سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

هرچند استقلال در دقایق پایانی نیمه اول و البته دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی با ذوب آهن با 2 گل به نوعی کار را تمام کرد اما مهدی رحمتی در این بازی 3 عکس العمل عالی در دقایق پایانی انجام داد تا در پیروزی تیمش مهمترین نقش را ایفا کند. هرچند یکی از سیوهای رحمتی در نهایت منجر به تک گل ذوب آهن شد اما در نهایت این بازیکن با تجربه ارزش های خود را بار دیگر نشان داد.

دقیقه 62: ضربه سر محمد نژاد مهدی روی ضربه ایستگاهی را مهدی رحمتی با واکنشی مناسب راهی کرنر کرد. او توپ را زیر طاق دروازه بیرون کشید تا نشان دهد هنوز هم آماده ترین دروازه بان ایران است.




دقیقه 64 :  هرچند در این صحنه مرتضی تبریزی گل زد اما رحمتی در صحنه اول توپ جری بنگستون را به زیبایی بیرون کشید و توپ برگشتی در دروازه خالی به اولین گل ذوب آهن تبدیل شد.


دقیقه 89: باز هم بازیکنان ذوب آهن با سانتر از سمت راست تبریزی را در موقعیت سر زنی قرار دادند اما ضربه سر این بازیکن با واکنش زیبای مهدی رحمتی راهی کرنر شد. او در این صحنه در آخرین دقایق بازی به بهترین شکل موفق شد دروازه استقلال را نجات دهد.


بختیار رحمانی گفت که دیگر امکان ندارد نیمکت نشین شود و هرگز چنین شرایطی را در استقلال تجربه نخواهد کرد.

در مورد نیمکت نشینی در بازی با ماشین سازی و پرسپولیس صحبت کن. فکر این شرایط را می کردی؟

راستش را بخواهید هرگز فکر این شرایط را نمی کردم و البته باید این مساله را بگویم که این 2 هفته سخت ترین روزهای  زندگیم را سپری کردم. من واقعا در تعطیلات لیگ بسیار تلاش کرده بودم و خیلی خوب در تمرینات شرکت کردم. فکر نمی کردم نیمکت نشین شوم ولی به هرحال به تصمیم کادرفنی و علی آقا منصوریان احترام گذاشتم. برای من که چند سال در لیگ بازی کردم این شرایط زجرآور بود و حتی در خانه حسابی عصبانی بودم. یادم است که یک روز برادرم به من زنگ زد و از من پرسید که در ترکیب حضور ندارم و من ازاین موضوع خیلی ناراحت شدم. فقط به خودم یک قول دادم و آن هم این است که دیگر امکان ندارد چنین شرایطی را تجربه کنم.

منظورت این است که دیگر نمی گذاری کسی جایت را در ترکیب اصلی بگیرد؟

من ان حرف را نمی زنم چراکه تمام بازیکنان، بازیکنان خوبی هستند اما فقط این را می گویم که هرگز اجازه نمی دهم که دیگر نیمکت نشین شوم. من به خاطر 4 بازی اول لیگ اردوی تیم ملی را از دست دادم اما در هفته هایی که لیگ تعطیل بود بسیار خوب تمرین کردم. برای من که حضور در جام جهانی را تجربه کردم، نیمکت نشینی حسابی سخت بود و حالا می خواهم عملکردی داشته باشم که دیگر این اتفاق برایم نیفتد.

شاید ناراحت کننده تر از این موضوع این باشد که تو در دربی بازی نکردی، بازی ای که برای حضور در آن کلی انگیزه داشتی. این موضوع را قبول داری؟

فقط این را بگویم که دیگر دربی تمام شد و من دیگر به آن فکر نمی کنم. مطمئن باشید حالاحالاها قرار است در دربی بازی کنم و مطمئن باشید در بازی های بعدی عملکرد خوبی برای استقلال خواهم داشت.

از نظر تو حق استقلال بود که ذوب آهن را شکست دهد؟

من فکر می کنم قبل از اینکه ما دو گل بزنیم کاملا سوار بر بازی بودیم و دو، سه موقعیت صددرصد گل را از دست دادیم. البته که ذوب آهن هم تیم خوبی است و آنها هم بسیار خوب بازی کردند. من برای آقای یحیی گل محمدی احترام زیادی قائل هستم اما خدا را شکر می کنم که بدشانسی های ما تمام شد و توانستیم بازی را ببریم.

