سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

حالا اینستاگرام ورزشکاران به یکی از مهم ترین رسانه هایی تبدیل شده است که آنها نظرات خود را مستقیما در فضای مجازی منتشر می‌کنند. اهمیت رسانه ای شبکه های اجتماعی این روزها به حدی رسیده است که ورزشکاران اغلب اولین اخبار و اظهار نظرات خود را در این فضا منتشر می کنند. در این گزارش به بررسی وضعیت ورزشکاران بالای یک میلیون فالوئری خواهیم پرداخت و نکته مهم این است که اکثر آنها راه اظهار نظر و ارتباط با کاربران را می بندند. اینکه چرا کابران نمی توانند در مورد اظهار نظرات آنها واکنشی داشته باشند مورد بررسی قرار می گیرد:


* علی دایی (2/6 میلیون فالوئر)؛ کامنت باز
به نظر می رسد صفحه شخصی علی دایی در اینستاگرام توسط ادمین اداره می شود و او تنها نظارتی کلی از این فعالیت ها دارد. معمولا عکس هایی عمومی در فضای فوتبال و پست های مناسبتی در این صفحه منتشر می شود که به همین دلیل کمتر پیش می آید موضع منفی علیه علی دایی گرفته شود. با این حال دایی به عنوان پرطرفدارترین چهره ورزشی ایران، فضای اظهار نظر را در صفحه شخصی خود باز نگه داشته است.

 

* علی کریمی (2/5 میلیون فالوئر) ؛ کامنت بسته
این ستاره سال های نه چندان دور فوتبال ایران اینستاگرام را به فضایی کاملا در دسترس برای اظهارات خود تبدیل کرده است. او در مورد مسائل گوناگون نظر خود را به انتشار می رساند و معمولا مواضعی واضح و جسورانه دارد. اخیرا او با تاختن شدید به ساکت و پیگیری مسائلی که او عنوان می کند جریان جدید رسانه ای به وجود آورده است. علی کریمی هم جزو آن چهره هایی است که راه کامنت را بر روی کابرانی که او را پیگیری می کنند، بسته است.

 

 

* سردار آزمون (2 میلیون فالوئر)؛ کامنت بسته
تنش شدید او و امیر تتلو در فضای مجازی واکنش های متفاوتی را به همراه داشت که ورزشکاران به این اتفاق واکنش های شدیدی نشان دادند. پست های سردار آزمون معمولا کم حاشیه و فوتبالی است. اما چند پست به اضافه استوری های او بارها خبرساز شد. این حاشیه ها تا جایی ادامه داشت که برخی کاربران استوری های او را دست کاری و به او منتسب می کردند. با این حال آزمون هم برای جلوگیری از اتفاقات قابل پیش بینی کامنت های خود را بسته است.

 

 

* مهدی طارمی (1/7 میلیون فالوئر)؛ کامنت بسته
ستاره تیم پرسپولیس هم در فضای مجازی چندان حاشیه نداشته و معمولا عکس هایی از خود کنار محسن مسلمان را منتشر می کند. او همیشه پایه انتشار بیانیه های مشترک بازیکنان و مطلع کردن کاربرانی است که علاقه مند به آگاهی از آینده او هستند. حاشیه به وجود آمده برای او در تمرین روز گذشته فورا در اینستاگرام با انتشار عکسی کنار محسن مسلمان پاسخ داده شد تا بحث به خوبی تمام شود.

 

 

* سعید معروف (1/6 میلیون فالوئر)؛ کامنت بسته
کاپیتان تیم ملی تنها والیبالیستی است که کامنت های خود را بسته و ترجیح می دهد با طرفدران خود مستقیما در ارتباط نباشد. معروف معمولا عکس های خود را که خارج از کشور است را منتشر می کند و کابران خود را از وضعیت بیزینس رستوران داری خود مطلع می سازد. معمولا والیبالیست ها در طول مسابقات جهانی مورد انتقادات زیادی قرار می گیرند که معروف ترجیح داده تا کامنت خود را بسته نگه دارد.

 

 

* محسن مسلمان (1/2 میلیون فالوئر)؛ کامنت بسته
بازیکن پرطرفدار پرسپولیس که چالش خاصی در فضای مجازی نداشته است و برخلاف درون زمین آرامش نسبی را در میان طرفداران مجازی خود دارد. با این حال او هم ترجیح داده است راه کامنت گذاشتن طرفداران خود را ببندد اما او هم مثل طارمی معمولا به انتشار عکس های دو نفره شان می پردازد.

 

 

* فرهاد مجیدی (1/1 میلیون فالوئر)؛ کامنت بسته
ستاره محبوب آبی های پایتخت جزو اولین فعالان اینستاگرام بود اما کمتر دیده شده است تا او حواشی چندانی داشته باشد. معمولا عکس های شخصی محور پست های فرهاد مجیدی بوده است اما او در آخرین پست خود از مسئولان خواسته است تا حضور بانوان در ورزشگاه ها را آزاد کنند. او کمتر پیش آمده بود تا این طور اظهار نظراتی واضح و مستقیم داشته باشد اما این بار او تصمیم گرفته است تا پست جدیدی را به اشتراک بگذارد. شماره 7 محبوب هم راه کامنت را بسته است و کاربران او مثل سایر ورزشکاران راه ارتباط مستقیم با او را ندارند.

 

 

 

* سید محمد موسوی (1 میلیون فالوئر)؛ کامنت باز
ستاره تیم ملی والیبال که در ابتدا از فعالان اینتستاگرامی بوده مدت هاست پست های کمتری در صفحه شخصی خود می گذارد. او معمولا در ابتدا پست هایی جنجالی می گذاشت که در نهایت مجبور به حذف آنها می شد اما حالا با دقت بیشتر پست هایی بی حاشیه را منتشر می کند. او که جدیدا به فضای تبلیغاتی هم پا گذاشته است پست آخر خود را به معرفی محصول کالای خود اختصاص داده است. با تمام حواشی به وجود آمده سید محمد موسوی راه ارتباطی با کابران را باز گذاشته است و معمولا بحث آنجا بسیار داغ است.

