سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بازیکن میانی استقلال می‌گوید چیزی در فوتبال ایران نبوده که برای او آموزنده باشد. ساموئل همچنین می‌گوید ایران زیباست و بر خلاف تصویری که در گذشته از ایران به او نشان داده‌اند، زندگی عادی در این کشور در جریان است.

 جی‌لوید ساموئل که این روزها با درخشش در استقلال در آستانه‌ی کسب عنوان قهرمانی با این تیم در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به سوالات ما پاسخ داد. گزارش مفصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

از اینجا شروع کنیم که چه طور شد به ایران آمدی؟

- واقعیت این است که من همیشه عاشق چالش بودم و یکی از دوستان ایرانیم پیشنهاد حضور در ایران را به من داد و به او گفتم که باید فکر کنم. آمدم به ایران و سه چهار روز در تهران ماندم و شرایط را سنجیدم و پذیرفتم به ایران بیایم. البته حضور آندرانیک تیموریان در استقلال هم در تصمیمم بی‌تاثیر نبود. من با آندو در انگلستان هم‌بازی بودم.

* با تیموریان مشورت هم کردید؟

- نه، فقط اطلاع داشتم که در استقلال است و همین برایم کافی بود.

* ایران چقدر با چیزی که شنیده بودید،‌متفاوت بود؟

- خوب واقعیت این است که چیزی که شنیده بودم مثبت نبود. از ایران چهره‌ای تاریک و سیاه نشان ما می‌دادند ولی من می‌خواستم خودم تجربه کنم و ببینم. با حضور در ایران دیدم همه چیز عادی است و از بدن کسی در خیابانها خونی نمی‌آید و مردم هم رفتارشان دوستانه است.

* ساموئل، گفته می‌شود پست اصلی تو دفاع چپ است، چه شد هافبک وسط شدی؟

- بله، من در اکثریت بازی‌هایم در لیگ برتر انگلیس در دفاع چپ بازی کرده‌ام. سال گذشته آقای مظلومی فکر کرد که من در وسط میدان کارایی بیشتری دارم. به هر حال من در این پست جا افتاده‌ام و در حال حاضر دوست دارم بیشتر در وسط میدان بازی کنم.

* به لیگ برتر انگلستان اشاره کردی، چند بازی در لیگ برتر کرده‌ای؟ درباره بازی‌های ملیت هم توضیح بده.

- حدودا 285 بازی در لیگ برتر انگلستان داشته‌ام اما تیم ملی، خوب من 2 بار زمان سرمربی‌گری اریکسون به تیم ملی انگلیس دعوت شدم اما بازی نکردم. بعد از مدتی به تیم ملی ترینیداد و توباگو رفتم و چند بازی برای آن کشور کردم. اما در حال حاضر به علت مسافت در تیم ملی بازی نمی‌کنم.

* یعنی از تیم ملی خداحافظی کردی؟

- نه، فقط ترجیح می‌دهم در بازی‌های مهم تیم ملی به اردوی این تیم بپیوندم.

* اگر موافق هستی وارد بحث استقلال بشویم. چه چیزی باعث شد سال گذشته استقلال قهرمان لیگ نشود؟ راستی، مظلومی تورا می‌شناخت؟

- اینکه مظلومی از من شناختی داشت یا نه را نمی‌دانم ولی عامل اصلی قهرمان نشدن استقلال در فصل گذشته اعتماد به نفس بالای ما بود. فکر می‌کردیم لیگ تمام شده و وقتی به خودمان آمدیم که قهرمانی پریده بود.

* ابتدای فصل قلعه‌نویی اعتقاد زیادی به تو نداشت و حتی شنیده می شد در نیم فصل به پرسپولیس می‌روی، کمی در این باره صحبت کن.

- بعضی از اتفاقات در همه جای دنیا می‌افتد، مثل همین مسئله که وقتی یک مربی جدید به یک تیم می‌آید، با خیلی از بازیکنان آشنا نیست و به آن‌ها اطمینان ندارد. بازی نکردن من در ابتدای فصل به همین دلیل بود ولی من روند همیشگی خودم را ادامه دادم و با سکوت به تلاشم ادامه دادم تا به تیم رسیدم. اما درباره پیشنهادهای سایر تیم‌ها، در فوتبال به این چیزها می‌گویند بازارگرمی. واقعیت این است که من به این چیزها توجه نکردم اما باید بگویم از اینکه باشگاه‌های دیگر من را زیر نظر داشتند، خوشحالم.

* استقلال پارسال و امسال چه تفاوت‌هایی دارند؟

- بزرگ‌ترین تفاوت تیم امسال و سال گذشته در تجربه بازیکنان است. بچه‌های ما این فصل باتجربه‌تر هستند ولی اینکه امسال بهتریم یا پارسال را نمی‌دانم.

* تفاوت مظلومی و قلعه‌نویی در چیست؟

- به نظرم هر مربی یک تجربه متفاوت است و نمی‌توان با هم آن‌ها را مقایسه کرد. من تفاوت را تنها در تمرین‌ها می‌بینم. تمرین‌های زمان مظلومی زیر نظر مربی آلمانی بود که سیستمش مربوط به فوتبال آلمان بود و امسال این گونه نیست. به همین دلیل بهتر و بدتر نداریم.

* درباره بازی استقلال برابر سپاهان در جام حذفی صحبت کنیم. آیا شکست در آن بازی روی روحیه شما تاثیر گذاشت؟

- خوب نمی‌توان گفت که بی‌تاثیر بوده ولی ما مثل تمام تیم‌های بزرگ که بعد از شکست ریکاوری می‌کنند، با پیروزی برابر الهلال خودمان را ساختیم. ما در ضربات پنالتی شکست خوردیم و حتما موافقید که پنالتی ارتباط چندانی با حق ندارد.

* قهرمان لیگ برتر می‌شوید؟

- روی کاغذ فعلا قهرمانیم و اگر قهرمان نشویم شوک بزرگی به ما وارد می‌شود. اصلا نمی‌شود تصور کرد که سرنوشت قهرمانی دست خودتان باشد و قهرمان نشوید.

* برابر سپاهان در لیگ برتر هم که مصدوم بودی.

- همه تلاشم را کردم تا به بازی برسم. تساوی در آن دیدار عادلانه بود. ما موقعیت‌های زیادی داشتیم و در پایان بازی خوش‌شانس بودیم که مساوی کردیم.

* راستی بازی با الهلال در عربستان مثل اینکه زمان زیادی معطل شدید، ماچرا چه بود

- (با خنده) چیز خاصی نبود. شاید سیستم آن‌ها بر روی نگاه داشتن آدم‌ها و معطل کردنشان در فرودگاه باشد.

* کادر فنی استقلال و بازیکنان این تیم از مشکلات مالی در این فصل گلایه داشتند، تو هم مشکلاتی برای دریافت پول داشتی؟

- به هر حال ما فوتبالیست هستیم. این شغل ماست و ما باید آخر ماه با پول به خانه‌هایمان ببریم. مشکلات مالی وجود داشت که برای همه بود ولی همه به تمرین‌ها آمدند و در تمام بازی‌ها با تمام قوا حاضر شدند. تجربه این مشکلات مالی هم چیزی جدیدی بود که در انگلستان هیچ وقت تجربه نکرده بودم.

* این مشکلات روی تصمیم‌گیری برای آینده‌ات و ماندنت در استقلال موثر است؟

نه، مسائل مالی در تصمیم من چندان مهم نیست و اساسا به من هم چندان ربطی ندارد، چرا که مدیر برنامه‌هایم پیگیر این قضایاست.

 در مورد تیم استقلال سال گذشته و امسال پرسیدیم، حالا دوست دارم بدانم خود ساموئل نسبت به سال گذشته چه تفاوتی کرده است؟

- به نظرم در روندی که داشتم، نسبت به سال گذشته در سطح بالاتری هستم با این حال به اوج نرسیدم.

* به اوج نرسیدی؟ چرا؟

- واقعیت این است که به آن چیزی که می‌خواستم هنوز نرسیدم. باید بهتر شوم و چنین توانی دارم.

* مشکلات فوتبال ایران را چه می‌دانید؟

- مشکلات فوتبال ایران که زیاد است. بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران سخت‌افزار، زمین و وضعیت رختکن‌هاست. در فوتبال ایران باید به این‌هاحتما رسیدگی شود تا باقی موارد هم به سرعت شکل بگیرند.

* کنار آمدن با این مشکلات چگونه است؟

خوب سخت است، ولی انسان به سرعت به همه چیز عادت می‌کند و من هم با این مشکلات کنار آمده‌ام.

* پس چه چیزی تو را در استقلال نگاه داشته است؟

- من از فوتبال لذت می‌برم. اصلی‌ترین دلیل همین است. شاید بازی در یک پست جدید هم بی‌اثر نباشد ولی من فوتبال را عاشقانه دوستدارم. قبلا هم گفتم که حضور در ایران برای من چالشی جدید بود که برای من جذاب بود.

* واقعا فوتبال ایران را می‌توان با انگلستان مقایسه کرد؟

- نه، واقعا قابل مقایسه نیست. آنجا امکانات خاص و سیستمی خاص را دارد که به صورت منظم کار می‌کند. اما در ایران از امکانات و برنامه‌ریزی خبری نیست.

* تا حالا رفتار و کارهای خودتان را با بازیکنان ایران مقایسه کرده‌اید؟

شخصیت بازیکنان در همه جای دنیا متفاوت است. بعضی از بازیکنان آرام هستند و بعضی‌ها هم پر سروصدا هستند، به شخصه به گونه‌ای بزرگ شده‌ام که به همه احترام بگذارم و رفتاری معمولی با همه داشته باشم. اما من در ایران رژیم غذایی خاصی دارم. یوگا انجام می‌دهم استخر و سونا به صورت شخصی می‌روم. تلاش می‌کنم آمادگی خودم را همواره حفظ کنم. شاید در این زمینه متفاوت باشم، اما از نظر شخصیتی چیزی نمی‌گویم.

* بارها دیده شده که شب قبل از بازی بازیکنان ایرانی در لابی هتل هستند و یا بیرون از هتل حضور دارند. وقتی این رفتارها را می‌بینید تعجب نمی‌کنید؟

- ما که شب پیش از بازی در اردو هستیم و خود من معمولا ساعت 10:30 می‌خوابم، در فرانسه و اسپانیا هم بازیکنان شب پیش از بازی در اردو هستند، اما در انگلیس بازیکنان یک یا دو ساعت پیش از آغاز بازی به ورزشگاه می‌آمدند و اصلا اردو به این شکل وجود نداشت. البته باز هم به سرمربی تیم ارتباط دارد. شاید در انگلستان هم تیم‌هایی باشند که اردو برگزار می‌کنند. خلاصه منظورم این است که این سیستم‌ها در جهان متفاوت است و شاید رفتار بازیکنان ایرانی هم در همین سیستم باشد.

* شاید یک سوال وجود داشته باشد برای علاقه‌مندان به فوتبال که آیا ساموئل از فوتبال ایران چیزی یاد گرفته است؟

- من به اندازه کافی در سال های گذشته بازی کرده‌ام و چیزی نیست که اینجا گفته شود و من ندانسته باشم، اما بگذارید این را هم بگویم که در ایران بازیکنان فنی شاخصی وجود دارند که اگر هدایت شوند، نتتایج خوبی برای فوتبال ایران خواهند گرفت.

* حالا کسی از تجربیات ساموئل در ایران استفاده کرده است؟

- نه، کسی نخواسته است ولی بعضی‌ها کارهای بدن من را دوست داشته‌اند، مثل پژمان منتظری که درباره فیتنس از من سوال می‌پرسد.

* پژمان موفقیتی به دست آورده است؟

- (می‌خندد) تازه کار است، بد نیست. فکر کنم نتیجه این تمرین‌هایش گل به الهلال بود.

* حتما می‌دانید یکی از مسائل مورد اعتراض تیم‌های ایرانی، فشردگی رقابت‌هاست. نظرت در این باره چیست؟

- اینجا این ناراحتی کاملا قابل فهم است. تیم‌ها حق دارند معترض باشند. اگر در انگلستان هر دو یا سه روز بازی برگزار می‌شود، امکانات آن هم مهیاست. ایران از لحاظ امکانات قابل مقایسه با انگلستان نیست. من به آن‌ها حق می‌دهم چرا که بدن خسته، احتمال مصدومیتش بالاست و این به تیم‌ها آسیب می‌زند.

* تماشاگران انگلیسی و ایرانی چطور؟ قابل مقایسه هستند؟

- اینجا هواداران پرشورتر هستند. اما در انگلستان، تماشاگران هرچه دل‌شان بخواهد می‌گویند و همه چیز هم کنترل می‌شود و کوچک‌ترین رفتار شما با جریمه همراه است. هم بازیکن و هم تماشاگر می‌توانند به راحتی شناسایی و محکوم شوند اما در ایران کنترل ضعیف است. با این حال من با تماشاگران راحت کنار می‌آیم، آن‌ها پول می‌دهند تا بازی را ببینند و ما پول می‌گیریم تا فوتبال بازی کنیم.

* راستی، متوجه تشویق خودت از سوی تماشاگران استقلال می‌شوی؟

- بله، ما برای آن‌ها بازی می‌کنیم و از تشویق آن‌ها خوشحال می‌شویم.

* استقلال شانس قهرمانی در آسیا را دارد؟

- حتما این گونه است. مسابقه‌های آسیا از لیگ جدا هستند و من فکر می‌کنم استقلال می‌تواند قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود.

* نظرت راجع به وقت‌کشی بازیکنان ایرانی که خودشان را به زمین می‌اندازند، چیست؟

- با شما موافق هستم. بازیکنان ایرانی با کوچک‌ترین برخورد نقش بر زمین می‌شوند و مطمئنم کارلوس کی‌روش تلاش خواهد کرد تا این مسئله را از ذهن بازیکنان ایرانی دور کند، چرا که در فوتبال جهان این زمین افتادن‌ها را خطا نمی‌گیرند و تنها بازی را از ریتم می‌اندازند.

* به تیم ملی اشاره کردید، ایران به جام جهانی خواهد رفت؟

- تیم ملی ایران هنوز شانس دارد و با وجود اینکه بازیکن خوبی مثل دژاگه را از دست داده، کسانی را در اختیار دارد که جای خالی او را پر کنند.

* در انگلستان با کی‌روش ارتباطی داشتی؟

- شناخت داشتم، به هر حال او در منچستر بود ولی در ایران با او صحبت کردم و تا پیش از آن با او ارتباطی نداشتم.

* اگر امکان دارد کمی درباره ارتباطت با خانواده‌ات صحبت کنید.

- کلا چند بار بیشتر در طول سال آن‌ها را نمی‌بینم که آن‌ها هم در روز بازی‌های بین‌المللی است. با این حال هر روز تماس داریم و سخت‌ترین قسمت زندگی در ایران همین دوری از خانواده است. دلم برای آن‌ها تنگ می‌شود.

* اگر روزی برای همیشه از ایران بروی، درباره ایران به دیگران چه می‌گویید؟

- می‌گویم هرچه در خارج از ایران است، در ایران هم وجود دارد. احتمالا آن‌ها نمی‌دانند چرا که ندیده‌اند ولی من دیده‌ام و می‌گویم زندگی در ایران مانند سایر نقاط جهان نرمال است مردم به رستوران می‌روند و زندگی در جریان است.

* به جاهای دیدنی ایران سفر کرده‌ای؟

- اگر منظورتان مکان‌های تاریخی است، نه. اما در سفرهای که با تیم به شهرهای مختلف داشته‌ام، نقاط مختلفی را دیده‌ام.

* ساموئل در ایران خواهد ماند؟

- (می‌خندد) می‌خواهم ده سال بمانم. اما واقعیت این است که در این سال‌ها، سال به سال فکر کرده‌ام و تا آخر فصل در اینجا خواهم ماند و سپس تصمیم می‌گیرم.


جمعه 30 فروروین ماه 1392

هفته سى و سوم لیگ برتر جام خلیج فارس


داماش 2 (مصطفى حاجتى دقیقه 19،امین متوسل زاده دقیقه 40 )- 1 ( محمدرضا خلعتبرى دقیقه 92)سپاهان


ورزشگاه دکتر عضدى رشت - تماشاگر: 20 هزار نفر


داور: تورج حق وردى - کمک داوران: سعید على نژادیان ، على رصا ایلدروم


کارت زرد: امید ابراهیمى دقیقه 16،احسان حاج صفى دقیقه 18،اروین بولکو دقیقه 68 (سپاهان) - کبه دقیقه 24، دقیقه 33 محمد مختارى (داماش)
اخراج: دقیقه 52 محمد مختارى (داماش) 


  داماش گیلان:
میلاد فراهانى،مرتضى ابراهیمى،محمد مختارى،ابوذر رحیمى،هادى سهرابى،محمدرضا مهدوى،مصطفى حاجتى،حسین ابراهیمى( از دقیقه 74 هادى محمدى)،ابوالفضل حاجى زاده،بوبکه کبه( از دقیقه 56 محمد آبشک)،امین متوسل زاده(از دقیقه 85 سعید حلافى).


