکنیک بسیار بالایی برخوردار بود و از بهترین پنالتی‌زنان تاریخ ایران به حساب می‌آمد. همچنین عنوان کاپیتانی تیم ملی فوتسال ایران در سال ?? که به عنوان چهارمی رسید را در اختیار داشت. علی منصوریان علی منصوریان هم یکی دیگر از نوابغ فوتبال ایران می‌باشد.

در سال ?? به استقلال پیوست و در همان سال محبوب قلب آبی‌ها شد. چند سالی را در خارج از کشور به سر برد.
در بازگشت به استقلال محبوبیت او دوچندان شد. او که آینده درخشانی در عرصه مربیگری خواهد داشت پس از جدایی از استقلال به همت منصور پورحیدری به همراه پاس مقابل استقلال قرار گرفت اما نتوانست اولین حضورش مقابل استقلال را با پیروزی به پایان برساند. پرویز مظلومی چندین سال عنوان کاپیتانی استقلال را بر عهده داشت. مصادف شدن زمان فوتبال او و جنگ با عراق او را از کسب افتخارات بیشتر محروم کرد.
او در چندین مقطع کمک مربی منصور پورحیدری در استقلال بود. وی که هم عنوان سرمربیگری این تیم را بر عهده دارد چندین بار توانسته با تیم های دیگر مقابل استقلال به پیروزی برسد. اما مظلومی در تمام بازی هایی که توانسته استقلال را شکست بدهد هیچ گاه دست به اقدامی که وی را از استقلالی بودنش دور کند نزده است. صمد مرفاوی مرفاوی به همراه عباس سرخاب روج خط حمله استقلال در اویل دهه ?? را تشکیل داده بودند که به عنوان قهرمانی استقلال رسید. او بعده‌ها به عنوان کمک مربی و سرمربی در استقلال فعالیت کرد.

در مقام سرمربی زیاد موفق نبود، ولی خصوصیت‌های اخلاقیش از او یک فرد محبوب در بین استقلالی‌ها ساخت. مهدی پاشازاده از ?? سالگی در ترکیب اصلی استقلال جای گرفت و در مدت زمان طولانی حضور خود در استقلال عنواین زیادی را با این تیم کسب کرد. طرفداران استقلال هیگاه گل صحیح او به عابدزاده در داربی را که مردود اعلام شد را فراموش نخواهند کرد.

او هم به مانند زرینچه در زمان اوج فوتبال خود به خاطر لجاجت‌های مایلی‌کهن از تیم ملی دور ماند. بنابراین گزارش در فوتبالی که پول در تمام معادلاتش حرف اول را می زند، جای خالی بازیکنان قدیمی که بدون هیچ چشم داشتی به عشق پیراهن های قرمز و آبی به زمین می رفتند، کاملا به چشم می آید. خالی شدن استقلال از ستاره های با تعصب قدیمی نیز یکی از عواملی است که باعث شده این تیم در سال های اخیر دچار مشکلات فراوانی شود.

هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال از جمعه با برگزاری 8 دیدار آغاز می‌شود و شنبه با انجام یک دیدار دیگر به پایان می‌رسد.

بیست و سومین هفته از رقابتهای لیگ برتر فوتبال در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود که تنها 5 روز از برگزری هفته قبل بازی‌ها می‌گذرد و این موضوع گویای بازگشت فشردگی و حساسیت به این رقابت‌هاست.

** جمعه 29 بهمن

فولاد خوزستان - مس کرمان، ورزشگاه تختی اهواز- ساعت 15

شاگردان مجید جلالی از ابتدای نیم فصل دوم روند خوبی را آغاز کرده‌اند و با یک پیروزی خانگی برابر نفت و یک تساوی خارج از خانه مقابل صبا چشم به هر سه امتیاز این بازی دارند. البته آنها 4 بازیکن اصلی خود را از جمله رضا نوروزی و آرش افشین برای این بازی در اختیار ندارند.