در مورد پنالتی صحبت کن. خیلی ها می گفتند که این پنالتی درست نبود، تو این مساله را قبول داری؟

مهدی مهدی پور یکی از جوان های خوب فوتبال ایران است اما صددرصد صحنه پنالتی بود. حتی خودش هم به من گفت که خطا کرده ام و شما مطمئن باشید که تصمیم داور کاملا درست بوده ا

قبول داری که آن صحنه شبیه کشتی بود و مهدی پور به تو فن کمر زد؟

راستش را بخواهید مهدی پور کمر من را گرفته بود و من هرچه می خواستم ضربه آخر را بزنم او نگذاشت. مهدی پور در آخرین لحظه پایم را هم زد و من حرف شما را قبول دارم. این صحنه که اتفاق افتاد شبیه فن کشتی بود و البته شرایط فوتبال این موضوع را ایجاب کرد.(باخنده)

پرسپولیسی ها برای استقلال کری می خوانند و می گویند این تیم در این فصل راه به جایی نمی برد. تو این موضوع را قبول داری؟

راستش را بخواهید من خیلی در شبکه های اجتماعی فعالیتی ندارم و این موضوع را نشنیده ام اما فقط باید این را بگویم که استقلالی ها هنوز هیچ چیز را از دست نداده اند. ما همین الان با دو رقیب مستقیم مان برای قهرمانی بازی نکرده ایم و هنوز هیچ اتفاق خاصی در جدول نیفتاده است. این را به شما قول می دهم که استقلال در این فصل یک تیم مدعی خواهد بود.

خیلی ها می گویند دلیل عملکرد ضعیف تو در این فصل اپوشیدن پیراهن شماره 7 فرهاد مجیدی است. خودت این مساله را قبول داری؟

راستش را بخواهید آقا فرهاد اسطوره کودکی و نوجوانی من بوده و خودم افتخار می کنم که این پیراهن را برتن کرده ام و البته می دانم که چه بازیکنان بزرگی در استقلال این پیراهن را پوشیده اند. توقع هواداران را می دانم و فقط این را می گویم که تلاش می کنم که بهتر شوم تا هواداران را راضی کنم و خودم را با هیچ بازیکنی مقایسه نمی کنم. این را هم بگویم اینکه می گویند فشار فرهاد مجیدی روی من است، هرگز صحت ندارد.

و در آخر حرفی مانده که بزنی؟

واقعا باید از تماشاگرانمان تشکر کنم. بازیکن وقتی وارد زمین می شود و این هواداران پرشور و پرتعداد را می بینند انرژی اش 10 برابر می شود. این را هم بگویم که شرمنده آنها هستم و بسیار از آنها ممنونم که اینطور پشت تیمشان هستند و ما همه کار برای خوشحالی آنها انجام می دهیم. در آخر هم باید بگویم که امیدوارم خدا به منصورخان پورحیدری سلامتی بدهد چراکه ایشان اسطوره استقلال هستند و خیلی برای این باشگاه زحمت کشیده اند. امیدوارم شرایط طوری شود که یا ما به دیدن ایشان برویم یا ایشان بتوانند سر تمرین بیایند و بازیکنان را از نزدیک ببینند.


منصوریان ترجیح داد برای بازی برابر ذوب آهن تغییرات زیادی در ترکیب تیمش نسبت به بازی برابر پرسپولیس و ماشین سازی ایجاد کند. منصوریان در اولین اقدام ترجیح داد برای تقویت تهاجمی تیمش از خط دفاع یعقوب کریمی را به جای هرائل مگویان وارد ترکیب کند.

او در دومین تصمیم فرشید باقری هافبک دفاعی خود را نیمکت‌نشین کرد و از فرشید اسماعیلی به عنوان زوج امید ابراهیمی استفاده خواهد کرد تا به این ترتیب بختیار رحمانی بعد از دو هفته نیمکت‌نشینی به عنوان هافبک بازیساز استقلال به میدان برود. اما شاید مهمترین تصمیم منصوریان نیمکت‌‌نشین کردن جابر انصاری باشد، بازیکنی که مدت‌هاست عملکرد خوبی در ترکیب آبی‌ها ندارد. با نظر منصوریان امروز کاوه رضایی به عنوان وینگر چپ بازی خواهد کرد و علی قربانی این شانس را دارد که از ابتدای بازی به عنوان مهاجم نوک آبی‌ها به میدان برود.


ترکیب استقلال به شرح زیر است:


مهدی رحمتی، مجید حسینی، رابسون جانواریو، وریا غفوری، یعقوب کریمی، امید ابراهیمی، بختیار رحمانی، فرشید اسماعیلی، خسرو حیدری، علی قربانی و کاوه رضایی.

