سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

آرین روبن سرانجام توانست طلسم فینال‌های خود را بشکند. او با گل دقایق پایانی‌اش بایرن مونیخ را به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رساند. به این ترتیب بایرن در انگلیس فاتح اروپا شد، همان‌گونه که فصل پیش چلسی انگلیسی در آلمان قهرمان شده بود!

بازی در ورزشگاه ویمبلی برگزار شد و با هیجان بسیاری هم آغاز شد. ماریو گوتزه به مسابقه نرسیده بود و کوین گروسکروتس به جای او در ترکیب قرار داشت. متس هوملس هم از مصدومیت رهایی یافته بود.

دورتموند بازی را خوب آغاز کرد و به‌تدریج بر میدان مسلط شد. در دقیقه 11 بود که یاکوب بلاشچیکوفسکی با ضربه‌ای خوب دروازه مانوئل نویر را هدف گرفت.

دقایقی بعد روبرت لواندوفسکی شوت زیبایی زد که نویر آن را به شکلی آکروباتیک دفع کرد.

سپس نوبت به کوبا رسید که شوت دیگری بزند و نویر را به واکنش وادارد.

دورتموند تا دقیقه 25 تیم برتر میدان بود اما بایرن در این دقیقه دروازه رومن وایدنفلر را به خطر انداخت. ضربه سر ماریو مانجوکیچ با نوک انگشتان وایدنفلر به تیر خورد و به بیرون رفت، و در کرنر حاصل هم ضربه سر خاوی مارتینس راهی به دروازه نیافت.

دقایقی بعد آرین روبن تک به تک شد اما وایدنفلر با واکنشی عالی دروازه تیمش را نجات داد.

روبن در نیمه اول موقعیت خوب دیگری را از دست داد. او روی اشتباه متس هوملس باز هم تک به تک شد اما این بار ضربه‌اش را به بینی وایدنفلر کوبید. به این ترتیب به نظر می‌رسید روبن در فینال‌ها طلسم شده است.

اما روبن در نیمه دوم گل اول بایرن را ساخت. بایرن در نیمه دوم تیم برتر میدان بود و در دقیقه 60 به آن‌چه شایسته‌اش بود رسید. آرین روبن روی پاس تماشایی و استثنایی فرانک ریبری که سه مدافع دورتموند را محو کرد از تله آفساید گریخت و توپ را گرفت. او روی خط عرضی زمین در حالی که وایدنفلر را پیش رو داشت توپ را روی خط دروازه ارسال کرد و ماریو مانجوکیچ دروازه خالی را گشود.

اما این برتری ادامه نداشت. دانته که در نیمه اول یک کارت زرد گرفته بود با پا به شکم مارکو روییس لگد زد و داور اعلام پنالتی کرد. دانته خوش‌اقبال بود که کارت دیگری نگرفت. روبرت لواندوفسکی که یک بار مقابل بایرن پنالتی را از دست داده بود این بار پشت توپ قرار نگرفت و ایلکای گون‌دوغان ضربه را به خوبی به گوشه پایین دروازه زد و بازی را مساوی کرد.

بایرن در دقیقه 71 چیزی نمانده بود که گل دوم را هم بزند. توماس مولر از سمت راست گریخت و توپ را روی خط دروازه برای روبن ارسال کرد. توپ خودش داشت وارد دروازه می‌شد که نون سوبوتیچ از راه رسید و با تکلی حیرت‌انگیز مانع گل‌زنی حریف شد.

بایرنی‌ها به حمله ادامه دادند و وایدنفلر دو بار با واکنش‌های عالی‌اش مانع گل‌زنی داوید آلابا و باستین شواین‌اشتایگر از راه دور شد. ضربه شواین‌اشتایگر به ویژه بسیار جالب بود؛ توماس مولر پاس فیلیپ لام را رها کرد و توپ به شواینی رسید و او آن را به سمت دروازه زد. در دو صحنه هم دورتموند ممکن بود ده‌نفره شود؛ یکی جایی که سوبوتیچ به نظر می‌رسید روی مولر در پشت محوطه جریمه خطا کرده باشد، و یک بار هم زمانی که لواندوفسکی پای بواتنگ را لگد کرد. 