با این حال امتیازگرفتن از فولاد در اهواز نمی‌تواند برای مس آسان باشد و همین امر به زیبایی‌های این بازی می‌افزاید. ادینیو گلزن ترین مهاجم لیگ هم هفته گذشته پس از 71 روز دوباره گلزنی کرد تا در غفلت رقیبانش فاصله خود درصدر جدول گلزنان را بیشتر کند. در بازی رفت، صمد مرفاوی و تیمش فولاد را با شکست بدرقه کردند، باید دید این بار کدام یک پیروز می‌شوند، جلالی یا مرفاوی؟

استیل آذین- پیکان، ورزشگاه دستگردی تهران- ساعت 15

کهکشانی‌های لیگ برتر ایران در بدترین وضعیت خود از ابتدای لیگ به سر می‌برند. استیل آذین 6 هفته است که طعم برد را نچشیده و اکنون برای چندمین هفته متوالی مکان آخر جدول را از آن خود کرده است. اگرچه محمد خاکپور پس از شکست هفته قبل مقابل مس قول داد که استیل‌آذین را در لیگ نگه دارد، اما از زمانی که پروین و پس از او خاکپور به این تیم اضافه شده‌اند تغییری آنچنانی در روند این تیم بوجود نیامده است.

در آن سوی میدان تیمی قرار دارد که از ابتدای فصل تاکنون حاشیه‌های زیادی را تجربه کرده است. پیکانی‌ها در اوایل فصل با شکست 6 بر صفر مقابل فولاد خود را مطرح کردند. سپس استعفای چند باره‌ی محمد احمدزاده از مربیگری این تیم، پس از آن اتفاق پرسروصدای الونگ الونگ و در نهایت اخراج رحمان رضایی و صابر میرقربانی از تمرین‌های پیکان (در هفته جاری) بود که شاگردان حمید علیدوستی را تحت تاثیر قرار داد و شاید همین اتفاقات از پیکان در این فصل یک تیم قعر جدولی ساخته است. این دیدار را می‌توان به نوعی بازی مرگ و زندگی برای دو تیم انتهای جدولی لیگ دانست.

ملوان – تراکتورسازی، ورزشگاه تختی انزلی، ساعت 15

ملوان و تراکتورسازی به غیر از دیدار رفت در این فصل یک بار دیگر با هم بازی کرده‌اند که در میان تعجب اهالی فوتبال انزلی‌چی‌ها در رقابتهای جام حذفی تراکتور را در تبریز و مقابل چشم هوادارانش شکست دادند تا اکنون در میان 4 تیم برتر این بازی‌ها باشند. ملوان هفته گذشته در خانه سایپا یک امتیاز گرفت و آماده مصاف با تراکتوری است که شاهین را در تبریز از پیش رو برداشته و باز هم امیدهای آسیایی شدن خود را زنده می‌بیند.

شهرداری تبریز - صبای قم؛ ورزشگاه یادگار امام تبریز ساعت 15

حمید درخشان و شاگردانش با وجود عملکرد پرنوسان در اواخر نیم فصل اول درنیم فصل دوم عزم خود را برای گرفتن نتایج خوب و ماندن در لیگ جزم کرده‌اند و تاکنون 4 امتیاز به اندوخته‌های خود اضافه کرده‌اند. در عین حال صبا نیز همین تعداد امتیاز را از دو بازی نخست نیم فصل دوم بدست آورده و به فکر بهبود رتبه خود در جدول است. دیدار رفت دو تیم یکی از زیباترین و پرگل‌ترین بازی‌های لیگ دهم بود که با تساوی 4-4 پایان یافت.

ذوب آهن – صنعت نفت آبادان، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان، ساعت 15

دو باخت متوالی در اصفهان نمی‌تواند برای صدرنشین جدول که پس از دو سال نایب قهرمانی، سودای آقایی در ایران را در سر دارد، قابل قبول باشد. منصور ابراهیم زاده و شاگردانش با شروع نیم فصل دوم هنوز امتیازی کسب نکرده‌اند اما همچنان با دو امتیاز اختلاف در صدر جدول هستند. پس از شکست در شهرآورد حساس اصفهان خلعتبری لب به انتقاد ازمدیرعامل تیمش گشود و نشان داد این باخت چقدر در روحیه ذوب آهنی‌ها تاثیرگذار بوده و می‌تواند این تیم را به حاشیه ببرد.

