سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

انتشار خبر محرومیت محسن مسلمان پیش از دربی آب سردی بر پیکر هواداران پرسپولیس بود که در ماه های گذشته با خبرهای متعدد از ناکامی ستاره های تیم خود شوکه شده بودند.

محسن مسلمان که فصل گذشته با 7 پاس گل دومین پاسور لیگ لقب گرفت و امسال با 5 پاس گل تا اینجا در صدر جدول پاسورها قرار دارد بعد از بازی برگشت با الهلال مورد غضب برانکو قرار گرفت و از فهرست بازی با نفت تهران در جام حذفی خارج شد.

حالا حکم کمیته اخلاق درباره محرومیت موقت او هم به تنبیه برانکو اضافه شده تا آنها که امیدوار بودند در فاصله چند روز تا دربی برانکو نرم شود و به بازگشت او به ترکیب پرسپولیس رضایت دهد دیگر امیدی به بازی کردن او ندشته باشند.

مهدی طارمی آقای گل دو فصل گذشته فوتبال ایران یک ماه از محرومیت چهار ماهه خود را سپری کرده و خبری از او هم در دربی 85 نخواهد بود.

اما فرشاد احمدزاده ضلع سوم از مثلث ATM این فصل پرسپولیس که کمتر از دو ضلع قبلی حاشیه دارد و احتمال حضور تاثیرگذار او در دربی بالا بود هم با مصدومیت طولانی مدت در بدترین مقطع از فصل 40 روز از میادین دور خواهد بود.

پیش از این ها رامین رضاییان هم در آخرین هفته های فصل قبل پس از به مشکل خوردن با برانکو از ترکیب پرسپولیس کنار رفته بود و با این اوصاف هر چهار بازیکن رقم زننده آخرین برد پرسپولیس با نتیجه چهار بر دو در دربی برگشت لیگ پانزدهم با چهار گل و دو پاس گل در دربی بعد به فاصله یک سال و نیم در ترکیب پرسپولیس غایب خواهند بود.

دو گل دیگر پرسپولیس در آن بازی معروف هم روی ریباند عکس العمل های ناقص رحمتی به دست آمد که او هم بعید نیست در باز پیش رو نیمکت نشین باشد و جایش را به سیدحسین حسینی بدهد. اتفاقی که کمتر کسی پیش بینی آن را می کرد و سه دربی بعد، خبری از گلزنان و پاسورهای چهار گل پرسپولیس در دربی 82 نخواهد بود. تنها امید باقی مانده پرسپولیسی ها احمد نوراللهی است که یکی از گلها روی ریباند شوت او به دست آمد و او هم وضعیت پایان خدمتش هنوز روشن نشده است.


در چند ساله گذشته فوتبال ایران با رویکرد جوانگرایی توانست بازیکنانی را به کشورهای اروپایی بفرستد و بار دیگر تعداد بازیکنان لژیونر ایران افزایش پیدا کرد. در حال حاضر بخشی از تیم ملی فوتبال ایران را فوتبالیست‌هایی تشکیل می‌دهند که در لیگ‌های اروپایی بازی کرده و توانسته‌اند به عنوان نماینده ایران، در تیم‌های خود موفق ظاهر شوند؛ به طوری که رسانه‌های خارجی در مواقعی به تمجید از فوتبالیست‌های ایرانی می‌پردزاند.

جوان و آینده دار بودن نسل جدید لژیونرهای ایرانی این امیدواری را به وجود آورده که در سال‌های آینده بتوانند به تیم های بزرگ‌تر و بهتر هم منتقل شوند.

در فصل 17-2016، رضا قوچان‌نژاد در هیرنفین و علیرضا جهانبخش در آلکمار هلند، اشکان دژاگه در ولفسبورگ و دانیال داوری در آرمنیا بیلفلد آلمان، کریم انصاری‌فرد در المپیاکوس و مسعود شجاعی در پانینیوس یونان، میلاد محمدی در ترک گروژنی و سردار آزمون در روستوف و سعید عزت اللهی در آنژی ماخاچ قلعه روسیه، سوشا مکانی در استروم‌گودست نروژ، علیرضا حقیقی در اسکیلستونا سوئد، مرتضی پورعلی گنجی در السد، مجتبی جباری و پژمان منتظری در الاهلی قطر، مهرداد پولادی و رحیم زهیوی در الشحانیه قطر، علی کریمی در لوکوموتیو زاگرب کرواسی و استیون بیت‌آشور در تورنتو کانادا توپ زدند که بعضی از آنها جزو بازیکنان اصلی و کلیدی تیم‌هایشان هم محسوب می‌شدند.

البته سوشا مکانی در پایان فصل به ایران برگشته تا در کشورمان بازی کند؛ پژمان منتظری و مجتبی جباری هم به احتمال فراوان فصل آینده در لیگ برتر خواهند بود. مهرداد پولادی هم که بخاطر رفتار غیر حرفه ای اش در موضوع خدمت سربازی، دیگر سرمایه ای برای فوتبال ملی ایران محسوب نمی شود.

اما در کنار فوتبالیست‌هایی که هر کدام برای تیم ملی ایران موفق به انجام بازی ملی شده‌اند، فوتبالیست‌هایی هم در اقصی نقاط جهان وجود دارند که یا از لیگ ایران به تیم های اروپایی منتقل شده یا دارای هویت ایرانی هستند اما هیچ گاه به دلایل مختلف موفق به انجام بازی برای ایران نشده‌ یا خودشان از انجام بازی برای ایران انصراف دادند.

در گذشته هم بازیکنانی مانند اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، فریدون زندی، امیر شاپورزاده، استیون بیت آشور، امید نظری و دنیل داوری هم جزو بازیکنان ایرانی‌الاصلی بودند که با درخشش در تیم‌های اروپایی خود نظر کادرفنی تیم ملی ایران را جلب کردند و توانستند برای کشورمان بازی کنند.

به گزارش جی پلاس؛ مطمئنا فوتبالیست‌های ایرانی‌الاصل مختلفی در جهان وجود دارند که فوتبال بازی می‌کنند اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها توانستند خودشان را مطرح کنند و در لیگ‌های یک و دو کشورهای معتبر بازی کنند که در ادامه به معرفی و بررسی وضعیت آن ها می‌پردازیم:

 

** بهرنگ صفری - سوئد

بهرنگ صفری

بهرنگ صفری - کاپیتان دوم تیم مالمو سوئد که در گذشته برای تیم‌های اروپایی مختلفی از جمله بازل سوییس و آندرلخت بلژیک هم بازی کرده، در فصل جاری به همراه این تیم قهرمان لیگ سوئد شد. صفری در گذشته با دعوت کادرفنی وقت تیم ملی ایران هم مواجه شد اما با توجه به شانس حضور در تیم ملی سوئد، او این تیم را انتخاب کرد و از سال 2008 تا 2013 توانست 30 بازی ملی را برای این کشور منطقه اسکاندیناوی انجام دهد. صفری در 32 سالگی همچنان به فوتبال خود ادامه می‌دهد و در کشور سوئد شناخته شده است. او همبازی سابق زلاتان ابراهیموویچ بود.

 

**سامان قدوس - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

سامان قدوس - مهاجم و هافبک نفوذی 23 ساله ایرانی الاصلی است که در تیم اُسترساند سوئد به میدان می‌رود. او در نخستین فصل بازی خود در لیگ "Allsvenskan" (دسته اول فوتبال سوئد)، در 28 بازی 10 گل به ثمر رساند و قهرمان جام حذفی این کشور هم شد. قدوس با همین عملکرد هم به تیم ملی سوئد دعوت شد. او در دو بازی دوستانه این تیم برابر اسلواکی و ساحل عاج به میدان رفت و مقابل اسلواکی اول گل ملی خود را هم به ثمر رساند.

قدوس تا چند ماه قبل در انتظار توجه کادرفنی تیم ملی ایران بود اما با درخشش خود در لیگ سوئد، به تیم ملی این کشور راه یافت. طبق اعلام رسانه های خارجی او از آژاکس هلند و هرتابرلین آلمان پیشنهاد دارد.

 

** دالهو ایراندوست - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دالهو ایراندوست - بازیکن 18 ساله ایرانی الاصل که در خط میانی بازی می‌کند و عضو تیم ملی جوانان سوئد است و در فصل جاری لیگ Allsvenskan (دسته اول سوئد) در سه بازی برای تیم BK Hacken به میدان رفته است. تیم او در فصل قبل این کشور، در رده دهم قرار گرفت.  دالهو ایراندوست با 185 سانتی متر قد جزو فوتبالیست های آینده دار سوئد محسوب می‌شود.