اما روبن خودش در دقیقه 89 تیر نهایی را زد. پاس پشت پای ریبری با برخورد به مدافعان دورتموند به روبن رسید، او که از تله آفساید گریخته بود با وایدنفلر تک به تک شد و با ضربه‌ای نرم دروازه حریف را گشود و البته لحظاتی بعد هم زمین را ترک کرد!

دو تیم در وقت‌های تلف‌شده چندین تعویض انجام دادند و در نهایت بازی با همان نتیجه دو بر یک به پایان رسید. به این ترتیب بایرن که سه فینال را در چهار سال اخیر تجربه کرده به قهرمانی دست یافت. این اولین قهرمانی آنها پس از فصل 01-2000 لیگ قهرمانان است. آنها به آن‌چه شایسته‌شان بود رسیدند.       


ساعت 21

 ورزشگاه آزادی

 دوربرگشت مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا


نتیحه بازی رفت:4-2 به سود استقلال


تماشاچی : 40 هزار نفر


اخطار: جواد نکونام، خسرو حیدری و امیرحسین صادقی از استقلال و حسن صفر ابراهیم، قاسم جمعه و حمدان قاسم از الشباب

سید مهدی رحمتی، پژمان منتظری، حنیف‌ عمران‌زاده، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، ساموئل، جواد نکونام، مجتبی جباری، خسرو حیدری، سیاوش اکبرپور و فرهاد مجیدی( از دقیقه 72 فرزاد حاتمی)


سرمربی:امیرقلعه نویی

الشباب : ولید عباس، عزیز بیک حیدرف، لوئیس انریکه داسیلوا آلوز، ادگار برونو داسیلوا، داود البلوشی، سالم الحمدی، علی محمود قاسم، حسن صفر، عصام دین سالمین، علی حمدان قاسم جمعه، راشد حسن علی حسن

شرح بازی در نیمه اول :

 
این دیدار مطابق انتظار با حملات استقلال و ارسال های بازیکنان این تیم از کناره ها آغاز شد.

الشباب نیزبااتکاء به بازیکنان برزیلی خود به دنبال تاخیردادن به روند بازی واستفاده از ضدحملات بود. 


استقلال در روزی که صعود خود را با توجه به پیروزی ارزشمند در دیدار رفت قطعی می دید انگیزه چندانی از خود نشان نمی داد

ونماینده امارات نیز توان چندانی برای به خطر انداختن دروازه آبی پوشان ایران نداشت. 


در دقیقه 43 لوئیز انریکه مهاجم برزیلی الشباب در مصاف تک به تک بارحمتی توپ را به دیرک دروازه کوبید و توپ برگشتی را نیز حیدراف با ضربه ای خطرناک به بیرون فرستاد. 

 
در نهایت نیمه نخست این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. 


اتفاق ویژه: قاسم جمعه و خسروحیدری در گوشه زمین برخوردهای مکرری با هم داشتند و بارها به پای هم پیچیدند.

این برخوردها سه بار بازی را به درگیری های جمعی کشاند .

نکته جالب انتقام جویی خسرو از این حریف خشن و بی ادب بود.

کاری که از او فقط مقابل خلعتبری دیده بودیم. همچنین داور گل سالم حنیف عمران زاده را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد . 

شرح بازی در نیمه دوم: 

 
در طول دو نیمه بازی دو تیم نتوانستند موقعیت‌های خطرناک زیادی روی دروازه یکدیگر خلق کنند.

تیم الشباب در اواخر نیمه نخست تا آستانه گل زدن به استقلال پیش رفت اما ضربه لوئیز مهاجم تیم اماراتی به تیر دروازه مهدی رحمتی برخورد کرد.

 در نیمه دوم هم خطر چندانی روی دروازه‌ها خلق نشد. حنیف عمران‌زاده روی سانتر مجتبی جباری برای استقلال گل زد که کمک داور این گل را آفساید اعلام کرد.