به گزارش ایسنا، نفت آبادان نیز از دیدار خانگی مقابل شهرداری تبریز یک امتیاز بیشتر کسب نکرد و حال برای ماندن در جمع بالانشینان می‌خواهد جبران مافات کند.

راه‌آهن- سایپا، ورزشگاه اکباتان، ساعت 15

کسب یک تساوی از پرسپولیس با تیمی 10 نفره آن هم در ورزشگاه آزادی کار ارزشمندی بود که تارتار و راه‌آهن هفته قبل انجام دادند. راه‌آهن از دو بازی قبلی خود همین یک امتیاز را گرفته و درمقایسه با سایپا نیم فصل دوم ر ا خوب آغاز نکرده است. شاگردان مایلی کهن هفته گذشته برابر ملوان متوقف شدند اما روحیه و انگیزه ناشی از شکست ذوب آهن هنوز آنها را بر غلبه بر هر تیمی آماده می‌کند.

پاس- سپاهان، ورزشگاه قدس همدان، ساعت 15

دو تیم با روحیه‌ای کاملا متفاوت در همدان به مصاف هم می‌روند. پاسی‌ها که هنوز هم باخت 4 بر یک مقابل نفت تهران برایشان قابل هضم نیست و در شوک این شکست سنگین به سر می‌برند باید در خانه از یک سپاهان آماده و سرشار از انگیزه پذیرایی کنند. به نظر می‌رسد تیم محمود یاوری هنوز کمبودهای زیادی دارد که باید برطرف شوند. در عین حال پرسابقه‌ترین مربی کنونی لیگ از رویارویی با تیم سابقش استقبال می‌کند و برای مصاف با امیر قلعه نویی آماده است. این بازی مطمئنا جذابیت‌های بالایی خواهد داشت.

استقلال- نفت تهران، ورزشگاه آزادی تهران- ساعت 17

آبی‌پوشان تهران به همراه پرویز مظلومی روزهای خوبی را سپری می‌کنند. دو پیروزی پیاپی 3 بر یک که مقابل تیم‌های قعر جدولی پیکان و استیل آذین بدست آمده استقلال را به صدر جدول نزدیک کرده و  هواداران این تیم را نسبت به ادامه فصل امیدوار کرده  است. استقلال دوست ندارد همانند بازی رفت در این بازی هم مقابل نفت متوقف شود و بدین ترتیب از کورس مدعیان قهرمانی دور بماند. در مقابل، نفتی‌ها با زدن 4 گل به پاس روحیه بالایی گرفته‌اند و به راحتی مقابل استقلال تسلیم نخواهند شد. حسین فرکی و پرویز مظلومی یکی از جذاب‌ترین دیدارهای هفته بیست و سوم را رقم خواهند زد.

در آخرین دیدار این هفته، شنبه 30 بهمن شاهین بوشهر میزبان پرسپولیس است.


سیدمهدی سیدصالحی بعد از بازگشت دوباره به میدان از تلاش دکتر سهراب کیهانی و دکتر امین نوروزی برای بهبودش تشکر کرد.

سیدمهدی سید صالحی مهاجم تیم فوتبال استقلال بازگشت موفقیت آمیزش به دنیای قهرمانی را مدیون تلاش‌ها و تبحر دکترسهراب کیهانی عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی و دکتر امین نوروزی رئیس کمیته توانبخشی این فدراسیون دانست.
سید صالحی که اردیبهشت ماه امسال و در جریان دیدار استقلال با شاهین بوشهر از ناحیه رابط صلیبی دچار مصدومیت و پس از چندی تحت عمل جراحی قرار گرفت حالا پس از هفت ماه بار دیگر به میدان بازگشته است.
این مهاجم که طی دو بازی اخیر استقلال در لیگ برتر و در مصاف با استیل آذین و پیکان 2 بار موفق به گلزنی شد، درباره روند درمان و مداوایش گفت: آسیب‌دیدگی از ناحیه رباط صلیبی می‌تواند آینده هر ورزشکاری را با خطر جدی مواجه کند اما خوشبختانه دکتر سهراب کیهانی به بهترین شکل زانویم را جراحی کرد و بعد از آن زیر نظر دکتر امین نوروزی به توانبخشی پرداختم و خوشحالم امروز به لطف تبحر و تعهد این دو توانسته‌ام بازگشت خوبی به فوتبال داشته باشم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به استمرار فتنه‌گری موسوی و کروبی گفت: اگر احساس تکلیف کنم، خودم، خانواده‌ام و همه وجودم را در راه اسلام و انقلاب فدا خواهم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اتفاقاتی که دیروز (دوشنبه) در تهران رخ داد، اظهار داشت: ما باید با تمام قدرت و بدون هیچ تردیدی مسیر رهبری را مسیر اصلی دانسته و از این مسیر خروج نکنیم. ما باید این مسیر را جدی گرفته و از این اتفاقات حقیر واهمه‌ای به دل راه ندهیم.