 

** امین نظری - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

امین نظری - هافبک 23 ساله و برادر امید نظری است. برادر او چند سال قبل به اردوی تیم ملی ایران اضافه شد اما نتوانست جایی در تیم ملی داشته باشد اما امین در آن دوران بازیکن تیم ملی جوانان و امید سوئد بود و علاقه‌ای برای پیوستن به ایران نشان نداد. او در سال 2016 شماره 10 تیم فالکنبرگ را به تن داشت اما به همراه این تیم در رده شانزدهم لیگ دسته اول سوئد قرار گرفت و به لیگ دسته دوم یعنی سوپرتان سقوط کرد.

نکته جالب درباره نظری این است که او از پدری ایران و مادری فیلیپینی متولد شده و برای تیم‌های ملی سوئد در رده های کمتر از 17، 19 و 21 سال به میدان رفته است اما او در حال حاضر ملیت جمهوری چک را برای خود انتخاب کرده است!

 

** نوید ناصری - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

نوید ناصری - وینگر راست 20 ساله ایران الاصل که در باشگاه بیرمنگهام انگلیس پرورش یافته، بعد از حضور در تیم کمتر از 21 ساله های این باشگاه برای فصل جدید فوتبال سوئد به تیم سیرانسکا این کشور در لیگ سوپرتان (دسته دوم فوتبال سوئد) پیوسته است.

 

** آروین شجاعی - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

آروین شجاعی - هافبک چپ 25 ساله ایران الاصلی است که در شهر گوتبرگ سوئد متولد شده و از ابتدای سال 2017 به تیم گایس این کشور در لیگ سوپرتان ( دسته دو) پیوسته است. شجاعی شماره 11 این تیم را به تن می کند.

 

** ویلیام آتشکده - سوئد

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

ویلیام آتشکده - با 25 سال سن در تیم اُرگریته سوئد فوتبال بازی می‌کند. تیم او در سال 2016 و در لیگ سوپرتان (دسته دو) رده نهم را کسب کرد. پیش از این آتشکده به اردوی تیم ملی فوتبال ایران هم دعوت شد اما نتوانست نظر مطلوب کارلوس کی روش را جلب کند. آتشکده برای تیم ملی کمتر از 19 سال سوئد هم به میدان رفته است. او تاکنون 30 گل برای تیم خود به ثمر رسانده است.

 

** کیان سلطان پور - آلمان

کیان سلطان پور

کیان سلطان پور - مهاجم ایرانی الاصل 27 ساله تیم لونکن والده آلمان است که در لیگ منطقه ای این کشور به میدان می‌رود. سلطان پور با وجود بازی در این تیم گمنام آلمانی، فوتبالش را از تیم یونیون برلین آغاز کرد و سپس در سال 2011 به تیم دوم دورتموند راه یافت. او در مدت دو فصل بازی در این تیم در 22 بازی 3 گل به ثمر رساند.

سلطان پور در سال گذشته هم به روند نزولی خود ادامه داده و بعد از بازی در تیم های مختلفی مانند ساربروکن، برلینر، سوماگایت و ویکتوریا، از سری تیم‌های منطقه فوتبال آلمان به لوکن ولده منتل شد.

 

 

 

** امیر عابدزاده - پرتغال

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

امیر عابدزاده - فرزند دروازه بان بزرگ تاریخ فوتبال ایران یعنی احمدرضا عابدزاده بعد از اینکه چند سال قبل از فوتبال اروپا به ایران بازگشت، در ایران کم اقبال بود و در پرسپولیس موفق به بازی نشد و در راه‌آهن هم در چند دیدار درون دروازه قرار گرفت. او از ابتدای فصل 2016 به تیم ماریتیمو، تیم سابق علیرضا حقیقی پیوسته است اما تاکنون در هیچ دیداری برای این تیم به میدان نرفته است. امیر عابدزاده با 23 سالن سن سابقه بازی برای تیم ملی امید را دارد و شاید با درخشش در اروپا بتواند برای تیم ملی ایران هم بازی کند.

 

** آریا جسور هاسه‌گاوا - ژاپن

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

آریا جسور هاسه گاوا - هافبک بازی‌ساز ایران الاصل که پیش از این هم توسط کارلوس کی‌روش برای حضور در تیم ملی ایران دعوت شده بود، به دلیل دعوت شدن به تیم ملی ژاپن و از دست دادن پاسپورت ژاپنی خود، قید حضور در ایران را زد.

هاسه‌گاوا در حالی که برای بازی برای تیم ملی ژاپن آماده می‌شد، در روز قبل از مسابقه به شدت مصدوم شد و به مدت یک فصل از فوتبال کنار رفت. همین مصدومیت موجب شده تاکنون موفق به انجام بازی برای ژاپن نشود!

هاسه‌گاوا در سال 2015 به تیم ساراگوسا اسپانیا هم منتقل شد اما نتوانست در این تیم موفق شود و تنها هشت بازی برای این تیم اسپانیایی انجام داد. او برای فصل 2017 به تیم آمیا آردیجا در جی لیگ (دسته برتر ژاپن) پیوست.

 

** پوریا احمدی - ولز

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

پوریا احمدی - مهاجم 24 ساله‌ای است که با پاسپورت ایرانی در اروپا بازی می‌کند. او در آکادمی شفیلد یونایتد انگلیس رشد کرده و بعد از حضور در تیم‌های رده پایین انگلیس، به بانگور سیتی ولز پیوست. او در سال 2016 از بانگور سیتی به تیم Rhyl FC دیگر تیم حاضر در لیگ ولز منتقل شد. احمدی به همراه تیمش در فصل 2016 در جایگاه یازدهم قرار گرفت و به دسته پایین تر سقوط کردند.

 

** رایان تفضلی -انگلیس

 

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

 

رایان تفضلی - مدافعی که چندی پیش گفته می‌شد مدنظر کارلوس کی‌روش هم قرار گرفته، در آکادمی فوتبال ساوثهمپتون انگلیس پرورش یافته اما نتوانست برای این تیم معروف بازی کند. او بعد از چندین نقل و انتقال در فوتبال انگلیس که عمدتا در لیگ‌های دسته دو این کشور بود، از سال 2016 به تیم پیتربرو پیوست.

تفضلی در فصل جاری 37 بازی برای این تیم انجام داده و سه گل هم به ثمر رسانده است. پیتربرو در فصل اخیر این مسابقات از 44 بازی 59 امتیاز کسب کرد و از صعود به رده بالاتر فوتبال انگلیس بازماند. تفضلی در فصل اخیر در دیدار با چلسی از چارچوب رقابت‌های جام حذفی هم حضور داشت و شاهد شکست 4 بر یک تیمش بود.

 

** میثاق بهادران - فیلیپین

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

میثاق بهادران - مهاجم 30 ساله و عضو تیم ملی فیلیپین است. او از پدری ایرانی و مادری فلیپینی متولد شده و زمانی که برای ادامه تحصیل راهی کشور مادری خود شده بود، فوتبالش را در رده دانشگاهی ادامه داد و سپس به عضویت تیم ملی فوتسال این کشور درآمد.

بهادران با درخشش در تیم ملی فوتسال به عضویت تیم باشگاهی پاسارگاد که مالیکت آن بر عهده یک ایرانی است درآمد. او با عملکرد خوب در پاسارگاد به تیم کایا پیوست. این بازیکن ایرانی الاصل سپس به تیم ملی فیلیپپین دعوت شد و از سال 2011 تاکنون 50 بازی ملی و 6 گل زده را ثبت کرده است. او در سال 2011 نیز به تیم گلوبال فیلیپین پیوست و همچنان در این تیم به میدان می رود و در آخرین دوره این مسابقات نیز به مقام قهرمانی لیگ فیلیپین دست یافت.

 

** دنیل نوروزی - دانمارک

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دنیل نوروزی - هافبکی است که ابتدای فصل جاری فوتبال ایران به سپاهان پیوست اما به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت سربازی موفق به انجام بازی برای این تیم نشد. نوروزی 25 ساله در حال حاضر بازیکن تیم  Næstved دانمارک در لیگ دسته دوم این کشور است. او پیش از پیوستن به سپاهان، از سال 2011 تا 2013 بازیکن بروندبی، یکی از معروف ترین تیم های این کشور بود. نوروزی همچنین برای تیم های ملی کمتر از 16،17،18،19 و 20 سال دانمارک هم به میدان رفته است.

 

** دنیل ارزانی - استرالیا

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

دنیل ارزانی - هافبک تیم ملبورن سیتی استرالیا در 18 سالگی توانسته در سطح اول فوتبال این کشور به میدان برود. این بازیکن ایرانی الاصل موفق به انجام بازی برای تیم ملی کمتر از 17 سال استرالیا هم شده است.