 


امید ابراهیمی گفت که در بازی با پرسپولیس محکم بازی کرده است و تمام بازیکنان استقلال با رقیب خود دوستی نزدیکی دارند.

خیلی ها بعد از دربی گفتند که استقلال به نتیجه تساوی راضی است. تو این موضوع را قبول داری؟

من این حرف را قبول ندارم چون آقای منصوریان و اعضای کادرفنی قبل از بازی با ما صحبت کردند و واقعیت این است که ما برای پیروزی به زمین رفتیم. در طول 90 دقیقه برای گلزنی چند موقعیت هم داشتیم همانطور که من فکر می کنم پرسپولیس هم موقعیت هایی برای گلزنی داشت. با این حال من فکر می کنم اگر کمی باهوش تر و البته خوش شانس تر بودیم می توانستیم برنده بازی بشویم.

در این بازی استقلال از چند بازیکن دربی اولی استفاده کرد، در حالی که بیشتر بازیکنان پرسپولیس تجربه دربی را داشتند. قبول داری این موضوع کمی در کار استقلال تاثیرگذار بود؟

ما تغییرات زیادی در تیم خود داده ایم و 6 یا 7 بازیکن برای اولین بار در دربی به میدان رفتند. طبیعی است که بازیکنان کمی با استرس وارد دربی شدند اما هرچه از زمان بازی گذشت تیم ما شرایط بهتری پیدا کرد. فکر می کنم بازیکنانی که برای اولین بار دربی را تجربه کردند به مرور زمان عالی بازی کردند و در کل نمایش بازیکنان استقلال برابر پرسپولیس خوب بود.

بعد از این بازی خیلی ها به کاوه رضایی انتقاد کردند که موقعیت های عالی را گل نکرده است. نظر تو در این باره چیست؟
من از مردم و رسانه ها درخواست می کنم که اینقدر روی کاوه رضایی فشار نیاورند چراکه او بازیکن خوب و گلزنی است و این موضوع را در ذوب آهن ثابت کرده است. کاوه رضایی بازیکن گلزن و انرژیکی است و در این فصل نمایش موثری در ترکیب استقلال داشته است. هرچه از شروع لیگ بگذرد او بهتر هم خواهد شد.

 کمال کامیابی نیا گفته تو بارها او را در زمین زده ای و باید از زمین بازی اخراج می شدی. حرف او را تایید می کنی؟

به هرحال فوتبال بازی محکمی است و ما اگر قرار بود محکم بازی نکنیم ممکن بود شکست بخوریم. کمال و سایر بازیکنان پرسپولیس همگی دوستان ما هستند و آنها هم در بیرون از زمین با ما رفاقت دارند. این رقابت برای داخل زمین است و ما هم خدایی ناکرده اصلا از عمد بازیکنان پرسپولیس را نزدیم و فقط محکم بازی کردیم. پرسپولیسی ها هم روی ما خطا کردند اما آنها هم برای موفقیت تیم شان در زمین بازی تلاش می کردند.

خیلی ها می گویند استقلال خوب تمرین نمی کند و به همین دلیل از اول فصل نتایج خوبی نگرفته است؟
من این حرف را قبول ندارم چون اعضای کادرفنی تیم ما با علم روز فوتبال آشنا هستند و ما مربی بدنسازی داریم که در لیگ برتر انگلیس کار کرده و این مسائل را به خوبی می داند. طبیعی است که وقتی بازی های لیگ فشرده است نمی شود تمرینات فشرده ای برگزار کرد و من فکر می کنم اعضای کادرفنی استقلال به خوبی اصول تمرین را می دانند.

 

در فصل گذشته در کنار روزبه چشمی زوج فوق العاده ای را در پست هافبک دفاعی تشکیل دادی. بازی دور از او برایت سخت نیست؟

من در کنار بازیکنان زیادی بازی کردم و فصل قبل هم واقعا زوج فوق العاده ای با روزبه چشمی داشتم اما او مصدوم شد. آرزو می کنم هرچه زودتر برگردد. من در کنار فرشید باقری کمتر بازی کرده ام اما او هم بازیکن جوان و آینده داری است. در کل فکر می کنم هم فرشید باقری و هم روزبه چشمی بازیکنان فوق العاده ای هستند که در کنار آنها بازی می کنم.