 بدین ترتیب شاگردان امیر قلعه‌نویی در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 4 بر 2 الشباب را از پیش رو برداشتند تا به جمع هشت تیم برتر قاره کهن راه پیدا کنند.

استقلال باید منتظر قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی باشد تا حریف خود را در این مرحله بشناسد.

 نکته : در دیگر بازی‌های امشب تیم‌های لخویا قطر، گوانگجوی چین و کاشیوا ریسول ژاپن با غلبه بر حریفان خود توانستند به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند.

شب گذشته هم تیم‌های الشباب و الاهلی عربستان، بوریرام تایلند و سئول کره جنوبی به این مرحله صعود کرده بودند.


در حاشیه :


غلامحسین مظلومی پیشکسوت باشگاه استقلال که با توجه به کسالت شدید خود در ورزشگاه حاضر شده است، بارها تشویق شد که این حمایت هواداران سبب شد این بازیکن قدیمی تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران برای لحظاتی احساسی شده و گریه کند. 

تماشاگران استقلال علیه کارلوس کی‌روش شعار دادند. آنها از کی‌روش می‌خواستند که مهدی رحمتی را به تیم ملی دعوت کند.


پیش از آغاز بازی اسکوربرد ورزشگاه آزادی با نمایش تصویر امید عباسی آتش‌نشان فداکار، از وی تقدیر به عمل آورد.


تماشاگران استقلال، جواد نکونام‌، فرهاد مجیدی و مهدی رحمتی را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

* حنیف عمران‌زاده که در دیدار رفت مقابل الشباب حرکت زشتی با دستانش انجام داده بود از سوی هواداران  استقلال به دلیل این حرکت تشویق شد!

*در حالی که در بازی‌های گذشته استقلال امیر قلعه‌نویی به دلیل ناراحتی از هواداران استقلال به تشویق‌های آنها پاسخ نمی‌داد این بار به احساسات آنها پاسخ داد.

هواداران استقلال از سرمربی تیمشان به شدت حمایت کردند.

بارش باران باعث شد برخی از تماشاگران به زیر مکان‌های مسقف پناه ببرند.

  حجله‌ای  به خاطر آتش‌نشان فداکار در ورزشگاه آزادی قرار داده شده است.

*حدود 40 هزار نفر  در ورزشگاه حضور دارند.

*هنگامی که مسئولان اماراتی وارد ورزشگاه شدند هواداران استقلال به نشانه پیروزی 4 بر 2 دور رفت به آنها با دست عدد 4 را نشان دادند. یکی از مسئولان اماراتی به این قضیه عکس‌العمل نشان داد که هواداران استقلال علیه آنها شعار سردادند.

 هواداران استقلال به مناسبت دومین سالگرد درگذشت ناصر حجازی دروازه بان اسطوره ای این تیم، بارها در جریان دیدار با الشباب این مرحوم را تشویق کردند. 

پس از درگیری بازیکنان تیم های استقلال ایران و الشباب امارات، هواداران آبی پوش علیه تیم میهمان شعار دادند.


مثل برق و باد گذشت. از آن روزها که فوتبالدوستان ایرانی  برای بهبود کاپیتان و بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال خود ، دست به دعا شده بودند و اجل مهلت دوباره ای به او نداد دو سال گذشت.

http://www.caffefun.net/wp-content/uploads/13240uhk.jpg

این روزها ،ایام دومین سالگرد درگذشت ناصر حجازی است. 

http://www.citytomb.com/-up/tomb/n.hejazi/13653616505gyzlnxlg07apmr.jpg

مردی که طی 11 سال ، 62 بار سنگربان تیم ملی بود ( تعداد بازیها و تورنمنت ها در آن سالها بسیار کمتر از امروز بود).

http://parsaveh.com/img-03/600_Goal-1390-03-03.jpg

مردی که با تیم ملی قهرمان آسیا شد ، به جام جهانی رفت ،با تاج سابق قهرمان ایران و آسیا شد، در آستانه پیوستن به منچستریونایتد بزرگ قرار گرفت و دهها افتخار بزرگ و کوچک دیگر کسب کرد، مردی که به مرور و در سالهای پایان فوتبالش به عنوان بازیکن، یکی از محبوبترین آبیهای پایتخت بود. 