سرمربى: افشین ناظمى.


سپاهان اصفهان:
شهاب کردان،على احمدى،میلان شوسک،احسان حاج صفى( از دقیقه 46 محسن ایرانژاد)،حسن جعفرى( از دقیقه 46 مهدى جعفرپور)،امید ابراهیمى،اروین بولکو،محرم نویدکیا،امید جهان عالیا(از دقیقه 69 محمد غلامى)،جواهیر سوکاى،محمدرضا خلعتبرى. سرمربى: زلاتکو کرانچار 

شرح بازى:


مسابقه دو تیم داماش و سپاهان به نوعى یکى از مسابقات خاص لیگ امسال بود، مسابقه اى که در یک سر آن تکلیف قهرمان مى توانست مشخص شود و در سوى دیگر پایان داستان پر رمز و راز فانوس بدستان معلوم مى شد.

دو تیم داماش و سپاهان هر کدام در این بازى چند مهره ى ارزنده خود را هم در اختیار نداشتند که شاخص ترین آنها جهانبخش و نظیف کار براى داماش بود و طالبى براى سپاهان.


نیمه اول: مسابقه با میداندارى داماش در چند دقیقه ابتدایى بازى آغاز شد و اگر کله کمى باهوش تر عمل مى کرد مى توانست روى پاس ابراهیمى در دقیقه 4 از پشت خط شش قدم دروازه سپاهان را باز کند که شوت آرام او به راحتى در دستان گردان قرار گرفت.

پس از آن این سپاهانى ها بودند که خود را به داماش تحمیل کردند که مهم ترین موقعیت آنها در بیست دقیقه ابتدایى یک و دوى نوید کیا و سوکاى بود که در دقیقه 14 اتفاق افتاد و از کنار دروازه فراهانى به خارج فرستاده شد.

بعد از آن دوباره این داماش بود که نبض بازى را در دست گرفت و با یک خطاى پنالتى به گل برترى رسید.


سپاهانى که بوى از دست رفتن قهرمانى به مشامشان رسیده بود توپ و زمین را در اختیار گرفتند و چندین بار دروازه فراهانى را مورد خطر قرار دادند که دفاع پر تعداد رشتى ها و کم دقتى مهاجمان سپاهان به خصوص خلعتبرى موجب شد تا نه تنها اصفهانى ها به گل نرسند که بر روى یک ضد حمله گل دوم را هم دریافت نمودند تا نیمه اول با نتیجه دو بر صفر به نفع داماش خاتمه یابد.


نیمه دوم:


با شروع نیمه دوم سپاهانى ها که مى دیدند همه ى امید قهرمانى را بر باد رفته مى دیددند با دو تعویض خود که یکى بیرون کشیدن متهم شماره یک دو گل دریافتیشان یعنى حاج صفى بود، با همه ى قدرت دست به تهاجم بردند که در این بین اخراج محمد مختارى هم به کمک اصفهانى ها آمد.

اما حملات شتاب زده و همه جانبه اصفهان موجب شده بود که رشتى ها از خلا به وجود آمده در حفره هاى دفاعى سپاهان به ضد حمله فکر کنند که مهمترین آن در دقیقه 66 روى نفوذ متوسل زاده و شوت حاجتى همراه شد که گردان این بار ناجى دروازه سپاهان شد.


هرچه به پایان نزدیک تر مى شدبم فشار وحشتناک سپاهانى ها هم روى دروازه داماش بیشتر میشد، بگونه اى که رشتى ها ده نفره در یک سوم دفاعى زمین خود تجمع کرده بودند تا مانع گلزنى حریف شوند.

در پایان هر چند سپاهانی به یک گل دست یافتند اما این تک گل هم نتوانست تسلایی برای رسیدن مردم نصف جهان به قهرمانی مجدد باشد.

آنها در میان شادمانی رشتی ها بار سفر بستند و امید قهرمانی زودهنگام در دل آبی های تهران زنده نگه داشته شد.

شرح گلها:


داماش 1-0 سپاهان: کرنرى که روى حرکت مهدوى بدست آمد با سانتر حاجتى و خطاى هند حاج سفى که ضربه دستش بالاتر از پرواز متوسل زاده همراه شد تا داور نقطه پنالتى را نشان دهد و ضربه پنالتى را خود حاجتى به زیباى بر خلاف جهت گردان به گل تبدیل کرد.


داماش 2-0 سپاهان: حرکت در عمق متوسل زاده از خط نیمه سپاهان تا پشت خط هجده قدم ادامه پیدا کرد و پس از جا گذاشتن دو مدافع مستقیم خود با یک شوت سرکش از پشت محوطه جریمه دروازه گردان را براى بار دوم باز نمود.


داماش2-1 سپاهان: ضربه ى کاشته محمدرضا خلعتبرى در واپسین دقایق بازى به زیبایى درون طروازه فراهانی قرار گرفت.


بهترین بازیکن:


امین متوسل زاده که در بازى مقابل پرسپولیس هم گل زنى کرده بود در این بازى یک پنالتى گرفت و یک گل زد تا بهترین بازیکن زمین لقب بگیرد.

او یک پاس گل هم داد که با بى دقتى داماشى ها به سرانجام نرسید.


اتفاقات ویژه:


1) حدود هزار نفر از هواداران سپاهان با بیست دستگاه اتوبوس خود را به ورزشگاه عضدى رسانده بودند تا در یکى از حساس ترین بازى هاى امسال تیم خود را تنها نگذاشته باشند.


2) بازار فحاشى به مثابه اغلب بازى هاى حساس که هواداران دو تیم در ورزشگاه حضور داشتند داغ داغ بود. تنها یک تفاوت با مسابقه هاى پیشین داشت و آنهم آغاز محبت پراکنى ها این بار از سوى هواداران تیم مهمان شروع شده بود!


3) سنگ پرانى به سوى جایگاه شیشه اى خبرنگار از سوى هواداران تیم مهمان انگار دارد اپیدمى مى شود. بعد از سنگ زنى هواداران پرسپولیس به دیوار شیشه اى خبرنگاران، این بار نوبت هواداران اصفهانى بود که دق دلى خود را از دریافت گل دوم سپاهان بر سر خبرنگاران خالى نمایند!!


4) کل کل هواداران داماش با شهاب گردان مهمترین سوژه تماشاگران در نیمه دوم بود! 


5) هواداران منسوب به سپاهان با خود پیراهن شماره 9 ملوان یعنى مازیار زارع را به ورزشگاه آورده بودند!! پیدا کنید پرتغال فروش را!!

حدود 1000 تماشاگر سپاهان که از اصفهان به رشت آمده بودند بعد از شکست 2 بر یک تیم‌شان مقابل داماش و کاهش پیدا کردن شانس قهرمانی این تیم، صندلی‌های ورزشگاه عضدی را شکستند و برخی از آنها نیز به طرف جایگاه خبرنگاران، سنگ و اشیا پرتاب کردند.

* هواداران سپاهان همچنین در پایان مسابقه اشیا و سنگ‌هایی را به سمت محل نشست خبری سرمربیان پرتاب کردند تا به این وسیله اعتراض خود را از نتیجه به دست آمده بیان کنند.

* هنگام خروج هواداران سپاهان از ورزشگاه، شماری از آنها با برخی از ماموران انتظامی درگیر شدند و حتی برخی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند که در نهایت ماموران انتظامی، تماشاگران سپاهان را به سمت اتوبوس‌های خود هدایت کردند.

سپاهان با این باخت شانس بسیار اندکی برای قهرمانی در لیگ برتر دارد.

 از سوی کوچکی‌نژاد و تأمینی، دو نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، 200 میلیون تومان برای کمک به تیم داماش در نظر گرفته شد که 100 میلیون تومان از این مبلغ قبل از بازی بین بازیکنان داماش توزیع شد و 100 میلیون تومان هم قرار شد بعد از پیروزی مقابل سپاهان به آنها پرداخت شود.

این مبالغ با پیگیری‌های هیئت فوتبال استان گیلان به باشگاه داماش گیلان اختصاص داده شد.داماش گیلان با شکست سپاهان بقای خود را در لیگ برتر تضمین کرد

افشین ناظمی پس از پیروزی 2 بر 1 برابر سپاهان در نشست خبری گفت: این برد شیرین را به مردم گیلان تبریک می‌گویم، بازی بسیار سختی مقابل تیم دوم جدول داشتیم، بعد از بازی با نفت تهران روی مسائل روحی و روانی بازیکنان کار کرده بودیم.وی ادامه داد: از سپاهان شناخت داشتیم و بازیکنانمان هم خوب و مردانه جنگیدند و پیروز شدند، ما به خاطر اینکه 4 بازیکن خود را نداشتیم تغییر سیستم دادیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.وی در مورد دیدار آخر با استقلال گفت: در بازی با استقلال هم برای خودمان می‌جنگیم و می‌خواهیم جایگاه بهتری در لیگ برای خودمان دست‌ و پا کنیم.

جوان اول سپاهان بعد از یک فصل دوری از خاستگاهش دوباره به اصفهان برگشته بود تا قهرمانی دیگری را با این تیم جشن بگیرد اما انگار در این هفته های آخر به تنهایی عاملی شده برای ناکامی سپاهان و عجیب اینکه در این راه به اندازه ای که روی اعصاب هوادران تیفوسی تیمش راه برود استمرار و پشتکار دارد!

*اولین اشتباه این چپ پای ملی پوش در نیمه نخست بازی تیمش مقابل الاهلی رقم خورد و صحنه تک‌ به تک با مصطفی البصاص، که او توپ را دفع کرد، اما توپ پس از برخورد با احسان حاج‌صفی وارد دروازه سپاهان شد.اما این اولین اشتباه  سهوی او در بازی‌های اخیرنبود و حاج‌صفی در دیدار ‌های اخیر سپاهان اشتباهاتی به مراتب قابل توجه تر را مرتکب شده است.

*حاج‌صفی در بازی رفت سپاهان مقابل الغرافه و در صحنه گل سوم حریف  مقصر بود و اشتباه او باعث شد توپ به بازیکنان تیم قطری  برسد و پس از پاس عرضی آلکس، ماجد در وقت‌های اضافه گل سوم الغرافه را به ثمر برساند.

*سومین اشتباه هافبک- مدافع ملی‌پوش سپاهان هم در بازی رفت الاهلی و صحنه گل‌های اول و دوم رخ داد که احسان در آن دو صحنه و مخصوصاً صحنه گل دوم مطمئن ظاهر نشد و جا ماند تا دو گل نخست روییده در دروازه سپاهان  از سمت چپ به ثمر برسد.

*احسان در دقیقه 53بازی تیمش مقابل نفت تهران هم اشتباه کرد و تنها گل نفت در این بازی روی اشتباه او به ثمر رسید. پس از اشتباه حاج صفی و کاشتن توپ برای بازیکن نفت، سیفی توپ را از سمت راست ارسال کرد و امین منوچهری گل اول نفت را با ضربه سر به ثمر رساند.

*اشتباه او در بازی برگشت با الاهلی ، پنج مین اشتباه پیاپی اش  در 5بازی متوالی  سپاهان بود  تا کرانچار هرچه سریعتر او را تنبیه کرده و محسن ایران‌نژاد را به جای او به زمین بفرستد.

اما بدتر از همه عصر جمعه و در رشت رخ داد.در بازی ماقبل پایانی فصل ،جایی که سپاهان دنبال سه امتیاز بود اما گاف بزرگ حاج صفی به نوعی زمینه ساز شکست ناباورانه آنه در شهر باران شد.

این بارحاج صفی ملی پوش در دقیقه 19 بازی با دست توپ را زد تا یک پنالتی باد آورده تقدیم به حریف رشتی کند و استقلالی ها را خشنود سازد.

به دنبال این اشتباه کرانچار در بین دو نیمه او را از بازی بیرون برد تا محسن ایران نژاد را به میدان بفرستد و تغییر یک مدافع چپ با مدافع چپ دیگر یعنی نارضایتی از عملکرد بازیکن اول نه تغییر تاکتیک  و سیستم .

هر چند کرانچار در مصاحبه بعد از بازی با داماش اشتباه  حاج صفی را جزئی از فوتبال دانست و ظاهر قضیه را حفظ کردتا بازیکنش را تحت فشار بیشتر نگذارد  اما بعید است نگاه او به اشتباهات متوالی این ملی پوش در همین سطح باقی مانده باشد و باید دید در بازی آسیایی این تیم و دیدار هفته پایانی مقابل آلومینیوم و البته فینال جام حذفی حاج صفی در ترکیب اصلی زردها قرار خواهد گرفت یا نه.


فوتبال باشگاهی در ایران دیگر روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و حالا دیگر کم‌کم ارزیابی‌ها آغاز می‌شود و به نوعی روز حساب فرا می‌رسد.

http://portal.sportiha.com/wp-content/uploads/2012/08/%D9%84%DB%8C%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1.jpg

در این میان جدا از ابزارهائی که سرمربیان حاضر در لیگ برتر داشته‌اند،

http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1391/4/27/174488_405.jpg

این کارنامه‌ی آن‌ها است که در مورد آن‌ها قضاوت می‌کند، امتیازهائی که باید کسب می‌کرده‌اند تا از مرز موفقیت عبور کنند.

http://www.up.lianportal.com/images/19712403278088603494.jpg

به سراغ مربیانی خواهیم رفت که امروز صاحب تیم‌های مدعی هستند، مدعی جام و البته مدعی کسب سهمیه‌ی لیگ قهرمانان آسیا. طبیعی است که در این شرایط باید با احترام به عملکرد فوق العاده خوب حسین فرکی در فولاد خوزستان و البته منصور ابراهیم‌زاده در نفت تهران، به سراغ نام‌هائی همچون امیر قلعه‌نوئی، زلاتکو کرانچار، تونی اولیویرا و یحیی گل محمدی برویم و کارنامه‌ی این سرمربیان را از دیدگاه آماری بررسی کنیم.

http://upload.tehran98.com/img1/d96pf2r14hninimg2rkf.jpg

طبیعی است که جدا از جدال‌های سرنوشت‌ساز آمار گل‌زنی، گل‌های خورده، تعداد برد و باخت در خانه و خارج از خانه و در پایان مجموع امتیازات کسب شده از جمله ملاک‌هائی است که می‌تواند عملکرد یک مربی را به خوبی مشخص کند.