اینکه طرفداران استقلال در دربی 83 استادیوم را پر نکردند برای تو ناراحت کننده نبود؟

راستش را بخواهید بیشتر از دست خودمان ناراحت بودم که خوب نتیجه نگرفتیم و شرمنده بودیم که نتوانستیم امتیازهای لازم را جمع کنیم. با این حال من از همین تعداد هم که به استادیوم آمده بودند تشکر می کنم. همه تلاش ما برای خوشحالی هواداران است و قول می دهم این نتایج را جبران می کنیم.


به عنوان سوال پایانی. فکر می کنی استقلال با شرایطی که در جدول رده بندی دارد، می تواند اختلاف با صدرجدول را جبران کند؟
بازیکنان استقلال همگی پتانسیل بالایی دارند، ضمن اینکه آقای منصوریان هم مربی امتحان پس داده ای است. آقای منصوریان کارش را بلد است و ما بازیکنان فوق العاده ای هم داریم. مطمئنا این جایگاه در شأن نام استقلال نیست و به زودی در رتبه ای که در شأن استقلال است می ایستیم.


 استقلالی ها که در لیگ شانزدهم تاکنون به پیروزی دست نیافتند در برابر پرسپولیسی ها نیز نتوانستند اولین سه امتیاز خود را کسب کنند. آنها در دربی تهران نیز درخشان ظاهر نشدند و می توان گفت بازیکنان دفاعی این تیم در بین سایر بازیکنان به امتیاز بیشتری رسیدند.


تیم آنالیز ورزش سه به بررسی عملکرد تک تک بازیکنان استقلال پیوسته است و به آنها از 10 امتیاز نمره داده است:


مهدی رحمتی (6 از 10)


کاپیتان آبی پوشان را می توان اصلی ترین مهره این تیم در بازی بزرگ پایتخت دانست، رحمتی که سابقه حضور در بازی های مختلف را در کارنامه خود دارد در دربی هشتاد و سوم توانست به اولین کلین شیت خود در لیگ شانزدهم دست پیدا کند. با این حال رحمتی که یک بار در موقعیت آفساید دروازه خود را باز شده دید به مانند قبل نتوانست برای تیمش به عنوان یک ستاره ظاهر شود.


رابسون جانواریو (7.5 از 10)


مدافع برزیلی استقلالی ها را می توان بهترین بازیکن این تیم در دربی هشتاد و سوم دانست، رابسون که اولین بازی خود را در دربی انجام می داد در انجام عملکرد خود موفق نشان داد و توانست مهاجمان روبروی خود را به خوبی خنثی کند، او در صحنه های مختلف جا نماند و توانست در حد انتظار ظاهر شود.


مجید حسینی (7 از 10)


مدافع جوان آبی ها که در بازی قبلی برای اولین بار به میدان فراخوانده شد در این بازی توانست بالاتر از حد انتظار ظاهر شود، حسینی جوان اسیر جو ورزشگاه نشد و از اضافه کاری جلوگیری کرد تا مختصر و مفید تنها به انجام بازی خود بپردازد. حسینی در تعقیب بازیکنان پیش رو نیز موفق بود و علیرغم تجربه کم در بازی برای استقلال، در این میدان بازیکنی پخته نشان داد.


هرائر مگویان (5 از 10)


مدافع ارمنستانی استقلالی ها برای چندمین بار در این فصل در پست غیرتخصصی خود به میدان رفت، او که یک مدافع میانی است در بازی برابر پرسپولیس هم در پست مدافع چپ به میدان رفت و طبیعتا نتوانست به مانند همیشه ظاهر شود، هرچند مگویان اشتباه عجیب و غریبی نداشت اما نتوانست شرایط مناسبی هم برای تیمش ایجاد کند، با توجه به عبورهای مختلف پرسپولیسی ها از این جناح شاید با کمی اغماض بتوان به مدافع ارمنی آبی ها نمره قبولی ناپلئونی داد.


وریا غفوری (3 از 10)


مدافع راست استقلالی ها در ادامه بازی های خود در لیگ شانزدهم در دربی هم نتوانست موفق باشد، مدافع ملی پوش استقلالی ها در این بازی نتوانست زوج موفقی با خسرو تشکیل بدهد و عملا نشان داد هنوز از دوران اوج خود به دور است، نفوذها و ارسال های مختلف غفوری با اشتباهات زیادی همراه بود و او جز یک نفوذ یک تنه به محوطه جریمه حریف کار خاصی در فاز تهاجمی نکرد.