 


فدراسیون فوتبال سه بازیکن امید استقلال را در دیدار برابر نفت آبادان محروم کرد؛ اتفاقی که با انتقاد منصوریان و توفیقی بعد از این دیدار همراه شد. سرمربی استقلال در نشست خبری بعد از بازی انتقادات بسیار تندی را علیه محمدرضا ساکت مطرح کرد تا اختلاف میان استقلالی ها و فدراسیون فوتبال دوباره به اوج برسد رضا افتخاری مدیرعامل استقلال روز 13 تیر اعلام کرد که چهار بازیکن این تیم به نام های امید نورافکن، مجید حسینی، مهدی قائدی و آرمین سهرابیان به تیم امید دعوت شدند. با عدم حضور بازیکنان استقلال در اردوی تیم امید، مهدی تاج با ارسال نامه ای به باشگاه استقلال خواهان حضور بازیکنان این تیم در اردوی تیم امید شد.
علیرضا منصوریان و اعضای کادرفنی استقلال در پاسخ به این درخواست رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کردند که مجید حسینی و امید نورافکن را نمی توانند در اختیار کادرفنی تیم امید بگذارند اما مشکلی با حضور مهدی قائدی و سهرابیان در تیم امید ندارند. موضوعی که پیش از این نیز در رسانه ها بازتاب یافته بود و عکس این نامه را در تصویر شماره یک مشاهده می کنید.

 بعد از این نامه، محمدرضا ساکت با ارسال نامه ای به باشگاه استقلال به آبی پوشان اعلام می کند که تیم امید ایران برای مسابقات آسیایی به مجید حسینی نیاز دارد و این بازیکن باید خود را به سرپرست تیم امید در تهران در تاریخ 26 تیرماه معرفی کند. نامه ای که نشان می دهد مسئولان فدراسیون از حضور سه بازیکن دیگر استقلال به نام های امید نورافکن، مهدی قائدی و آرمین سهرابیان در بیشکک چشم پوشی کردند و تنها به یک بازیکن استقلال برای حضور در این مسابقات نیاز دارند. تصویر این نامه در ادامه می آید:

مجید حسینی تنها بازیکن مورد اشاره فدراسیون فوتبال در نامه 26 تیرماه در فرودگاه امام خمینی حاضر نشد و محمدرضا ساکت یک روز بعد و در تاریخ 27 تیرماه با ارسال نامه ای به باشگاه استقلال اعلام کرد این بازیکن تنها یک فرصت دیگر در تاریخ 27 تیرماه و ساعت 18 عصر دارد تا خود را به اردوی تیم امید برساند. تصویر نامه دوم ساکت نیز در ادامه این مطلب قابل مشاهده است.


مجید حسینی در تاریخ مورد نظر فدراسیون باز هم در اردوی تیم امید حاضر نشد تا کمیته انضباطی در تاریخ 31 تیرماه سه بازیکن این تیم را از حضور در هفته اول لیگ برتر محروم کند. مجید حسینی، امید نورافکن و مهدی قائدی در تصمیمی که حواشی زیادی به همراه داشت، از حضور در هفته اول لیگ برتر محروم شدند تا ابهامات زیادی ایجاد شود.


اولین ابهام در این پرونده لیست سه نفره محرومان استقلال است. 4بازیکن استقلال به اردوی تیم امید دعوت شدند اما در حکم محرومیت تنها نام سه بازیکن به چشم می خورد و آرمین سهرابیان از هفته اول لیگ محروم نشد.


دومین ابهام به نامه 24 تیرماه استقلالی ها باز می گردد. مسئولان استقلال اعلام کردند که مشکلی برای واگذاری مهدی قائدی و آرمین سهرابیان ندارند ولی با این وجود فدراسیون برای قائدی و سهرابیان بلیت تهیه نکرد و در این میان به شکل عجیبی تنها قائدی را محروم کرد.


ابهام سوم نیز به نامه های محمدرضا ساکت مربوط است. نامه های سرپرست دبیرکلی فدراسیون نشان می دهد مسئولان فدراسیون با مدیران استقلال تنها برای حضور مجید حسینی به توافق رسیده بودند و درباره وضعیت امید نورافکن، مهدی قائدی و سهرابیان اعلام بی نیازی کردند و تنها برای مدافع آبی ها بلیت تهیه و نامه ارسال کردند اما با عدم حضور این بازیکن، 3 بازیکن آبی پوشان را در هفته اول محروم کردند و همین موضوع باعث شد تا جنجال های زیادی ایجاد شود.


فدراسیون فوتبال در آخرین اظهار نظر رسمی خود در این پرونده اعلام کرده که در تاریخ 9 مردادماه به پرونده بازیکنان استقلال رسیدگی خواهد کرد و البته مدیران استقلال در اظهار نظر روز شنبه خود اعلام کردند که محرومان این تیم بخشیده خواهند شد تا این پرونده همچنان مفتوح و البته سرنوشت آن نا معلوم باشد.


شایعات جدایی نیمار در روزهای اخیر و رفتارهای متناقض این بازیکن تبدیل به تیتر یک رسانه های دنیا شده و همگان در انتظار تصمیم نهایی این مهاجم 25 ساله هستند.

 

نیمار در فصلی که گذشت تنها موفق به زدن 13 گل برای بارسلونا شد که نسبت به 2 فصل قبل که وی 24 و 22 گل در لالیگا به ثمر رسانده بود، نشانگر افت این ستاره برزیلی بود.

