سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در 5 هفته نخست نیم فصل دوم لغزش سپاهان، پرسپولیس و پدیده باعث شد دو تیم استقلال و تراکتورسازی که اواخر نیم فصل اول روند رو به رشد خود را آغاز نموده بودند با کسب نتایج خوب به این جمع اضافه شوند. آخرین تکه از پازل شکل‌گیری پنج ضلعی قهرمانی ثبت اولین شکست سپاهان مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام بود تا تنها خط تیره جدول رده‌بندی هم محو شده و عدد "یک" مقابل تعداد باخت‌های تیم سپاهان هم قرار گیرد و در عوض تراکتور از رقیب هم جایگاه خود استقلال تهران عقب نماند.

 

حالا پرسپولیس 41 امتیازی، پدیده‌ی 39 امتیازی، سپاهان 38 امتیازی با یک بازی کمتر و دو تیم 37 امتیازی استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز در فاصله 10 هفته مانده برای کسب قهرمانی هجدهمین دوره‌ی برگزاری لیگ برتر خواهند جنگید.

 

اما بررسی و شناخت مسیر این تیم‌ها در فاصله 80 روز حساس و نفس‌گیر تا انتهای فصل نشان می‌دهد این 5 تیم به هیچ وجه شرایط و مختصات یکسانی را در این ایام تجربه نخواهند نمود.

 

در این یادداشت می‌کوشیم ضمن ارائه مسیر تیم‌ها تا پایان فصل، ارزیابی و سنجش اولیه‌ای از درجه سختی مسیر تیم‌ها در راه رسیدن قهرمانی داشته باشیم.

 

در این ارزیابی حضور در لیگ قهرمانان آسیا، تعداد بازی‌های خانگی و تعداد رویارویی با یکی از 5 مدعی کسب جام مهمترین فاکتورها هستند.

 

یکی دیگر از سنجه‌های مورد استفاده در این ارزیابی مجموع امتیازاتی است که حریفان این 5 مدعی در طول فصل و تا پایان هفته بیستم کسب نموده‌اند. به عبارتی این مجموع هر چه عدد بزرگتری باشد نشان دهنده سخت‌تر بودن حریفان است.

 

پرسپولیس؛ مسیر سخت برای هت‌تریک قهرمانی

 

پرسپولیس تا اینجا با 41 امتیاز و با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان در صدر جدول قرار دارد.

 

پرسپولیس در ادامه نیم فصل به پنج شهر قائمشهر، رشت، اصفهان، تبریز و جم سفر می‌کند. در این میان پرسپولیس چهار بازی از شش بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا را نیز خارج از مرزهای ایران به انجام خواهد رساند. بنابراین پرسپولیس از هر دو لحاظ کار سخت و طاقت فرسایی پیش رو دارد.

 

از جنبه دیگر چنانچه بخواهیم قدرت حریفان داخلی ارزیابی نماییم می‌توانیم از شاخص مجموع امتیازاتی که حریفان پرسپولیس تاکنون کسب نموده‌اند استفاده کنیم که مطابق جدول متوسط این شاخص 8/24 خواهد بود که بین 5 تیم رتبه دوم از نظر سختی است.

 

پرسپولیس در ادامه 3 بازی با مدعیان پنج گانه دارد که در دو بازی (استقلال و سپاهان) میزبان و یک بازی (تراکتورسازی) میهمان خواهد بود.

 

 

پدیده شهرخودرو؛ سخت‌ترین حریفان داخلی

 

پدیده شهر خودرو در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارد اما از نظر سختی حریفان داخلی از 4 رقیب دیگر با مسیر سخت‌تری مواجه است.

 

پدیده شهرخودرو مشهد در ثلث نهایی لیگ برای انجام 5 بازی به تبریز، اهواز، قائمشهر، تهران و مجدداً تبریز سفر خواهد کرد و 5 بازی را در مشهد میزبان رقبا خواهد بود.