 

** علی جوکار - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

علی جوکار - مدافع چپ ایرانی الشحانیه قطر در فصل جاری در کنار مهرداد پولادی و رحیم زهیوی به میدان رفت و جزو سهمیه بازیکنان خارجی این تیم بود. جوکار فوتبال خود را از تیم‌های البدر بندر کنگ و فجر سپاسی شروع کرد و در حالی که در ایران به توفیق چندانی دست نیافته بود، در فصل 2010 به تیم ام صلال قطر پیوست. او پس از سه فصل حضور در این تیم به الشَمال رفت و از سال 2014 به الشحانیه پیوسته است.

 

** علی محمد بازماندگان - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

علی محمد بازماندگان - این هافبک ایرانی الاصل 24 ساله، از سال 2012 و با تغییر تابعیت به الغرافه قطر پیوست. او در سال 2013 به لخویا منتقل شد و از سال 2014 هم به ام صلال قطر اضافه شده است.

 

** حسن علی فرجاه - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

حسن علی فرجاه - دروازه‌بان ایرانی الاصل المسیمیر قطر، شماره یک این تیم را به تن می کند و با تغییر تابعیت جزو سهمیه قطری این تیم محسوب می شود. او در 35 سالگی جای ثابت خود در این تیم را از دست داده است.

 

** پژمان خوبیاری - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

پژمان خوبیاری - مدافع 27 ساله ای است که در آکادمی باشگاه ام صلال پرورش یافت. او در رده جوانان برای تیم های ام صلال، فولاد خوزستان و استقلال جنوب نیز به میدان رفت اما در ایران مورد اقبال واقع نشد و در سال 2008 به ام صلال قطر بازگشت. این مدافع میانی از سال 2011 به الوکره قطر رفت و بعد از سه فصل حضور در این تیم و انجام بازی های کم، به الخور پیوست.

خوبیاری پیش از تغییر تابعیت در سال 2008 دو بازی برای تیم ملی جوانان ایران هم انجام داد اما سپس به کشور قطر تغییر تابعیت داد.

 

** مسعود زارعی - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

مسعود زارعی - دروازه‌بان کهنه کار العربی قطر، با اصلیتی ایرانی تابعیت کشور قطر را برگزیده و تاکنون بازی های بسیاری را برای این تیم انجام داده است. او در سال 1995 فوتبال را از آکادمی این تیم آغاز کرد و از سال 1999 هم برای آنها در لیگ قطر به میدان می رود. زارعی در 38 سالگی، آخرین سال های فوتبالی خود را سپری می کند. او همچنین یک بازی ملی را هم برای تیم کمتر از 23 سال این کشور انجام داده است.

 

** یونس علی رحمتی - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

یونس علی رحمتی - مدافع ایرانی خط میانی تیم الاهلی قطر، از سال 2006 تاکنون 15 بازی ملی را برای کشور قطر انجام داده است. این مدافع 34 ساله، از سال 2001 تا 2007 در الاهلی حضور داشت. سپس به الریان دیگر تیم قطری رفت و بار دیگر در سال 2013 با تغییر تیم، به عضویت ام صلال درآمد.

رحمتی از سال 2014 بار دیگر به الاهلی قطر بازگشته و همبازی پژمان منتظری و مجتبی جباری در این تیم بود. به جز این سه بازیکن، علی فریدون نیز به عنوان یک بازیکن ایرانی الاصل در الاهلی توپ می زند.

 

** علی فریدون - قطر

بازیکنان ایرانی شاغل در خارج

بازیکن 24 ساله و ایرانی الاصل متولد کویت، از سال 2011 تحت قرارداد تیم الشمال قطر است. او در سال 2017 به صورت قرضی راهی الاهلی شده است. با این حال فریدون کماکان با ملیت ایرانی در لیگ قطر به میدان می رود. فریدون در سال 2014 – 2013 با 19 گل، آقای گل لیگ دسته دوم قطر شد. تاکنون هیچ بازیکنی بیشتر از 19 گل در این مسابقات به ثمر نرسانده است.

فوتبالیست‌های ایرانی الاصل دیگری هم در کشورهای مختلف جهان از جمله مجارستان، جمهوری آذربایجان، شیلی، یونان، اسپانیا، عراق، آمریکا، مالزی، تایلند، آلمان و ... حضور دارند که یا سطح فوتبال این کشورها پایین است و یا این بازیکنان در تیم‌های معتبری بازی نمی‌کنند.


در بازی که شفر برای اولین بار جام حذفی فوتبال ایران را تجربه می کرد استقلال با نمایشی برتر با گل های دقیقه 28 و 59 اسماعیلی قربانی در مقابل تک گل اوسانی در دقیقه 71 به برتری رسید تا آبی ها با روحیه ای خوب به استقبال دربی تهران بروند.


مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی/ ساعت 16:45
استادیوم آزادی/ تعداد تماشاگر:35000 نفر
داور: موعود بنیادی فر / کمک ها: علیرضا ایلدروم، محمدرضا مدیرروستا

 

 

ترکیب استقلال:


حسین حسینی، مجید حسینی، روزبه چشمی، میلاد زکی پور، وریا غفوری، امید ابراهیمی، داریوش شجاعیان، خسرو حیدری (90 - پادوانی)، سرور چپاروف، فرشید اسماعیلی (80 - فرشید باقری) و علی قربانی (78 - سجاد شهباززاده)
سرمربی: وینفرد شفر

 


ترکیب نساجی


مجتبی روشنگر، مهرداد عبدی، مرتضی غلامعلی تبار، مجتبی بیژن، مجتبی ممشلی، علی اکبر فرهنگ (60 - محمد اوسانی)، حسین کریمی (64 - رحمان جعفری)، محمود شفیعی، محمد آشتیانی (77 -حسن نجفی)، احسان پیرهادی و مجتبی محبوب مجاز

سرمربی: مهدی پاشازاده

 

کارت زرد:

 

محبوب مجاز (54) مهرداد عبدی (82) احسان پیرهادی(95) حسن نجفی(96) از نساجی مازندران

میلاد زکی پور(62) وریا غفور(81) چپاروف(87) از استقلال

 

شرح بازی:

 

بازیکنان استقلال در نیمه اول بازی را تهاجمی آغاز کردند و پرس شدیدی روی بازیکنان نساجی باعث اشتباه پرتعداد مدافعان این تیم شدند. استقلالی ها در هفته ابتدایی همیشه به ضعف بدنی متهم بودند؛ اما تمرینات بدنسازی پرفشار استقلالی ها در طول دو هفته ای که شفر هدایت این تیم برعهده گرفته است باعث شد این تیم در تمام طول 45 دقیقه بازی برتری فاحشی نسبت به حریفش داشته باشد. استقلالی ها در طول 45 دقیقه نیمه اول بارها با پرس شدید توپ را از مدافعان نساجی گرفتند که در یکی از این صحنه ها فرشید اسماعیلی روی اشتباه غلامعلی تبار موفق شد دروازه نساجی را باز کند. استقلال بعد از گل هم نمایش برتری از حریفش داشت و اجازه نداد نساجی خطر جدی روی دروازه این تیم ایجاد کند. در نهایت استقلال در نیمه اول با نتیجه یک بر صفر نساجی را شکست داد تا آبی ها با روحیه ای خوب به رختکن بروند.

نیمه دوم هم با برتری مطلق استقلال آغاز شد و آبی ها که انگیزه زیادی برای زیاد کردن تعداد گل های خود داشتند، بازهم حملات خود را ادامه دادند و موقعیت های خوبی هم روی دروازه حریف خلق کردند که علی قربانی در این دقایق دو موقعیت عالی گلزنی را از دست داد. اما در دقیقه 59 سانتر زیبای زکی پور توسط علی قربانی وارد دروازه نساجی شد تا آبی ها با خیال راحت دقایق باقی مانده را دنبال کنند. اما مهدی پاشازاده که در دقایق پایانی از زمین بازی اخراج شده بود در تعویضی هوشمندانه ترجیح داد اوسانی را وارد بازی کند و او جز گلی که در دقیقه 71 زد موفق شد روند بازی را نیز تغییر بدهد. بعد از این دقیقه حملات نساجی خطرناک شد، هرچند که استقلال هم روی ضد حمله ها چند بار دروازه نساجی را تهدید کرد؛ اما در نهایت موفق به گلزنی نشد تا استقلال با ارائه بازی برتر به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی صعود کند.

 

شرح گل‌ها:

 

1-0 (استقلال): اشتباه غلامعلی تبار باعث شد تا فرشید اسماعیلی توپ را به دست بیاورد و با دریبل دروازه بان، دروازه خالی نساجی را در دقیقه 28 باز کند.

 

 

 

 

2-0 (استقلال): سانتر میلاد زکی پور در نهایت با ضربه زیر طاقی علی قربانی وارد دروازه نساجی شد تا خیال استقلال از کسب پیروزی در دقیقه 59 راحت شود.