 

 

 

 

اگرچه نمی توان کتمان کرد که نقش اصلی بزرگترین بازی فصل یا شاید سالهای اخیر بلوگرانا برابر پاری سن ژرمن را ستاره برزیلی و 25 ساله ایفا کرد، اما تنها چند هفته بعد و با اخراج بچه گانه برابر مالاگا و پذیرفتن 3 جلسه محرومیت در حساس ترین مقطع لالیگا، نیمار نشان داد که برای از زیر سایه مسی درآمدن به چیزی بیشتر از مهاجرت به یک تیم جدید نیاز دارد.

 

طی 25 سال اخیر، سکانس هایی همانند نیمار برای مهاجران برزیلی به نوکمپ بارها تکرار شده و تاریخ موید آن است که ستارگان جدا شده از بارسا دیگر هرگز قادر به تکرار روزهای درخشان خود نبوده اند.

 

از همان ابتدا، یکی از دلایل اصلی جدایی نیمار را از زیر سایه مسی خارج شدن و تلاش برای کسب عنوان مرد سال فوتبال جهان دانستند اما در ادامه خواهیم دید که سرنوشت روشنی در انتظار برزیلی هایی که از بارسا جدا شده اند نبوده است؛

 

روماریو: 1995-1993

فوق ستاره ریزنقش و تکنیکی سلسائو، درخشان ترین روزهای دوران ورزشی خود را در نوکمپ سپری کرد و در خلال همان سالها موفق شد با درخششی فوق تصور در جام جهانی 1994 ایالت متحده، برزیل را بعد از 24 سال دوباره به قله فوتبال رسانده و تحت نظر کارلوس آلبرتو به بهترین بازیکن جهان تبدیل شود.

 

 

 

 

روماریو طی 2 سال حضور در نوکمپ قهرمانی در لالیگا، عنوان ال پی چی چی و فینال لیگ قهرمانان را نیز تجربه کرد و به عنصری مهم در تیم رویایی کرایف تبدیل شده بود.

 

بعد از جدایی از بارسا، روماریو دیگر هرگز قادر به تکرار دوران درخشان خود نشد و بازگشت به برزیل مصادف با افت ستاره اول سلسائو در راه قهرمانی جهان در سال 94 بود.

 

رونالدو: 1997-1996

پدیده اول فوتبال جهان ملقب به مریخی، در سال 1996 و از آیندهوون راهی نوکمپ شد و توانست رکورد به یادماندنی 34 گل در 37 بازی را برای بلوگرانا به ثبت برساند.

 

 

 

 

رونالدو طی تنها یک فصل حضور در ترکیب بارسا موفق به فتح عنوان آقای گلی لالیگا، کوپا دل ری و البته جام برندگان با درخشش برابر پاری سن ژرمن در فینال شد اما در نهایت پیشنهاد اغواکننده موراتی باعث شد تا این ستاره برزیلی هم خیلی زود راه جدایی از بارسا را در پیش بگیرد.

 

مصدومیت های تلخ و پیاپی مریخی باعث شد تا او چند سال از سطح اول فوتبال به دور باشد و اگرچه بعدها موفق شد با تیم ملی برزیل و رئال مادرید بخشی از روزهای شیرین خود را تکرار کند، اما دیگر هرگز تبدیل به رونالدوی فصل درخشان خود در نوکمپ نشد.

 

ریوالدو: 2002-1997

ستاره ای با پاهای نامساوی با یکدیگر ناشی از سوء تغدیه دوران کودکی، بعد از یک فصل خوب در لاکرونیا در سال 1997 راهی نوکمپ شد و شیرین ترین دوران فوتبالی خود را در این تیم سپری کرد.

 

 

 

 

طی 5 فصل درخشش، ریوالدو موفق به فتح 2 لالیگا و یک کوپا دل ری با بلوگرانا شد و اگرچه اواخر روزهای حضور وی در این تیم مصادف با یکی از بدترین دوران تاریخ این باشگاه بود، اما تکنیک ناب و گلهای به یادماندنی به رئال، یونایتد و والنسیا این ستاره گلزن، بی شک بخش تفکیک ناپذیر خاطرات هواداران بارسا طی آن سالها خواهد بود.

 

اما بعد از فتح جام جهانی 2002، ریوالدو با یک تصمیم عجیب از نوکمپ راهی سن سیرو شد تا زیر نظر آنچلوتی، به یکباره از سطح اول فوتبال محو شده و دیگر قادر به بازگشت به روزهای اوج نباشد.

 

رونالدینیو: 2003-2008

ستاره خوش تکنیک برزیل ملقب به شاعر فوتبال، بعد از درخشش در جام جهانی 2002 و یک فصل دیگر بازی در پاریس، همانند بسیاری از برزیلی های دیگر راهی بارسا شد و در این تیم به انواع افتخارات فردی و تیمی دست یافت.

 

 

 

 

2 بار فتح لالیگا، لیگ قهرمانان 2006 و کسب 2 عنوان مرد سال فوتبال جهان بخشی از افتخارات ستاره خوش تکنیک و محبوب بلوگرانا در هزاره جدید بود.

 

اما با حضور گواردیولا و البته افت محسوس ستاره برزیلی، در سال 2008 میلان تبدیل به مقصد بعدی بازیکنی شد که دیگر هرگز موفق به تکرار درخشش خود در نوکمپ نشد.


استقلال در بازی‌ای که کاملا تحت تاثیر نمایش هجومی صنعت نفت بود با گل دقیقه 18 کرار جاسم از شاگردان فراز کمالوند شکست خورد تا این تیم برای اولین بار در تاریخ لیگ‌برتر شکست در بازی افتتاحیه را تجربه کند.