1)      امیر قلعه‌نوئی

http://u.goal.com/264800/264836hp2.jpg

امیر قلعه‌نوئی که دیروز در مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرد که امتیازآوترین مربی آسیا است، در لیست فعلی ما به عنوان امتیازآورترین مربی شناخته شده است، سرمربی که به همراه استقلال در سه رقابت لیگ برتر، جام حذفی و البته لیگ قهرمانان شرکت کرد و با حذف در نیمه‌نهائی جام حذفی برابر سپاهان، تنها در دو جام به مصاف رقبای خود می‌رود. نکته‌ی جالب در مورد شاگردان قلعه‌نوئی، صدرنشینی در هر دو رقابت است، که امیر این مساله را یک اتفاق نمی‌داند !

http://footballonline.ir/Picture/20120929193610_2df71026-afaa-49d4-8a3e-efb34b1b7a11-e1338216073984.jpg

لیگ برتر :

http://www.enekas.info/img//2012/12/448.jpg

قلعه‌نوئی که حالا با کسب 64 امتیاز از مجموع 32 بازی با متوسط 2 امتیاز از هر بازی با اختلاف یک امتیاز نسبت به سپاهان در صدر ایستاده است، گرچه با پذیرش فقط 16 گل بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد و فقط 4 باخت را در کارنامه ثبت کرده است، در خط حمله پس چهار تیم مدعی در تعقیب خود، یعنی سپاهان، فولاد، تراکتورسازی و نفت تهران در رده‌ی پنجم قرار دارد، آن‌هم فقط با 40 گل‌زده !

http://www.mahansky.com/wp-content/uploads/2011/08/%D8%B553.jpg

آمار قلعه‌نوئی در خانه :

http://shafaf.ir/files/fa/news/1391/11/4/62900_377.jpg

 آبی‌‌پوشان پایتخت تاکنون 16 بازی در ورزشگاه آزادی انجام داده‌اند که در این میان، یازده پیروزی، چهار تساوی و فقط یک شکست حاصل کار مردان قلعه‌نوئی بوده است. فراموش نکنیم که شاگردان حسین فرکی همان مردانی بودند که موفق شدند تنها شکست استقلال در آزادی را به این تحمیل کنند. بنابراین 2.3 امتیاز برای هر بازی، متوسط امتیازی است که در خانه به قلعه‌نوئی تعلق می‌گیرد.

http://media.jamnews.ir/Original/1392/01/19/IMG14323781.jpg

آمار قلعه‌نوئی خارج از خانه :

http://u.goal.com/158600/158619hp2.jpg

شاگردان قلعه‌نوئی خارج از خانه عملکرد ضعیف‌تری را در کارنامه ثبت کرده‌اند و تنها 7 پیروزی را کسب کرده‌اند تا با کسب 6 تساوی و البته سه شکست، مجموع امتیاز این تیم در خارج از خانه به عدد 27 برسد. بنابراین متوسط امتیاز آبی‌پوشان در ورزشگاه‌های شهرستانی برابر 1.7 امتیاز است. درضمن تیم‌های سایپا، تراکتورسازی و داماش تیم‌هائی بوده‌اند که موفق به شکست استقلال شده‌اند.

http://media.farsnews.com/Media/8802/ImageReports/8802061491/26_8802061491_L600.jpg

نکته‌ی جالب در مورد آمار گل‌زنی استقلال و هم‌چنین گل‌های خورده‌ی این تیم آن است که، این تیم چه در خانه و چه در خارج از خانه 20 گل را به ثمر رسانده است و فقط 8 گل را دریافت کرده است. استقلال از نظر تفاضل گل پس از سپاهان در رده‌ی دوم قرار دارد.

http://zohur.net/images/news/3d91a_noy3popkyr25edsyeks.jpg?9d7bd4

جام حذفی :

http://u.goal.com/177800/177856hp2.jpg

استقلال با هدایت امیر قلعه‌نوئی در جام حذفی نیز عملکرد قاطع و قابل‌قبولی را داشته است و در وقت‌های معمول هیچ‌گاه شکست را نپذیرفت. استقلال که در این دوره از جام حذفی، 4 بار برابر حریفان صف‌آرائی کرد، 3 پیروزی و تنها یک تساوی (شکست در ضربات پنالتی) را کسب کرد.

http://u.goal.com/199400/199437hp2.jpg

استقلال که تنها برابر گهر به عنوان میهمان به میدان رفت؛ تنها برابر سپاهان یک گل دریافت کرد و در مقابل برابر تیم‌های سایپای البرز، گهر درود و ابومسلم مشهد 10 گل به ثمر رساند تا با توجه به تک گل این تیم برابر سایپا در این رقابت‌ها یازده گله شود. بدین ترتیب می‌توان 10 امتیاز برای قلعه‌نوئی در این رقابت‌ها در نظر گرفت، یعنی متوسط 2.5 امتیاز در هر بازی.

http://khabaronline.ir/images/2011/1/86120107190811845822960137230142251356690.jpg

لیگ قهرمانان آسیا :

http://www.pix2fun.net/wp-content/uploads/%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%DB%8C-3.jpg

امیر قلعه‌نوئی گرچه برابر شاگردان زلاتکو دالیچ، نتیجه‌ی بازی برگشت را در ورزشگاه آزادی باختند، اما در سه دیدار دیگر خود دو پیروزی و یک تساوی کسب کردند تا همچنان بالاتر از العین و الهلال در صدر قرار گیرند.

http://www.vatansun.com/uploads/13660523671.jpg

استقلال در مرحله‌ی گروهی لیگ قهرمانان آسیا تاکنون 2 بار برابر تیم‌های الریان قطر و الهلال عربستان به میدان رفته است و با کسب 4 امتیاز دست پر به خانه بازگشته است. زدن 5 گل و دریافت 4 گل، هرچند در خط حمله امیدوار کننده است، برای برترین خط دفاعی لیگ ناامیدکننده و دور از ذهن.

http://www.asemoni.com/img/Farhad-Majidi-condolences-to-tell-Amir-ghalenoei-to-go-home.jpg

آبی‌پوشان دو بار نیز در آزادی میهمان بوده‌اند که یک‌بار برابر العین با قاطعیت پیروز شده‌اند و یک‌بار نیز برابر الهلال با نتیجه‌ی خفیف شکست خورده‌اند. شاگردان قلعه‌نوئی در خانه فقط دو گل زده‌اند و یک گل نیز خورده‌اند.

2)      زلاتکو کرانچار

http://u.goal.com/184200/184219hp2.jpg

طلائی‌پوشان اصفهانی گرچه همچون استقلال در سه رقابت آسیائی شرکت کرده‌اند و برخلاف این تیم همچنان در هر سه رقابت حاضر هستند، اما تلاش کرانچار برای قهرمانی در رقابت‌های داخلی توجیه خوبی برای این مربی و البته سران سپاهان شد، تا باتوجه به فشردگی این رقابت‌ها قید رقابت‌های آسیائی را بزنند و آن‌را در درجه‌ی دوم اهمیت بگذارند.

http://www.asriran.com/files/fa/news/1390/8/7/194809_773.jpg

نکته‌ی جالب در مورد کرانچار آن است که تیم او در هر سه رقابت بر روی کاغذ شانس موفقیت دارد، اما کار در هر سه جام سخت است و باید در انتظار یک اتفاق بود !

لیگ برتر :

http://havadaresorkh.com/wp-content/uploads/2013/01/324-420x270.jpg

زلاتکو کرانچار اکنون با کسب 63 امتیاز از 32 بازی در چارچوب لیگ برتر، بطور متوسط در هر بازی 1.97 امتیاز کسب کرده است تا فقط با اختلاف یک امتیاز نسبت به جدی‌ترین رقیب خود، یعنی استقلال در رده‌ی دوم قرار گیرد. طلائی‌پوشان با هدایت این مربی گرچه برترین خط حمله‌ی لیگ را با زدن 57 گل در اختیار دارند و در تعداد پیروزی (19) رکورددار هستند، اما پس از تیم‌های استقلال، مس و پرسپولیس، چهارمین خط دفاع لیگ را به همر نفت تهران در اختیار دارد.

آمار کرانچار در خانه :

http://footballcloob.com/uploads/posts/2012-12/1354544294_n00061924-b.jpg

شاگردان کرانچار تاکنون 16 بازی در ورزشگاه فولادشهر انجام داده‌اند که با وجود کسب 11 پیروزی درست مشابه استقلال، 4 شکست و البته یک تساوی نیز کسب کرده‌اند تا آمار کرانچار در خانه چندان قابل قبول نباشد و متوسط امتیازگیری این مربی در خانه فقط 2 امیتاز از هر بازی باشد. تیم‌های سایپا، تراکتورسازی، استقلال و فولاد موفق شده‌اند تیم‌هائی لقب گیرند که در خانه سپاهان را شکست داده‌اند.

http://u.goal.com/230000/230005hp2.jpg

سپاهان در خانه 29 گل را به ثمر رسانده‌ است و 16 گل نیز در مقابل کسب کرده است.

آمار کرانچار خارج از خانه :

http://www.iranvij.ir/wp-content/uploads/2012/05/53386hp2.jpg

آمار سپاهان خارج از خانه چندان نیز درخشان‌ نیست. این تیم از مجموع 16 دیداری که به عنوان میهمان به میدان رفته است، 8 پیروزی، 5 تساوی و فقط 3 شکست را به نام خود سند زده است تا متوسط امتیازگیری این تیم در این بخش برابر 1.8 امتیاز در هر بازی باشد. فراموش نکنیم تیم‌های پیکان، مس و پرسپولیس موفق شده‌اند سپاهان را در ورزشگاه‌های خانگی خود شکست دهند.

سپاهان خارج از خانه 28 گل را به ثمر رسانده است و 13 گل نیز در قابل کسب کرده است.

جام حذفی :

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/25/13910425105742396_PhotoL.jpg

سپاهان اصفهان که اکنون با هدایت کرانچار خود را فینال جام حذفی می‌بیند، برای رسیدن به این مرحله 4 بار به میدان رفت، که در این میان جز تساوی (پیروزی در ضربات پنالتی) برابر استقلال در نیمه‌نهائی این رقابت‌ها، در تمامی دیدارهای خود موفق به شکست رقبا شده است. فولاد خوزستان و استقلال موفق شده‌اند به عنوان میهمان و میزبان تنها دو گل خورده‌ی سپاهان در جام حذفی را به این تیم غلبه کنند. سپاهان با زدن شش گل موفق شد راهی فینال شود و همچون استقلال متوسط 2.5 امتیاز در هر بازی را کسب کند.

لیگ قهرمانان آسیا :

http://media5.irna.ir/1392/13920118/80602913/80602913-3841672.jpg

اوضاع سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا دیگر رو به وخامت گذاشته است و سپاهانی‌ها دیگر پذیرفته‌اند که باید حذف در مرحله‌ی گروهی این رقابت‌ها را تجربه کنند. سپاهان گرچه با یک پیروزی قاطع برابر النصر این رقابت‌ها را آغاز کرد، اما سه شکست پی‌در پی امید این تیم برای صعود را به صفر متمایل کرد. بدین ترتیب آمار امتیازگیری کرانچار در این رقابت‌ها 0.75 امتیاز از هر بازی است.

http://www.imna.ir/images/docs/000092/n00092396-b.jpg

سپاهان در خانه ابتدا النصر را شکست داد و در دیدار اخیر خود برابر الاهلی با یک نتیجه‌ی تحقیرآمیز شکست خورد. شاگردان کرانچار در خانه فقط 4 گل از الاهلی عربستان پذیرفته‌اند و 5 گل نیز به ثمر رسانده‌اند.

http://u.goal.com/182900/182975hp2.jpg

شکست برابر الاهلی و الغرافه‌ی قطر مهری بر ضعف آسیائی این تیم در این دوره است. سپاهان در مجموع در قطر و عربستان 7 گل دریافت کرد و در مقابل فقط دو گل زد که از برترین خط دفاع این سال‌های فوتبال ایران و حتی آسیا و برترین خط حمله‌ی لیگ برتر کاملا بعید بوده است.

3)      تونی اولیویرا :

http://u.goal.com/235900/235945hp2.jpg

تونی اولیویرا گرچه توانست کمی از آبروی رفته‌ی مربیان پرتغالی در لیگ برتر دفاع کند، گرچه توانست برخلاف مانوئل ژوزه، آلفردو کاسیمیرو و آلرتو کاستا محبوبیت بی‌نظیری را نزد هواداران تبریزی کسب کند، اما به هیچ وجه نتوانست افتخاری را که تبریزی‌ها تشنه‌ی آن هستند کسب کند.

http://www.zendeginews.com/photoNews/f044f748-6d42-4f9e-99b8-b3d3910c225b.jpg

او در هر دو جام داخلی ناکام بوده است و صعود این تیم به مرحله‌ی حذفی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز درگیر اما و اگر است. اما با این وجود او در جمع سه تیم برتر لیگ برتر است و مدعی کسب آن نیم سهمیه‌ی لیگ قهرمانان؛ البته اگر ایران همچنان صاحب 3.5 سهمیه باشد.

http://topchipour.com/wp-content/uploads/2012/07/%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C.jpg

لیگ برتر :

http://khabaronline.ir/Images/News/Smal_Pic/22-3-1391/IMAGE634750163388481074.jpg

تراکتورسازی تبریز که اکنون با کسب 59 امتیاز از مجموع 32 بازی با متوسط 1.85 امتیاز در هر بازی با اختلاف 4 امتیاز نسبت به فولاد خوزستان در رده‌ی سوم قرار دارد، قطعی‌ترین گزینه برای کسب سهمیه‌ی آسیا می‌باشد.

http://www.radnews.ir/Management/NewsFiles/Images/1341.jpeg

تراکتورسازی تبریز که در هیچ کدام از خطوط حمله و دفاع در بین تیم‌های مدعی شاخص نیست، اکنون با زدن 50 گل پس از سپاهان و فولاد، سومین خط حمله‌ی برتر لیگ را در اختیار دارد و پس از تیم‌های استقلال، مس کرمان، پرسپولیس، سپاهان و نفت، با قبول 30 گل در درون دروازه‌ی خود در طول فصل، در رده‌ی پنجمین خط دفاع برتر لیگ قرار دارد.

http://images.persianblog.ir/240513_ioZQhP03.JPG

آمار اولیویرا در خانه :

http://football.ir/media/1391/05/w2/oliviyera.098443-466x350.jpg

شاگردان تونی در مجموع 16 دیدار خانگی خود 9 پیروزی، شش تساوی و تنها یک شکست در کارنامه‌ی خود ثبت کرده‌اند که در این میان فراموش نکنیم که سپاهان تنها تیمی بوده است که تراکتور را در خانه شکست داده است. بنابراین متوسط امتیازگیری این مربی در ورزشگاه یادگار امام برابر 2.06  امتیاز از هر بازی بوده است.  

http://traxtorchi.ir/images/newspost_images/toni_oloviyera_-_javani.jpg

تراکتورسازی در خانه 28 گل به ثمر رسانده است و تنها 13 گل دریافت کرده است.

http://media5.irna.ir/1391/13910509/80253843/80253843-2790771.jpg

آمار اولیویرا خارج از خانه :

http://images.persianblog.ir/240513_hZplrGOv.jpg

سرخ‌پوشان تبریزی در سایر ورزشگاه‌های کشور 16 بار به عنوان میهمان به میدان رفته‌اند که در این میان 7 پیروزی، 5 تساوی و 4 باخت را کسب کرده‌اند تا متوسط امتیازگیری این تیم برابر 1.75 امتیاز از هر بازی باشد. شاگردان تونی پرحاشیه برابر تیم‌های استقلال، فولاد خوزستان، فجرسپاسی و ذوب‌آهن شکست را در قامت یک میهمان پذیرفته‌اند.

http://www.tractor-club.com/pics/Team%20Report%2091/Toni_Oliviera.jpg

تراکتورسازی خارج از خانه 17 گل دریافت کرده است و در مقابل فقط 22 گل را به ثمر رسانده است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/19-3-1391/IMAGE634748644315662911.jpg

جام حذفی :

http://footballcloob.com/uploads/posts/2013-02/1360750901_240513_ynnfkoy6.jpg

تراکتورسازی که با انصراف میزبان خود یعنی آلومینیوم هرمزگان در مرحله‌ی یک شانزدهم نهائی جام حذفی راهی مرحله‌ی بعد شد، در مرحله‌ی بعدی با تساوی 1-1 برابر داماش، در گیلان در ضربات پنالتی حذف شد تا تونی در جام حذفی ایران تنها یک امتیاز دشت کند.

http://media.irna.ir/1391/13910515/80262366/80262366-2805802.jpg

لیگ قهرمانان آسیا :

http://u.goal.com/253600/253658hp2.jpg

شاگردان تونی اولیویرا در لیگ قهرمانان آسیا گرچه با پیروزی پر گل برابر الجزیره در ورزشگاه یادگار امام موجی از امید را در میان هواداران خود به راه انداختند، اما در ادامه این طوفان سرخ فروکش کرد تا حالا درگیر اما و اگرهای بسیاری شود.

http://www.tractor-club.com/pics/NEWS%20PIC%202/toni.JPG

شاگردان اولیویرا در اولین دیدار خانگی خود الجزیره را با نتیجه‌ی 3-1 شکست دادند و در ادامه برابر الشباب در یادگار امام با نتیجه‌ی 1-0 مغلوب شدند.

http://www.tractorfc.com/uploads/newsimg/newsimg-309605-1391-11-29-445844.jpg

تبریزی‌ها در دیدارهای خارج از خانه‌ی خود تنها یک امتیاز از تساوی برابر الجیش کسب کردند و بازهم برابر الشباب شکست را پذیرفتند. تراکتور با قبول 3 گل از الجیش و البته یک گل از الشباب، در مقابل سه گل خود به الجیش یک تفاضل گل منفی در خارج از خانه دارد.

http://anaj.ir/upload/image/28030_463606210349009_1120416361_n2.jpg

بدین ترتیب متوسط امتیازگیری اولیویرا در لیگ قهرمانان آسیا 1 امتیاز برای هر دیدار است.