 

2-1 (نساجی): پاس عمقی فوق العاده از وسط زمین اوسانی را در موقعیت تک به تک قرار داد و او با یک بغل پا دروازه استقلال را باز کرد.

 

 

 


اتفاق ویژه:


استقلال دیدار با نساجی را با دو مهاجم آغاز کرد و هر دو مهاجم موفق به گلزنی در این دیدار شدند. فرشید اسماعیلی و علی قربانی دو مهاجم استقلال بودند که موفق شدند طلسم گل نزدن مهاجمان استقلال را بعد از حدود 10 دیدار در جام حذفی و لیگ برتر بشکنند و صعود آبی ها به جمع 8 تیم برتر جام حذفی را پایه گذاری کنند. استقلال برابر نساجی در خط حمله بر خلاف دیدارهای گذشته روز بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و حالا هواداران این تیم می توانند باز هم به خط حمله خود برای موفقیت دل ببندند.


بهترین بازیکن:


در روزی که فرشید اسماعیلی و علی قربانی برای استقلال گلزنی کردند، داریوش شجاعیان نمایش بسیار خوبی در ترکیب آبی ها داشت. هافبک تازه وارد تیم استقلال که رفته رفته تبدیل به یکی از بازیکنان کلیدی این تیم شده است. شجاعیان در بازی بدون توپ و زمانیکه استقلالی ها به دنبال باز پس گیری توپ هستند نقش پر رنگی ایفا می کند و همواره در جریان بازی کمترین فاصله را با بازیکن صاحب توپ دارد تا حالا چهره ای تاثیر گذار و کلیدی در تیم شفر باشد.

 

دقایق حساس:

 

دقیقه 3 : سانتر زکی پور می رفت یک راست وارد دروازه شود؛ اما عکس العمل روشنگر مانع از این اتفاق شد.

دقیقه 5 : سانتر از سمت چپ به روی دروازه استقلال را محبوب مجاز با ضربه سر به سمت دروازه زد که حسینی اشتباه کرد؛ اما مدافعان توپ را جمع کردند.

دقیقه 10 : اشتباه مدافعان نساجی با توپ دزدی زیبای اسماعیلی همراه شد؛ اما در حالی که او در موقعیت سه به تک قرار داشت ترجیح داد خودش ضربه را بزند و این موقعیت عالی از دست رفت.

دقیقه 14 : بازهم ناهماهنگی مدافعان نساجی باعث شد خسرو حیدری توپ را در اختیار بگیرد؛ اما سانتر او را روشنگر مهار کرد و اجازه نداد توپ به فرشید اسماعیلی برسد.

دقیقه 22 : سانتر زیبای داریوش شجاعیان با ضربه سر فرشید اسماعیلی همراه شد؛ اما با بدشانسی توپ به تیر دروازه برخورد کرد و راهی به دروازه نداشت.

دقیقه24 : سانتر داریوش شجاعیان بازهم با ضربه سر اسماعیلی همراه شد؛ اما این ضربه هم با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه 37 : پاس خسرو حیدری در موقعیت ایده آل به علی قربانی رسید؛ اما او ضربه اش را به بدترین حالت ممکن به بیرون زد.

دقیقه 42 : سانتر  خسرو حیدری می رفت با ضربه علی قربانی وارد دروازه نساجی شود؛ ولی روشنگر به خوبی توپ را در اختیار گرفت.

دقیقه 45 : شوت علی قربانی از پشت محوطه جریمه با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه 51 : سانتر دقیق پیرهادی به یک ضربه سر نیاز داشت تا وارد دروازه استقلال شود؛ اما مشت حسینی این موقعیت را از نساجی گرفت.

دقیقه 52 : یک و دو بازیکنان  و پاس عالی اسماعیلی در موقعیت خوب به قربانی رسید؛ اما ضربه بی دقت او به آسمان رفت.

دقیقه 54 : شوت آرام محبوب مجاز به سادگی در دستان حسینی قرار گرفت.

دقیقه 73 : ضربه اسماعیلی از گوشه چپ محوطه جریمه به راحتی در دستان روشنگر قرار گرفت.

 

 

حواشی:

 

*در اتفاقی عجیب برای بازی امروز تعداد هواداران نساجی بیشتر از هواداران استقلال در استادیوم آزادی هستند.
*تماشاگران استقلال از نیروی انتظامی درخواست داشتند که سکوهای بیشتری به آنها اختصاص داده شود که این درخواست مورد موافقت واقع نشد.
*استقلالی ها تا دقایقی پیش از شروع بازی تنها 5 هزار سکوی استادیوم آزادی را به خود اختصاص داده اند.
* پسر وینفرد شفر آنالیزور در آزادی حضور دارد و بازی تیمش از نزدیک تماشا می کند.
*اشکان نامداری مربی دروازه بان های استقلال با توجه به این که قراردادی ندارد اجازه نشستن روی نیمکت را پیدا نکرد.

*مهدی پاشازاده پیش از شروع بازی به شدت از سوی هواداران استقلال تشویق شد. عده ای او را در آینده سرمربی استقلال می دانند.

*تماشاگران استقلال در دقیقه 22 با تشویق منصور پورحیدری یاد اسطوره باشگاه خود را زنده نگه داشتند.

*شعار هواداران نساجی علیه استقلالی ها باعث درگیری لفظی بین هواداران دو تیم در استادیوم آزادی شده است.

*بین دو نیمه مهدی پاشازاده به شدت از سوی هواداران استقلال تشویق شد.

*در دقیقه 56 بازی که داور به نفع استقلال خطا اعلام کرد مهدی پاشازاده به شدت عصبانی شد تا جایی که چند دقیقه هم روند بازی قطع شد. در این هنگام داور مهدی پاشازاده را از زمین اخراج کرد؛ اما او حاضر نشد از زمین بازی خارج شود و روند بازی چند دقیقه قطع شد. در نهایت پاشازاده بیرون رفت.


شماره 77 پرسپولیس بعد از دو فصل حضور در ترکیب ثابت موفق ترین تیم فوتبال ایران تبدیل به مهندس و طراح اصلی این تیم شده است. هفته های اول لیگ پانزدهم اولین روزهای حضورمجدد پرسپولیس بود. او قبل از آن یک فصل به طور قرضی برای پرسپولیس علی دایی بازی کرد و بعد در بازگشت به ذوب آهن و سپس فولاد روزهای خوبی را نداشت. مسلمان همانطور که خودش در برنامه نود گفت بازیکنی بود که نه توسط برانکو بلکه با نظر مستقیم علی اکبر طاهری مدیرعامل باشگاه به تیم آمد تصویری که از مسلمان در ذهن علاقمندان به فوتبال در آن روزها بود نماهایی از درخشش یک ستاره جوان را با لباس ذوب آهن نشان می داد که چشم مربیان و باشگاه های بزرگ را گرفت. اما بعد از آن تنها آن تصاویر بود و انتظار درخشش مجدد که میسر نمی شد. لیگ پانزدهم و فریادهای برانکو کنار زمین در صحنه هایی که مسلمان عملکرد خوبی نداشت هنوز در آرشیو ها موجود است اما برانکو و مسلمان توانستند آرام آرام به نقاط مشترکی برسند و در نهایت او تبدیل به مهندس طراح پرسپولیس شد. یک نایب قهرمانی و یک قهرمانی در لیگ برتر در شرایطی به دست آمد که مسلمان به عنوان یکی از عناصر اصلی موفقیت به حساب می آمد. هافبکی با تکنیک و هوش بالا که البته خیلی کم گل می زند با پاس هایش نقش مهمی در پیروزی ها و بردهای پرسپولیس بازی کرد. مسلمان در لیگ شانزدهم تبدیل به یکی از عناصر اصلی بازی تاکتیکی برانکو شد و هماهنگی او با کمال، احمدزاده، طارمی و علیپور، پرسپولیس را تبدیل به تیمی جذاب کرد. او یکی از بهترین بازیکنان پاسور و طراح لیگ فصل قبل بود.
پایان یک پروژه مهندسی
برانکو بعد از مدتها در لیگ شانزدهم توانست سروش رفیعی بازیکن محبوبش را به پرسپولیس بیاورد؛ اما این دیدار خیلی کوتاه بود و سروش رفت تا برانکو بازهم برنامه های تیمش را براساس بازی مسلمان بچیند. نکته ای که اما با حضور سروش رفیعی به وجود آمد این بود که برانکو سروش را پشت مهاجمان بازی داد و پست مسلمان را عوض کرد و او را به کناره ها برد. با این وجود فصل هفدهم برپایه حضور مسلمان به عنوان طراح اصلی تیم آغاز شد. او در این فصل و در 8 بازی لیگ برتر 5 پاس گل به هم تیمی هایش داده است که آماری فوق العاده به حساب می آید. اما چرا با این وجود برانکو در بازی های اخیری که مسلمان را بازی داده معمولا او را به عنوان اولین بازیکن تعویض کرده است؟ پاسخ این سوال می تواند خیلی از مسایل را حل کند. شاید مهمترین دلیلش این باشد که اهمیت مسلمان برای برانکو چیزی فراتر از دادن یک یا دو پاس گل احتمالی در یک مسابقه باشد. 