هفته اول لیگ برتر هفدهم/ ساعت: 21
ورزشگاه: تختی آبادان/ تعداد تماشگر 10000 نفر
داور وسط: موعود بنیادی‌فر، کمک ها: محمدرضا ابوالفضلی و مهدی عالیقدر


ترکیب صنعت نفت آبادان

ناصر سالاری، علی عبدالله‌زاده، مرتضی اسدی (24 - محسن حمیدی)، حسین بغلانی، حسین ساکی، مگنو باتیستا، آگوستو سزار، کرارجاسم(زبیر نیک نفس 75)، محمد شادکام، امید جهانبخش(60- فرید کریمی)و لوسیانو پریرا
سرمربی: فراز کمالوند

ترکیب استقلال

سید مهدی رحمتی، پژمان منتظری، عظیم گوک، وریا غفوری، میلاد زکی‌پور، روزبه چشمی، خسرو حیدری، حسن بیت‌سعید(سرور چپاروف 57)، داریوش شجاعیان، جابر انصاری (72 - علی قربانی) و سجاد شهباززاده(یعقوب کریمی 87)
سرمربی: علیرضا منصوریان

اخطار

شادکام (41) از صنعت نفت آبادان

شرح گل

1-0 (صنعت نفت): کرار جاسم در دقیقه 17 ضربه پنالتی اش را برخلاف جهت حرکت دروازه بان استقلال وارد دروازه کرد

شرح بازی

تیم فوتبال صنعت نفت در همان ابتدای بازی کاملا نسبت به استقلال برتر در زمین حاضر شد. پرس شدید بازیکنان صنعت نفت روی خط دفاع استقلال در 25 دقیقه اول بازی باعث شد که آبی‌ها در دقایق ابتدایی هرگز نتوانند از خط دفاع توپ را به خط هافبک برسانند. صنعت نفت در 15 دقیقه اول می‌توانست یکی، دو گل به استقلال بزند و در نهایت خطای بچه‌گانه عظیم گوک روی شیمبا در دقیقه 17 باعث شد تا کرار جاسم تک گل تیمش را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. کرار در نیمه اول بازی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و بارها شیمبا را در موقعیت گلزنی قرار داد که با بدشانسی این موقعیت‌ها از دست رفت تا آبی‌های تهرانی در نیمه اول بیش از یک گل دریافت نکنند.
آبی‌ها در 10 دقیقه  پایانی نیمه اول بر بازی مسلط شدند اما موقعیت‌های آنها تبدیل به گل نشد تا شاگردان منصوریان امیدوار به تغییر نتیجه در نیمه دوم باشند.
اما در نیمه دوم و در شرایطی که انتظار می‌رفت استقلال برای فرار از شکست خارج از خانه سراپا حمله شود آبی‌ها حتی یک موقعیت خطرناک هم نتوانستند روی دروازه حریف خلق کنند تا اولین شکست آبی‌ها در لیگ‌برتر در همان هفته اول رخ بدهد. البته استقلالی‌ها در نیمه دوم با ورود سرور چپاروف توپ و زمین را در اختیار گرفتند اما در خلق موقعیت اصلا موفق نبودند تا جایی که منصوریان مجبور شد عناصر تهاجمی مثل جابر انصاری و سجاد شهباززاده را از زمین تعویض کند.

اتفاق ویژه

علیرضا منصوریان سرمربی استقلال در شروع لیگ هفدهم یک رکورد منفی دیگر را به ثبت رساند. استقلال برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر بازی افتتاحیه را به عنوان بازنده میدان را ترک کرد تا شروع فصل تازه برای منصوریان و استقلال خوش یمن نباشد.

بهترین بازیکن

جاسم کرار در مقابل تیم سابق خود به خوبی توانست وظایف خود را به انجام برساند. او علاوه بر اینکه زننده گل صنعت نفت آبادان بود یکبار دیرک دروازه مهدی رحمتی را به لرزه درآورد و بارها روزبه چشمی را از جریان بازی خارج کرد. دیگر هافبک خارجی صنعت نفت مگنو باتیستا نیز از دیگر نقاط قوت شاگردان کمالوند بود این دو هافبک صنعت نفت به خوبی نبض بازی را در دست گرفته بودند و در ادامه نمی توان از نمایش خوب و دلپذیر علی عبدالله زاده چشم پوشی کرد.

دقایق حساس

دقیقه 7: ضربه ایستگاهی کرار از فاصله 40 متری به زیبایی هرچه تمام تر به تیر دروازه استقلال برخورد کرد و به کرنر رفت.

دقیقه 9: پاس فوق العاده کرار، شیمبا را در موقعیت خوب گلزنی قرار داد که تکل زیبای پژمان منتظری این موقعیت فوق العاده را از صنعت نفت گرفت.

دقیقه 10: شوت محمد شادکام روی ارسال کرار را عظیم گوک از روی خط بیرون کشید.

دقیقه 13: شیمبا در موقعیت کاملا  مشکوک در محوطه جریمه زمین خورد اما داور در تصمیمی بحث برانگیز این صحنه را پنالتی اعلام نکرد.

دقیقه 15: پاس کرار توپ را در موقعیت خوب به شیمبا رساند و خطای عظیم گوک باعث شد داور این بار این صحنه را پنالتی اعلام کند.

دقیقه 20: ضربه حسن بیت سعید از پشت محوطه جریمه با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 23: شوت بیت سعید از پشت محوطه جریمه به راحتی در دستان سالاری قرار گرفت.

دقیقه 35: سانتر خسرو حیدری به روی دروازه در یک رفت و برگشت به بیت سعید رسید اما ضربه او به آرامی در دستان سالاری قرار گرفت.

دقیقه 40: شادکام از سمت راست خط دفاع استقلال را به هم ریخت و پاس او به شیمبا نرسید و آبی ها شانس آوردند که برای دومین بار دروازه شان  باز نشد.

دقیقه 42: سانتر خسرو حیدری را سالاری به اشتباه جلوی پای شهباززاده انداخت اما زاویه بسته شد و این مهاجم نتوانست از فرصت بدست آمده به خوبی استفاده کند.