4)      یحیی گل‌محمدی

http://u.goal.com/240800/240843hp2.jpg

گل‌محمدی که در میانه‌ی فصل بر روی نیمکت پرسپولیس به عنوان نفر نخست کادر فنی جای مانوئل ژوزه نشست، در ادامه توانست این تیم را از رتبه‌ی دوازدهم جدا کند و این تیم را راهی فینال جام حذفی نیز نماید.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/22-9-1391/IMAGE634909392382466827.jpg

لیگ برتر :

http://meydan.ir/sites/default/files/yahya_21.jpg

گل‌محمدی از مجموع 14 دیداری که بر روی نیمکت پرسپولیس نشسته است، موفق به کسب 26 امتیاز شده است. بنابراین متوسط امتیازگیری او 1.85 امتیاز در هر بازی بوده است.

http://havadaresorkh.com/wp-content/uploads/2012/09/gol-mohamadi1-438x270.jpg

آمار گل‌محمدی در خانه :

http://khabaronline.ir/Images/News/Smal_Pic/10-5-1391/IMAGE634793481695800412.jpg

شاگردان گل‌محمدی در 7 دیدار خانگی خود در نیم‌فصل دوم موفق به کسب 4 پیروزی و سه تساوی شده‌اند و هیچ باختی را در کارنامه ثبت نکرده‌اند.

http://www.meydan.ir/sites/default/files/IMAGE635001181972502207.png

هرچند باخت برابر راه‌آهن در ورزشگاه آزادی رقم خورد اما پرسپولیس در ظاهر میهمان بود.

http://namehnews.ir/content/files/mohammadi/11602.jpg

بنابراین روی کاغذ آمار گل‌محمدی خبری از باخت خانگی نمی‌دهد و بطور متوسط 2.14 امتیاز از هر بازی خانگی کسب کرده است.

http://media5.irna.ir/1391/13911125/80543596/80543596-3731714.jpg

پرسپولیس در نیم‌فصل دوم در بازی‌های خانگی 13 گل را به ثمر رسانده است و تنها 7 گل پذیرفته است.

http://www.gol.ir/files/news/1356792198.jpg

آمار گل‌محمدی خارج از خانه :

http://upload.tehran98.com/img1/ufbg5qx8zp9nqswyczg.jpg

سرخ‌پوشان پایتخت در 7 دیدار خارج از خانه‌ی خود با هدایت گل‌محمدی، 2 پیروزی، 5 تساوی و فقط یک شکست را پذیرفته‌اند و بطور متوسط از هر بازی 1.57 امتیاز کسب کرده‌اند.

http://www.mirmalas.com/wp-content/uploads/2013/01/1635.jpg

پرسپولیس در نیم‌فصل دوم در بازی‌های خارج از خانه 6 گل زده است و 4 گل نیز پذیرفته است.

http://u.goal.com/227800/227855hp2.jpg

جام حذفی :

http://media.jamnews.ir/Larg1/1391/09/27/IMG13511753.jpg

یحیی گل‌محمدی پرسپولیس را با اقتدار به فینال جام حذفی رساند و موفق شد در این راه نتایج مطلوبی را نیز کسب کند.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/11/25/275714_379.jpg

پرسپولیس که ابتدا با شش گل ملوان را در انزلی در هم‌ کوبید، در ادامه با چهار گل نیز نفت تهران را از جام حذفی کنار زد تا برابر ذوب‌آهن در فولاد شهر با یک گل به پیروزی برسد و راهی نیمه‌نهائی شود.

http://football.ir/media/1391/05/w4/yahhgolmohamidi-4-535x333.jpg

در نیمه‌نهائی نیز با تساوی (پیروزی در ضربات پنالتی) برابر داماش راهی فینال شود.

http://u.goal.com/240800/240836hp2.jpg

بدین ترتیب پرسپولیس با هدایت یحیی در جام حذفی مشابه کرانچار و قلعه‌نوئی، 10 امتیاز کسب کرد و البته 2.5 امتیاز در هر بازی ! پرسپولیس در مجموع 12 گل در جام حذفی تاکنون به ثمر رسانده است و فقط 2 گل را پذیرا شده است.


لیگ برتر باشگاه‌های ایران- جام خلیج‌فارس

دوره دوازدهم- هفته سی و دوم

دوشنبه 26 فروردین‌ماه 1392- ساعت 19:00

ورزشگاه آزادی تهران

تماشاگر85 هزار نفر 80 هزار استقلالی و 5 هزار سپاهانی

داور: سعید مظفری‌زاده

کمک‌ها: رضا سخندان- بابک داوری

اخطار: فرشید طالبی (12)، محمدرضا خلعتبری (45) از سپاهان- امیرحسین صادقی (45)، ایمان موسوی (81) از استقلال 


اخراج: فرشید طالبی (35) از سپاهان- ایمان موسوی (87) از استقلال

استقلال تهران: مهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده (63- عباس محمدرضایی)، پژمان منتظری، علی حمودی، مجتبی جباری، جواد نکونام، خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، ایمان موسوی، فرهاد مجیدی (75- سیاوش اکبرپور)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

سپاهان اصفهان: شهاب گردان، فرشید طالبی، علی احمدی، میلان سوشاک (23- محسن ایران‌نژاد)، احسان حاج‌صفی، حسن جعفری، امید ابراهیمی، محرم نویدکیا، امین جهان‌عالیان (38- محمدحسین مرادمند)، جواهیر سوکای (68- مهدی جعفرپور)، محمدرضا خلعتبری

سرمربی: زلاتکو کرانچار

 

شرح بازی:

حساس‌ترین بازی هفته سی و دوم لیگ که حکم فینال را دارد در شرایطی میان تیم‌های استقلال و سپاهان در استادیوم آزادی برگزار می‌شود که لغزش هر یک از دو تیم تا حدودی به‌منزله فاصله گرفتن از جام قهرمانی تلقی می‌شود.

دو تیم استقلال وسپاهان که بد جوری در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا از حریفان عربستان زخم خورده‌اند در تلاش و تکاپو هستند تا با برتری در این میدان سخت ناکامی‌های آسیایی را به بوته فراموشی بسپارند.

نیمه اول

قلعه‌نویی و یارانش برای این‌که نبض و آهنگ شعارهای سکوهای ورزشگاه آزادی را در اختیار داشته باشند از‌‌ همان ابتدا فرهاد مجیدی را به بازی گرفتند.

آبی‌ها از جناح چپ خود با فرارهای سریع ایمان موسوی توانستند حلقه محاصره را روی دروازه شهاب گردان تنگ وتنگ‌تر کنند اما طلایی‌پوشان با دفاع چندلایه و رفلکس‌های عالی شهاب گردان تقریبا توانستند از فشار حملات استقلالی‌ها بکاهند.

زرد پوشان که روی ضدحملات خود با فرارهای جواهیر سوکای و خلعتبری حساب ویژه‌ای باز کرده بودند

خیلی نتوانستند خط دفاع و دروازه استقلالی‌ها را آزار دهند زیرا پسران آبی‌پوش پایتخت برای جلوگیری از بازیسازی زرد‌ها بیشتر تملک توپ و میدان را در اختیار داشتند اما اتفاق ناگوار این مسابقه وقتی رخ داد که فرهاد مجیدی با دست فرشید طالبی را شارژ کرد و مقدمات ضربه خطا و دریافت کارت زرد توسط داور را برای مدافع سختکوش سپاهان فراهم کرد که طالبی با بهت وحیرت فقط مظفری‌زاده را تماشا کرد.

آبی‌ها با حرکات نفوذی واورلپ حمودی و حیدری از دقیقه 25حملات پردامنه خود را آغاز کردند تا فرهاد مجیدی و موسوی را صاحب موقعیت کنند که روی یکی از این حملات وقتی موسوی استارت زد با خطای طالبی سرنگون شد که داور مسابقه فرشید طالبی را با چشمانی اشک‌آلود از زمین مسابقه اخراج کرد.

زلاتکو کرانچار برای ترمیم خط دفاعی خود ایران‌نژاد را به‌جای جهان‌عالیان وارد بازی کرد تا زرد‌ها به نوعی در نیمه اول با دو تعویض اجباری روبرو شوند.

به هر حال نیمه اول با برتری استقلالی‌ها و صحنه‌های بحث‌برانگیز داوری بدون رد و بدل شدن گلی به پایان رسید.

نیمه دوم 

با شروع وقت دوم تماشاگران حاضر در ورزشگاه بخاطر ده نفره شدن آبی‌پوشان توقع برتری بی چون و چرای آبی‌پوشان روی دروازه سپاهان را داشتند اما این نکته کلیدی که تیم‌هایی که با یک بازیکن کمتر به بازی می‌پردازند در بیشتر اوقات انگیزه و دوندگی آنها مضاعف می‌شود به وضوح معلوم شد.

زردها خیلی بابرنامه‌تر از نیمه اول ایستادگی کردند تا یورش‌های بی‌محابای شاگردان قلعه‌نویی را از همه طرف دفع کنند.

کادر فنی آبی‌پوشان با وارد کردن فرزاد حاتمی مثلث حملات خود را روی دروازه سپاهانی‌ها بیشتر کردند اما دفاع مستحکم زردجامگان مانع از فروپاشی دروازه گردان می‌شد.

سپاهانی‌ها با یک ضدحمله انتحاری وقتی سوکای را در جناح چپ صاحب توپ کردند وی با پاسی عرضی در فضای باز مدافعان استقلال محرم نویدکیا را صاحب توپ کرد که شوت کاپیتان سپاهان در قعر دروازه رحمتی جا خوش کرد.

بعد از گل قلعه‌نویی که می‌دید دوباره مقهور همتای کروات خود شده با وارد کردن سیاوش اکبرپور دامنه حملات خود را بیشتر کرد که در دقایق تلف شده با ارسال سانتری بلند با اشتباه محسن ایران‌نژاد که در شرایط سختی گرفتار شده بود توانستند گل تساوی را به ثمر برسانند!

شرح گل‌ها:

دقیقه 65:ارسال سوکای از جناح چپ سبب شد تا محرم در فضای باز مدافعان استقلال با یک شوت دیدنی دروازه رحمتی را باز کند.

دقیقه 90+3: سانتر عباس محمدرضایی از جناح چپ با دفع اشتباه ایران‌نژاد وارد دروازه گردان شد.

دقایق کلیدی:

دقیقه 2: سانتر تند وتیز پای چپ ایمان موسوی بر روی نقطه پنالتی سپاهان با ضربه سر احسان حاج‌صفی دفع شد.

دقیقه 5: پرتاپ اوت بلند ایمان موسوی با ضربه سر خطرناک فرهاد مجیدی و رفلکس عالی گردان راهی کرنر شد.

دقیقه 6: فرار و شوت محمدرضا خلعتبری که با شتاب فراوان توام شد به بیرون هدایت شد.

دقیقه 19: کرنر مجتبی جباری با دفع گردان و شوت خطرناک حنیف عمران‌زاده آسمان ورزشگاه را شکافت.

دقیقه 25: شوت پای چپ هاشم بیگ‌زاده در داخل محوطه جریمه سپاهان با بی‌دقتی هرچه تمام‌تر راهی اوت شد.

دقیقه 33: پاس تودر جباری با فرار حمودی همراه شد که گردان با خروجی عالی توپ را مال خود کرد.

دقیقه 37: شوت کاشته جواد نکونام زوزه‌کشان از کنار تیر عمودی دروازه سپاهان به بیرون رفت.

دقیقه 50: باز هم پرتاب بلند اوت دستی ایمان موسوی در داخل محوطه شش قدم سپاهان با ضربه سر حنیف عمران‌زاده به شکلی خطرنا ک از روی تیر افقی به هدر رفت.

دقیقه 80: پاس رو به عقب خلعتبری با شوت محکم نویدکیا به بیرون رفت.

اتفاق ویژه 

در دقیقه 13فرهاد مجیدی با زرنگی فرشید طالبی را شارژ کرد که تصمیم بحث‌برانگیز داور مسابقه سبب شد یک کارت زرد و ضربه کاشته به سود آبی‌پوشان رقم بخورد و همین کارت زرد مقدمات خروج طالبی را از زمین فراهم کرد.

آنالیز نفر به نفر استقلالی ها

برای اینکه بدانید فرهاد چقدر در بازی تاثیرگذار بود، باید یک بار دیگر دقایق 75 تا 90 بازی را مرور کنید؛ لحظاتی که استقلال تقریباً هیچ خطر جدی ای روی دروازه حریف خلق نکرد

استقلال در روزی که می‌توانست از ده نفره شدن سپاهان و امتیاز میزبانی نهایت استفاده را ببرد تا در یکقدمی قهرمانی قرار گیرد، تنها توانست با گل به خودی دقایق پایانی محسن ایران‌ن‍ژاد همچنان در صدر جدول باقی بماند.

آبی‌ها در حالی که سپاهان حدود یک ساعت را ده نفره بازی کرد، نتوانستند از مالکیت توپی که در اختیار داشتند استفاده کنند و طبیعی است که در چنین شرایطی، نمی‌توان نمره‌های خوبی برای استقلالی‌ها در نظر گرفت.

 نمرات از 8

سید مهدی رحمتی: 5

سپاهان یک موقعیت جدی داشت که آن هم به گل تبدیل شد. روی این توپ نمی‌توان سیدمهدی را مقصر دانست اما ایرادی که به او وارد است، هنگامی است که توپ به پشت مدافعان ارسال می‌شود و یک دروازه‌بان باید این فضا را پوشش دهد. در این مواقع، که در نیمه دوم هم یکی دو بار اتفاق افتاد، رحمتی خیلی دیر از دروازه جدا می‌شد تا توپ‌های پشت دفاع را به سختی دور کند.

امیرحسین صادقی: 5

تعویض امیرحسین صادقی بیش از اینکه دلایل تاکتیکی داشته باشد، به خاطر ترس از ده نفره شدن بود. قلعه‌نویی وقتی دید امیرحسین بدجوری به پر و پای خلعتبری می پیچد، تصمیم گرفت مدافعش را بیرون بکشد اما این تعویض، چندان اثربخش نبود. صادقی در نیمه اول، از چپ به خوبی به حمله اضافه می شد و وقتی او از زمین بیرون رفت، بیک زاده هم افت کرد.

پ‍ژمان منتظری: 4

اگر عملکرد یک فصل را در نظر بگیریم، پژمان منتظری بهترین مدافع امسال استقلال بوده اما او گاهی بیش از حد آسان می‌گیرد؛ شبیه به گلی که ایمون زاید در دربی فصل پیش زد و چیزی مشابه با عکس‌العملی که مقابل جواهیر سوکای در صحنه گل سپاهان داشت. پژمان در کلیدی‌ترین موقعیت بازی، و یکی از معدود حملات سپاهان، به جای اینکه سوکای را در منگنه بگذارد، با فاصله از مهاجم سپاهان، فقط تماشا کرد تا توپ روی دروازه ارسال شود.

حنیف عمران زاده: 5

در روزی که امیر قلعه نویی به سیستم مورد علاقه خود برگشته بود، حنیف هم در ترکیب استقلال قرار گرفت و بیش از اینکه در کار دفاعی به چشم بیاید، با قدرت سرزنی خود در محوطه هجده قدم سپاهان، دیده شد. حنیف در دقیقه 5 اولین خطر جدی بازی را ایجاد کرد و می توانست در همان نیمه اول روی توپ برگشتی از شوت فرهاد مجیدی، کار را تمام کند.

علی حمودی: 6

بیش از هر بازیکن دیگری در استقلال دوید، در موقعیت قرار گرفت و در تمام لحظاتی که استقلال نیاز به گل داشت، مثل یک گوش راست حرکت کرد اما این برای اثرگذاری کافی نیست. حمودی نسبت به سال گذشته، بسیار بهتر شده اما سانترهای او دقت لازم را ندارند و اغلب بدون اینکه منطقه خاصی را نشانه گرفته باشد، روی دروازه ارسال می شود. اگر پاس های نهایی حمودی، استانداردهای لازم را داشت، قهرمانی استقلال امروز مسجل می شد.

هاشم بیک زاده: 4

 

در نیمه اول تحرک خوبی نشان داد و در حملات، دخالت موثر داشت هرچند در همان نیمه اول، یک موقعیت ایده آل را هدر داد. بیک زاده در نیمه دوم کمتر دیده شد و جای خود را به محمدرضایی داد. اتفاقی که برای بیک‌زاده افتاده، این است که تماشاگران نسبت به او حساس شده‌اند و به محض لو دادن توپ، فریادشان به آسمان می رود. این انرژی منفی که از روی سکو به هاشم منتقل می‌شود، روی کیفیت بازی او به شدت تاثیر می‌گذارد.

