سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

پرسپولیس با هدایت مربی کروات خود، این نگاه را در لیگ برتر ایران پررنگ­ تر کرد و موفق شد با این فلسفه بازی، یک تیم ایرانی را به سطح تیم­های درجه 1 قاره آسیا برساند. پرسپولیس این روزها علاوه بر نتیجه­ گیری، هوادارانش را هم با این سبک بازی به وجد می ­آورد و با خلق موقعیت­ های بسیار و داشتن بهترین خط حمله لیگ، جذابیت ویژه ­ای را به مسابقه­ هایش هدیه می ­دهد.

 

*علاقه داشتن به این فلسفه بازی یک مساله، و توانایی پیاده کردن آن در زمین مسابقه یک مساله کاملا متفاوت است. براساس اطلاعات ثبت شده ، 5 تیم برتر لیگ برتر با بیشترین درصد مالکیت توپ به ازای هر بازی، در اینفوگرافیک زیر ارائه شده است.

 

*تنها سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان با یک ثبات قابل توجه، در کل فصل موفق شده ­اند تا فوتبالی مالکانه را در زمین بازی به حریفان دیکته کنند. این سه تیم به حدی فلسفه خود را باور دارند که آمارشان در شاخص­ های مرتبط دیگر هم همین رتبه بندی را نسبت به سایر تیم­های لیگ دارد. هر سه تیم به همین ترتیب، رتبه­ های اول تا سوم تعداد پاس و دقت پاس را در اختیار دارند که نشان از تاکید ویژه آن­ها روی اجرای فلسفه مالکانه است. حال چرا فقط این سه تیم توانسته­ اند ایده فوتبال مالکانه را در زمین بازی به طرز مطلوبی اجرا کنند؟

 

*احتمالا بارزترین نکته مشترک بین هر سه تیم، حضور یک سرمربی بزرگ خارجی است. از موفقیت­های پرسپولیس با برانکو حرف زدیم. در آن­ سوی پایتخت، شفر آلمانی هم استقلال را در قعر جدول تحویل گرفت و موفق شد در طی یک نیم فصل، استقلال را به یک تیم جذاب و تهاجمی تبدیل کند که این روزها حتی اگر بازی­اش را نبرد، هواداران آبی را راضی می ­کند. روند بالا رفتن استقلال در جدول هم به طور محسوسی مثبت بوده و این انتظار می­ رود تا در پایان فصل، شفر بتواند با فوتبال مالکانه ­اش، استقلال را به جمع سه تیم اول جدول برساند. تنها سپاهان با کرانچار در این فصل نتوانست با این شیوه بازی، نتایج مناسبی بگیرد. دلایل مختلفی برای این ناکامی می­تواند وجود داشته باشد که در مطلبی دیگر به طور جامع­تر بررسی خواهیم کرد. نباید فراموش کنیم که کرانچار با همین فلسفه بازی، سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد.

 

 

*اما چرا مربیان ایرانی نمی­ توانند؟ شاید نکته این باشد که حتی هر مربی خارجی هم نمی­ تواند به راحتی به این دستاورد برسد. فراموش نکنیم که برانکو، شفر و کرانچار هر سه مربیان بزرگ و با تجربه ­ای هستند که سابقه حضور در جام جهانی را در کارنامه خود دارند. اگر امروز برانکو می ­تواند مهره­ های خلاق خود مانند مسلمان، احمدزاده و امیری را به بالاترین سطح فوتبالشان برساند، در گذشته ستاره­ هایی مانند مودریچ، راکیتیچ و کواچیچ را هم در کشور کرواسی هدایت کرده که در ادامه دوران حرفه­ ای خود، به رئال و بارسا رسیده ­اند.

 

*داشتن بیش از 58 درصد مالکیت توپ در 21 هفته، یک اتفاق نیست. حاصل دانش و تجربه بالای مربیانی است که  در اروپا دوره ­های آموزشی مربیگری خود را گذرانده­اند. مربیانی که در طول حرفه کاری خود، طراحی تمرینات خاص و ویژه برای ارائه فوتبال مالکانه را فرا گرفتند و حالا می ­توانند ایده ذهنی خود را در قالب عملکرد مهره­هایشان، درون زمین نمایش دهند. عملکرد یک تیم در زمین مسابقه، مجموعه­ ای از عادت­هایی است که بازیکنان در زمین تمرین پیدا کرده ­اند. و بازیکنان پرسپولیس، استقلال و سپاهان این شانس را داشته ­اند تا عادت­ های مناسب را برای ارائه فوتبال مالکانه در زمین تمرین کسب کنند.