رضایی با بیان اینکه ایران باید پرچمدار همه جهان اسلام باشد، افزود: آمریکا و انگلیس در واقعه حقیر دیروز می‌خواستند شبیه‌سازی کنند و ایران را شبیه به مصر جلوه دهند اما خودشان می‌دانند که این شرایط در ایران به وجود نمی‌آید. اینها همه هدفشان این است که بر کشور فشار آورند.

وی افزود: دشمنان باید بدانند که بحث ولایت فقیه و دفاع از رهبری برای ما حیثیتی بوده و ما از همه وجودمان در این راه هزینه خواهیم کرد اما بیگانگان سعی دارند که این حیثیت را مخدوش کنند. ما باید راه نظام و رهبری را محکم ادامه داده و در هر جایگاهی که هستیم،‌ سکوت نکنیم. نیروهای انقلاب و معتقد به جمهوری اسلامی باید شفاف و روشن خط خود را از جریانات انحرافی و فتنه‎گر جدا کرده و با آن مرزبندی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: من تعجب می‌کنم که چرا موسوی و کروبی نمی‌فهمند که در این حوادث، عمله‌ای بیش نیستند و مورد سوءاستفاده آمریکا و همه بدخواهان قرار گرفته‌اند و جالب اینکه آمریکا از این عمله‌ها هم عبور کرده است. قطع‏نامه‌ها و گفتارهای مسئولان آمریکایی نشان می‌دهد که این آدم‌ها فقط مستمسک بوده‌اند و جریان فتنه جایی دیگر طراحی و رهبری می‌شد.

رضایی ادامه داد: مگر نه این‌که در فرانسه پلیس تظاهرکنندگان را سرکوب کرد و تظاهرکنندگان هزاران خودرو را به آتش کشیدند؟ چرا خانم کلینتون و آمریکایی‌ها از نقض حقوق بشر حرفی نزدند؟ چرا سرکوب دانشجویان انگلیسی توسط پلیس انگلیس از سوی خانم کلینتون و آمریکایی‌ها مورد اعتراض قرار نگرفت؟

وی افزود: این نوع اظهار نظر منافقانه آمریکایی‌ها دخالت در اداره کشور است. خانم کلینتون که می گوید ما با تمام توان پشت سر معترضین ایران هستیم غلط می‌کند که به خود حق دخالت در مسائل داخلی ایران را می‌دهد. ماهیت اعتراضات در کشور ما که آمریکایی‌ها و عده‌ای در داخل سعی دارند آن را سیاسی کنند و چاقوکشانی را به میدان بیاورند، اعتراضات اجتماعی بوده و هست و علیه نظام نمی باشد و این عده قلیل باید بدانند در صف دشمنان ایستاده و به قانون پشت پا زده‌اند.

رضایی در پایان یادآور شد: حوادث روز گذشته من را به یاد این ماجرا انداخت که حضرت امام(ره) آن زمان به جبهه ملی که در اعتراض به لایحه قصاص راهپیمایی کرده بودند، هشدار دادند که اگر تا انتهای روز ابراز پشیمانی نکنند، مرتد هستند و طبق حکم اسلام با آنها برخورد خواهد شد.

http://www.up.iranblog.com/images/y1zfyz9erlmtitl4htxi.jpg

نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین در شاخه‌های مختلف بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

از سوی داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) اسامی نامزدهای این بخش در رشته‌های مختلف به شرح زیر اعلام شده است:

* نامزدهای بهترین چهره‌پردازی:
 
1. سعید ملکان (فرزند صبح)
2. محمدرضا قومی (جرم)
3. سعید ملکان (آلزایمر)
4. مهرداد میرکیانی (جدایی نادر از سیمین)
5. عبدالله اسکندری (یه حبه قند)
 
* نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای:
 
1. امیر سحرخیز، فرخ مجیدی و هادی اسلامی (آسمان محبوب )
2. امیررضا معتمدی (راه آبی ابریشم)
3. امیررضا معتمدی (سی و سه روز )
4. خیابان‌های آرام (هدیش بیگدلی شاملو)
5. شهروز وظیفه‌شناس (سیزده 59 )
 
* نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:
 
1. نجف فتاحی (راه آبی ابریشم)
2. محسن روزبهانی (سی و سه روز)
3. جواد شریفی راد (سیزده 59)
4. عباس شوقی (خیابان‌های آرام)
5. داوود یوسفیان (پایان نامه)
 
* نامزدهای بهترین طراحی صحنه و لباس:
 
1. پروین صفری (راه آبی ابریشم)
2. سارا سمیعی (گزارش یک جشن)
3. ایرج رامین‌فر (جرم)
4. بابک پناهی (سی و سه روز )
5. محسن شاه‌ابراهیمی (یه جبه قند)
 
* نامزدهای بهترین صدابرداری:
 
1. محمود سماک‌باشی (جدایی نادر از سیمین)
2. اسحاق خانزادی (جرم)
3. آرش برومند (گزارش یک جشن)
4. بهمن اردلان (یه حبه قند)
5. طاهر پیشوا (ندارها)
 
* نامزدهای بهترین صداگذاری:
 
1. محمدرضا دلپاک (باد و مه)
2. محمدرضا دلپاک (جدایی نادر از سیمین)
3. حسین مهدوی (سی و سه روز)
4. محمدرضا دلپاک (آسمان محبوب)
5. اسحاق خانزادی، علی ابوالصدق (جرم)
 
* نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد:
 
1. حامد بهداد (جرم)
2. شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین)
3. بهروز بقایی (سیب و سلما)
4. محسن تنابنده (ندارها)
5. حسین محب‌اهری (گلچهره)
6. کامران تفتی (مرگ کسب و کار من است)
7. شاهرخ فروتنیان (آقا یوسف)
 
* نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن:
 
1. ساره بیات (جدایی نادر از سیمین)
2. مهناز افشار (سعادت آباد)
3. ریما رامین‌فر (یه حبه قند)
4. شایسته ایرانی (آینه‌های روبرو)
5. آنا نعمتی (برف روی شیروانی داغ)
6. فریده سپاه منصور (آسمان محبوب)
7. سارینا فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
 
* نامزدهای بهترین بازیگر مرد:
 
1. مهدی هاشمی (آقا یوسف و آلزایمر)
2. پرویز پرستویی (سیزده 59)
3. فرخ نعمتی (برف روی شیروانی داغ)
4. علی مصفا (آسمان محبوب)
5. پولاد کیمیایی (جرم)
6. پژمان بازغی (ندارها)
7. حسین یاری (پاریس تا پاریس)
 
* نامزدهای بهترین بازیگر زن:
 
1. لیلا حاتمی (جدایی نادر از سیمین)
2. ویشکا آسایش (ورود آقایان ممنوع)
3. مهتاب کرامتی (آلزایمر)
4. لادن مستوفی (گلچهره)
5. غزل شاکری (آینه‌های روبرو)
6. هانیه توسلی (ندارها)
7. فاطمه معتمدآریا (اینجا بدون من)
 
* نامزدهای بهترین موسیقی:
 
1. کارن همایونفر (جرم)
2. بهزاد عبدی (فرزند صبح)
3. علیرضا کهن دیری (سیزده 59)
4. حیدر ساجدی (ورود آقایان ممنوع)
5. محمدرضا درویشی (باد و مه)
 
* نامزدهای بهترین تدوین:
 