جواد نکونام: 5

در صحنه گل سپاهان، باید زودتر از نویدکیا به محوطه جریمه می‌رسید اما در برگشت، آنقدر تعلل کرد که محرم در موقعیتی تک به تک، به توپ ضربه بزند. نکونام در نیمه دوم روی یک توپ برگشتی از کرنر می‌توانست دروازه گردان را باز کند اما ضربه محکم او با اختلاف به بیرون رفت. از بازیکنی که سابقه حضور در لیگ اروپایی را دارد، انتظار می‌رود بیشتر از این در جریان بازی دخالت کند.

خسروحیدری: 4

کمتر پیش می آید که خسرو حیدری این همه ارسال غلط داشته باشد. سانترهای خسرو در بازی امروز، بیشتر از اینکه روی سر مهاجمان استقلال فرود بیاید، شهاب گردان را گرم می کرد. حیدری در بازی با گهر استراحت کرد تا در این دیدار حساس، سرحال و آماده باشد اما در نهایت نتوانست، تاثیر مهمی روی جریان بازی داشته باشد.

به نظر می رسد، او «فوتبال زده» شده و آمادگی نیم فصل اول را بروز نمی دهد. خیلی ها معتقدند، به کار گرفتن خسرو در پست هافبک راست، روی کیفیت این بازیکن تاثیر منفی گذاشته و خسرو با وجود قد کوتاهی که دارد، همچنان مدافع راست بهتری است.

مجتبی جباری: 5

شاید طرفداران استقلال بگویند این نمره برای جباری کم است اما به یاد داشته باشید، هر بازیکنی ابتدا با خودش مقایسه می شود و بعد با دیگران. مجتبی معمولاً در بازی های بزرگ کیفیت همیشگی را بروز نمی دهد و این نکته بزرگی است که کادر فنی استقلال باید چاره ای برای آن پیدا کند. جباری در این بازی، بد نبود اما آن هافبک طراحی که تماشاگران به او «زیدان آسیا» هم لقب می دهند، نبود. شاید سبک بازی استقلال در این دیدار که مبتنی بر توپ های بلند و بازی مستقیم بود، جباری را از جریان بازی خارج کرد. مجتبی در نیمه اول یک پاس طلایی به حمودی داد اما مدافع راست استقلال در موقعیتی تک به تک، توپ را به گردان کوبید.

ایمان موسوی: 4

ایمان موسوی در زمین زحمت می کشد و بیش از حد می دود اما برای اینکه تبدیل به یک مهاجم واقعی شود، این عنصر کافی نیست. مهم ترین کاری که موسوی در نیمه اول انجام داد، اوت های بلندی بود که سه چهار مرتبه، روی دروازه سپاهان خطر جدی ایجاد کرد. فرشید طالبی روی خطایی که روی موسوی انجام داد، دومین کارت زردش را گرفت و این امتیاز مثبتی برای مهاجم استقلال است. ایمان شانس آورد که استقلال در دقایق پایانی به گل رسید وگرنه کاسه کوزه های این شکست، به خاطر اخراجش سر او شکسته می شد.

فرهاد مجیدی: 7

بدون شک بهترین بازیکن استقلال بود. فرهاد در همان نیمه اول می توانست با یک ضربه سر دروازه سپاهان را باز کند که با عکس العمل گردان، ناکام ماند. مجیدی در 75 دقیقه ای که در زمین بود، برای مدافعان سپاهان یک تهدید دائمی بود و بیشتر از همه مردان هجومی استقلال، تحرک داشت. برای اینکه بدانید فرهاد چقدر در بازی تاثیرگذار بود، باید یک بار دیگر دقایق 75 تا 90 بازی را مرور کنید؛ لحظاتی که استقلال تقریباً هیچ خطر جدی ای روی دروازه حریف خلق نکرد.

فرزاد حاتمی: 2

شاید آن مربی باتجربه ای که دو ماه پیش در یک جمع خصوصی درباره فرزاد حاتمی گفته بود: «یک علی دایی جدید در فوتبال ایران متولد شده» با دیدن نمایش حاتمی در نیمه دوم، حرفش را پس بگیرد. مهاجم بلندقد استقلال در نیمه دوم حتی در نبردهای هوایی هم کیفیت لازم را نداشت و کاری کرد که همه استقلالی ها بابت محرومیت آرش برهانی افسوس بخورند. آیا حاتمی ای که در شروع نیم فصل دوم، در هر بازی برای استقلال گل می زد جرقه بود؟

عباس محمدرضایی: 1

جانشین هاشم بیک زاده شد و طولی نکشید که با اشتباه بزرگش در مرکز زمین، زمینه ساز گل سپاهان شد. محمدرضایی روحیه لازم را برای حضور در این بازی نداشت و یکی از تعویض های اشتباه قلعه نویی در این بازی بود.

سیاوش اکبرپور: 2

در پانزده دقیقه پایانی جانشین فرهاد مجیدی شد و اولین بار در وقت های اضافی دیده شد. مهم ترین اتفاقی که اکبرپور رقم زد، پاسی بود که به جباری ارسال کرد که این پاس ارزشمند در موقعیت آفساید به جباری رسید. در باقی دقایق، سیاوش محو جریان بازی بود.

 

 سپاهان در بازی که حکم فینال لیگ را داشت و می‌توانست به راحتی برنده بازی شده و یک برد دلچسب را کسب کند در دقایق پایانی باز هم اشتباهات گذشته را تکرار کرد. گویا آن‌ها از گذشته درس زیادی نگرفته‌اند. در اینجا به بررسی عملکرد تک تک بازیکنان سپاهان می‌پردازیم.

 

شهاب گردان:

یکی از ستاره‌های دقایق ابتدایی بازی گردان بود و توانست در روزی که مدافعان این تیم باز هم شوق خرابکاری داشتند در چندین صحنه ناجی سپاهان باشد. سوای گلی که بازیکنان سپاهان خودشان وارد دروازه گردان کردند و در آن صحنه او نظاره‌گر بود بازی خوبی از خود نشان داد.

 

فرشید طالبی:

با توجه به بازی جام حذفی می‌توانستید استرس را در چهره او ببینید.

خطاهای مکرر و بازی درگیرانه او پیش از اخراج، کار دست تیمش داد. حتی در یک صحنه شانس آورد که توپ به دست او برخورد کرد و مظفری‌زاده آن را پنالتی اعلام نکرد تا اوضاع بد‌تر هم بشود. دو بازی در برابر استقلال و دو اخراج نتیجه تمام زحمات او بود. باید لقب آقای اخراج را به طالبی داد.

 

علی احمدی:

به طور حتم او را باید ستاره سپاهان در قلب دفاعی این تیم دانست. پس از اخراج طالبی وظایف او در خط دفاعی سپاهان افزایش یافت و این یک آزمون سخت برای او بود. وظیفه کنترل مهاجمین استقلال به عهده او بود و در بسیاری از ارسال‌های بلند او بود که حرف اول را می‌زد.

 

میلان سوشاک:

لقب بد‌شانس‌ترین بازیکن این میدان برای او بسیار مناسب است. هنوز دقایقی از بازی نگذشته بود که مصدومیت صورتش کار دست او داد تا اولین تعویض سپاهان باشد. اگر آن مصدومیت پیش نمی‌آمد با توجه به پستش او می‌توانست راهگشای کرانچار در این بازی حساس شود.

 

محسن ایران‌نژاد:

اگر آن مصدومیت پیش نمی‌آمد و او وارد میدان نمی‌شد شاید نتیجه چیز دیگری بود. پیش از گل او توانسته بود با پوشش‌های مناسبی که به حاج صفی می‌داد توان تهاجمی سپاهان را در سمت چپ افزایش دهد و مانع از نفوذ بازیکنان استقلال شد. نقطه اوج کار او گل خودی بود که به تیمش زد و تمام امیدهای تیم را نقش بر آب کرد.


هفته سی و یکم لیگ برتر 


جمعه 23 فروردین 1392 


استقلال- گهر دورود 


ورزشگاه آزادی تهران 


تماشاگر: خالی. به دلیل محرومیت استقلال

گل: جواد نکونام و ویسنت آرزه برای استقلال 


کارت زرد: آرمان قاسمی از گهر، هاشم بیک زاده از استقلال
 
استقلال: سید‌مهدی رحمتی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، علی حمودی، هاشم بیک زاده، جواد نکونام، آرزه کاماچو (88 کیانوش رحمتی)، فرزاد حاتمی (68 سیاوش اکبرپور)، میثم بائو، عباس محمد‌رضایی و فرهاد مجیدی (60 سید ایمان موسوی 


سرمربی: امیر قلعه نویی

 گهر دورود: شهرام مهربان، محمد‌رضا خرسند‌نیا، عمار نیک‌کار، حامد پورعمرانی (51 هاملت میخیتاریان و از دقیقه 77 یزدان عباسیان)، رضا کاردوست، امین ترکاشوند (62 تقی نایبی)، مجید خمیسی، مجید خدابنده لو، محمود شفیعی، آرمان قاسمی و صابر محمدی 


سرمربی: محمد مایلی کهن

شرح بازی:


استقلال در روزی که در ورزشگاه خالی از تماشاگر میزبان گهر دورود بود، با چند تغییر به زمین آمده بود.

خسرو حیدری و مجتبی جباری سرشناس ترین نیمکت نشینان استقلال بودند و در خط میانی میثم بائو و ویسنت آرزه به کار گرفته شده بودند.

در خط حمله هم فرهاد مجیدی از ابتدا در کنار فرزاد حاتمی قار گرفته بود.

بعد از بیست دقیقه ابتدایی بازی که تقریباً تعادل در مرکز زمین برقرار بود و هر دو تیم شانس های اندکی برای گل زدن داشتند، به تدریج استقلال بر بازی مسلط شد و دو گل نیمه اول نکونام و آرزه حاصل این تسلط بود.

استقلال در نیمه اول می توانست گل های بیشتری هم بزند اما توپ های فرزاد حاتمی و فرهاد مجیدی به گل تبدیل نشد.

در نیمه دوم، روند بازی کمی متعادل تر شد و با اینکه استقلال می توانست در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم باز هم به دروازه گهر برسد، اما فرصت ها از دست رفت به خصوص صحنه ای که مجیدی در حالتی تک به تک، توپ را به شهرام مهربان واگذار کرد.


شرح گل ها:


استقلال 1-0: روی یک ضربه کرنر جواد نکونام با یک ضربه والی دروازه گهر را گشود


استقلال 2-0: پشت محوطه هجده قدم روی فرهاد مجیدی خطا شد. این ضربه را آرزه به زیبایی وارد دروازه شهرام مهربان کرد. توپ آرزه بعد از برخورد به تیر عمودی به درون دروازه غلطید.


بهترین بازیکن:


ویسنت آرزه کاماچو در این بازی به عنوان هافبک راست به کار گرفته شد و هم در حملات استقلال نقش موثری داشت و هم روی یک ضربه ایستگاهی زیبا، برد استقلال را تضمین کرد

اتفاق ویژه:


کیانوش رحمتی که به خاطر پارگی رباط صلیبی تقریبا یک سال را خارج از میدان سپری کرده بود، در این بازی فرصت پیدا کرد که حدود 5 دقیقه بازی کند.

آخرین باری که کیانوش برای استقلال بازی کرده بود، پرویز مظلومی مربی این تیم بود

و اما بازی فیکس فرهاد مجیدی

انصافا هیچ شباهتی به بازیکن‌های سی‌وهفت‌ساله ندارد. به عکس‌هایش دقت کنید!


فرهاد مجیدی طی 180 دقیقه بازی مقابل الهلال یک دقیقه هم در میدان نبود اما اسمش بیشتر از همه بیست و چند بازیکنی که به زمین رفته بودند بر سر زبان‌ها و در متن خبرها بود.

و این خاصیت ستاره‌هاست. دیروز در نبرد سوت و کور استقلال و گهر، مهم‌ترین سوژه برای عکاسان بازگشت او به ترکیب اصلی بود.

در ابتدای بازی یک رخصت درست و حسابی از محمد مایلی‌کهن گرفت و تا لحظه‌ای که در میدان بود مثل جوان‌های باانگیزه دوید، جنگید، تکل زد و حتی برای دفاع از دروازه خودی تا محوطه جریمه تیمش عقب نشست.


دیروز روز گلزنی او نبود، اما طوری بازی کرد که انگار نه انگار سی و هفت سالگی را رد کرده است. انگار نه انگار از روزهایی که اولین بازی ملی‌اش را به دعوت همین مربی انجام داد، هجده سال آزگار گذشته است.


انگار او «گذر زمان» را هم با دریبل دو طرفه جا گذاشته است.

با نصیرزاده درباره مظفری حرف زدیم که در آستانه یکی از آزمون های داوری مهم زندگی حرفه ای اش است:

هوشنگ نصیرزاده علاوه بر اینکه کارشناس داوری درجه یکی است ، دوست نزدیک سعید مظفری زاده داور بازی فردای استقلال - سپاهان است .
داور خوش تیپی که آبی ها و زردها به یک اندازه از او دل ناخوشی دارند!
1- شاید دقت نکرده باشید ولی رفتاری که با سعید در لیگ می شود عین رفتاری است که با یک داور خارجی می شود. در واقع زمانی که مظفری زاده داور یک بازی است گویا یک داور خارجی سوت می زند. 

2- سعید مظفری زاده چند امتیاز دارد که خیلی از داوران شاید نداشته باشند. قد او با بلند قدترین بازیکنان فوتبال برابری می کنند و چهره خوبی که دارد باعث می شود اطاعت پذیری را نزد بازیکنان بالا ببرد .

3- سعید  به خاطر تحصیلات عالیه ای که دارد از ادبیات خوبی در برخورد با بازیکنان استفاده می کند و همین در لیدری بازی به او کمک می کند. 

4- اوکاملا بی حاشیه است و معمولا در برد رسانه ای هم نیست برای همین توانسته در سایه به راحتی حرکت کند. او ارتباط خوبی با تماشاگران خشمگین ورزشگاه برقرار می کند برای همین مسابقات مهم کشور را به او می سپارند. استقلال و سپاهان و تراکتور و بازی های متقابل این سه تیم. این به مفهوم این است که کمیته داوران به این داور 39 ساله اعتماد دارد.


5- سعید مظفری زاده توسط برخی از تماشاگران متهم به پرسپولیسی بودن است ولی سوابق نشان می دهد که ایشان بازیکن استقلال یزد بوده است. به هر صورت در طول مسابقه داوران حاضران نیستند ادامه زندگی خود را در دنیای فوتبال به نتیجه یکی از تیم ها بفروشند. همان طور که علی دایی بازیکن استقلال اردبیل بوده و بعدا در پرسپولیس بازیگری و مربیگری کرده است.

6-  آنهایی که از نزدیک سعید مظفری زاده را می شناسند می دانند که او بیشتر به مطالعه و ماهی گیری و اتومبیلرانی و شعرهای مولوی علاقه مند است تا تعقیب نتایج تیم های استقلال و پرسپولیس که فقط برای  تماشاگران اهمیت دارد.

7- اولین بازی مهم سعید مظفری زاده دردوران داوری همین بازی استقلال و سپاهان بوده است . بازی ای که با جنجال شدیدی همراه بود ؛ البته سعید خیلی از آن جنجال فاصله داشت.

8- خوش تیپ است. خوش تیپ ترین داور ایران .

9- در کار ساخت وساز است و ثروتمند است و همین مسئله به او اعتماد برخورد با بازیکنان فوتبال را می دهد.

البته بازیکن ها هم می دانند سعید آدم حسابی است.

1-استقلال و سپاهان تاکنون 19بار به میزبانی استقلال با هم دیدار کرده اند که 11پیروزی سهم استقلال بوده،5دیدار مساوی شده و 3بار نیز سپاهان پیروز شده است که از این حیث کفه ی ترازو به نفع استقلالی ها سنگینی می کند . 


2- در بین گلزنان دوتیم آرش برهانی 12 بار موفق به گلزنی مقابل سپاهان شده که 9 گل را با پیراهن پاس و تنها 3 گل با پیراهن استقلال به ثمر رسانده است .

3- فرهاد مجیدی و آرش برهانی هر دو با 3 گل ، گلزنترین مهاجمین استقلال مقابل سپاهان هستند .


 4- در بین بازیکنان سپاهان محمد غلامی با 6 گل ، بیشترین گل را وارد دروازه استقلال کرده که هیچ یک را با پیراهن سپاهان به ثمر نرسانده . 