نوسان مسلمان یا تردید برانکو
برانکو انگار در استفاده از مسلمان دچار تردید شده است. او که معمولا دیر تعویض می کند در برابر مسلمان این قاعده را زیرپا گذاشته و در همان ابتدای نیمه دوم نام شماره 77 را روی برگه تعویض می نویسد و معمولا بشار رسن هافبک جوان عراقی را به میدان می فرستد؛ اما رسن چه چیزی دارد که برانکو حضور او را در شرایط دشوار ترجیح می دهد. بشار بازیکنی نزدیک تر به دروازه حریف است. او در ارسال ها و ضربات ایستگاهی هم از مسلمان امتیازات بیشتر و در دادن پاس های خلاقانه و هوش و البته بازی از راه دور نمره پایین تری می گیرد؛ با اینحال نکته مهم این است که تعویض های تاکتیکی به صورت طبیعی مورد اعتراض یا بی محلی بازیکنان حرفه ای قرار نمی گیرند.

دست هایی که گرم نیستند مسلمان در دقیقه 65 با ابروهای گره خورده به کنار خط طولی آمد، بی تفاوت با بشار دست داد و در حالی که برانکو دستش را برای دست دادن جلو آورد بی رغبت و بی تمایل دستی به دست مربی اش زد اما در این دست دادن پروفسور و مهندس احساس مثبت و گرمایی به چشم نمی آمد. مسلمان با اخم روی نیمکت نشست و بعد بازی با نتیجه 2-2 به اتمام رسید؛ درحالیکه بشار رسن نمایش خوبی در نیم ساعت پایانی بازی داشت.
نکته مهم؛ حرفه ای بودن و درک شرایط است. به عنوان یک فوتبالیست در رده بالا شما پول خوبی دریافت می کنید تا رفتارتان حرفه ای و مناسب باشد و الا مربی مختار است برای شما تصمیم بگیرد. صدالبته باید حرفهای مسلمان را هم شنید اما این اخم و ناراحتی هرگز قابل دفاع نیست.







پرسپولیس در دو دیدار رفت و برگشت برابر نماینده عربستان 6 گل خورد تا آمار بسیار ضعیفی در خط دفاعی ثبت کند. شجاع خلیل زاده که در مقابل الاهلی نمایش خوبی ارائه داده و حتی موفق به باز کردن دروازه حریف شد، در نیمه نهایی به مهره ای بی آزار برابر مهاجمین خطرناک الهلال تبدیل شده بود. خلیل زاده در دیدار رفت برابر الاهلی 4 بار به دروازه حریف شوت زده بود و یک بار هم گلزنی کرد؛ پرسپولیس 2 گل در آن دیدار خورد تا در بازی برگشت کار دشواری داشته باشد. در بازی برگشت خلیل زاده بیشتر به کارهای دفاعی پرداخت و پرسپولیس موفق به صعود به نیمه نهایی شد. اما در دیدار رفت برابر الهلال محرومیت انصاری کار دست برانکو داد و خلیل زاده که به همراه ماهینی زوج قلب خط دفاعی پرسپولیس را تشکیل داده بودند، نه در کارهای دفاعی موفق عمل کردند و نه در هجوم که یکی از توانایی های این بازیکن است؛ نتیجه هم رقم خوردن سنگین ترین شکست پرسپولیس در زمان حضور برانکو ایوانکوویچ شد. پرسپولیس و برانکو در دیدار برگشت کار بسیار دشواری برای جبران شکست سنگین دور رفت داشتند و وقتی داور عمانی پنالتی اعلام کرد، کار برای شاگردان برانکو در همان نیمه اول تمام شده بود، اما نمی توان به راحتی از اشتباه شجاع خلیل زاده در رقم خوردن گل دوم بازی گذشت. خلیل زاده که در دیدار رفت نیز با سهل انگاری زمینه‌ی گل های تیم حریف و به خصوص الخریبین را فراهم ساخته بود، در دیدار برگشت هم این اشتباه را تکرار کرد و در شرایطی که می توانست خیلی محتاطانه تر برای دریافت توپ به سمت مهاجم الهلال برود، ناشیانه رفتار کرد و نتیجه هم جا ماندن چند متری او از صحنه بود؛ اشتباهی که در نهایت به گل تساوی الهلال و گل پنجم الخریبین طی 180 دقیقه تبدیل شد. سبک بازی شجاع خلیل زاده متفاوت از مدافعین دیگر پرسپولیس است و تمایل زیادی به تهاجم دارد؛ چیزی که در نوع بازی او کاملا مشهود است. ارائه بازی ریسکی از سوی او اما در برخی مواقع ممکن است کار دست خودش و تیمش بدهد؛ خلیل زاده بیشتر تمایل دارد که صاحب توپ شود و با ارسال پاس های رو به جلو تیمش را به حمله وارد کند، اما در برخی مواقع مانند گل دوم الهلال در بازی برگشت دفع توپ بهترین کاری است که یک مدافع می تواند انجام دهد و شجاع هم بهتر است به جای تصاحب توپ، اولویتش را بر دفع توپ بگذارد.
کارنامه شجاع خلیل زاده در پرسپولیس قابل قبول است، اما این بازیکن برای جا افتادن در این تیم باید با توجه به شرایط بازی هایی که در آنها حضور دارد، کمی محتاطانه تر و هوشمندانه تر بازی کند.


دو فرمانده نظامی ارتش سوریه در تحولات میدانی بسیار موثر عمل کردند.
تحولات میدانی جبهه شمالی و جنوبی سوریه هر روز شکل ویژه ای به خود می‌گیرد و تنوع درگیری ها با گروه های تروریستی گوناگون در این کشور نیازمند ساز و کارهای جدید در نبرد ناهمگون است.

(تصاویر) دو
 

فرماندهان میدانی ارتش و نیروهای مردمی سوریه در تمام جبهه‌های درگیری شیوه مقاومت را در دستور کار خود قرار دادند و نام دو فرمانده در پیروزی های تحولات میدانی "ریف حلب"، "کویرس" و "دیرالزور" و ...  بسیار خود را نشان می‌دهد.
مرد افسانه‌ای ارتش سوریه
مرد افسانه‌ای ارتش سوریه  سرلشکر "عصام زهرالدین" است که در کشتن داعش در شرق سوریه ید طولایی دارد. این شخص در استان  "دیرالزور" در به هلاکت رساندن تروریست ها بسیار خبره عمل کرده است.
سرلشکر گارد ریاست جمهوری "عصام زهرالدین"  قبلا فرماندهی ارتش در "دیرالزور" "حمص" و محله مشهور "حمص بابا عمرو"/ و "دوما" و.. را برعهده داشته و در یک ماهه اخیر با تمام توان دربرابر محاصره تروریست های داعش ایستادگی کرده است.

(تصاویر) دو
(تصاویر) دو

سرلشکر «عصام زهر‌الدین»  از شخصیت‌های برجسته نظامی سوریه بوده که گروههای تروریستی وابسته به القاعده و داعش از عملیاتی که این شخص فرماندهی می‌کند بسیار واهمه دارند. وی  از اهالی استان "السویدا" سوریه بوده و فرماندهی یک گروه عملیاتی حرفه‌ای را عهده‌دار است.
سرلشکر  "زهرالدین" در لیست سیاه سازمان جاسوسی رژیم غاصب صهیونیستی(موساد) قرار دارد و چندین بار توسط عوامل رژیم صهیونیستی مورد سوءقصد قرار گرفته که خوشبختانه موفق به ترور وی نشده‌اند.
"فرمانده تایگر فورس" ارتش سوریه
تایگر فورس (Tiger Force)  یکی از یگان‌های ویژه ارتش سوریه به فرماندهی سرلشکر ستاد "سهیل حسن" بوده که نقش مهمی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری ایفا می‌کند و فرمانده این یگان ویژه در عملیات آزاد سازی استان‌های مختلف همچون "حما"، "حمص"، "ادلب" و "لاذقیه" شرکت موثر داشته است.
در استان "حمص" و "حلب" هر بار که این فرمانده ارتش سوریه وارد عمل شده پیروزی‌های گسترده‌ای نصیب ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه شده که نمونه این پیروزی‌ها را می‌توان در عملیات آزاد سازی "فرودگاه کویرس" در اطراف شهر "حلب" و عملیات پاکسازی منطقه گازی "شاعر" در گذشته اشاره کرد.
عملیات نیروهای ارتش سوریه برای آزاد سازی "کویرس" به فرماندهی فرمانده پرآوازه "سرهنگ سهیل الحسن ملقب به ببر (نمر)" با مشارکت "یگان نیروهای مخصوص تایگر" و "تیپ امام محمد باقر از حزب الله سوریه" از مبدا شهر "السفیره" آغاز شده بود و رزمندگان طی این مدت موفق به سیطره بر روستاها و ارتفاعات و مناطق راهبردی حد فاصل این شهر و نهایتا آزاد سازی "فرودگاه کویرس" شدند.
"سهیل حسن" کیست؟
سرلشکر  "سهیل حسن" در یکی از شهرهای استان "لاذقیه" به دنیا آمده است. وی متولد سال 1970 در شهر "جبله" بوده و فارغ التحصیل آکادمی نیروی هوایی ارتش سوریه می‌باشد. او در آکادمی نیروی هوایی در "حلب" انواع دوره‌ها از جمله دوره کماندویی، چتربازی، مربی سربازی و ... را گذرانده است.
(تصاویر) دو