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/12-11/20/14511-54305.jpg

در آن سالها حجازی بعد از ترک تاج (که حالا نام استقلال را یدک می کشید) دوباره به این تیم بازگشته بود و در کنار منصور پورحیدری و گروهی دیگر از بازیکنان سابق این تیم ، استقلال جدید را پی ریزی کردند.

http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/69195518154028957683.jpg

در سالهای آخرین رژیم پهلوی ، مسوولین فوتبال آن دوران داعیه فوتبال حرفه ای را در بوق و کرنا کرده بودند و از کنار این ادعا ، تیمهای خلق الساعه ای سر برآوردند.

http://up.alamto.com/m/img/naserkhan-2.jpg

تیمهایی مثل شهباز...دکتر اکرامی که بنیانگذار تیم شاهین (پرسپولیس فعلی) بود پس از 7 سال به فوتبال برگشت و با کمک پولهای نفتی بسیاری از بزرگان فوتبال ایران را به خدمت گرفت.

http://www.parsine.com/files/fa/news/1391/10/7/32053_219.jpg

بزرگانی مانند غلامحسین مظلومی ،حسین کلانی ،رضا عادلخانی و البته ناصر حجازی !

http://images.persianblog.ir/9355_koZ2B2Hp.jpg

مربی این تیم نیز آلن راجرز مربی سابق پرسپولیس بود .

http://www.footballtehran.com/sites/default/files/images/slide1.jpg

تیم شهباز بعد از دوسال ریخت و پاش ، منحل شد و بازیکنان سابق تیمهای محبوب به تیمهای خود بازگشتند.

http://2daylink.com/wp-content/uploads/2012/12/154927_571920502833375_1530625364_n.jpg

ناصر حجازی پس از بازگشت به استقلال ، تا سال 65 از دروازه این تیم محافظت کرد و سپس به بنگلادش رفت.

http://www.siasatrooz.ir/images/docs/000067/n00067213-b.jpg

این مقاله سر آن ندارد که بیوگرافی و کارنامه ناصر خان حجازی را باز نویسی کند بلکه می خواهیم به این نتیجه برسیم که سیر زندگی ناصر حجازی بزرگ چگونه از او اسطوره ساخت؟

http://tikpix.org/my_unzip/130626415047.jpg

در سال 1375 و پس از تحولات بسیاری که در استقلال اتفاق افتاد ، ناصر حجازی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد.

http://www.rouzegareno.ir/files/fa/news/1391/5/23/23530_354.jpg

کارنامه او در مجموع 6-5 سالی که مرد اول نیمکت آبیها بود البته کارنامه بدی نبود ، قهرمانی ایران و نایب قهرمانی آسیا و چند قهرمانی در جامهای برون مرزی را میتوان حتی به عنوان کارنامه موفق قلمداد کرد.

http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/3/30/12058_243.jpg

ولی باز هم مردان دیگری در استقلال بودند که بیش از حجازی افتخار آفرین بودند و هیچگاه در حد او محبوب نشدند( منصور پورحیدری مصداق بارز این ادعاست) .

http://www.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_AlborzVarzeshi-1390-03-03.jpg

اتفاقات ریز و درشت (توطئه های واقعی و غیر واقعی ) و کسب نتایج ضعیف باعث شد که ناصر حجازی از استقلال کنار گذاشته شود و دوره جدیدی در استقلال با مردان جوانتر آغاز گردد.