5- محرم نوید کیا با 4 گل بیشترین گل را با پیراهن سپاهان مقابل استقلال به ثمر رسانده 


6- امیر قلعه نویی 19 بار با سپاهان روبرو شده که 6 برد ، 6 تساوی و 7 باخت ماحصل این دیدارها بوده . سپاهان از معدود تیمهایی است که تعداد باختهای قلعه نویی از تعداد بردهایش مقابل آن بیشتر است و امیر قلعه نویی در دیدار فردا فرصت این را دارد تا این آمار را برابر کند .


 7- زلاتکو کرانچار بعنوان سرمربی سپاهان تا بحال 5 بار با استقلال روبرو شده که 1 برد ، 3 مساوی و 1 باخت حاصل این دیدارها بوده است .
 8- امیر قلعه نویی تا بحال در دیدارهای خانگی از سپاهان شکست نخورده است . البته بازی این دو تیم در جام حذفی که در ضربات پنالتی به نفع سپاهان شد را در این آمار به عنوان تساوی حساب می کنیم .


لیگ قهرمانان آسیا – مرحله‌ی گروهی

http://media.irna.ir/1392/13920120/1079581/n1079581-2001943.jpg

200000 نفر هم بازدید کرد از وبلاگ مبببارکهههه

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121015707219_PhotoL.jpg

سه‌شنبه 20 فروردین ماه 1392 – ساعت 21:00

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/1392012101570816_PhotoL.jpg

ورزشگاه آزادی

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-3-85.jpg/4

تماشاگر :85000 نفر با تقدیر از دوستان پرتعداد پرسپولیسی و کاپیتان مهدوی کیا


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034724907_PhotoL.jpg

داور : عبدالمالک بن عبدالبشیر

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/1392012101570447_PhotoL.jpg

اخطار : امیرحسین صادقی در دقیقه‌ی 38، سلطان البیشی در دقیقه‌ی 56، فرزاد حاتمی در دقیقه‌ی 71، سالم الدوساری در دقیقه‌ی 87.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034723344_PhotoL.jpg

اخراج :نداشت

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034720203_PhotoL.jpg

ترکیب استقلال تهران : سیدمهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، علی حمودی، حنیف عمران‌زاده، جواد نکونام (هاشم بیک‌زاده در دقیقه‌ی 45)، خسرو حیدری، جی‌لوید ساموئل، مجتبی جباری، آرش برهانی (سید ایمان موسوی در دقیقه‌ی 45) و فرزاد حاتمی (سیاوش اکبرپور در دقیقه‌ی 71).

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-4-86.jpg/4

سرمربی : امیر قلعه‌نوئی.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034724126_PhotoL.jpg

ترکیب الهلال عربستان : عبداله السدایری، ماجد المرشدی، سلطان البیشی، اوزیا دی‌پائولو، گوستاوو بولیوار، سلمان فرج، نواف العابد (محمد الکارنی در دقیقه‌ی 5+90)، سالم الدوساری (محمد مسعد در دقیقه‌ی 87) ، یاسر الشهرانی، یاسر القحطانی (یو بیونگ سو در دقیقه‌ی 80) و وسلی داسیلوا.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-3-86.jpg/4

سرمربی : زلاتکو دالیچ.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034715313_PhotoL.jpg

شرح بازی :

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034719407_PhotoL.jpg

در 15 دقیقه‌ی نخست بازی استقلالی‌ها هیچ‌گاه موفق نشدند سانترهای خود را ازجناحین برای تغذیه‌ی مهاجمان‌شان انجام دهند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/1392012103472816_PhotoL.jpg

حمودی و حیدری تا اینجای کار ناموفق بوده‌اند و کلیه‌ی حملات نیم‌بند استقلال فقط به پاس‌های عمقی که به جز در یک صحنه همه ناکام بوده‌اند، ختم شده است.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034718625_PhotoL.jpg

شاگردان دالیچ نیز تا این دقیقه تا پشت محوطه‌ی جریمه‌ی نفوذهای جالبی انجام داده‌اند که در رسیدن به دروازه و محوطه‌ی ناکام بوده‌اند و این مدافعان استقلال و بخصوص منتظری بوده‌اند که در دفاع بی‌نقص بوده‌اند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034717797_PhotoL.jpg

در 15 دقیقه‌ی دوم نیمه‌ی نخست الهلال کم‌کم بر بازی مسلط شد و موفق شد نبض بازی را در دست بگیرد تا استقلال که بازی را هجومی آغاز کرده بود در لاک دفاعی فرو برود و فقط در چند صحنه‌ی محدود با نفوذهای حمودی و جباری از جناحین از نیمه‌ی خود خارج شود و بر دروازه‌ی الهلال هجوم ببرند که با مداخله‌ی مدافعان استقلال این حملات فقط به چند کرنر و ضربه‌ی آزاد ختم شد. ا

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121015706422_PhotoL.jpg

ما در مقابل الهلال بارها و بارها مدافعان استقلال را آزاد دادند و حملاتی را ازجناحین و البته عمق دفاع این تیم صاحب موقعیت شدند که در تمامی این صحنه مدافعان سراسیمه و آشفته قصد دور کردن توپ داشتند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034729610_PhotoL.jpg

در 15 دقیقه‌ی پایانی بازی که استقلال در ابتدای آن گل را دریافت کرد، الهلال حملات خود را شدت بخشید در نهایت روی سراسیمگی مدافعان استقلال به گل رسیدند و شاگردان قلعه‌نوئی نیز که همچنان بر نفوذهای حمودی اصرار داشتند، فقط صاحب یک ضربه‌ی کرنر خطرناک شدند که منتظری نیز نتوانست از موقعیت خود استفاده کند و توپ را به بیرون زد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034722563_PhotoL.jpg

استقلال با نظر امیر قلعه‌نوئی در آغاز نیمه‌ی دوم با دو تعویض به میدان آمد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034712109_PhotoL.jpg

آمدن بیک‌زاده و موسوی طراوت خاصی را به ترکیب استقلال بخشید و این تیم در 15 دقیقه‌ی نخست بازی، با در دست گرفتن نبض بازی موفق شدند تا جناح چپ خود را فعال کنند و حملاتی را ترتیب دهند که هیچ کدام به گل ننشست اما کاملا الهلال را در موضع دفاع قرار داد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034721766_PhotoL.jpg

در 15 دقیقه‌ی دوم نیمه‌ی دوم سومین تعویض استقلال هم صورت گرفت، اما شاگردان قلعه‌نوئی نتوانستند از حملات خود که چندان نیز زهردار نبودند، نتیجه بگیرند و به گل برسند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121015704829_PhotoL.jpg

آبی‌پوشان بیش‌تر در این دقایق حملات احساسی را روی دروازه‌ی الهلال ترتیب دادند و هیچ‌گونه برنامه‌ی خاصی برای گشودن دروازه حریف نداشتند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121015705641_PhotoL.jpg

نکته‌ی جالب در این دیدار محو بودن مجتبی جبازی و خسرو حیدری در جریان بازی بود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034730392_PhotoL.jpg

اصرار سانتر از جناحین از سوی شاگردان ژنرال بسیار جالب است، سانترهائی که در نیمه‌ی نخست بیش از همه در از جناح راست صورت می‌گرفت و در نیمه‌ی دوم از جناح چپ !

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033108726_PhotoL.jpg

15 دقیقه‌ی پایانی بازی که با 5 دقیقه وقت اضافه همراه شد، با بی‌برنامگی محض استقلال دنبال شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121012747646_PhotoL.jpg

حملات احساسی آبی‌پوشان عمدتا در میانه‌ی میدان با لو دادن توپ و یا با مداخله‌ی مدافعان الهلال متوقف می‌شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033058304_PhotoL.jpg

سانترهای متعدد و بی‌ثمر تنها کاری بود که استقلال انجام داد و با برنامه‌ی کامل شکست را پذیرفت !

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121034716969_PhotoL.jpg

گل : نواف العابد در دقیقه‌ی 35.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033056663_PhotoL.jpg

شرح گل :

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033057507_PhotoL.jpg

استقلال 0-1 الهلال : در شرایطی که استقلال صاحب یک ضربه‌ی آزاد بود، مجتبی جباری با بی‌دقتی توپ را به بازیکنان الهلال سپرد و سالم الدوساری با یک استارت فوق العاده ترتیب یک ضد حمله داد

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033102382_PhotoL.jpg

در پشت محوطه‌ی جریمه با مداخله‌ی مدافعان موقتا به بیرون رفت اما ناصر القحطانی باردیگر صاحب توپ شد و قصد دادن یک پاس عمقی داشت که نکونام توپ را با آشفتگی به حنیف سپرد تا توپ به نواف العابد رسید و این بازیکن نیز از زاویه‌ای بسته دروازه‌ی استقلال را گشود.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033107960_PhotoL.jpg

دقایق حساس :

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033119273_PhotoL.jpg

دقیقه‌ی 9 : پاس عمقی نکونام در بین مدافعان الهلال به آرش برهانی رسید اما این بازیکن جدی‌ترین موقعیت استقلال در دقایق ابتدائی را با یک ضربه‌‌‌ی نه چندان خطرناک به بیرون زد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033104757_PhotoL.jpg

دقیقه‌ی 28 : یاسر الشهرانی روی یک نفوذ به محوطه‌ی جریمه‌ی استقلال، صاحب یک موقعیت گل شد و با یک شوت خطرناک توپ با برخورد به پای پژمان منتظری با واکنش رحمتی راهی کرنر شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033105538_PhotoL.jpg

دقیقه‌ی 29 : سالم الدوساری که روی شروع کوتاه از روی نقطه‌ی کرنر از جناح چپ صاحب توپ و موقعیت شد و به محوطه‌ی جریمه نفوذ کرد و با یک شوت خطرناک دروازه‌ی استقلال را به شدت تهدید کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/01/21/13920121033101601_PhotoL.jpg

دقیقه‌ی 37 : جباری از جناح چپ یک نفوذ زیبا انجام داد که برای چندمین بار در همین ناحیه‌ی متوقف شد و صاحب یک ضربه‌ی آزاد شد، که با یک شوت فنی زیبا عبداله دروازه‌بان الهلال را وادار به واکنش کرد.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-4-85.jpg/4

دقیقه‌ی 44 : استقلال برای چنمدین بار از جناح راست صاحب یک ضربه‌ی کرنر شد. جباری از روی نقطه‌ی کرنر سانتر را انجام داد که توپ با برخورد به سر حنیف عمران‌زاده جلوی پای منتظری افتاد که این بازیکن نیز با یک ضربه‌ی خطرناک جدی‌ترین موقعیت استقلال روی دروازه‌ی الهلال در نیمه‌ی نخست ایجاد کرد.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-5-84.jpg/4

دقیقه‌ی 57 : ضربه‌ی سر فرزاد حاتمی یک موقعیت خطرناک بر روی دروازه‌ی الهلال آفرید که با بی‌دقتی حاتمی توپ به بیرون رفت.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-7-78.jpg/4

دقیقه‌ی 59 : سید ایمان موسوی از جناح چپ یک نفوذ بسیار زیبا انجام داد و در پشت محوطه‌ی جریمه یک پاس خوب برای حاتمی فرستاد که این بازیکن با یک کنترل زیبا و چرخش بی‌نقص خود را در موقعیت گل قرار داد اما ضربه‌ی نه‌چندان پرقدرت این بازیکن در دستان دروازه‌بان الهلال قرار گرفت.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-10-71.jpg/4

دقیقه‌ی 65 : یاسر الشهرانی در پشت محوطه‌ی جریمه صاحب توپ شد و با یک شوت بسیار زیبا رحمتی را در نیمه‌ی دوم روی تک موقعیت الهلال وادار به واکنش کرد تا توپ راهی کرنر شود.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-15-51.jpg/4

دقیقه‌ی 68 : در شرایطی که استقلال در موضع تهاجم قرار داشت، خسرو حیدری در کنترل توپ ناکام بود تا الهلال توسط اوزیا دی‌پائولو صاحب یک ضد حمله‌ی خطرناک شوند، اما یاسر الشهرانی توپ را با بی‌دقتی به بیرون رفت تا استقلال همچنان به لازی امیدوار باشند.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-17-48.jpg/4

دقیقه‌ی 79 : بازی که پس از چند دقیقه توقف دوباره از سر گرفته شد، با حمله‌ی یاران یاسر القحطانی دنبال شد که با نفوذ از جناح چپ و یک پاس عرضی، توپ به اوزیا دی‌پائولو رسید و این بازیکن با یک ضربه‌ی فنی دروازه‌ی استقلال را تهدید کرد که رحمتی توپ را دفع کرد.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-19-33.jpg/4

دقیقه‌ی 90 : خسرو حیدری از جناح راست یک سانتر بسیار زیبا روی دروازه‌ی الهلال انجام داد که ضربه‌ی سر خطرناک اکبرپور از کنار دروازه به بیرون رفت.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-21-28.jpg/4

اتفاق ویژه :

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-23-17.jpg/4

*هواداران استقلال شعار می‌دهند «تیم‌ ملی بی سید نمی‌خواهیم» و خواستار حضور مجدد مهدی رحمتی در تیم ملی شدند.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-24-14.jpg/4

*تماشاگران استقلال فرزاد حاتمی را با شعار حاتمی رونالدو تشویق می‌کنند.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-26-11.jpg/4

*فرهاد مجیدی، فرزاد مجیدی، مهدی مهدوی‌کیا و علیرضا منصوریان و عزیز محمدی نیز در جایگاه ویژه حضور دارند.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-1-79.jpg/4

*در دقیقه 78 داور مسابقه بازی را به دلیل پرتاب اشیایی از سوی تماشاگران قطع کرد و حتی به مسئولان برگزاری مسابقه اعلام کرد با این شرایط ممکن است بازی را ادامه ندهد. در نهایت بازی ادامه پیدا کرد.

 http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-6-81.jpg/4

نواف العابد، بازیکن تیم عربستانی شب گذشته در دیدار با نماینده آبی‌پوش کشورمان در ورزشگاه آزادی با گل دقیقه 34 خود، باعث کسب پیروزی یک بر صفر شد. وی پس از این دیدار گفت: خدا را شکر می‌کنم به جای آنکه استقلال پیروز شود و به سه امتیاز برسد، ما برنده این بازی مهم و دشوار شدیم.وی افزود: در خلال بازی، رفتارهایی از هواداران حاضر در ورزشگاه مثل پرتاب سنگ یا ترقه سر زد که خیلی غیرحرفه‌ای بود. این رفتارها باعث شد فشار روی ما بیشتر شود اما الهلال در وضعیتی بود که تمرکز حواس بسیار بالایی داشت.وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل برتری الهلال همین موضوع تمرکز کامل تیم بود که در ورزشگاه آزادی با دقت زیاد برای کسب هر  3 امتیاز بازی تلاش کرد.در شرایط کنونی پس از انجام 4 مسابقه دور گروهی، استقلال با 7 امتیاز صدرنشین گروه چهارم است در حالیکه الهلال با 6 امتیاز در رده دوم قرار دارد.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-8-76.jpg/43

امیر حسین صادقی پس از شکست یک بر صفر استقلال مقابل الهلال در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد: متأسفانه الهلال پیروزی باد آورده‌ای را به دست آورد و به عربستان بازگشت. شیرازه تیم‌مان در دقایقی از بازی از هم پاشیده شد. هرچه حمله کردیم به در بسته خوردیم و فایده‌ای نداشت. البته هم‌اکنون با وجود شکست صدرنشین گروه هستیم و در مسابقه بعدی الریان را شکست خواهیم داد.وی در مورد مواد محترقه‌ای که از سوی هواداران پرتاب شد، عنوان کرد: دست هواداران درد نکند که برای حمایت از استقلال به ورزشگاه آمدند و خیلی خوب بازیکنان را مورد تشویق قرار دادند. البته پرتاب مواد محترقه باعث شد تمرکز تیمی ما‌ از بین برود و سرعت تیم‌مان پایین بیاید. همین موضوع باعث شد در لحظاتی که حمله می‌کردیم بازی به نفع حریف بخوابد.صادقی در پاسخ به این سؤال که در مورد تشویق فرهاد مجیدی از سوی هواداران چه نظری دارد اظهار داشت: برای این سؤال جوابی ندارم و در خصوص این مسئله باید از کادر فنی و مسئولان تیم سؤال کنید.

http://media.isna.ir/content/Amir%20Kholoosi-7-79.jpg/4

مهدی مهدوی‌کیا در مورد حضورش به عنوان تماشاگر بازی استقلال و الهلال گفت: در این مسابقه بحث استقلال و پرسپولیس وجود ندارد و این بازی ملی است. جا دارد از هواداران میلیونی استقلال، فتح‌الله‌زاده و کادر فنی استقلال تشکر کنیم. قلعه‌نویی و دستیارانش امروز من را شرمنده کردند.


http://media.irna.ir/1392/13920120/1079581/n1079581-2002053.jpg

وی افزود: دو روز است که استقلالی‌ها من را مورد لطف خود قرار دادند و با حضور در منزل من شرمنده‌ام کردند. با توجه به حساسیت دیدار استقلال به عنوان هوادار این تیم به ورزشگاه آمدم، استقلالی‌ها به من لطف کردند و در مراسم ختم مادرم حضور یافتند و هواداران میلیونی این تیم بدانند که کارشان در قلب من جای گرفته است. امیدوارم حضور من امروز در ورزشگاه تشکر کوچکی از هواداران این تیم باشد و واقعاً نمی‌دانم چگونه و با چه زبانی از جامعه فوتبال و هواداران تشکر کنم.

http://media.irna.ir/1392/13920120/1079581/n1079581-2002043.jpg

مهدوی‌کیا خاطرنشان کرد: روز سختی داشتم اما دیدن این همه دوست و آشنا برایم قوت قلب بود و مرا خوشحال کرد. ان‌شاءلله در بیانیه‌ای از همه دوستان تشکر خواهم کرد. روز خوبی برایم بود و امیدوارم بتوانم لطف همه را جواب دهم.

http://media.irna.ir/1392/13920120/1079581/n1079581-2002047.jpg

وی در مورد بازی استقلال مقابل الهلال تأکید کرد: الهلال همان تیمی است که سال گذشته با شکست پرسپولیس در ورزشگاه آزادی باعث شد شرایط برای ما به گونه‌ای رقم بخورد که از لیگ قهرمانان آسیا حذف شویم.