دقیقه 70: شیمبا از سمت راست دفاع استقلال را به هم ریخت اما مهدی رحمتی زاویه را بست و اجازه نداد ضربه او وارد دروازه شود.

دقیقه 79: سانتر خوب وریا در موقعیت خوب به قربانی رسید اما مدافع صنعت نفت اجازه زدن ضربه را به او نداد.

دقیقه 85: شیمبا به زیبایی پژمان منتظری را جا گذاشت و با مهدی رحمتی تک به تک شد اما دروازه بان استقلال به خوبی زاویه او را بست و شوت برگشتی را هم به زیبایی از کریمی گرفت.

دقیقه 92: سانتر یعقوب کریمی با دخالت مدافعان صنعت نفت به کنار دروازه برخورد کرد و راهی به دروازه نداشت.

در حاشیه

*محرومان استقلال در ورزشگاه تختی حضور دارند و نظاره گر گرم کردن بازیکنان اصلی هستند.
*گرمای هوای آبادان کار بازیکنان دو تیم را برای ارائه فوتبال با کیفیت بسیار سخت کرده است.
* ورزشگاه تختی در تسخیر هواداران صنعت نفت قرار دارد و تماشاگران کمی از استقلال در ورزشگاه حضور دارند.
* منصوریان و رحمتی  پیش از شروع بازی برخورد بسیار گرمی با فراز کمالوند سرمربی صنعت نفت آبادان داشتند.
*استقلال در نیمه اول بازی کاملا تحت فشار حملات نفت است و  آبی ها فعلا نتوانسته اند موقعیت مهمی را روی دروازه حریف خلق کنند.
* نیمه دوم بازی استقلال برابر صنعت نفت تا دقیقه 65 بدون حتی یک موقعیت گل در جریان است.


حتی در دهه 70 و 80 هم دو گانه های زیادی مانند عابدزاده – پروین، قلعه نوعی – حجازی، سامره – قلعه نوعی، دایی – علی پروین ......  روی سکوهای آزادی شکل می گرفت و شاید لازم به گفتن نباشد که در نهایت تیم های بزرگ پایخت بودند که از این اختلافات به شدت ضربه خوردند.

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80، دو دوسته شدن هواداران پرسپولیس در حمایت و یا عدم حمایت از علی پروین، بزرگان زیادی را از بطن این تیم دور کرد و شاید یکی از عوامل اصلی رقم خوردن تاریخ تلخ نیمه اول دهه 80 را باید در اختلاف میان سکوها جستجو کرد.

در همین ابتدای دهه 90، درست یا غلط حمید استیلی هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت اما فریاد نام علی دایی باعث بر هم خوردن فضای تیمی و در نهایت رقم خوردن شکست های سریالی برابر رقیب دیرینه شد.

در اردوی استقلال نیز اوضاع خیلی متفاوت نبود. فریاد حمایت از امیر قلعه نوعی، در روزهایی که تازه مرحوم ناصر حجازی هدایت این تیم را بر عهده گرفته بود شیرازه این تیم نوپا را از بین برد تا در نهایت ضعیف ترین استقلال تاریخ در رتبه سیزدهم قرار بگیرد.

اما نسل جدید، دیگر در دو گانه های برانکو – رضاییان، برانکو – طارمی، توفیقی – رضایی و .... تنها منافع یک سمت و سو را در نظر می گیرد؛ نام بلند پرسپولیس و استقلال.

در روزهایی که مهدی طارمی همانند فصل قبل بر سر ماندن و نرفتن دودل بود، هواداران پرسپولیس منطقی ترین روش را برای برخورد با او برگزیدند تا در نهایت این بازیکن با میل قلبی و علاقه تمام راه بازگشت را در پیش گیرد.

در آن سو نیز شرایط همینگونه بود. اگرچه شاید سبک جدایی کاوه رضایی، بهترین بازیکن فصل گذشته آبی ها چندان به مذاق هواداران این تیم شیرین نیامد، اما به هر حال روش محترمانه خداحافظی با این بازیکن باعث تا کمترین ترکش ها اردوی تیم علیرضا منصوریان را در برگیرد.

برای اثبات این حقیقت مثال های فراوانی به کرات وجود دارد. این نسل از مردم، نه تنها در عرصه فوتبال که در بسیاری از زمینه ها نشان داده اند که به خوبی از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و دیگر تیشه به ریشه خودی نمی زنند و درست در زمانیکه نیاز به حضورشان هست، نمایشی قدرتمندانه ارائه می کنند.

پس حالا و در آستانه شروع لیگ، شاید فرصت خوبی برای تجلیل از گروهی باشد که فوتبال با آنها رنگ و بوی هیجان می گیرد 


در آستانه آغاز فصل جدید رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاههای کشور از طرح جدید پیراهن پارس جنوبی جم رونمایی شد
رنگ‌لباس اول تیم پارس جنوبی زرد و مشکی، لباس دوم سورمه ای و لباس سوم قرمز خواهد بود.

این لباس ها در حاشیه تمرین امروز تیم فوتبال پارس جنوبی جم رونمایی شد.

پارس جنوبی در اولین مسابقه خود روز جمعه در تبریز با پیراهن سرخ مقابل گسترش فولاد به میدان می رود.


پنجشنبه شب دور جدید رقابت های لیگ برتر شروع خواهد شد و تیم های حاضر در این رقابت ها، تلاش خود برای رسیدن به جمع مدعیان را آغاز خواهند کرد. بررسی لیست نهایی تیم های حاضر، یکی از جذابیت های فوتبال پیش از آغاز رقابت ها است و اینکه کدام بازیکن می تواند بازوبند سرگروهی تیم را به بازو ببندد یکی از نکات جالب این بررسی است. هر باشگاه و یا مربی، قطعا پارامترهای خود را برای انتخاب کاپیتان تیم دارد و متناسب با آنها سرگروه های خود را تعیین می کنند، با احتساب این نکته باید یادآور شد در آغاز بازی های لیگ هفدهم 12 تیم لیگ برتری با کاپیتان های سابق خود به میدان می روند و 4 تیم نیز اقدام به تعویض سرگروه خود کرده اند. 