 

*نباید از چند نکته هم صرف نظر کنیم. پرسپولیس و استقلال بیش از نصف بازی­ های خود را در ورزشگاه آزادی انجام می­ دهند که با فاصله زیاد، بهترین چمن ایران را در اختیار دارد. سپاهان هم بازی­ های خانگی خود را در ورزشگاه بازسازی شده نقش جهان انجام می ­دهد که بین ورزشگاه­ های شهرستان­ ها، چمن با کیفیتی دارد. در کنار ورزشگاه، انتظار می­ رود که هر سه تیم، زمین تمرین بهتری هم نسبت به سایر تیم ­های لیگ داشته باشند. یک زمین چمن خوب می­ تواند به هر تیم فوتبالی کمک کند تا راحت­ تر توپ را به گردش در بیاورد. در ایران چقدر برای تهیه زمین­ های چمن با کیفیت هزینه می­ شود؟

 

*واقعیت دیگر هم این است که هر سه تیم، جزو ثروتمندترین تیم­ های داخلی هستند و می­ توانند بهترین مهره­ ها را بخرند. یک مربی همیشه فلسفه بازی­ اش را بر اساس ابزاری که در اختیار دارد تعیین می­ کند و نمی­ توان از تمام تیم­ ها انتظار داشت که فوتبالی مالکانه را ارائه کنند. چسباندن برچسب اخلاقی "ضد فوتبال" به یک فلسفه بازی تقریبا بی معنیست. مربیان پول می­ گیرند تا نتیجه کسب کنند، و ممکن است یک مربی با داشتن مهره­ های لازم، بتواند با فوتبالی ری اکتیو یا واکنش­گرا هم به نتیجه دلخواه خود برسد. ممکن است 13 تیم دیگر لیگ که کمتر از 53 درصد مالکیت توپ به ازای هر بازی را ثبت کرده ­اند، تعامدا به دنبال ارائه فوتبال واکنش­گرا و دفاعی بوده و این راه را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کرده باشند. از طرفی دیگر، ممکن است برای ارائه فوتبال مالکانه و کنش­گرا تلاش کرده باشند، اما موفق نشده ­اند آمار خود را به حد معنی داری برسانند.

 

کنش­گرا، یا واکنش­گرا، در نهایت مساله این است: آیا مربیان ایرانی آموزش­ های لازم را برای پیاده سازی ایده­ هایشان می­ بینند؟ به نظر، آمار پاسخ روشنی برای این سوال دارد.


روز جمعه تیم پرسپولیس در چارچوب هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران میزبان سپاهان بود و با ارائه یک بازی برتر حریف به هم ریخته خود را شکست داد و یک قدم دیگر به کسب عنوان قهرمانی نزدیک تر شد.

 

عطش پرسپولیس برای تکرار قهرمانی

 

مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر یک سال دیگر در کورس از حریفان جلو افتاده و به هیچ قیمتی حاضر نیست این موقعیت خود را به خطر افتاده ببیند. آنها در جستجوی تکرار روزهای طلایی سپاهان هستند و می خواهند در تعداد قهرمانی های لیگ برتری به اصفهانی ها نزدیک شوند. علاوه بر اینها، قهرمانی برای پرسپولیسی ها در فصلی که می دانند به محض تمام شدنش با محرومیت نقل و انتقالاتی مواجه می شوند خیلی حیاتی تر از هر شرایط دیگری است.

 

 

مهاجمان، قربانی اول محرومیت نقل و انتقالاتی

 

بسته شدن پنجره نقل و انتقالات برای پرسپولیس در خط حمله فشار زیادی را روی این تیم خواهد آورد و پس از رفتن مهدی طارمی به قطر، کار برای علی علیپور و گادوین منشا بسیار سخت تر از قبل شده؛ به طوری که هیچ جایگزین مناسبی برای این دو بازیکن روی نیمکت سرخ ها دیده نمی شود و در صورت نیاز، وحید امیری که ذاتا یک هافبک است، باید به خط حمله کمک کند.