 

امروز آمده‌ام شکست این تیم را مشاهده کنم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. باز هم از هواداران و تماشاگران استقلال سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم حضورم در اینجا جبران زحمات آنها شده باشد. از مردم سپاسگزار هستم، آرزو می‌کنم هیچکس چنین غمی نبیند و به خودم افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم.

http://media.irna.ir/1392/13920120/1079581/n1079581-2002044.jpg

وی در پایان فزود: دوست دارم امروز استقلال انتقام باخت سال گذشته پرسپولیس به الهلال را بگیرد.


استقلال با 7 امتیاز به صدر جدول گروه صعود کرد .

این یک برد الهام بخش و درجه یک بود که پس از دو شکست دیروز تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا شیرینی خاصی داشت

از گروه چهارم رقابت های لیگ قهرمانان آسیا دو تیم استقلال ایران و الهلال عربستان در ریاض به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان الهلال عربستان با نتیجه ی دو بر یک مغلوب نماینده ایران شد. 

داور:نواف عبدالله

اخطار:پژمان منتظری و ایمان موسوی از استقلال ، اوزیا دی پائولو،یاسر القحطانی وعبدالله زوری از الهلال

الهلال : فهدی الشماری، عبدالله الزوری، ماجد ال مرشدی، اوزیا دی پائولو، گوستاوو بولیوار، محمد الشلحوب، سلمان فرج، نواف عابد، سالم الدوساری، یاسر الشهرانی و یاسر القحطانی

استقلال : سید مهدی رحمتی، حنیف عمران زاده، امیر حسین صادقی، پژمان منتظری، هاشم بیک زاده(علی حمودی 57)،جواد نکونام، ساموئل،خسرو حیدری، ایمان موسوی(46 سیاوش اکبرپور) و فرزاد حاتمی(آرش برهانی 70)

شرح بازی:

دومین روز از هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا امروز چهارشنبه با رقابت های گروه چهارم پیگیری شد که در یکی از دیدارهای این گروه تیم فوتبال استقلال در ورزشگاه فصل بن عبدالعزیز به مصاف الهلال عربستان رفت.

در این دیدار که نیمه اول آن با تساوی بدون گل به پایان رسید، شاگردان امیر قلعه نویی موفق شدند در پایان 2 بر یک میزبان خود را شکست دهند.

در نیمه اول استقلال در چند موقعیت می توانست دروازه حریف را باز کند اما مهاجمان این تیم دقت لازم را نداشتند. امین موسوی در دقایق پایانی نیمه اول می توانست دروازه الهلال را باز کند که با ضربه ای کم دقت توپ را به بیرون زد تا نیمه اول بدون رد و بدل شدن گلی به پایان برسد.

 با شروع نیمه دوم الهلالی ها انگیزه بالاتری برای رسیدن به گل داشتند و استقلالی ها هم دل به ضد حملات خوش کرده بودند.

در دقیقه 59 ضربه بازیکن الهلال به تیر افقی دروازه استقلال برخورد کرد و لحظاتی بعد سیدمهدی رحمتی یک موقعیت ایده‌آل را از حریف گرفت. رحمتی در چند موقعیت دیگر مانع از باز شدن دروازه اش شد اما در دقیقه 68 بالاخره تسلیم ضربه سالم الدوساری شد تا بازی یک بر صفر شود.

 پس از این استقلالی ها با تلاشی مضاعف به دنبال جبران این گل بودند که در دقیقه 80 پژمان منتظری پیش تاخته ضربه ایستگاهی ارسالی مجتبی جباری را به تور دروازه الهلال چسباند تا همه چیز از نو آغاز شود.

پنج دقیقه بعد از این گل آرش برهانی که لحظاتی پیش جانشین حاتمی در خط حمله شده بود با فرار از تله آفساید مدافعان الهلال با ضربه ای بغل پا برای دومین بار دروازه تیم عربستانی را باز کرد.

 با این گل الهلالی ها برای رسیدن به گل تساوی به آب و آتش زدند و حملاتی را روی دروازه نماینده ایران پی ریزی کردند اما دفاع خوب استقلالی ها مانع از به تساوی کشیدن بازی شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی با سه امتیاز با ارزش عربستان را ترک کنند.

دقایق حساس:

 در دقیقه 16 پاس رو به بیرون ایمان موسوی را فرزاد حاتمی با بی دقتی از وسط محوطه ی جریمه الهلال به بالای دروازه زد.

  شوت محکم محمد الشلحوب در دقیقه 18 با فاصله از بالای دروازه ی استقلال راهی اوت شد.

  در دقیقه 30 این دیدار، ایمان موسوی در یک ضد حمله در حالی که تنها با دروازه بان و یک مدافع الهلال پیش رو بود براحتی توپ را از دست داد. این درحالی بود که او، فرزاد حاتمی را نیز کنار خود داشت.

  شوت سنگین اوزیا دی پائولو در دقیقه 32 از گوشه ی راست محوطه ی جریمه ی استقلال را مهدی رحمتی به زیبایی به کرنر فرستاد.

  در دقیقه 37 شوت نواف عابد از پشت محوطه ی جریمه ی استقلال را مهدی رحمتی به کرنر فرستاد.

  در دقیقه 44 ایمان موسوی با پاس خوب مجتبی جباری در شرایطی تک به تک برابر دروازه ی الهلال قرار گرفت که ضربه ی عجیب او از کنار دروازه ی الهلال راهی اوت شد.

 در دقیقه 49 اشتباه ساموئل، فرصت مناسبی برای الدوساری ایجاد کرد که ضربه ی او از پشت محوطه ی جریمه استقلال با فاصله از بالای دروازه راهی اوت شد.

  در دقیقه 51 ضربه ی سر خطرناک یاسر القحطانی پس از برخورد با پای خسرو حیدری راهی کرنر شد.

 در دقیقه 59 شوت سنگین قحطانی از پشت محوطه ی جریمه استقلال به تیرک دروازه استقلال برخورد کرد و دربرگشت همان توپ برابر سالم الدوساری قرار گرفت که ضربه ی او درون محوطه ی جریمه استقلال را رحمتی راهی کرنر کرد. با ارسال کرنر مجددا توپ برابر الدوساری قرار گرفت که ضربه او در آغوش رحمتی جای گرفت.

 شوت سنگین بولیوار در دقیقه63 را مهدی رحمتی به زیبایی به کرنر فرستاد.

 

با ارسال کرنر ماجد ال مرشدی با ضربه ی سر می توانست برای استقلال خطرساز باشد که ضربه ی سر او را مهدی رحمتی به خوبی در اختیار خود گرفت.

  در دقیقه 68 یاسر قحطانی با ارسال توپ برای الشهرانی، او را صاحب توپ کرد و الشهرانی با یک پاس رو به بیرون در داخل محوطه ی جریمه ی استقلال به سالم الدوساری، او را صاحب توپ کرد تا این بازیکن با یک بغل پای دقیق دروازه ی استقلال را باز کند و حساب کار یک بر صفر به سود الهلال شود.

 در دقیقه 75 ساموئل در شرایطی مناسب در محوطه جریمه الهلال صاحب توپ شد که با خروج السودیری از دروازه ی الهلال این فرصت برای ساموئل و استقلال از دست رفت.

 در دقیقه 88 شهرانی در مصافی تک به تک با مهدی رحمتی قرار گرفت که ضربه ی او را مهدی رحمتی بخوبی دفع کرد.

شرح گلها :

1-0( الهلال):بازیکنان آبی پوش میزبان روی یک حرکت تیمی به گل رسیدند. گل زیبای آنها با پاس به سمت چپ دفاع استقلال و پاس به بیرون قحطانی بود که سالم الدوساری با ضربه ای قاطع الهلال را صاحب گل کرد.این گل بعد از چند جمله خطرناک از طرف بازیکنان الهلال  به ثمر رسید. 

1-1 (استقلال):پژمان منتظری پاسخ بازی تهاجمی استقلال را داد . او با یک ضربه سر علی و بی نقص در دقیقه 80 روی یک ارسال ایستگاهی بازی را مساوی کردتا شاگردان قلعه نویی به ادامه کار امیدوار تر باشند. 

2-1(استقلال):آرش برهانی 5 دقیقه بعد از گل منتظری ، روی پاس عالی جباری صاحب توپ شد و با ضربه ای هوشیارانه فرار خود رادر پشت دفاع الهلال به گل تبدیل کرد . 

بهترین بازیکن : مجتبی جباری ، با دو پاس گل فوق العاده نقش موثری در این برد داشت . پاس گل دوم او کلاسی در حد جهانی داشت .

Jabbari.jpg

در عین حال مهدی رحمتی هم با چند واکنش خوب طبق معمول عالی کار کرد. خسرو حیدری و پژمان منتطری هم دیگر 5 ستاره های استقلال در این بازی بودند. 

نکته : با نتایج امروز استقلال با هفت امتیاز در صدر جدول گروه چهارم قرار گرفت و پس از این تیم، العین با شش امتیاز و الهلال با سه امتیاز در رده های دوم و سوم ایستادند.

همچنین الریان با همان یک امتیاز در رده چهارم باقی ماند. 

مسابقه برگشت تیم های استقلال و الهلال عربستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سه شنبه هفته جاری در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.الهلال در دیدار رفت با نتیجه 2 بر یک مقابل استقلال شکست خورد و اکنون مسئولان تیم عربستانی برای کسب پیروزی در تهران تدارکات ویژه ای را در نظر گرفته‌اند.

بنا بر اعلام مدیران ارشد باشگاه، کاروان الهلال دوشنبه با یک پرواز چارتر و اختصاصی وارد تهران می شود و چهارشنبه شب بعد از اتمام مسابقه آنها راهی فرودگاه می شوند تا خیلی سریع به عربستان بازگردند.

امیر قلعه نویی سرمربی تیم استقلال در خصوص پیروزی تیمش مقابل الهلال در ریاض اظهار داشت:ما بازی سنگینی را پشت سر گذاشتیم و الهلالی ها قبل از بازی هر کاری انجام دادند تا برنده از زمین خارج شوند.وی افزود: متاسفانه پیش از بازی استادیوم را عوض کردند و مکان بازی را به داخل شهر تغییر دادند و این همه کارشکنی را تا به حال از عربستانی ها ندیده بودم. انصافا در این همه سال اینقدر توسط عربستانی ها اذیت نشده بودم اما ما با میهمان نوازی در تهران آنها را شرمنده خواهیم کرد.

قلعه نویی در خصوص اینکه این پیروزی می تواند در صعود استقلال به دور بعد تاثیر گذار باشد گفت:من کمترین نقش را در این نتیجه داشتم و بازیکنان بیشترین تلاش را از خودشان نشان دادند اما استقلال در این بازی نشان داد تیم بزرگی است زیرا وقتی در آن شرایط از حریف عقب بیفتید سخت است که بتوانید بازی را برگردانده و برنده شوید.وی تاکید کرد: ما می دانستیم الهلال روی ضربات ایستگاهی دچار مشکل است و در عمق دفاع می توان از روزنه های آنها عبور کرد به همین خاطر روی همین دو نقطه کار کردیم و به لطف خدا به گل رسیدیم.

سرمربی تیم استقلال با تعریف از بازیکنان تیم خود گفت: دست تک تک بازیکنانم را می بوسم که غیرت کردند و باز هم نشان دادند می توانند در روزهای سخت خود را نشان دهند. البته کار ما تازه آغاز شده زیرا دور برگشت بازی ها حساس تر است و قطعا الهلال در همین بازی تهران با تمام قوا به تهران می‌آید و به فکر گرفتن نتیجه خواهد بود.

وی در پایان گفت: تمریناتمان را آغاز خواهیم کرد تا برای دیدار حساس روز سه شنبه آماده شویم. امیدوارم مردم مثل بازی با سپاهان به ورزشگاه بیایند و از تیمشان حمایت کنند و ما هم با کسب نتیجه ای خوب حضور آنها را جبران کنیم.


جام حذفی باشگاه‌های کشور- یادواره آزادی خرمشهر

مرحله نیمه‌نهایی

شنبه 10 فروردین‌ماه 1392- ساعت 17:00

ورزشگاه: آزادی تهران

تماشاگر:70 هزار نفر حدود 60 هزار استقلالی و ده هزار سپاهانی

داور: علیرضا فغانی

کمک‌ها: رسول فروغی- سعید علی‌نژادیان

اخطار: خسرو حیدری(9)، آرش برهانی (13)، فرهاد مجیدی (66)، جواد نکونام (74) از استقلال- محمدرضا خلعتبری(63)، اروین بولکو(91) از سپاهان

اخراج: فرشید طالبی (25) از سپاهان- خسرو حیدری (63) از استقلال

استقلال تهران: سیدمهدی رحمتی- پژمان منتظری- امیرحسین صادقی- خسرو حیدری- هاشم بیک‌زاده (91- عباس محمدرضایی)- جواد نکونام- جی‌لوید ساموئل- علی حمودی- مجتبی جباری- سیاوش اکبرپور (53- فرهاد مجیدی)- آرش برهانی (46- فرزاد حاتمی)

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

سپاهان اصفهان: شهاب گردان- فرشید طالبی- میلان سوشاک- احسان حاج‌صفی- حسین پاپی- امید ابراهیمی- محرم نویدکیا (118- احمد جمشیدیان)- امین جهان‌عالیان (31- علی احمدی)- اروین بولکو- جواهیر سوکای (55- محسن ایران‌نژاد)- محمدرضا خلعتبری

سرمربی: زلاتکو کرانچار

شرح بازی

یک شبه‌فینال در جام حذفی بین تیم‌های استقلال و سپاهان که می‌تواند در پایان برای تیم برنده بسیاری از معادلات پیچیده را حل کند.

کادر فنی دو تیم با تمام قوا و بدون هیچگونه ریسکی به مصاف هم آمده‌اند.

نیمه اول

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم استقلال با‌‌ همان ترکیبی که در اصفهان توانسته بود شاگردان زلاتکو کرانچار را با تک‌گل خسرو حیدری مغلوب کند بازیکنانش را آرایش داده بود.

بیشترین تمرکز آبی‌پوشان در این دیدار روی بازی‌سازی مجتبی جباری هافبک طراح خود و نفوذها و حرکات «اورلپ» خسرو حیدری بود تا بدین صورت بتوانند آرش برهانی تندوتیز را در قلب خط دفاعی زردپوشان صاحب موقعیت گلزنی کنند.

بازی در دقایق ابتدایی با توفان همه‌جانبه زردپوشان بر روی دروازه رحمتی شکل گرفت که نتیجه این حملات دو کرنر پی در پی بود که با جایگیری دروازه‌بان استقلال دفع شد.