 

با بررسی کاپیتان های تیم های مختلف لیگ برتری همراه "ورزش سه"، باشید:

 

 

پرسپولیس – سیدجلال حسینی و حسین ماهینی

 

کاپیتان فصل قبل پرسپولیسی ها در این فصل نیز بازوبند سرگروهی این تیم را به بازو می بندد، حسینی که پیش از این و در دوران حضور ژوزه و در اولین دوره حضور خود در جمع پرسپولیسی ها توانسته بود به بازوبند کاپیتانی برسد پس از حضور مجدد بازهم به عنوان سرگروه پیشاپیش سایر بازیکنان به میدان می آید. 


حسین ماهینی نیز کاپیتان دوم پرسپولیسی ها محسوب می شود، او که پس از گذراندن خدمت سربازی باز هم به جمع پرسپولیسی ها اضافه شد به عنوان یکی از باسابقه ترین بازیکنان این تیم پس از سیدجلال محسوب می شود که به مانند دیدار سوپرجام، بازوبند سرگروهی را به بازو می بندد. 

 

 

استقلال – مهدی رحمتی، مجتبی جباری، پژمان منتظری، خسرو حیدری

 

آبی پوشان پایتخت یکی از تیم های پرمهره لیگ هفدهم محسوب می شوند، آنها که توانستند در فصل نقل و انتقالات به خوبی عمل کنند، سه بازیکن اسمی و سابق خود را باز هم به مجموعه این تیم بازگرداندند تا حداقل دو نفر از این سه بازیکن نیز به مدعیان کاپیتان در این تیم اضافه شوند، تعدد بازیکنان باسابقه در جمع یاران منصوریان باعث شده تا این تیم از نظر دارا بودن بازیکنانی که می توانند سرگروه شوند غنی باشد. 

 

البته در میان حضور بازیکنان مختلف، نکته ای که مسجل است کاپیتان اول آبی ها در هر ترکیبی از این تیم، قطعا مهدی رحمتی خواهد بود، او که در فصل قبل نیز این بازوبند را به بازو می بست در بازی های این فصل نیز پیشاپیش سایر بازیکنان به میدان خواهد آمد. 

 

اما نکته جالب در رابطه با کاپیتان های بعدی این تیم است، استقلالی ها که در این فصل از تعدد بازیکنان باسابقه سود می برند، هنوز مشخص نکردند سرگروه های بعدی این تیم چه کسانی خواهند بود اما جباری، منتظری، حیدری، ابراهیمی و یعقوب کریمی بازیکنانی هستند که می توانند بازوبند سرگروهی این تیم را به بازو ببندند. 

 


تراکتورسازی – مهدی کیانی، محمد ابراهیمی، محمد ایرانپوریان

 

تراکتوری ها نیز از تیم هایی هستند که در بازی های این فصل معضل کاپیتانی ندارند، مهدی کیانی، هافبک فصول گذشته تبریزی ها که از محبوبیت ویژه ای در بین هواداران برخوردار است به مانند سال های قبل بازهم به عنوان سرگروه سرخ پوشان پا به میدان می گذارد. 

 

اما در رابطه با کاپیتان دوم تراکتوری ها تغییر جالبی اتفاق افتاد و آن هم جابه جایی سرگروه های دوم و سوم این تیم است، در حالی که پیش از این ایرانپوریان به عنوان کاپیتان دوم پا به میدان می گذاشت از این فصل و بنا به دلایلی با درخواست خود به عنوان نفر سوم منتخب برای بستن بازوبند انتخاب شده است تا محمد ابراهیمی کاپیتان دوم تراکتوری ها پس از مهدی کیانی محسوب شود. 

 

 

سپاهان – حسین پاپی و رسول نویدکیا

 

سپاهانی ها یکی از تیم هایی هستند که ترکیب کاپیتان های اول و دوم خود را دست نخورده به لیگ هفدهم رساندند، با توجه به عدم تغییر عمده در کادر بازیکنان این تیم و حضور بازیکنان باتجربه و البته باسابقه ای مانند پاپی و رسول نویدکیا باعث شده تا این دو بازیکن کماکان به عنوان سرگروه های اصفهانی ها در لیگ پیش رو حضور پیدا کنند. با این حساب در صورتی که حسین پاپی در ترکیب اصلی سپاهانی ها به میدان برود سرگروه اصلی و در غیر اینصورت رسول نویدکیا کاپیتان زردپوشان محسوب می شوند. 

 

 

ذوب آهن – مهدی رجب زاده، قاسم حدادی فر و مرتضی تبریزی

 

مهدی رجب زاده در فصل پیش رو عنوان باتجربه ترین بازیکن لیگ برتر را یدک می کشد، او که پس از خداحاظی ابراهیم صادقی و عنایتی تقریبا بی رقیب است بازهم برای ذوب آهنی ها به میدان خواهد رفت، رجب زاده در صورتی که در ترکیب سبزقباها باشد کاپیتان اول این تیم است اما در صورت عدم حضور وی یک بازیکن پرسابقه و باتجربه دیگر بازوبند را به بازو خواهد بست، قاسم حدادی فر قطعا انتخاب دوم کادر فنی ذوبی ها برای سرگروهی است. البته اصفهانی ها کاپیتان سوم خود را تعیین کرده اند و آن طور که از بازی های تدارکاتی این تیم بر می آید مرتضی تبریزی سومین بازیکنی است که می تواند پیشاپیش سایر بازیکنان ذوب آهن به میدان بیاید. 