ادعای روزنامه  "لوموند"
روزنامه فرانسوی "لوموند" مدعی شده که "فرمانده  تایگر فورس  ارتش سویه می‌تواند یک رقیب جدی برای بشار اسد باشد" ؛ حال آنکه شخص "سهیل حسن" معتقد به دفاع همه جانبه و شهادت در راه وطنش بوده و این عقیده کاملا با ادعای روزنامه "لوموند در تضاد است.
یکی از مهم‌ترین خصوصیات وی  نظم و انضباط سیستماتیک است  که همواره با جدیت بر رعایت انضباط در میان سربازان خود تاکید دارد. به سرلشکر  "سهیل حسن" لقب ببر یا نمر نیز داده‌اند. "سهیل حسن"  مهارت بسیاری در استقرار و ایجاد امنیت مناطق آزاد شده دارد؛  ‌به گونه‌ای که مناطقی که توسط وی از لوث وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شود امنیت قابل قبولی خواهد داشت و امکان آنکه دوباره مورد تعرض قرار بگیرد ناچیز خواهد بود.
او به عنوان یک نخبه نظامی شناخته شده و تاکتیک‌های منحصر به فردی را برای آزاد سازی مناطق از لوث وجود تروریست‌ها و خصوصا داعش دارد که یکی از این تاکتیک‌ها استفاده از  "بشکه های انفجاری" است که  به کمک این تاکتیک توفیقات مهمی در آزاد سازی مناطق مختلف سوریه و از جمله حومه "حلب" (فرودگاه کویرس) به دست آورد.
فرمانده تایگر فورس ارتش سوریه  در ماموریت دیگر خود، حومه شهر  "حماه"  را پاکسازی کرد و توانست حمله جبهه النصره به شهر مسیحی نشین  "محرده"  را دفع کند؛ البته آزادسازی مناطق متعددی در حومه شهر  "لاذقیه" و حومه شهر "ادلب" نیز در کارنامه وی دیده می‌شود.
سرلشکر  "سهیل حسن" درباره دشمنان خود می‌گوید: "آنها بشر نیستند، کسانی که کمربندهای انتحاری به خود می‌بندند و سلاح‌های سنگین و پیشرفته و چاقو حمل می‌کنند را نمی‌توان بشر دانست." وی شجاعترین  سرباز سوری به حساب می آید که آماده شهادت در راه آرمان‌های کشورش است.

(تصاویر) دو
(تصاویر) دو

این فرمانده سوری از ابتدای جنگ در این کشور تاکنون در هیچ نبردی شکست نخورده و شهرت  "سرلشکر ستاد سهیل حسن"  موجب  پیوستن بسیاری از سربازان به تیپ ویژه او شده است  و نیروهای کارآزموده بسیار زبده ای در اختیار فرمانده  " تایگر فورس"  ارتش سوریه هستند به گونه ای که وی در حال حاضر هزار نیروی زبده کارآزموده که سخت ترین دوره های نظامی را آموزش دیده‌اند تحت فرماندهی خود دارد.
یکی از مهمترین فتوحات "سهیل حسن"  آزاد سازی میادین گازی  "شاعر" بود
یکی از مهمترین فتوحات سرلشکر  "سهیل حسن"  آزاد سازی میادین گازی  "شاعر" در استان "حمص" بوده که بخش مهمی از انرژی در سوریه را برای نیروگاه‌های برق این کشور تامین می‌کند. در هر منطقه از سوریه که کار گره میخورد ؛ این فرمانده ی شجاع به کمک ارتش می‌شتابد.
روزنامه ایندیپندنت درباره سرلشکر  "سهیل حسن" نوشت: وی فرمانده نیروهای نظامی ای بود که از  "حماه" به  " حلب"  حمله کردند و توانستند بخش های مهمی از این مناطق را آزاد کنند و فرمانده "تایگر فورس" ارتش سوریه بارها تلاش کرده رهبران جبهه النصره و داعش یا مخالفان را وادار به تسلیم کند ؛ برای این که گزینه دیگری در برابرشان نبوده است.
"سهیل حسن" اخیرا از سوی "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه با دو رتبه تشویق به درجه سرلشگری ارتقا یافته و امروز او جز مقامات و مسئولان مهم نظامی ارتش سوریه به حساب می‌آید. البته "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه، سال گذشته قصد داشت درجه سرلشگری را به "سهیل حسن" اهدا کند، اما چون وی در میادین نبرد علیه تروریست‌های تکفیری حضور داشت، این امر میسر نشد.
فیسک یکی از روزنامه نگارانی که با  "سهیل حسن" مصاحبه کرده؛ وی می‌نویسد: وی از جایگاه بالایی نزد یارانش برخوردار است، بسیاری او را مردی استثنائی می دانند؛ "ببر"، مخلصانه وفادار به نظام  سوریه است.
سرلشکر  "سهیل حسن"  ملقب به  "ببر" در گفت وگو با فیسک عنوان داشت: «پسرم را 4 سال است که ندیده ام، آخرین باری که او را دیدم دو سالش بود، امروز او شش سالش است. سوریه خانه من است و قسم خورده ام تا زمانی که پیروزی در سوریه محقق نشود او را نبینم و شاید قبل از این که او را ببینم بمیرم.»
این روزها سوریه در نبردهای میدانی به پیروزی‌های مهمی دست یافته که نقش آفرینی ارتش و نیروهای دفاع وطنی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار بوده است. سرلشکر  "سهیل حسن" فرمانده "تایگر فورس" ارتش سوریه  و "عصام زهرالدین" از فرماندهان میدانی بشار اسد با یک اراده جدی به دنبال پاکسازی استان‌های "حلب"، "حمص" و "حما" و "دیرالزور" و  ...  از لوث وجود تروریست ها هستند  و تاکنون در مناطق مختلف در مواجهه با تروریسم و پاکسازی مناطق شمالی و مرکزی سوریه کارنامه قابل قبولی داشته اند.


علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس در طی چند هفته گذشته بارها مغلوب مهاجمان سوری شد و در تقابل با آنها نتوانست مانع از گلزنی و درخشش این مهاجمان شود.

به گزارش وب سایت نود، عمر الخریبین مهاجم تیم فوتبال الهلال عربستان در دیدار شب گذشته برابر پرسپولیس، باز هم در دوئل با بیرانوند موفق تر بود و دو گل دیگر هم برای تیمش به ثمر رساند. علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش پرسپولیس، با وجود آمار فوق العاده ای که در بسته نگه داشتن دروازه خود در پرسپولیس و تیم ملی دارد، اما در تقابل با مهاجمان سوری طی چند وقت اخیر ضعیف عمل کرد و آمار بدی را به جا گذاشت.

با وجودی که بیرانوند در تقابل با عمر السومه دو بار دروازه اش باز شد (دیدار با الاهلی عربستان و تیم ملی سوریه)، اما در هر صورت هم تیم ملی به جام جهانی صعود کرد هم پرسپولیس به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسید.

عمر السومه به عنوان قاتل سوری شناخته می شود که در هر بازی دروازه علیرضا بیرانوند را باز می کند؛ اما عمر الخریبین دیگر مهاجم سوریه که در دیدار رفت هت تریک کرد، در دیدار دیشب باز هم بلای جان بیرانوند و پرسپولیس شد و هر دو گل تیمش را وارد دروازه بیرانوند کرد تا در دو بازی پنج بار دروازه مرد شماره یک تیم ملی کشورمان را باز کند. در واقع می توان گفت عمر الخریبین یک تنه مانع از رسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان شد.