http://www.khabaronline.ir/images/2011/3/naser%20hejazi%2090.jpg

در سالهای پایانی عمر ، حجازی دیگری را شاهد بودیم. مردی که با رفتار و مصاحبه هایش به عنوان سمبل اعتراض فوتبالی ها شناخته میشد و سخنان بی پروا و شجاعانه اش او را نه فقط در بین استقلالیها بلکه در بین همه فوتبالدوستان و حتی عموم مردم محبوبتر از پیش ساخت.

http://khabaronline.ir/images/2011/6/05062011124.jpg

در تاریخ ایران و جهان بسیاری از بزرگان بودند که محبوبیت بسیاری داشتند ولی هیچگاه مفتخر به لقب اسطوره نشدند.

http://www.up.imanlive.com/uploads/1353151221.jpg

به طور مثال در دنیای سینما مارلون براندو؛ یا آل پاچینو، همفری بوگارت و....بازیگران بزرگ و برجسته ای بودند ولی آن کس که اکثر سینما دوستان از او با عنوان اسطوره یاد میکنند جیمز دین بود( بازیگری که بیش از 6 فیلم بازی نکرد ) .

http://u.goal.com/132400/132409hp2.jpg

در همین فوتبال خودمان بازیکنان بزرگ و نابغه ای آمدند و رفتند ولی خاطره اسطوره بزرگ منچستر یونایتد یعنی جرج بست هیچگاه از اذهان پاک نخواهد شد.

http://images.persianblog.ir/533373_n2f7SJRp.jpg

این که چگونه میشود که یک نفر به نماد و یا اسطوره هر مقوله ای ملقب می شود توضیح بسیاری می طلبد که از حوصله این مقاله خارج است ولی اگر بخواهیم به بحث اصلی خودمان بگردیم باید بگویم که ناصر حجازی اگر نه همه ولی درصد بالایی از شرایط اسطوره شدن را دارا بود.

http://dl4.masterdl.com/uploads/2011/05/27.jpg

مهارت بی بدیل در دوره بازیکن بودنش، تیپ و سیمای مناسب ، شجاعت در زمین فوتبال ، صراحت لهجه ، افتخارات ریز و درشت چه به عنوان بازیکن و چه در کسوت مربی و البته مرگ زودهنگام و ناباورانه....

http://aftabu.com/uploads/posts/2011-05/1306218246_havadaran-hejazi.jpg

همین مرگ زودهنگام پارامتر جالبی است که خیلی از اسطوره های بزرگ تاریخ را به این لقب مبدل ساخته است ( چه گوارا ، جیمز دین ، مریلین مونرو ، فروغ فرخزاد ، تئودور روزولت و.....) گویا شکست در برابر دست اجل باعث می شود که شکستهای دیگر این اساطیر پاک شده و طیب و طاهر در سینه تاریخ در یادها باقیبمانند.

http://www.fararu.com/images/docs/000074/n00074084-r-b-010.gif

گویا دست تقدیر ، این اساطیر را با خود بهراهی می کشاند که باید و ناصر حجازی مرد محبوب آبیها در سالهای پایانی زندگی اش نیز به همین راه رفت، راهی که از او ناصر حجازی دیگری ساخت.

http://www.seratnews.ir/files/fa/news/1391/5/15/32875_351.jpg

اکنون دیگر کمتر کسی به یاد می آورد که او خانه اش یعنی تیم تاج (استقلال) را به خاطر یک خانه مسکونی ترک کرد و به شهباز رفت

http://fararu.com/images/docs/files/000092/nf00092992-1.jpg

دیگر کسی اشتباهاتش در دربی ها را به خاطر ندارد( دربی سال 76 و آن شکست 3-0 را به طور مثال) 

http://images.persianblog.ir/412055_b87FUvhD.jpg

دیگر کسی از آن روز که در هنگام اعزام تیم ملی به جام جهانی آرژانتین ناصر حجازی ، سوار شدنش را مشروط به مطالبه جایزه اش از فدراسیون میدانست سخنی به میان نمی آورد و این همان چیزی است که تقدیر به اسطوره هایش هدیه میدهد.

http://www.varzesh3.com/files/newspaper/varzesh3/600_AbrarVarzeshi-1390-03-03.jpg

حجازی با هوش سرشار و استعداد نهفته در باطنش ( شاید اسطوره شدن هم استعداد می خواهد) در این سالهای پایانی کاری کرد که از مرد همیشه محبوب آبیها بدل به محبوب همه

http://atremehr.com/images/docs/000001/n00001100-r-b-019.jpg

ایرانیها شد ، و با مرگش به اسطوره ای کم نظیر در تاریخ این سرزمین مبدل شد.