فرشید باقری(4 از 10)


هافک دفاعی فصل گذشته صبا در بازی امروز بهترین سانتر بازی را برای تیمش انجام داد. باقری که امسال با قیمتی گزاف به استقلال پیوسته هنوز در حد این رقم بازی نکرده. او امروز هم نمایشی معمولی و کاملا متوسطی داشت و صحنه خاصی جز همان سانتر از او به خاطر نمی‌آوریم.


امید ابراهیمی(4 از 10)


واقعا از امید ابراهیمی خیلی بیشتر از این‌ها توقع داریم. هواداران استقلال که این هافبک دفاعی مازندرانی را دوست می‌دارند در انتظار نمایش‌های سطح بالاتر از او هستند؛ شبیه چیزی که او در دوران امیر قلعه‌نویی برای استقلال به نمایش می‌گذاشت. ابراهیمی امروز در حد یک هافبک ملی‌پوش طراح نشان نداد و نمره خوبی از بازی نگرفت.


فرشید اسماعیلی(5 از 10)


هافبک انرژیک استقلالی‌ها با بازی رو به جلو و البته پرخطا تاثیر خود را روی خط میانی پرسپولیس گذاشت. البته بهتر است از اسماعیلی در کارهای خلاقانه‌تری استفاده شود اما او در جنگ هم کم نیاورد. البته نمایش امروز او در حد بازی خوبش در هفته گذشته نبود.


خسرو حیدری(5 از 10)


ترفند برانکو ایوانکوویچ در استفاده از فرشاد احمدزاده در پست وینگر چپ جواب داد و قطع ارتباط بین خسرو و وریا باعث شد این هافبک خوش‌نقش استقلال کمتر فرصت سانتر پیدا کند. با این حال خسرو که مدافع سمجی مثل ربیع‌خواه را چسبیده به خود می‌دید، چند باری سانترهای روی دروازه پرسپولیس کرد که البته موثر نبود.


جابر انصاری (2 از 10)


ستاره دربی‌های فصل گذشته استقلال امروز یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را برای آبی‌پوشان به نمایش گذاشت و کاملا بی‌اثر بازی کرد. تنها حرکت موثر جابر در نیمه اول روی نفوذی از سمت چپ بود که آن هم توسط سیدجلال حسینی مهار شد.


کاوه رضایی(5 از 10)

 

 

انتظار ما از کاوه رضایی خیلی بیشتر است اما مهاجم فصل گذشته ذوب آهن واقعا از سمت هافبک‌های استقلال تغذیه نمی‌شود. کاوه امروز تنها موقعیت‌های تیمش در دربی را خلق کرد که با کمی دقت می‌توانست موقعیت دوم را به گل برتری استقلال تبدیل کند. کاری که او موفق به انجامش نشد.


 اگرچه این بازی رضایت هواداران فوتبال ایران را جلب نکرد اما در نهایت کسب امتیاز در خانه چینی‌ها نتیجه بدی نیست. اگرچه به نظر می‌رسید ایران کاملا قدرت پیروزی مقابل چین را دارد.

علیرضا بیرانوند (6 از 10)

 


دروازه بیرانوند تنها یک بار به طور جدی مورد تهدید قرار گرفت که او با واکنشی خوب این موقعیت را مال خود کرد. تنها نقطه ضعف بیرانوند تردید او روی خروج‌های از سمت چپ و راست است که البته با گذشت زمان احتمالا بهبود خواهد یافت.


میلاد محمدی (6 از 10)

 


اینکه بازیکنی جانشین احسان حاج صفی بشود به خودی خود کار بزرگی است اما ارزش میلاد به نمایش بی‌اشتباهش در این بازی بود. البته میلاد با وجود سرعت عالی کمتر در نفوذها شرکت داشت که احتمالا بنابر شرح وظیفه‌اش بود.


 مرتضی پورعلی‌گنجی(8 از 10)

 


پورعلی گنجی در بازگشت به چین دوباره به بازیکن فیکس تیم ملی تبدیل شد و اتفاقا نمایش بی‌نقصی انجام داد و اگر شانس با او یار بود می‌توانست دروازه چین را باز کند. بازی خوب پورعلی از این جنبه امیدوارکننده است که حالا 3 مدافع وسط خوب در تیم ملی داریم.


سید جلال حسینی (5 از 10)

 


سیدجلال هم مثل پورعلی در طول بازی نمایش خوبی داشت اما در دقایق پایانی مهاجم حریف را سرنگون کرد که این مساله می‌توانست منجر به شکست تیم ملی در چین بشود. البته روی این صحنه حسینی چندان مقصر نبود. سیدجلال که در این بازی جانشین پژمان منتظری شده بود، همچنان از باتجربه‌های قابل اتکای تیم ملی است.