 

 

خط هافبک؛ سرگیجه همیشگی برانکو

 

وضعیت خط حمله پرسپولیس اما نشان دهنده همه دارایی های برانکو نیست. صدرنشین لیگ در میانه زمین شرایط خوبی دارد و از مهره های قابلی بهره می برد. پرسپولیس که فصل گذشته هم بهترین خط هافبک لیگ را در اختیار داشت، در ابتدای لیگ هفدهم هرچند سروش رفیعی را از دست داد، با این جدایی به خوبی کنار آمد و جای خالی او را پوشش داد.
شاید بتوان گفت نقطه اوج نمایان شدن قوت پرسپولیس در خط هافبک، همین بازی آخر سرخپوشان مقابل سپاهان بود. برانکو ایوانکوویچ در روزی که 5 هافبک خود را بازی نداده بود، پر بودن دستش در این نقطه از زمین را به نوعی به رخ رقبا کشید.

 

الماس  گرانبها در چنگ پروفسور و نه در زمین

 

در دیدار مقابل سپاهان، مطابق هفته های گذشته سرمربی پرسپولیس از چهار هافبک به صورت واید یا خطی استفاده کرد. محسن ربیع خواه به عنوان مرد اول مورد اعتماد برانکو در جای خودش در سیستم قرار گرفت. فرشاد احمدزاده و وحید امیری هم که به دلیل مشابهی بازی گذشته پرسپولیس را از دست داده بودند، در این بازی به ترکیب برگشتند و سمت چپ و راست خط هافبک را تصاحب کردند. آخرین بازیکن این خط هم حسین ماهینی بود؛ مدافعی که برانکو انگار خیلی به حضورش در پست هافبک دفاعی علاقه دارد و البته ماهینی هم در فصل جاری عملکرد بهتری نسبت به تنها باری که فصل قبل در این پست امتحان شده بود، از خود به جا گذاشته است.

 

با استفاده از این بازیکنان، خط میانی پرسپولیس تکمیل شد و همانطور که از هافبک های این تیم می دانیم، اسم های مهمی در ترکیب قرار نگرفتند. با مرور این اسامی قابل ملاحظه است که یک خط هافبک کامل و قدرتمند بیرون از زمین برای پرسپولیس حضور داشتند و تنها برخی از آنها دقایقی فرصت بازی پیدا کردند. این 5 هافبک در حالی ذخیره های برانکو یا حتی روی سکو بودند، که در کنار هم می توانند یک خط میانی به شکل الماس بسازند.

 

1) کمال کامیابی نیا:


کامیابی نیا قطعا یکی از جنگنده ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال ایران است. هافبک دفاعی که وظیفه تخریب را به خوبی انجام می دهد و زمانی که پا به توپ می شود از تکنیک قابل قبولی برخوردار است. هافبک ملی پوش پرسپولیس که در هفته های گذشته به دوران اوج خود برگشته بود، پس از یک سهل انگاری در استخر مصدوم شد و به همین دلیل از ترکیب تیمش فاصله گرفت. کمال در این بازی در فهرست 20 نفره قرار گرفته بود و احتمالا به بازی های بعدی تیمش برسد.

 

 

2) احمد نوراللهی:


هافبک جوان و خوش استیل پرسپولیس که نظر مثبت برانکو را در فصل های گذشته جلب کرده بود، برای گذراندن دوران سربازی از سرخپوشان جدا شد و پس از مشکلاتی که برای تراکتورسازی پیش آمد، فرصت بازی کردن را از دست داد و تنها مدتی با پرسپولیسی ها تمرین کرد. نوراللهی ماه های آخر سربازی را هم به شکل خاصی گذراند و بالاخره از دو هفته پیش با صادر شدن مدارک، اجازه حضور در میدان را پیدا کرد. البته هنوز برانکو او را در سطحی از آمادگی ندیده که به صورت فیکس بازی کند اما قطعا زوج نوراللهی و کامیابی نیا در هافبک دفاعی برای هر تیمی ایده آل خواهد بود.

 

 


3) سیامک نعمتی:


هافبک سابق پیکان پس از اینکه در جمع خودروسازان خوش درخشید، به همراه گادوین منشا پیکان را به مقصد پرسپولیس ترک کرد. نعمتی در مدت حضورش در تیم برانکو به مرور پیشرفت کرده و بر خلاف یکی دو باری که در نیم فصل اول نتوانسته بود خوب بازی کند، هفته های گذشته را با گل یا پاس گل و در مجموع با تاثیرگذاری مثبت در روند تیمی پشت سر گذاشته است. نعمتی در سیستم الماسی که بین هافبک های غایب بازی آخر پرسپولیس درست می شود، یک گوش چپ ایده آل به حساب می آید.