خبر رد صلاحیت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، حتی از خبر این که چه کسانی تأیید صلاحیت شدند ، مهم تر و پرسر و صداتر بود.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/22/322659_838.jpg
هر چند ، در بدو امر کسی گمان نمی کرد که رئیس جمهور و رئیس مجلس اسبق ایران و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد صلاحیت شود.

http://www.parsine.com/files/fa/news/1392/1/26/40801_910.jpg

ولی از روز جمعه که آیت الله جنتی گفت که هر کس بنز سوار می شود صلاحیت ریاست جمهوری ندارد و سپس سخنگوی شورای نگهبان به عدم تأیید صلاحیت کاندیداهای کهنسال اشاره کرد و البته بعد از این که رسانه های یک جریان سیاسی ، به طور هماهنگ شده ای ، موضوع رد صلاحیت هاشمی را مطرح کردند،  کاملاً مشخص بود که دارند برای "بزرگ ترین رد صلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی" ، زمینه چینی می کنند.
http://www.mosalas.ir/Content/1392/01/20/image/2-1-20134913815.jpg
اما سرانجام ، در حالی که دو تن وزرای هاشمی ، تأیید صلاحیت شدند (ولایتی و غرضی) ، خود او از سوی شورای نگهبان ، صاحب صلاحیت شناخته نشد.
http://khabaronline.ir/images/2010/8/nf00130027-2.jpg
حضور هاشمی ، در روزهای اخیر ، شور و نشاطی ویژه به فضای انتخاباتی و حتی فضای عمومی جامعه داده بود. به ویژه بسیاری که برای رأی دادن در تردید بودند ، عزم خود را جزم کرده بودند که در انتخابات ، حتماً شرکت کنند.
http://www.bultannews.com/files/fa/news/1392/1/11/152353_943.jpg
اینک اما هاشمی در گردونه انتخابات نیست.

http://mardomyar.persiangig.com/image/Hashemi/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C%20%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%20%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87%20%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4.jpg

این را هم نمی دانیم که آیا به طریقی به این عرصه برمی گردد یا خیر؟

http://namehnews.ir/File/File/13658

ولی با فرض این که هاشمی غائب بزرگ رقابت های انتخاباتی باشد ، نکاتی را ذکر می کنیم و البته پیش از آن تأکید می کنیم که ، چاره ای جز نگاه رئالیستی و بازی بر اساس "واقعیت های موجود" (و نه آرمان های بلندبالا) وجود خارجی ندارد (بیایید فارغ از احساسات ، فکر کنیم):
http://www.afkarnews.ir/images/docs/000220/n00220690-r-b-000.jpg
1 - هاشمی رفسنجانی ، در این واپسین روزگار زندگی اش ، نه برای شهرت به میدان ریاست جمهوری آمده بود و نه به دنبال قدرت بود.

http://mohsenbelali.ir/wp-content/uploads/2011/09/6472.jpg

او از جمله مردان پیشکسوت عاشق انقلاب ، نظام و ایران و به معنای واقعی کلمه یک "ایرانی میهن دوست" است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/25-11-1391/IMAGE634963959475672413.jpg

هم از این رو ، هرگز کاری نمی کند که اصل نظامی که خود برایش مجاهدت ها کرده ، خدشه دار شود ولو آن که در این مسیر ، خون دل بخورد و کنج عزلت گزیند.
http://www.bultannews.com/files/fa/news/1392/1/11/152354_604.jpg
 از این رو ، می توان انتظار داشت که هاشمی ، ولو به نظر شورای نگهبان معترض باشد ، آن را به عنوان تصمیم یک نهاد قانونی ، بپذیرد.