 رامین رضائیان(5 از 10)

 


مدافع راست تیم ملی در این بازی نمایشی بسیار بهتر از مسابقه مقابل قطر داشت اما باز هم در دو مورد روی دفع توپ‌ها و پاس به عقب اشتباه کرد که می‌توانست بهای سنگینی برای تیم ملی داشته باشد. با این حال رامین با تحرک خوب و سانترهای مناسب گزینه اول تیم ملی برای پست دفاع راست در ادامه رقابت‌هاست.


 آندرانیک تیموریان(6 از 10)

 


کاپیتان تیم ملی ایران با بازی‌سازی و حرکات موثر بخش مهمی از برتری مطلق تیم ملی در نیمه اول بازی را شکل داد اما بعد از یک ساعت بازی توان بدنی آندو کمی پایین آمده بود. با این حال او در مسابقه امروز یکی از بهترین‌های تیم ملی بود  وتجربه‌اش به کار کی‌روش آمد.


 سعید عزت‌اللهی(7 از 10)

 


هافبک وسط جوان تیم ملی که در بازی قبل هم خوب نمایش داده بود امروز هم پرتحرک و خشن و موثر بازی کرد اما دو فرصت عالی گل تیم ملی را مقابل دروازه چین از دست داد که می‌توانست نتیجه بازی را عوض کند. عزت‌اللهی در حال حاضر در بهترین فرم فوتبالی خود است و از بازیکنان بی‌جانشین تیم ملی به شمار می‌آید.


 علیرضا جهانبخش(4 از 10)

 


علیرضا جهانبخش در دیدار امروز در حد انتظار بازی نکرد و بخصوص در ارسال ضربات کاشته به هیچ وجه در حد خود نشان نداد. این ستاره تیم ملی که در مسابقه قبلی با گل دقایق پایانی به شدت جلوه کرده بود، در دیدار مقابل چین کمتر از ستاره‌ای بود که در ذهن داریم.


 مسعود شجاعی(5 از 10)

 


حضور این هافبک باتجربه در ترکیب تیم ملی عجیب بود اما شجاعی مثل همیشه بازی خودش را انجام داد و در اواخر بازی تعویض شد. او در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله کاربران است، در سطح متوسط نمایش داد و البته یک بار با پاس به عقب خوب می‌توانست پایه‌گذار برد تیم ملی بشود.


 وحید امیری(4 از 10)

 


شماره 10 سابق تیم ملی در دو بازی گذشته آن طراوت و بازی تیغ‌دار گذشته را نمایش نداده که شاید به تفاوت شرح وظایف او بازمی‌گردد. امیری که در ابتدای مسابقه دروازه بان چین را با تکل محکمش مصدوم کرد، در کارهای تهاجمی کوچکترین توفیقی نداشت تا سرانجام جای خود را به مهدی ترابی بدهد. بازیکنی که بهتر از امیری نمایش داد.


 سردار آزمون(5 از 10)

 

 


سردار دوباره گل نزد تا رکورد منفی اش به 180 دقیقه برسد. او که با درخشش در رقابت‌های اروپایی به ایران آمده بود، در این دو مسابقه تلاش زیادی برای گلزنی کرد اما ضربات مطمئنی به چارچوب دروازه دو حریف نداشت. حالا منتظریم سردار دوباره در مسابقات سرنوشت‌ساز پیش رو برای تیم ملی بدرخشد.



علیرضا بیرانوند: 5 از 10
علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران در اولین تجربه حساس ملی نمایش قابل قبولی از خود ارائه کرد اگرچه یک اشتباه محاسباتی در دفع کرنر ارسالی از جناح چپ می‌توانست بهای سنگیی برای تیم ملی به همراه داشته باشد. کی‌روش، بیرانوند را با توجه به پرتاب‌های دست بلند به عنوان یک بازیساز از راه دور به علیرضا حقیقی ترجیح داد و او نیز با کلین شیتی که در این مسابقه داشت به اعتماد کی‌روش پاسخ داد.