1. هایده صفی‌یاری (جدایی نادر از سیمین)
2. واروژ کریم مسیحی (ندارها)
3. مصطفی خرقه‌پوش (جرم)
4. حسن حسندوست (آسمان محبوب)
5. حسین غضنفری (برف روی شیروانی داغ)
6. نازنین مفخم (گلچهره)
7. حسن ایوبی (سی و سه روز)
 
* نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
 
1. تورج منصوری (جرم)
2. فرخ مجیدی (آسمان محبوب)
3. بهرام بدخشانی (راه آبی ابریشم)
4. مسعود سلامی (سیزده 59)
5. محمود کلاری (جدایی نادر از سیمین)
 
* نامزدهای بهترین فیلمنامه:
 
1. اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
2. داریوش مهرجویی و حمیده محمدی‌فر (آسمان محبوب)
3. احمدرضا معتمدی (آلزایمر)
4. مسعود کیمیایی (جرم)
5. نگار آذربایجانی و فرشته طائرپور (آینه‌های روبرو)
6. علی رفیعی (آقا یوسف)
7. علیرضا طالب‌زاده (ندارها)
 
* نامزدهای بهترین کارگردانی:
 
1. مسعود کیمیایی (جرم)
2. داریوش مهرجویی (آسمان محبوب)
3. اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین)
4. احمدرضا معتمدی (آلزایمر)
5. محمد بزرگ‌نیا (راه آبی ابریشم)
 
* نامزدهای بهترین فیلم:
 
1. آسمان محبوب (داریوش مهرجویی)
2. جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
3. جرم (مسعود کیمیایی)
4. آلزایمر (احمدرضا معتمدی)
 5. 33 روز (جمال شورجه)
 
جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، علی معلم و حسن عباسی داوری بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را بر عهده داشتند.

مراسم پایانی جشنواره بیست و نهم فیلم فجر چهارشنبه 27 بهمن ساعت 19 در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد


روز 25 بهمن اگر چه به اذعان رسانه های غربی برای گروهک های ضد انقلاب و فتنه گران دستاورد مشخصی نداشت اما مجموعه ای عوامل حکایت از طراحی ویژه دشمنان تاریخی ملت ایران برای اجرای این سناریو دارد.

بعد از موضع گیری مقامات ارشد ایران پیرامون تحولات مصر ، سخنگوی کاخ سفید در واکنشی اظهار می دارد که وقتی مقامات ایران درباره تظاهرات در مصر چنین اظهاراتی دارند باید دید این حکومت با مخالفان خود چگونه برخورد می کند!

یک روز بعد از این گرا و چراغ سبز سخنگوی کاخ سفید دو نفر از بازیچه های فتنه که حالا به مدد خوش خدمتی در حادثه 25 بهمن به درجه "بازیگری" ارتقا پیدا کرده اند درخواستی برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر صادر میکنند.

نکته عجیب این است که این درخواست راهپیمایی سه روز بعد از راهپیمایی مرسوم و سالانه 22بهمن درخواست شده و نکته سئوال بر انگیز نیز همین بود که چرا اگر هدف راهپیمایی در حمایت از مردم مصر است این حمایت همچون مردم ایران در راهپیمایی 22بهمن اعلام نشد؟

نکته عجیب تر این است که در روز 22 بهمن حکومت دیکتاتوری مبارک در مصر سقوط کرد و اگر بنا بر حمایت از مردم مصر بود چرا تغییری در این درخواست صورت نگرفت؟!

مگر جز این است که طبق اعلام طراحان این سناریو قصد راهپیمایی 25بهمن حمایت از مردم مصر در مقابل رژیم مبارک بوده راس این رژیم که چند روز قبل از قرار 25 بهمن برکنار شد!

اما اگر از زاویه دیگر به این موضوع نگریسته شود مشخص است که هدف اصلی سناریوی حمایت از مردم مصر اعلام وجود مجدد فتنه گران در کشور بود چراکه در راهپیمایی این روز هیچ شعاری در حمایت از مردم مصر سر داده نشد .

ذوق زدگی ضدانقلاب

با اعلام درخواست بازیچه های سابق فتنه برای راهپیمایی در روز 25 بهمن رسانه های ضد انقلاب ذوق زده شده و و با حرارت خاصی اخبار مرتبط با این موضوع را دنبال کردند.