 

 

سایپا – روزبه شاه علیدوست، حامد شیری، محمدرضا اخباری

 

نارنجی پوشان یکی از تیم های فعال در بازار نقل و انتقالات محسوب می شوند اما نکته قابل ذکر در این باره اینکه دایی سعی کرده با جذب بازیکنان جوان، سال های پیش روی این تیم را بیمه کند. به همین دلیل سه کاپیتان سایپا از بازیکنان قدیمی نارنجی پوشان محسوب می شوند. با این حساب روزبه شاه علیدوست اولین کاپیتان سایپا در لیگ هفدهم خواهد بود و در صورت عدم حضور او، حامد شیری به هدایت بازیکنان داخل میدان می پردازد. کاپیتان سوم سایپا نیز دروازه بان باسابقه این تیم است، محمدرضا اخباری که دو فصل اخیر را به دلیل گذراندن خدمت سربازی راهی تراکتورسازی شده بود پس از بازگشت به این تیم، به عنوان انتخاب سوم دایی برای بستن بازوبند کاپیتانی در میدان حضور پیدا می کند. 

 

 

فولاد خوزستان – ایوب والی 

 

مدافع باتجربه فولادی ها که پیش از این نیز به عنوان کاپیتان این تیم پا به میدان می گذاشت پس از بازگشت مجدد بازهم بازوبند سرگروهی را به بازو بست، اکنون با آغاز لیگ هفدهم، والی انتخاب اول پورموسوی برای هدایت شاگردانش درون میدان خواهد بود. 

 

 

استقلال خوزستان – میثم دورقی 

 

استقلالی های خوزستان پس از لیگ شانزدهم و با بازگشت ویسی تغییر و تحولات فراوانی را در کادر بازیکنان خود دیده اند و یکی از این تغییرات در فصل نقل و انتقالات بازگشت هافبک مورد علاقه ویسی به این تیم بود، او فصل گذشته را در تیم فولاد خوزستان حضور داشت و اکنون با بازگشت به تیم سابقش پرسابقه ترین بازیکن محسوب می شود و بدین ترتیب کاپیتان خوزستانی ها در لیگ پیش رو محسوب می شود. 

 

 

گسترش فولاد تبریز – مسعود ابراهیم زاده 

 

گسترشی ها نیز از تیم های پرتغییر در فصل نقل و انتقالات محسوب می شوند، آنها که پیش از آغاز لیگ بازیکنان فراوانی را در تیم خود تغییر دادند، با حضور سرمربی جدید کاپیتان خود را نیز تغییر یافته خواهند دید. مسعود ابراهیم زاده که فصل اخیر را در جمع گسترشی ها گذراند و سابقه بازی در تراکتورسازی را در کارنامه خود دارد با انتخاب لوکا، به عنوان کاپیتان گسترشی ها پا به میدان خواهد گذاشت. در صورتی که ابراهیم زاده نتواند برای تبریزی ها به میدان برود  علیرضا نقی زاده بازوبند سرگروهی را به بازو می بندد. 

 

 

صنعت نفت آبادان – مرتضی اسدی 

 

اسدی نیز یکی از باتجربه ترین بازیکن های حاضر در فوتبال ایران محسوب می شود، نکته جالب در رابطه با این بازیکن اینکه وی در سال های اخیر در هر تیمی که حضور داشت به عنوان کاپیتان پا به میدان گذاشت، صبای قم، تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز تیم های سال های اخیر این بازیکن بودند که اسدی به عنوان مدافع میانی و البته کاپیتان در آن ها حضور داشت. او اکنون به صنعت نفت آبادان پیوسته است و قطعا به عنوان کاپیتان اول در ترکیب حضور خواهد داشت.

 

 

نفت تهران – علیرضا عزتی، محسن بنگر 

 

نفتی ها که یکی از مبهم ترین تیم های حال حاضر فوتبال ایران محسوب می شوند به احتمال فراوان بازهم علیرضا عزتی را به عنوان کاپیتان در ترکیب خود خواهند داشت، عزتی که در سال های اخیر سرگروه نفتی ها محسوب می شد بازهم در این تیم باقی ماند تا همچنان کاپیتان این تیم محسوب شود، البته پیوستن محسن بنگر به جمع نفتی ها باعث شده تا این احتمال برود که وی جایگزین عزتی برای رسیدن به بازوبند کاپیتانی شود. 

 

 

پدیده مشهد – رضا ناصحی، شهاب گردان 

 

مشهدی ها نیز ترکیب کاپیتان های خود را برای لیگ هفدهم تغییر نخواهند داد، پس از جدایی روشنگر، رضا ناصحی به طور خودکار به بازوبند پدیده خواهد رسید و البته بر اساس دوران حضور در این تیم، شهاب گردان را می توان دومین سرگروه این تیم برای فصل پیش رو دانست. 

 

 

پیکان – رحمان احمدی، امیرحسین صادقی

 

خودروسازان نیز به مانند فصل گذشته ترکیب کاپیتان های خود را دست نخورده می بینند، این تیم به مانند لیگ قبلی بازهم رحمان احمدی را به عنوان کاپیتان اصلی خود خواهد دید و پس از او نیز صادقی کاپیتان این تیم محسوب می شود، دو بازیکنی که در سال های اخیر برای تیم های لیگ برتری و البته تیم ملی به میدان رفتند. 

 

 

سیاه جامگان – حسین بادامکی

 

دیگر تیم مشهدی حاضر در لیگ برتر نیز از همان سرگروه فصل گذشته خود استفاده خواهد کرد، حسین بادامکی که در این فصل نیز با پیراهن این تیم مشهدی در لیگ حضور خواهد داشت کاپیتان اول این تیم لقب دارد، او که سال ها برای پرسپولیس نیز به بازی پرداخت پس از حضور در جمع سیاه جامگان، به عنوان کاپیتان در ترکیب این تیم حضور یافت. 