 

 

 


احسان حاج‌صفی: 3 از 10
احسان حاج‌صفی، مدافع چپ تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل قطر یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های چند ساله خود را ارائه کرد که البته این مساله می‌تواند بی ربط به دوری دو، سه ماه او از مسابقات نباشد. حاج صفی که انتظار داشتیم ستاره ایران در این دیدار باشد به عنوان دفاع چپ در کارهای دفاعی توفیق قابل توجهی نداشت و البته در حمله هم هرگز آن احسانی نبود که انتظار داشتیم. با این حال احسان بخصوص در نیمه دوم یکی دو بار روی حمله‌ها نقش‌آفرینی قابل توجهی داشت و نشان داد که با گذشت زمان می‌تواند به همان بازیکن قابل اعتماد گذشته بشود.

 

 

 


پژمان منتظری: 8 از 10
پژمان منتظری مدافع وسط تیم ملی فوتبال ایران نمایشی بی‌نقص و فوق‌العاده را به اجرا درآورد. منتظری که 2 یا 3 بار با تکل‌ها و حضور به موقع خود موقعیت‌های مسلم را از قطری‌ها گرفت، در طول مسابقه با آرامش و حضور فوق العاده‌اش نشان داد که از چه کلاس متفاوتی در خط دفاعی بهره می برد. منتظری در این مسابقه یک اخطار هم گرفت که البته اگر آن تکل خطرناک را نمی‌زد احتمالا دروازه تیم ملی با خطر جدی مواجه می‌شد. 

 

 

 

 


سیدجلال حسینی: 6 از 10
سیدجلال حسینی مدافع وسط محکم تیم ملی فوتبال ایران مثل همیشه نمایش داد و پرتلاش و کم اشتباه بود. حسینی که تنها مشکلش عدم هماهنگی‌اش برای بازیسازی تیم است، با کنترل سباستین سوریا، هیدوس و سایر حمله‌وران قطر نشان داد که دوباره به فرم بازی ملی خود بازگشته و می‌توانیم روی او حساب کنیم.

 

 

 


رامین رضائیان: 3 از 10
مدافع راست ثابت تیم ملی در دیدار مقابل قطر به همان مشکلی دچار بود که احسان حاج صفی را آزار داد. رضائیان که مدت‌هاست در رقابت‌های باشگاهی حضور پیدا نکرده، در دیدار ایران مقابل قطر بیشتر توانایی خود را صرف دفاع از دروازه ایران کرد و در شرایطی که انتظار داشتیم حملات ایران را از سمت راست رهبری کند، در نفوذهای خود روی دروازه قطر گاه و بیگاه بیشتر چشم به داور داشت تا برخوردهای او با مدافع چپ قطر را خطا بگیرد. البته به نظر می‌رسد مشکل رضائیان هم با مشکل زمان قابل حل باشد، اما این دیدار برای او به هیچ وجه یک نقطه طلایی محسوب نمی‌شود.

 

 

 


آندرانیک تیموریان: 4 از 10
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل قطر با پاسی که برای علیرضا جهانبخش در دقایق پایانی فرستاد سطح کیفی نمایش خود در اولین دیدار ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را بالاتر برد. با این حال آنچه که او در این نمایش نشان داد در حد انتظارها نبود. البته آندو در 6 ماه گذشته در کمتر مسابقه‌ای به میدان رفته و همین مساله کار را برای او دشوار می‌کند. با این حال وی با توجه از تجربه خود بخصوص در توپ گیری‌ها در داخل زمین قطر موفق نشان داد. رهبر ایران در رقابت‌های جهانی، با توجه به انتظاری که از او داریم احتیاج به زمان بیشتری دارد.

 

 

 


سعید عزت‌اللهی: 6 از 10
سعید عزت اللهی به خصوص در نیمه اول از بازیکنان خوب ایران مقابل قطر بود. او در حرکات هجومی و دفاعی نقش خود را نسبتا خوب ایفا کرد. اما آنچه سعید عزت‌اللهی به آن نیاز دارد بازی ساده با ریسک کمتر است. او به عنوان هافبک دفاعی کمتر باید به فکر گلزنی و پاس‌ها باشد و باید بیشترین فکر خود را معطوف به بازیسازی از میانه میدان کند. عزت‌اللهی با توجه به انرژی و سطحی که از آن برخوردار است روزهای خوبی را در تیم ملی ایران خواهد داشت.

 

 

 


اشکان دژاگه: 5 از 10
انتظار ما از اشکان دژاگه بسیار بالاتر از چیزی است که در بازی قطر نمایش داد. او که به دلیل مصدومیت در اواسط نیمه دوم از زمین بیرون رفت، پیش از این اگرچه در دریبل ها و حرکات تکنیکی مقابل قطری ها موفق نشان داد اما اگر نمایش او را با اولین بازی ملی‌اش مقابل قطر مقایسه کنیم چندان جالب توجه نخواهد بود. این هافبک باتجربه و با کیفیت بخصوص در استارت‌های سرعتی و ارسال پاس‌های نهایی در حد و اندازه‌های خود نشان نداد.