http://islamabadtimes.ir/wp-content/uploads/2013/05/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C1.jpg

قطعاً هاشمی در صدد تنش زایی نیست و نخواهد بود.

http://www.parsine.com/files/fa/news/1389/12/17/20885_572.jpg

او در حوادث بعد از انتخابات 88 نیز کوشید وزنه تعادل باشد و با نزدیک کردن طرفین اختلاف به یکدیگر ، راهی امن پیش روی کشور بگشاید که نهایتاً فضا به قدری سنگین بود که شد آنچه نباید می شد.
http://www.dadna.ir/files/fa/news/1390/4/22/19706_370.jpg
2 - احتمال دارد عده ای با رد صلاحیت هاشمی ، قید حضور در انتخابات را بزنند.

http://www.teribon.ir/base/img/2012/07/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87.jpg

این امری طبیعی است که برخی افراد ، بر مبنای حضور یا عدم حضور کاندیدای خاصی  تصمیم به رأی دادن یا رأی ندادن بگیرند.
http://www.hashemirafsanjani.ir/sites/default/files/imagecache/slider_v5/19811_1.JPG
کسانی که ناظر به حضور هاشمی می خواستند در انتخابات شرکت کنند ، نگاه حداکثری به مطالبات سیاسی خود داشتند و حق نیز با آنان بود زیرا با حضور و پیروزی هاشمی ، بهتر می توانستند اهداف خود را محقق کنند.
http://asremrooz.ir/images/docs/000032/n00032282-b.jpg
 اینک که هاشمی در صحنه نیست ، این افراد می توانند مطالبه "صد" خود را به "صفر" تنزل دهند و قید شرکت در انتخابات را بزنند ولی اگر چنین تصمیمی دارند ، بد نیست به این پیشنهاد هم فکر کنند:

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/02/21/13920221191037558_PhotoL.jpg
کنش سیاسی ، همواره بر مبنای اهداف حداکثری صورت نمی گیرد.

http://www.nightmelody.com/wp-content/uploads/2013/04/6i6a32xg3lnyxmpzkz.jpg

کنشگر سیاسی ، می تواند یک رئیس جمهور ، یک دیپلمات و حتی یک رأی دهنده ساده باشد.
http://www.rahpouyan.net/files.php?file=RAFSANJANI_DAR_LEBAS_NEZAMI_JEBHEH_436869945.jpg
کسی که در کنش سیاسی اش به هدف "صد" نمی رسد، مانند تاجری است که در شرایط خاص بازار ، نمی تواند کالای دارای تاریخ انقضایش را با سود دلخواه بفروشد.

http://www.parsine.com/files/fa/news/1392/1/27/40964_347.jpg
چنین تاجری ، به محض این که ببیند نمی تواند کالایش را با حداکثر قیمت بفروشد ، آن را به رایگان واگذار نمی کند یا آتش نمی زند ، بلکه چانه زنی می کند و به قیمت پایین تری می فروشد تا اگر "صد" ، گیرش نیامد ، مثلاً "پنجاه" را دریافت کند که از صفر برایش بهتر است و دستکم به اندازه آن ، قدرت مانور مالی پیدا می کند.
http://www.bultannews.com/files/fa/news/1391/7/3/108081_808.jpg
کسانی که حضور هاشمی(نه حتی به عنوان "صد" ) را زمینه نیل به مطالبات حداکثری (در این شرایط) می دانستند ، می توانند در بین کاندیداهای موجود ، اشخاصی که نزدیکی گفتمانی یا عملکردی بیشتری به هاشمی دارند را مورد مطالعه قرار دهند و با کاندیدای حداقلی به میدان انتخابات بیایند.