البته الخریبین در رقابت های این فصل باز هم برابر نمایندگان ایرانی گلزنی کرده است. در دیدار برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، الخریبین دروازه استقلال خوزستان را باز کرد. گفتنی است این دو مهاجم سوری در تقابل با بیرانوند در تمامی رقابتها، طی 40 روز گذشته 7 بار دروازه او را باز کردند.


احمد ابوبکر الکاف، داور بین المللی عمانی قضاوت بازی برگشت تیم های پرسپولیس و الهلال را برعهده داشت. داوری که در حین برگزاری و پس از پایان بازی از جانب هواداران سرخ پوش و احتمالا مجموعه این تیم به عنوان متهم ردیف اول برای عدم موفقیت در بازی برگشت شناخته می شود. اما باید یک بار دیگر شرایط بازی را از نظر گذراند تا مشخص شود در صورت اینکه الکاف را متهم ردیف اول می دانیم باید مقصر حذف هم بدانیم؟

بازی با برتری پرسپولیسی ها آغاز شد و آنها توانستند خیلی زود به گل اول بازی دست پیدا کنند. گلی که امید را در دل هواداران و بازیکنان پرسپولیس زنده کرد و آنها با اشتیاق فراوانی به پیگیری بازی می پرداختند تا شاید بتوانند با ثبت نتیجه ای تاریخی از پس حریف سرسخت عربستانی بر بیایند؛ اما اعلام خطایی بی مورد در دقیقه 25 و دادن اولین اخطار بازی به محمد انصاری که در تصاویر تلویزیونی مشخص بود به ناحق بوده، اولین چراغ خطر را برای پرسپولیسی ها روشن کرد.



هر چند نمی توان این اشتباه محرز را نابخشودنی دانست؛ اما تنها 4 دقیقه بعد اتفاق دیگری افتاد که به طور کلی ورق را علیه پرسپولیسی ها برگرداند. در حالی که آنها امیدوارتر از همیشه در زمین می دویدند اعلام یک ضربه پنالتی آب سردی بود که بر پیکر سرخ ها ریخته شد. هرچند در نگاه اول حتی تشخیص خطا نیز سخت بود؛ اما در تصاویر تلویزیونی باز هم از یک اشتباه دیگر الکاف پرده برداری شد و آن هم اینکه در صورت تشخیص خطا، اتفاق بیرون از محوطه جریمه افتاده بود و نمی توانست پنالتی باشد.



همین موضوع باعث شد تا بسیار بیشتر از اخطار ناحق به انصاری، فضای عمومی را علیه داور عمانی شود. او البته پس از این نیز دو بار دیگر روی اعصاب سرخ ها قدم زد. یک بار در نیمه اول و حرکت مشکوک به خطایی که روی امیری اتفاق افتاد و یک بار نیز در نیمه دوم و دقایق پایانی که ضربه رسن به دست مدافع عمانی برخورد کرد. با این حساب و با تشخیص بسیاری از کارشناسان داوری، یک پنالتی بیهوده علیه پرسپولیسی ها گرفته شد و یک و یا دو پنالتی نیز برای آنها گرفته نشد.



بنابراین می توان گفت اشتباهات ابوبکر الکاف ضربات جبران ناپذیری به شاگردان برانکو زد که برای جلوگیری از سرزدن حتی یک اشتباه پا به میدان گذاشته بودند. اما به واقع باید الکاف را متهم ردیف اول این حذف دانست؟ اشتباهات داور عمانی کاملا قابل قبول و تاثیر آنها در بازی مشخص است؛ اما باید دید بین اشتباهات داور و نتیجه بازی رفت، زور کدام یک برای حذف پرسپولیسی ها بیشتر بود.



سرخپوشان که در ادامه فصول موفقیت آمیز اخیر خود توانستند به جمع چهار تیم برتر آسیا راه پیدا کنند، با توجه به دو دیداری که در مرحله گروهی مقابل الهلالی ها برگزار کردند، در اولین بازی مرحله نیمه نهایی اشتباهات جبران ناپذیری داشتند که شاید بتوان آنها را بسیار خطرناک تر از سوت های الکاف دانست. اشتباهات و اتفاقاتی که باعث شد تا پرسپولیس عدد عجیب 4 را مقابل گل های خورده خود ببینند و همین موضوع سبب شد تا خوشبین ترین هواداران پرسپولیسی هم برای بازی برگشت در بهترین حالت امیدوار به برد باشند تا صعود، چرا که جبران 4 گل خورده بازی رفت و آن هم در دیداری که میزبان هستید (و یک گل حریف می تواند تمام برنامه ها و رویاها را به هم بریزد) در برابر تیمی قدرتمند به نام الهلال کاری بس عجیب و سخت است(و البته که نشدنی نیست).



هرچند تقریبا همه در این موضوع هم عقیده ایم که پنالتی گرفته شده علیه پرسپولیسی ها حداقل تا پایان نیمه اول آنها را از نفس انداخت؛ اما باید به این موضوع نیز دقت داشت در صورتی که الکاف می خواست نتیجه را جور دیگر دربیاورد امکان سخت گیری بسیار بیشتر داشت. به این صحنه دقت کنید: ضربه ای که با تکل محرمی در محوطه جریمه هرچند مهار شد؛ اما برخوردی (ناخواسته) با دست مدافع پرسپولیس داشت و الکاف می توانست یک بار دیگر در سوت خود به نشانه پنالتی سوت بزند. اعلام یک ضربه پنالتی به همان اندازه بی رحمانه که پنالتی اول بازی را گرفته بود.


حتی در نیمه دوم و در دقایق پایانی بازی و زمانی که انصاری با حرارت بالا به رفت و برگشت هایش مشغول بود خطایی از سوی او روی مهاجم عربستانی با سوت داور مبنی بر اعلام خطا مواجه شد و انصاری می توانست در این صحنه کارت زرد دوم خود را بگیرد و از بازی اخراج شود. هر چقدر که اخطار اول او با اشتباه داده شد؛ اما او می توانست در این صحنه کارت دوم خود را بگیرد تا با سخت گیری بیشتر پرسپولیسی ها طعم 10 نفره شدن را هم بچشند.
هر آنچه که بود پرسپولیسی ها با داوری نامهربان روبرو شدند؛ اما باید این را هم مدنظر داشت در صورتیکه نتیجه بازی رفت به صورت منطقی تری رقم می خورد، می توانست شاید شانس حضور در دیدار پایانی لیگ قهرمانان را به همراه داشت؛ اما این اتفاق نیفتاد و سرخپوشان با نتیجه عجیب 4 بر 0 بازی رفت را باختند؛ هرچند در بازی برگشت نیز با تصمیمات سخت گیرانه الکاف روبرو شدند.  


داور عمانی که از سال 2007 وارد لیست بین المللی شد در کنار علی الحبسی، دروازه بان عمانی ها معروفترین چهره های ورزش عمان محسوب می شود. با توجه به شاکی بودن این داور از فدراسیون فوتبال عمان، پیش بینی می شد که وی با نوع قضاوت خود به دنبال خودنمایی پیش چشمان مسئولان فوتبال کشورش باشد؛ چرا که او معتقد است در عمان بسیار به او کم لطفی شده است.


الهلالی ها که اولین دیدار خود در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر پرسپولیس را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند، روز آینده باید در دیدار برگشت این رقابت ها به میدان بروند و بدین ترتیب امروز پیراهن اصلی خود برای این بازی را معرفی خواهند کرد.
آنها پیش از معرفی در مراسم هماهنگی پیش از بازی، تصویر مربوط به پیراهن اصلی خود را برای بازی منتشر کردند و با توجه به پیراهن اصلی الهلالی ها تغییرات بسیار کمی در طرح اصلی به وجود آمده است. پیراهن هایی که به سنت همیشه آبی رنگ با سرشانه های سفید رنگ است.