نسخه ای که کاخ سفید پیچید

از سوی دیگر  دولت امریکا که تاکنون بی محابا در امور داخلی ایران دخالت کرده و همواره سعی بر سوء استفاده از تحولات ایران را داشته است با دستپاچگی نسبت به درخواست راهپیمایی 25 بهمن واکنش نشان داد و خواستار موافقت با آن شد.

از این گذشته کاخ سفید برای حمایت از راهپیمایی غیر قانونی  25 بهمن در توئیتر صفحه اختصاصی باز کرد و خواستار تاخیر در به روز رسانی این سایت و عدم اختلال در فعالیت آن تا روز چهارشنبه شد.

از این گذشته صفحه جداگانه ای نیز در فیسبوک راه اندازی شد تا شاید امریکا بتواند راحت تر پیاده نظامش را در تهران ارنج کند.

رسانه های بیگانه به نقل از مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تلاش سران فتنه برای راه اندازی راهپیمایی در 25 بهمن به بهانه حمایت از مردم مصر و تونس و مخالفت وزارت کشور با صدور مجوز در این خصوص نوشتند: حکومت ایران چیزی را برای مردم غیرقانونی می داند که ادعا می کرد برای مردم مصر شرافتنمدانه است.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه با صدور بیانیه ای از حکومت ایران خواست به مردم این کشور اجازه دهد همانند معترضان مصری از حق جهانی برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز، تظاهرات و ارتباطات برخوردار شوند.

از سوی دیگر رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید که در واکنش به رخدادهای سیاسی اخیر ایران صحبت می کرد، گفت حکومت این کشور باید به مردم اجازه دهد تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند. گیبز با اشاره به تحولات اخیر در ایران گفت حکومت این کشور از اراده مردم در هراس است!

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا هم در سخنانی از حکومت ایران خواست به برای راهپیمایی مجوز بدهد و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز گفته است که موج اخیر بازداشت ها و تلاش دولت ایران برای مسدود کردن مجاری بین المللی اطلاع رسانی نشانه دورویی رهبران ایران است.

گفتنی است این اظهارات از سوی مقامات امریکایی در حالی صورت می پذیرد که مهدی کروبی نیز پیش از این در اظهار نظری گفته بود عدم صدور مجوز از سوی نظام در خصوص راهپیمایی 25 بهمن نشانگر فریبکاری در حمایت از مردم مصر و تونس است!

تنفس مصنوعی به بقایای جند الشیطان

 البته غیر از رسانه های ضد انقلاب و دولت های معاند با نظام ایران گروهک های تروریستی که آشکارا دست به جنایت و قتل و کشتار می زنند نیز نسبت به راهپیمایی 25 بهمن ابراز احساسات کرده و از آن حمایت کردند تا نشان دهند تا چه اندازه سطح آرمان های آنان با این راهپیمایی هماهنگ است.

 گروهک تروریستی ریگی با پخش ویدئویی، ضمن اعلام حمایت از فراخوان اغتشاش در روز 25بهمن اعلام کرد: ما کسانی را داریم که آماده‌اند به سینه‌هایشان بمب ببندند و این جنایتکاران را به سزای اعمال ننگین و منفورشان برسانند.

عملکرد رسانه های بی طرف غربی و طنین صدای ملت ایران!

شبکه خبری بی.بی.سی فارسی وابسته به وزارت خارجه دولت بریتانیا نیز که تنها چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران با هدف اطلاع رسانی آزاد(!) در خصوص مسائل ایران راه اندازی شده بود برخلاف برنامه هر روز خود که از ساعت 17 برنامه خود را آغاز می کند از ساعت 15 روز دوشنبه 25 بهمن به پخش تصاویری از حضور نیروهای انتظامی در سطح شهر تهران پرداخته و با به نمایش گذاشتن تصاویر آرشیوی اغتشاشات سال گذشته سعی کرد تا آتشی را که از 23 خرداد سال گذشته برافروخته بودند، شعله ورتر کند.