http://media.jamnews.ir/Original/1392/02/17/IMG08121123.jpg
 قهر با صندوق های رأی ، نه تنها دردی دوا نمی کند و نه تنها هاشمی را رئیس جمهوری نمی سازد بلکه واگذاری کل زمین به حریف است. ما راهی جز صندوق های رأی نداریم.
http://namehnews.ir/content/files/danande/10723.jpg
3 - این یک واقعیت انکارناپذیر است که اعتماد بین اصلاح طلبان و نظام ، بسیار خدشه دار شده است و حتی می توان گفت که هاشمی نیز قربانی همین فضای سوء تفاهمی شده است.

http://www.hashemirafsanjani.ir/sites/default/files/imagecache/slider_v5/IMG_6716_0.JPG
سخن درباره جریان های برانداز نیست که آنها ، حکایت و قرائت دیگری دارند.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/13920221191451979509433.jpg

سخن درباره اصلاح طلبانی است که در درون نظام هستند و می خواهند در چارچوب "جمهوری اسلامی ایران" به اصلاح امور بپردازند.
http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8805/rafsanjani58%5B1%5D450.jpg
کاندیداتوری هاشمی و ردصلاحیت او ، باعث شد فضای سیاسی به سمتی برود که دستکم گزینه های غیر اصلی اصلاح طلبان ، تأیید صلاحیت شوند.

http://www.ahestan.ir/wp-content/uploads/2009/03/3.jpg?w=300

این ، فرصت خوبی است که جریان اصلاحات بتواند به عنوان اولین گام اصلاحی ، فضای سوء تفاهمی موجود را اصلاح کند.

http://previous.presstv.ir/photo/20130517/Movahedi20130517071221900.jpg

حضور وزین و قانونمند کاندیداهای اصلاح طلبان و حامیان شان در انتخابات و اعتدالگرایی آنها در اداره کشور در صورت پیروزی، می تواند بدبینی ها و ترس های موجود را از بین ببرد و نهایتاً به سود کشور و ملت باشد.
http://www.fardanews.com/files/fa/news/1386/6/13/3059_628.jpg
حتی اگر هیچ کدام ازکاندیداهای اصلاح طلب رأی نیاورند ، همین که در انتخابات شرکت داشته اند ، جای پای آنها را در نظام محفوظ می دارد و مانع از این می شود که این جریان، به یک طیف محذوف ، غیر رسمی و اپوزیسیون گون بدل شود.
http://valieamr.com/userfiles/image/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C/03.jpg
رد صلاحیت هاشمی می تواند دستاویزی برای تندروی های باشد ولی چه کسی از اول انقلاب تا کنون از افراط ها سود برده است؟ نه جناح راست و نه چپ ها و نه مردم.

http://tarikhirani.ir/Images/news/1320158667_hashemi-bayat-mottaki002.jpg

تنها گروه معدودی که آب و نان شان در هیاهوست ، به دنبال رادیکال کردن فضا هستند.

http://www.closefind.com/image/checksum/large/%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1_%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C_%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C_10332.jpg
حضور خردمندانه در صحنه انتخابات بی آن که مانند روزهای قبل از انتخابات 88  ، نیازی به احساسات خیابانی باشد ، زمینه ساز نزدیک شدن به هدف ، با کمترین هزینه هاست.
http://khabaronline.ir/images/2011/1/11-1-15-842593.jpg
هاشمی رد صلاحیت شد؛ این ، هر چند برای ایرانیانِ سال 1392 ، می تواند شوک آور باشد ، ولی در یک نگاه کلان ، این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که در عالم سیاست ، همه چیز ممکن است و از هیچ اتفاقی ، هر چند دور از ذهن ، نباید غافلگیر شد و در بهت و انفعال فرو رفت...

http://www.etedaal.ir/UserUpload/Image/IRAN%2002-03-12%20RAFSANJANI%20VOTE.jpg

انتخابات در پیش است و چه بخواهیم و چه نخواهیم ، سرنوشت فرد فرد ما ، از مسائل اجتماعی گرفته تا شخصی ترین امور زندگی بی هیچ تعارفی به نتایج آن بستگی دارد ،

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1387/3/19/18347_781.jpg

چه با هاشمی و چه بی هاشمی.