 

قدرت حریفان پدیده بر حسب امتیاز کسب شده تاکنون مجموعاً 259 می‌باشد که متوسط آن برای 10 بازی از 4 رقیب دیگر بیشتر است.

 

پدیده نیز مانند پرسپولیس دو بازی (استقلال و سپاهان) از سه نبرد حیاتی خود با بزرگان را میزبان بوده و یک بازی مهمان تراکتورسازی خواهد بود.

 

 

سپاهان؛ راه قهرمانی از سرخابی‌ها می‌گذرد

 

سپاهان در 11 بازی باقیمانده خود در 6 بازی میزبان و در 5 بازی مهمان است. اهواز، قائمشهر، تهران (برای انجام دو بازی پیاپی) و مشهد مقاصد سپاهان در ادامه فصل است. طبعاً عدم حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا کار این تیم را برای کسب عنوان قهرمانی ساده‌تر می‌نماید.

 

از نظر شاخص قدرت حریفان داخلی اما این تیم با شاخص 9/24 بعد از پدیده در رده دوم قرار دارد.

 

سپاهان در این 11 بازی 3 بازی با مدعیان دارد که در دو بازی (پرسپولیس و پدیده) میهمان و در بازی با استقلال تهران میزبان خواهد بود.

 


 


 

استقلال تهران؛ برنامه سخت آسیایی، برنامه داخلی آسان

 

استقلال تهران در 10 بازی باقیمانده 7 بازی را در تهران انجام می‌دهد. این تیم برای انجام سه بازی خارج از خانه به ترتیب به اصفهان، مشهد و آبادان سفر خواهد کرد.

 

استقلال اما در آسیا کاری بسیار سخت دارد. همگروهی با الهلال، العین و الدحیل از یک طرف و انجام 4 بازی از 6 بازی خارج از خاک ایران از طرف دیگر شرایط را برای این تیم دشوارتر می‌سازد.

 

شاخص امتیازآوری حریفان استقلال تا بدین جای فصل رتبه چهارم را در میان مدعیان دارد و از این نظر کاری به مراتب ساده‌تر از پرسپولیس، سپاهان و پدیده دارد. مجموع امتیاز حریفان آتی استقلال تهران تاکنون 241 با میانگین 1/24 است.

 

استقلال در ادامه همانند پرسپولیس، پدیده و سپاهان 3 بار با مدعیان روبرو می‌شود. استقلال با پرسپولیس در تهران اما با سپاهان و پدیده خارج از خانه مصاف می‌دهد.

 

 

تراکتورسازی؛ راحت‌ترین برنامه ممکن

 

شاید در میان 5 تیم ساده‌ترین کار را تراکتورسازی دارد که در هر سه معیار وضعیت و شرایط مساعدتری نسبت به رقبا دارد.

 

تراکتورسازی 6 بازی میزبان و 4 بازی را مهمان رقبا خواهد بود. این تیم برای انجام 4 بازی خارج از خانه رهسپار  اهواز، رشت، اصفهان و سپس اهواز می‌شود.

 

تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارد و بالطبع برنامه بازی‌های این تیم فشردگی کمتری نسبت به رقبا علی‌الخصوص پرسپولیس و استقلال خواهد داشت.

 

شاخص رقبای داخلی تراکتورسازی نیز با اختلاف کمتر از 4 مدعی دیگر است. مجموع امتیازات حریفان پیش روی تراکتورسازی تاکنون 228 و میانگین 8/22 است که از 4 مدعی دیگر کمتر بوده و نشان از ساده‌تر بودن رقبای این تیم دارد.

 

از حیث دیگر تراکتور تنها دو بازی با دیگر مدعیان دارد که هر دو بازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار خواهد شد.

 

 

برنامه بازی‌ها و جدول ارزیابی سختی مسیر مدعیان پنج‌گانه در راه قهرمانی لیگ برتر

 

 

  • ابوالحسن مدرس‌زاده