 

 

پارس جنوبی جم – میثم نقی زاده، محسن فروزان 

 

یکی از دو تیم تازه لیگ برتری شده فوتبال ایران در فصل پیش رو بازوبند کاپیتانی خود را بر بازوی بازیکنی باتجربه اما تازه جنوبی شده خود می بندند، میثم نقی زاده که در این فصل برای اولین بار پیراهن پارس جنوبی را به تن خواهد کرد فرد مورد نظر تارتار برای سرگروهی در این تیم محسوب می شود. البته این با توجه به قدمت و سابقه بازی، محسن فروزان نیز از نامزدهای بستن بازوبند در پارس محسوب می شود و این احتمال می رود که وی نیز یکی از کاپیتان های این تیم محسوب شود. 

 

 

سپیدرود رشت – سهیل حق شناس، حسین کعبی 

 

در رابطه با سپیدرودی ها حضور حق شناس به عنوان کاپیتان، امری کاملا حتمی است چرا که این بازیکن در سال های اخیر سرگروه اصلی گیلک ها محسوب می شد. تیم تازه لیگ برتری شده سپیدرود بازیکنان باتجربه دیگری نیز در ترکیب خود دارد که احتمالا به عنوان کاپیتان های دوم و یا سوم این تیم در ترکیب حضور خواهند داشت، بازیکنانی مانند حسین کعبی در سال های اخیر برای سپیدرود به میدان رفتند و اکنون نیز در انتظار بستن بازوبند این تیم در لیگ هفدهم هستند.


هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال از فردا با برگزاری 4 مسابقه در شهر های مختلف کلید می خورد؛ حالا بعد از وقفه ای چند ماهه بسیاری در انتظار شروع مسابقات لیگ برتر و آغاز فصلی هیجان انگیز هستند. در رقابت های پیش رو علاوه بر چهره های محبوبی که سالهاست در لیگ حضور دارند، افراد جدیدی نیز کار خود را آغاز می کنند که این موضوع بر داغ شدن موضوع می افزاید. افرادی که در سمت های مدیریتی، کادرفنی و سایر بخش ها کار خود را برای نخستین بار در لیگ برتر انجام می دهند.
*نصیرزاده؛ داور آشنا، مدیر جدید فوتبال
یکی از اتفاقات خوبی که در لیگ برتر شاهد آن بودیم؛ کمترین تغییر در بخش مدیریتی باشگاه ها بوده است. از بین مدیران لیگ برتری که در دوره قبل نیز حضور داشتند و برای لیگ هفدهم کنار تیمشان نیستند، فقط می شود به غلامرضا سمندر و جایگزینی هوشنگ نصیرزاده اشاره کرد. به عبارت بهتر گسترش فولاد تنها باشگاه لیگ برتری است که بعد از پایان لیگ شانزدهم مدیرعامل خود را تغییر داد و هوشنگ نصیرزاده را برای این سمت برگزید. مدیرعاملی نصیرزاده از این جهت برای اهالی فوتبال جالب بود که پیش از این او را بیشتر به عنوان کارشناس داوری و یک شخصیت حقوقی در فوتبال ایران می شناختیم اما در لیگ هفدهم نخستین تجربه خود در امر مدیریت یک باشگاه را سپری خواهد کرد. نکته قابل توجه در بحث تغییر مدیریت باشگاه ها چنین است که حتی سپیدرود رشت و پارس جنوبی جم نیز که از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده اند، در چارت مدیریتی خود تغییر آنچنانی نداشتند

*ورود نظرمحمدی، نکیسا، تقوی و... به بحث فنی
در بین سرمربیان حاضر در لیگ برتر علی نظرمحمدی تنها مربی است که برای اولین بار روی نیمکت می نشیند. از جمع 16 تیم لیگ برتری که در فصل هفدهم فوتبال حضور دارند، تنها سپیدرود رشت است که از مربی روی نیمکت خود استفاده می کند که پیش از این سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را ندارد. علی نظر محمدی بازیکن سابق تیم های گیلانی که تجربه زیادی در شهر رشت دارد، سال گذشته بعد از سال ها سپیدرود را به لیگ برتر آورد و حالا به عنوان سرمربی این تیم را در لیگ هفدهم هدایت خواهد کرد. 
البته در بخش فنی تیم های لیگ برتری، حضور نیما نکیسا دروازه بان سابق تیم ملی که پیش از این سابقه مربیگری در هیچ تیمی را نداشته، به عنوان مربی دروازه بان های نفت تهران مشغول به کار شده و اولین حضورش در لیگ برتر را تجربه خواهد کرد.
ضمن اینکه حضور محمد تقوی، بازیکن سابق استقلال که سال ها در خارج از کشور حضور داشت، در تیم پدیده مشهد قابل توجه است. تقوی در لیگ هفدهم به عنوان مدیرفنی پدیده فعالیت خواهد کرد.

*پارس جنوبی و رویای بقا در لیگ برتر
اگرچه سپیدرود رشت تابه حال در رقابت های لیگ برتر فوتبال حضور نداشته اما سابقه طولانی مدت این تیم را بسیار محبوب شناسانده است. سپیدرود در دورانی که مسابقات فوتبال تحت عنوان لیگ برتر برگزار نمی شد، در فوتبال ایران دوران خوبی را سپری کرد و حالا بار دیگر در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد. با این وجود پارس جنوبی جم به عنوان یک تیم تازه لیگ برتری شده که سابقه زیادی در فوتبال ندارد، جالب خواهد بود. پارس جنوبی جم به واسطه هواداران خوبش می تواند خاطره خوب هواداران شاهین بوشهر در لیگ برتر را زنده کند. تیمی که چند بازیکن باتجربه نیز به خدمت گرفته و امیدوار است با سرمایه گذاری مطلوب به بقای خود در لیگ برتر ادامه دهد.