سرمربی آلمانی استقلال بعد از تساوی در اولین حضور روی نیمکت آبی ها برای پاسخگویی به خبرنگاران در نشست خبری شرکت کرد. مشروح این نشست خبری در ادامه می آید:


صحبت های اولیه
نیمه اول خوب بازی کردیم. از دفاع و رو به جلو بودیم و مطمئن بازی کردیم. تنها یک شانس گلزنی داشتیم. یکی از مشکلات بزرگ ما این بود که شانس گلزنی ایجاد نکردیم. تا وسط زمین خیلی خوب کار می کردیم؛ اما پاس نهایی را نتوانستیم ارسال کنیم. روز اول نیز گفتم که خیلی کار داریم و باید تمرین کنیم. خدا را شکر که سه بازیکن ملی پوش به تیم ما اضافه شدند. 60 درصد خواسته های من در زمین پیاده شد. تعویض منطقه بازی را خوب انجام ندادیم. تیم دفاعی مانند فولاد را تنها با سانتر و شوت می توان تهدید کرد؛ اما سانترهای ما به محوطه جریمه نرسید. سانتر های ما بلند و کوتاه بودند. خیلی خوب بود که مشکلات را دیدیم تا در تمرینات بیشتر روی آنها کار کنیم. ناهماهنگی و پاس های اشتباه بازیکنان را دیدیم و هنوز نا هماهنگ هستیم. می توانستید ببینید که با گذشت دقایق بازی، استرس ما بیشتر می شد. طی روزهای آینده باید روی نقاط ضعف کار کنیم و هماهنگی را بالا ببریم. خدا را شکر تمامی بازیکنان حضور دارند. دفاع و دروازه بان ما عالی بودند. هر چند زیاد توپ روی دروازه ما نیامد؛ اما خوب عمل کرد. روزبه چشمی و مجید حسینی خوب عمل کردند. پاس های اشتباه زیادی داشتیم و من توقع دارم تیم با آرامش بازی کند. ما یک شانس خوب داشتیم؛ اما توپ پشت سر شهباززاده افتاد. ما باید این مشکلات را حل کنیم. از اول می دانستم که کار آسانی نداریم و در تمرینات هم این موضوع را حس کردم؛ اما مطمئنا توانایی بازیکنان این مشکلات را حل می کند. از تماشاگران تشکر می کنم. مطمئنم روزی می رسد که هواداران با شادی به خانه بر می گردند.



بازی دفاعی فولاد؟
باید سعی کنیم سریعتر در زمین ظاهر شویم. به بازیکنان بارها گفتم توپ را باید در جریان بازی بیاندازند. از نظر ذهنی بازیکنان باید برای تغییرات آماده شوند. فوتبال اول در ذهن است و بازیکنان باید برای انجام کارهای تاکتیکی، تعادل و غیره آماده شوند. ما امروز شوت از راه دور نداشتیم و بازیکنان تنها بسته بازی می کردند. بازیکنان کناری ما باید خوب تقویت شوند. ما این بازی را آنالیز می کنیم و می دانم که مسائلی وجود دارد که باید تقویت شود.



مشاوره برای انتخاب ترکیب؟
من فیلم بازی های قبلی، عملکرد بازیکنان در تمرین و بازی های تیم ملی را تماشا کردم. بازی های فولاد را که در ویدئو دیدم، خیلی بهتر از این بودند. ما فولاد را خوب کنترل کردیم؛ اما در ارسال پاس نهایی مشکل داشتیم. من علاقه داشتم تا بازی را با قربانی شروع کنم اما به دلیل مشکل مصدومیت از شهباززاده استفاده کردم. استقلال پارسال تیم خوبی بود اما شرایط امسال تغییر کرده است و بازیکنان استرس دارند زیرا از جایگاه اصلی خود خارج شدند. دیدیم که همه بازیکنان می خواستند بهترین باشند اما این موضوع شاید به چشم نیامده باشد. صد در صد در بازی بعدی خط هافبک و حمله مانند مدافعان ظاهر شوند، ما عالی می شویم.


چرا به آینده استقلال امیدوار هستید؟
هر تیمی می خواهد ببرد اما نتیجه مهم ترین نیست. ما توانایی این را داریم تا بهتر بهتر بشویم زیرا بازیکنان خوبی داریم اما به تمرین نیاز داریم. من می خواهم تمامی بازیکنان بهتر بهتر بشوند. من می خواهم نورافکن و سجاد بهتر عمل کنند و این هدف اصلی من است. رسیدن بازیکنان به توانایی اصلی، هدف ما است و البته شانس مهم است زیرا ما گاهی برنده می شویم بی آنکه تیم خوبی باشیم. ما می توانیم با دو مهاجم بلند قد بازی مستقیم انجام دهیم اما من می خواهم فوتبال بازی کنم. گفتم که باید سخت و با هدف کار کنیم. بازیکنان باید آن چیزی که در تمرین یاد می گیرند را در زمین ارائه دهند و بعد از آن ما مطمئنا برنده خواهیم بود زیرا توانایی آن را داریم. وقتی یک تیمی بسته بازی می کند، باید با سانتر شکستش دهیم. سانترهای ما یا بلند و یا کوتاه بودند. بازیکنان باید از نظر تکنیکی بهتر شوند. همانگونه که دیدیم در بازی ایران و روسیه، تیم ملی چگونه عمل کرد و ما نیز می خواستیم اینگونه عمل کنیم. بازیکنان را نمی شود مانند کامپیوتر کنترل کرد. وقتی یک تیم دفاعی بازی می کند، خلق موقعیت بسیار سخت است. یا باید از طریق شوت موقعیت بسازیم یا باید با سرعت توپ را به بازیکنان کناری برسانیم؛ اما ما توپ را به گوشه ها می بردیم و نگه می داشتیم. نمی شود در یک هفته به این موضوع دست پیدا کرد


بازی در دربی؟
خوشحالم که در دربی بازی می کنیم زیرا دربی تهران از جمله مهم ترین دربی های دنیا است و خبرنگاران آلمانی نیز می خواهند آن را پوشش بدهند. من دربی های زیادی را بازی کردم. تماشاگران نگران نباشند. بازیکنانی که من دیدم، همگی می خواهند بهتر و بهتر شوند. من به آنها کمک می کنم تا مشکلات برطرف شود و انرژی مثبت برای برد به تیم تزریق شود. صحبت های متعددی داشتیم و می دانیم که سیستم های زیادی برای بازی کردن وجود دارد. ضربه های ایستگاهی ما آنگونه که توقع داشتم نبود. یک سوم گلها از روی ضربات ایستگاهی است و ما باید روی آن کار کنیم. در زمین حریف توپ های زیادی را از دست دادیم. وقتی یک تیم دفاعی بازی می کند، با پاس کاری کوتاه کار ما سخت می شود. باید روی این موضوع تمرینات زیادی انجام بدهیم و بازیکنان باید مرتب حرکت کنند تا فضا ایجاد شود. اگر همه این اتفاقات رخ می داد، من اینجا نبودم و تیم ما صدر جدول بود. این تیم از نظر فوتبالی مریض است اما من تلاش می کنم تا با کمک اعضا به مسیر اصلی برگردیم.



اشتباه در پاس های آخر؟

ما توپ را در زمین حریف خوب نگه نداشتیم. در نیمه اول سه توپ خوب داشتیم اما دیر بازی کردیم و توپ درست به بازیکن نرسید. یک مرتبه بیت سعید می خواست وارد محوطه شود اما یک و دو نکرد و این اتفاق رخ نداد. ما باید به شرایطی برسیم که بازیکنان چشم بسته یکدیگر را پیدا کنند. بعضی وقت ها داریوش شجاعیان به تو می زد و بهترین پاس این بود که بازی را باز کند اما مجبور می شد تا توپ را به سمت دیگری ببرد و مشکل ایجاد می شد. این دقیقا چیزی است که ما باید تمرین کنیم. هر فردی باید بداند که چه کاری انجام دهد و این موضوع را با استفاده از آنالیز به آنها می گوییم تا خود آنها ببینند تصمیم درست چیست. فولاد تیم بدی نیست و من از بازی انها تعجب کردم. آنها در بازی های قبلی بهتر بازی کردند. ایمان مبعلی بازیکن خوب آنها بود و اگر آنها خوب بازی نکردند، پس ما خوب بودیم. مشکل ما این بود که نتوانستیم گل بزنیم. بازیکنان باید دقیقا وظیفه خود را بدانند. تصور این را دارم که بازیکنان در خواب و بیداری وظایف خود را بدانند.

تغییر در خط حمله استقلال؟ ما با همین مهاجمان باید بیشتر تمرین کنیم. این بازیکنان صحنه های خوبی داشتند و باید بیشتر بازی بدون توپ انجام بدهند. توقع دارم بهتر کار کنند و باید با تمرین یک سری مشکلات را حل کنیم. ما اول جام حذفی را داریم و سپس دربی پیش روی ما است. من خوشحالم و امیدوارم شما هم خوشحال باشید.
فرهاد مجیدی کیست؟!
آخرین سوال از شفر درباره بهنام برزای بود. از شفر پرسیدند برزای با توصیه فرهاد مجیدی به استقلال آمده؟ که این پرسش با پاسخ جالب سرمربی جدید استقلال توام شد. او با نگاهی به خبرنگاران سرش را به سمت گوش مترجم خود برد و چنین گفت: فرهاد مجیدی کیست؟ (مترجم شفر سپس توضیحاتی را به صورت آهسته درباره مجیدی به سرمربی آلمانی ارائه کرد). شفر حرف هایش را اینطور تمام کرد که: فرهاد مجیدی الان کجاست؟ آلمان است یا یک کشور دیگر؟ درباره بازی صحبت کنید.