اما نکته جالب در برنامه های این روز شبکه بی.بی.سی فارسی جدای از پخش تصاویر آرشیوی ارتباط صوتی یکی از ایرانیان معترض با این شبکه بود.  وقتی که مجری این شبکه در گفتگو با جوانی ایرانی که مدعی بود "شاهد عینی" تظاهرات میلیونی ملت علیه حکوت ایران است از او خواست تا درخصوص اتفاقات این روز گزارش دهد، جوان تماس گیرنده گفت: من سکوت می کنم تا صدای جمعیت و شعارهایشان را خود شما بشنوید. اینجا بود که مجری همیشه خندان این شبکه با حیرت صدای شعارهای جمعیتی که یکصدا می گفتند: "بی.بی.سی حیا کن مملکتو رها کن" و "مرگ بر انگلیس" را شنید و با دستپاچگی ارتباط را قطع کرد.

له له منافقین برای ابراز وجود

البته منافقین نیز که همواره این نوع تحرکات را فرصتی برای اعلام وجود محدود می دانند و در اغتشاشات قبلی نیش خود را به  ملت زده اند در خصوص 25 بهمن هم بیکار ننشسته و ضمن حمایت معنوی از طراحان و فرمانبرداران این قضیه در پس پرده نیز عوامل خود را سازماندهی کردند که نتیجه آن شهادت یک بسیجی و مجروح شدن تعدادی از نیروهای امنیتی در روز 25 بهمن بود.

سلطنت طلبان هم بدشان نیامد!

رسانه ها و چهره های وابسته به رژیم سرنگون شده پهلوی که روابط برادرانه ای با رژیم سادات پدر معنوی حسنی مبارک دیکتاتور تازه مخلوع این کشور داشت هم از راهپیمایی به اصطلاح علیه مبارک اعلام حمایت کردند و رضا ربع پهلوی و مقام‌های ارشد کاخ سفید با حامیان مبارک که قرار بود برای خارج کردن او از انزوا به خیابان بیایند، اعلام حمایت و پیوستگی کردند.

رضا ربع پهلوی فرزند شاه مخلوع ایران با انتشار بیانیه‌ای از فراخوان سران داخلی فتنه برای اغتشاش در روز دوشنبه حمایت کرد و گفت: امیدوارم که رژیم در مخالفت با راهپیمایی مسالمت آمیز شما برای شرکت در شادکامی مردم آزاده و آزاد شده‌ی مصر اصرار نورزد.

حمایت یکپارچه منافقین، گروهک ریگی، سلطنت‌طلبان و مقام‌های کاخ سفید از درخواست عوامل داخلی فتنه در حالی است که آخرین حضور خیابانی جدی این جریان در سطح خیابان در روز عاشورای 88 بود که عوامل میدانی و حرمت‌شکن آن روز نیز عمدتاً از منافقین و بهایی‌ها بودند.

در هر صورت طراحی راهپیمایی 25 بهمن اقدامی ابلهانه بود که تنها دستاورد آن وارد شدن خدشه به جایگاه ایران در منطقه آن هم در شرایط حساس کنونی بود که بسیاری از ملت ها انقلاب مصر و تونس را نشئات گرفته از انقلاب ایران میدانند


تعدادی از نیروهای مردمی روز گذشته در جریان مقابله با عوامل ضدانقلاب در برخی از نواحی تهران مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته و راهی بیمارستان شده اند. بنا بر اخبار ابتدایی در حدود ?? نفر در بیمارستان بقیه الله و کمی بیش از این تعداد در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شده اند. برخی از این افراد در حال بیهوشی به بیمارستان رسانده شده اند.


           

 
از جمله افرادی که مورد حمله وحشیانه اراذل و اوباش قرار گرفته است «سید شهاب الدین واجدی» عکاس، خبرنگار و فعال اینترنتی است. او که با موتور شخصی اش برای عکاسی رفته بود مورد حمله قرار می‌گیرد و لوازم عکاسی‌اش غارت شده و موتور سیکلتش به آتش کشیده می‌شود.

از جمله موارد دیگری که فیلم آن نیز منتشر شده است حمله‌ی دسته‌جمعی تعدادی از ضدانقلاب به جوانی است که قصد جمع کردن تصویر امام خمینی از کف خیابان را داشته است