اما استقلالی‌ها با پاس‌های عمقی و بلند تلاش کردند از زیر فشار میهمان خارج شوند.

خسرو حیدری و آرش برهانی با نفوذهای خود در داخل محوطه جریمه آن هم با چاشنی تمارض و خطای هند از علیرضا فغانی کارت زرد دریافت کردند تا زمان باقیمانده مسابقه را با احتیاط بیشتری دنبال کنند.

بازی از دقیقه بیستم با افت فاحشی نزد هر دو تیم روبه‌رو شد که در این لحظات ساموئل فریاد قلعه‌نویی مبنی بر ارسال توپ بر روی قلب خط دفاعی سپاهان را گوش کرد و پاس بلندی را در پشت سر فرشید طالبی فرستاد تا برهانی را در موقعیت تک به تک با گردان قرار دهد که در این لحظه فرشید طالبی با گرفتن برهانی مانع پیشروی او شد تا بدون هیچ‌گونه اعتراضی کارت قرمز داور مسابقه را به جان بخرد.

بعد از اخراج طالبی، زلاتکو کرانچار به ناچار امین جهان‌عالیان که از خوب‌های سپاهانی‌ها بود را از بازی بیرون کشید و علی احمدی را برای پوشش و ترمیم قلب خط دفاعی خود به بازی فرا خواند. در دقایق انتهایی نیمه اول استقلالی‌ها با یک یار بیشتر توپ و میدان را در اختیار گرفتند و طلایی‌پوشان چشم به ضدحملات دوختند.

یورش همه‌جانبه زرد‌ها با ضربه آرام سوکای می‌توانست به بار بنشیند که نوک انگشتان رحمتی مانع از این کار شد.

زردجامگان که خستگی را نزد یاران ملی‌پوش استقلال بیش از پیش احساس می‌کردند دوباره دست به نفوذ زدند که خلعتبری تکنیکی در پشت محوطه جریمه با یک کنترل عالی و با چند قدم پیشروی با یک شوت دیدنی توانست دروازه دروازه‌بان مستعفی تیم ملی را باز کند.

به این ترتیب سپاهان نیمه اول را با یک یار کمتر و یک گل بیشتر به رختکن رفت.

نیمه دوم

امیر قلعه‌نویی با شروع نیمه دوم آرش برهانی را از بازی خارج و فرزاد حاتمی گلزن قهار خود را به بازی فرا خواند.

همین تعویض سبب شد تا آبی‌پوشان با یک یار بیشتر خیمه سنگین حملات خود را روی دروازه طلایی‌پوشان سنگین‌تر کنند

اما زرد‌ها در آن سو با تجمع و دفاع چندلایه مانع نفوذ آبی‌پوشان بر روی دروازه‌شان می‌شدند.

سرمربی استقلال که به بازی‌خوانی حریفان در کنار زمین همیشه شهره عام و خاص است در این لحظات با وارد کردن فرهاد مجیدی حلقه فشار را تنگ‌تر کرد اما کرانچار بسان مسابقه با تیم پرسپولیس جواهیر سوکای گلزن فرصت‌طلب خود را که هر لحظه بوی گل می‌داد از بازی خارج و برای جلوگیری از نفوذهای بیشتر جناح راست استقلال محسن ایران‌نژاد را وارد مسابقه کرد!

در همین گیر و دار بود که محمدرضا خلعتبری با زرنگی هرچه تمام‌تر و با درگیری بر سر تصاحب توپ با خسرو حیدری مقدمات خروج وی را با کارت زرد دوم فغانی از بازی فراهم کرد تا کفه ترازو در تعداد بازیکنان دو تیم در مستطیل سبز برابر شود.

اما شوت سنگین جواد نکونام در داخل محوطه جریمه سپاهان و دفع ناقص گردان و آروین بولکو سبب شد تا فرزاد حاتمی با فرصت‌طلبی خود گل تساوی را وارد دروازه شهاب گردان کند.

شاگردان کرانچار بعد از گل تساوی با دوندگی بیشتر سعی می‌کردند تا در میانه زمین استقلال دفاع تیمی خود را بیشتر کنند که تا حدودی موفق عمل کردند اما افت قوای بدنی اجازه گلزنی را از آنان سلب کرده بود.

شرح گلها

0-1  سپاهان ؛ محمدرضا خلعتبری در پشت محوطه جریمه با دریافت توپ و چند قدم پیشروی با شوتی دیدنی دروازه رحمتی را باز کرد .

1-1 استقلال ؛ شوت سرکش جواد نکونام در داخل محوطه جریمه سپاهان با دفع ناقص گردان و میلان سوشاک و فرصت طلبی فرزاد حاتمی تبدیل به گل تساوی آبی پوشان شد 

دقایق کلیدی

3- ارسال کرنر خلعتبری در دهانه دروازه استقلال به شکل نفسگیری دوباره راهی کرنر شد .

4 – کرنر پای چپ احسان حاج صفی از جناح راست با مشتهای گره کرده رحمتی دفع شد .

14 –سانتر پای راست مجتبی جباری روی دروازه گردان با ضربه دست شیرجه ای برهانی و دریافت کارت زرد از سوی فغانی به پایان رسید .

41- شوت ارام و فنی جواهیر سوکای با نوک انگشتان رحمتی به کرنر رفت .

46- ضربه سر فرزاد حاتمی با رفلکس عالی گردان به کرنر رفت .

51 همکاری سیاوش اکبر پور و سانتر حمودی با حرکت نمایشی فرزاد حاتمی در دستان دروازه بان سپاهان جای گرفت .

74 – شوت کاشته محمد رضا خلعتبری در پشت محوطه استقلال در آغوش رحمتی قرار گفت .

76- پاس بولکو در شش قدم استقلال با شوت فنی محرم و دخالت دستان مهدی رحمتی راهی کرنر شد .

84- ارسال احسان حاج صفی در روی نقطه پنالتی استقلالی ها با فرصت سوزسی خلعتبری به هدر رفت .

1+90- شوت سرکش امید ابراهیمی با مشتهای گره کرده سید مهدی رحمتی دفع شد .

93 – شوت عباس محمد رضایی زوزه کشان از کنار تیر افقی دروازه سپاهان به بیرون رفت و

94 – محسن ایران نژاد وقتی فرصت را مهیا دید شوت سنگین خود را روانه دروازه کرد که رحمتی با جایگیری عالی انرا دور کرد .

101- ارسال کرنر خلعتبری به تیر دوم با شوت امید ابراهیمی با برخورد به تیر عمودی دروازه استقلال راهی اوت شد .

 وقت اضافه لول
 

 

وقتی بازی در طول 90 دقیقه با تساوی یک بر یک پایان پذیرفت قلعه‌نویی وقت اول اضافه را با گماردن عباس محمدرضایی به جای هاشم بیگ‌زاده هجومی‌تر آغاز کرد تا با شوت‌های وی و فرارهای مجیدی بتواند کار سپاهانی‌ها را یکسره کند.

اما زردپوشان نصف‌جهان هم حریف دست‌وپابسته‌ای نبودند و آنان نیز با نفوذهای حاج‌صفی و و حرکات تکنیکی خلعتبری قصد داشتند تا گل دوم خود را وارد دروازه مهدی رحمتی کنند که از فرصت‌های این تیم می‌توان به شوت امید ابراهیمی روی ارسال کرنر خلعتبری اشاره کرد که توپ با برخورد به تیر عمودی دروازه راهی اوت شد تا وقت اضافه اول هم بدون رد و بدل شدن گل به پایان برسد.

وقت اضافه دوم

دو تیم با توجه به طولانی شدن این بازی ماراتن گونه بی میل نبودند که بازی در ضیافت پنالتی ها دنبا ل شود که اینچنین شد و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد . 

ضیافت پنالتی ها

گلهای به ثمر رسیده استقلال در ضربات پنالتی :مجتبی جباری – ساموئل – عباس محمد رضایی – جواد نکونام

پنالتی های گل نشده استقلال : امیر حسین صادقی – سید مهدی رحمتی – فرزاد حاتمی

گلهای به ثمررسیده سپاهان در ضربات پنالتی : اروین بولکو – امید ابراهیمی – محمدرضا خلعتبری – احسان حاج صفی – میلان سوشاک

پنالتی های گل نشده سپاهان : احمد جمشیدیان – محسن ایران نژاد


بهترین بازیکن 


بدون شک بازهم محمدرضا خلعتبری هافبک مهاجم تیم سپاهان با ارائه یک بازی موثر با زدن گل اول مسابقه به نفع زرد پوشان ، ارسال ضربات ایستگاهی خطرناک بر روی دروازه ، بازی بدون توپ وایجاد موقعیت برای دیگر بازیکنان ، ایجاد درگیری بر سر تصاحب توپ و مقدمات خروج خسروحیدری از زمین توسط داور مسابقه سبب شد تا وی بهترین بازیکن انتخاب شود . 

اتفاق ویژه

سکوت یک دقیقه ای بازیکنان دو تیم بمناسبت درگذشت مهندس رجایی مدیر عامل سابق فقید کارخانه فولاد مبارکه سپاهان که در اولین روز سال 92 بر اثر حادثه دلخراش تصادف جان به جان آفرین تسلیم کرد از نکات حائز اهمیت این دیدار مهیج و تماشایی بود .

فرشید طالبی وقتی در دقیقه 25 مسابقه با خطای عمد بر روی برهانی از داور مسابقه کارت قرمز دریافت کرد بودن هیچگونه اعتراضی زمین مسابقه را ترک کرد .

محمدرضا خلعتبری با زرنگی هرچه تمامتر بخاطر درگیری بر سر تصاحب توپ مقدمات خروج وی توسط داور را از زمان بازی فراهم کرد

سیدمهدی رحمتی دروازه بان استقلال که سال گذشته با نمایش خوبش جام حذفی را برای آبی پوشان به ارمغان آورده بود، امروز نمایش دوگانه ای در بازی استقلال داشت. 
این بازیکن رحمتی که با شهاب گردان دوست صمیمی است، با وجود آنکه به نظر در ضربات پنالتی جو را در اختیار گرفته بود، اما در نهایتا بازی را به دوستش تقدیم کرد.
http://u.goal.com/267800/267862hp2.jpg
رحمتی که به همراه گردان تا پنالتی چهارم برخلاف جهت ضربه زنندگان نمایش خوبی از خود ارائه ندادند از پنالتی پنجم خوب کار کرد. او ابتدا پنالتی احمد جمشیدیان را با پای مخالف مهار کرد، و بعد ضربه محسن ایران نژاد را با کف دست جمع کرد البته در این بین او خودش داوطلب ضربه پنالتی شد که با ضربه ای ناامید کننده توپ را به بیرون زد.
http://u.goal.com/267800/267863hp2.jpg
رحمتی که با دعا کردن و خوش و بش با پنالتی زن های سپاهان و حرکات خاص چهره اول ضیافت پنالتی ها بود، در نهایت تلخ کام از میهمانی بیرون آمد. چراکه میلان سوشاک مدافع استرالیایی سپاهان ضربه آخر خود را در نهایت خونسردی برخلاف جهت او به گل تبدیل کرد.
http://u.goal.com/267800/267867hp2.jpg
شاید اگر رحمتی برای زدن ضربه پنالتی داوطلب نمی شد، بیشتر به سودش بود. اما او این ریسک را کرد و در حالی که فرهاد مجیدی برای پنالتی ها داوطلب نشده بود، یک ضربه مهم را از دست داد. به هر صورت او در غیاب پیراهن ناصر حجازی، نتوانست تیمش را پیروز از زمین بیرون بیاورد. اگرچه در طول مسابقه نمایش خوبی داشت.

 

بازی استقلال و سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی از هر لحاظ که حساب کنیم برای هر دو تیم جذاب بود؛ مشق قدرت برای بازی مستقیم در لیگ، روحیه گرفتن برای لیگ آسیایی و... دلایلی بودند که دیدار دو تیم را با توجه به رقابت یک دهه اخیرشان جذاب‌تر می‌کرد. این بازی نقاط عطف و کلیدی زیادی داشت که هرکدام از آن‌ها در تعیین سرنوشت بازی تاثیر به سزایی داشتند.

1- خطای فنی طالبی

«احساس کردم که به هرشکل ممکن باید جلوی گل خوردن تیم را بگیرم چون اگر استقلال گل اول را می‌زد، جبرانش برابر دفاع چندلایه این تیم کار بسیار دشواری بود...» واقعا باید به سرعت انتقال ذهن فرشید طالبی آفرین گفت چون اگر دقیقا همین مساله در هزارم ثانیه به ذهنش رسیده باشد و باعث خطای او روی برهانی شده باشد، تصمیم کاملا درستی گرفته است. استقلال قبل از عید برابر تراکتورسازی نشان داد که وقتی گل اول را می‌زند، خیلی سخت گل می‌خورد. البته این متعلق به لیگ داخلی است چون در آسیا سهبار از الریان پیش افتاد و هر سهبار برتری را از دست داد!

2- فریادهایی برای مجیدی

بعد از گل اول سپاهان که توسط محمدرضا خلعتبری به ثمر رسید، کمی تا قسمتی اقتدار ژنرال خدشه‌دار شد چون سکو‌ها ناگهان پر شد از فریاد‌هایی برای ورود فرهاد مجیدی به میدان و معلوم نشد آن همه لیدرهای ریز و درشت چرا نتوانستند این فریاد‌ها را کنترل کنند. البته قلعه‌نویی از نظر زمان بازی بعد از 20دقیقه این فریاد‌ها را اجابت کرد ولی نوعی تزلزل رفتاری در تیم تحت هدایتش به وضوح دیده شد. راستی آنهایی که بعد از ضیافت پنالتی‌ها علیه قلعه‌نویی شعار دادند چه کسانی بودند؟ دلال بودند یا اجنبی‌پرست؟

3- اخراج احساسی حیدری

اینکه خسرو حیدری مدعی است برابر حرکت خلعتبری کاری نکرده است کمی تا قسمتی با واقعیت فاصله دارد چون چیزی شبیه پس‌گردنی در تصاویر تلویزیونی مشهود بود، اما خسرو باید دوباره رفتار خود را از آغاز بازی مرور کند. جدا از نمایش ضعیف در طول 63دقیقه‌ای که در میدان بود، هر دو کارت زردش نه برای کمک به تیم بلکه به خاطر حرکات غیرورزشی‌اش بود؛ اولی تمارض برای گرفتن پنالتی و دومی هم گردگیری در وسط میدان با خلعتبری تا استقلال برتری نفری خود را برابر میهمان اصفهانی از دست بدهد.

4- خلعتبری، خلعتبری و خلعتبری

بازیکنی که به دلیل مصدومیت و عدم امکان حضور در دیدار روز 6فروردین برابر کویت، اردوی تیم ملی را ترک کرده بود، 4روز بعد برابر استقلال وارد میدان شد. محمدرضا خلعتبری نقطه عطف بازی دیروز استقلال و سپاهان بود. ابتدا با گل خود تیم 10نفره سپاهان را از استقلال پیش انداخت، بعد با زرنگی یک کارت زرد را به جان خرید تا باعث اخراج خسرو حیدری یک‌اخطاره شود، مقابل فحاشی‌های زیاد طرفداران استقلال هرگز از کوره در نرفت و هیچ حرکتی از خود نشان نداد، مدام همبازیانش را حتی وقتی به او پاس خوب نمی‌دادند تشویق کرد و دست آخر هم پنالتی خود را به بهترین شکل در خلاف جهت حرکت رحمتی به تور دروازه چسباند. خلعتبری دیروز برای سپاهان یک جواهر بود، آن هم از نوع خودش نه از نوع سوکای!

5- اجازه ندادن به گردان

وقتی سیدمهدی رحمتی داوطلب زدن ضربه پنالتی ششم استقلال شد و ضربه‌اش را هم به بیرون زد، شهاب گردان کمی تا قسمتی جوگیر شد و بعد از مهار پنالتی فرزاد حاتمی از مربیان سپاهان درخواست کرد تا پنالتی هفتم تیمش را بزند ولی مرد کروات سپاهان با احساسات کاری نداشت. کرانچار می‌دانست که گردان بازی با پایش حداقل از رحمتی بهتر نیست و در عین حال روحیه‌اش هم شکننده‌تر از رقیب سابقش است و به همین دلیل به گردان اجازه پنالتی زدن نداد تا سوشاک که مسلما به اندازه بازیکنان ایرانی نسبت به این بازی ذهنیت و حساسیت نداشت در کمال خونسردی پنالتی سرنوشت‌ساز سپاهان را به گل تبدیل کند.