 

 

 

 


علیرضا جهانبخش: 9 از 10

جهانبخش، انرژیک‌ترین و روبه جلوترین بازیکن 90 دقیقه ای تیم ملی بود که با گل تماشایی و فوق‌العاده‌اش باعث شد نمایش نه چندان خوب تیم ملی مقابل قطر به خوبی و با خوشی به پایان برسد. جهانبخش در طول مسابقه در بازیسازی، درگیری‌های نفر به نفر و حرکات هجومی کاملا موفق عمل کرد و در نهایت نیز با استارت و کنترل منحصر به فرد خود یک گل تماشایی را وارد دروازه قطر کرد. او که به دنبال یک فصل خوب در رقابت‌های فوتبال هلند به تیم‌ملی ایران پیوسته است نشان داد که در فرم بودن چه تاثیری در نمایش ملی‌پوشان می‌گذارد. 

 

 

 


مهدی طارمی: 2 از 10
وینگر چپ ایران در بازی مقابل قطر روز خوبی را پشت سر نگذاشت و با حرکات بی ثمر یکی، دو شیرجه بی دلیل و عدم درک متقابل با سردار آزمون باعث شد تا گلزنی تیم ملی ایران تا لحظات پایانی بازی به تاخیر بیفتد. طارمی که البته چندان در کوران رقابت‌های باشگاهی حضور نداشته و از آمادگی تیمش به دور است، در این بازی در پست غیرتخصصی مورد استفاده قرار گرفت که همین مساله روی نمایش او تاثیر گذاشت.

 

 

 


سردار آزمون: 5 از 10
دیدار ایران ـ قطر برای سردار آزمون هیجان‌انگیز مسابقه قابل قبولی محسوب نمی شود. اگرچه او بخصوص در نیمه دوم با یکی، دو حرکت انفرادی نشان داد که در چه سطحی از آمادگی بدنی و فنی قرار دارد. آزمون در دیدار مقابل قطر از عدم تغذیه مناسب توسط هافبک و وینگرها رنج بود و هرگز در موقعیت گلزنی قرار نگرفت و در نهایت مجبور به ترک زمین شد.

 

 

 

 


رضا قوچان‌نژاد: 10 از 10
رضا قوچان‌نژاد با استیل و فرم فوق العاده خود همواره کلاس بازی تیم ملی را بالاتر می‌برد. او در یکی، دو سال گذشته تحت تاثیر درخشش فوق تصور سردار آزمون بوده در دیدار ایران مقابل قطر نشان داد که به وقتش چه مهره قابل اتکایی است. قوچان‌نژاد در بدو ورود یک پاس خوب برای کریم انصاری فرد فرستاد و سپس با یک بغل پا از فاصله نزدیک گل پیروزی ایران را وارد دروازه قطر کرد. مسابقه دیروز برای گوچی که در هیرنفین به بازی مشغول است یکی از روزهای خوب ملی محسوب می‌شود.

 

 

 


کریم انصاری‌فرد: 8 از 10
کریم می توانست در بازی دیروز زننده اولین گل ایران باشد اگر تلاشش برای قطع کردن پاس ارسالی رضا قوچان‌نژاد با کمی خوش‌شانسی همراه بود. با این حال او از پا ننشست و پس از دقایقی با پرسی که روی مدافع حریف ایجاد کرد باعث پاس به عقب وی به دروازه بان و سپس اشتباه گلر قطری‌ها شد و این حرکتی بود که گل سرنوشت‌ساز رضا قوچان‌نژاد را به ارمغان آورد اگرچه کریم انصاری‌فرد قصد پاس دادن به گوچی را نداشت و دخالت مدافع قطر توپ را به زوج کریم در دقایق پایانی بازی رساند. با این صرف کنترل پاس دروازه بان قطر و ایجاد موقعیت کریم را صاحب نمره خوب در این بازی می کند. 

 

 

 


وحید امیری: 4 از 10
وحید امیری وینگر چپ پرسپولیس در این دیدار در نیمه دوم به زمین آمد و نمایش قابل توجهی نداشت. امیری که قبلا جز بازیکنان ثابت تیم ملی بوده باید به تلاش خود اضافه کند چراکه در حال حاضر مدعیان سرسختی جای ثابت او را تهدید می‌کنند.