 

 

4) بشار رسن:


یکی از خارجی هایی که با حرف و حدیث های زیاد راهی پرسپولیس شد، نه تنها تفاوت بسیاری با خارجی های فصل گذشته این تیم داشت، بلکه به یکی از مهم ترین بازیکنان خارجی لیگ ایران تبدیل شده است. بشار رسن عراقی که در تیم های ملی امید و بزرگسالان کشورش بازی می کند، از بازی های لیگ قهرمانان جرقه مهمی را در ذهن برانکو ایجاد کرد و پروفسور از همان جا متوجه شد یک گزینه ایده آل را می تواند وارد ترکیب اصلی تیمش کند. در زمان هایی که مسلمان فرم مناسبی نداشته، این بازیکن جوان عراقی کمک زیادی به پرسپولیس کرده است. بشار پس از بازگشت از رقابت های قهرمانی زیر 23 سال آسیا هنوز راه به ترکیب اصلی پرسپولیس نیافته و منتظر تصمیم برانکو در بازی های آینده است.  در خط هافبک الماس متشکل از غایبان پرسپولیس مقابل سپاهان، بشار رسن یک گوش راست جذاب است.

 

 

5) محسن مسلمان:


آخرین عضو خط هافبکی که بازیکنان ذخیره پرسپولیس تشکیل می دهند، محسن مسلمان است. آمدن مسلمان به پرسپولیس حواشی بسیاری به همراه داشت و این بازیکن خودش هم در هفته های ابتدایی حضور در این تیم، اذعان داشت که باید سبک بازی اش را برای جلب نظر برانکو کمی تغییر دهد. پس از این اتفاق، مسلمان به یکی از جذاب ترین های تیم برانکو تبدیل و پایه گذار بسیاری از گل های این تیم شد. نقش مسلمان در قهرمانی فصل گذشته سرخپوشان هم انکارناپذیر بود. آقای پاس گل فعلی لیگ برتر در هفته های گذشته با اوج گیری بشار رسن دیگر یکه تازی قبل را نداشته و رقیب جدی عراقی را کنار خود می بیند. در آخرین بازی هم از بین 4 هافبکی که روی نیمکت حضور داشتند، تنها کسی که فرصت بازی پیدا نکرد محسن مسلمان بود و این اتفاق برخی حواشی را نیز در خصوص ارتباط او و سرمربی کروات پرسپولیس به وجود آورد.

 

حضور این پنج هافبک مطرح خارج از ترکیب اصلی، نشان از باز بودن دست برانکو ایوانکوویچ برای بازی دادن به هافبک ها و چیدن خط میانی تیم پرسپولیس دارد. باید دید در هفته های آتی لیگ و البته بازی های لیگ قهرمانان آسیا، سرمربی پرسپولیس چگونه مردان میانه میدان تیمش را به خط خواهد کرد.

 


بوژیدار رادوشویچ دروازه بان کروات تیم پرسپولیس در خصوص شرایط خودش و این تیم و مسائل مختلفی که با آنها سروکار دارد، گفت و گویی اختصاصی با ورزش سه انجام داد که به شرح زیر است:

 

- شرایط کلی تیم چطور است؟

 

شرایط مثل همیشه خوب است. ما در 2 روز اخیر به خاطر بارش برف کمی برای تمرین مشکل داشتیم اما امروز در زمین تمرین کردیم. ما دو جلسه تمرینی با مارکو در سالن برگزار کردیم که گزینه خوبی برای این روزها بود و به وسیله آن سطح آمادگی جسمانی مان را هم در این هفته افزایش دادیم.

 

- از برف گفتی... هوای تهران را تا کنون اینطور دیده بودی؟

 

نه اولین بار بود. من برف را دوست ندارم. این چند روزه خیلی هوا سرد است. اما تا اواخر ژانویه هوای اینجا خوب بود و مشکلی از این بابت نیست.

 

- بازی جمعه مقابل سپاهان را چطور می بینی؟


این بازی هم برای ما یک دربی است. آنها در شرایط مناسبی نیستند اما تیم خوبی دارند. ما باید ببریم چون تیم بهتری از آنها هستیم اما نیاز است که این را در زمین هم ثابت کنیم. من احترام زیادی برای سپاهان قائلم؛ اما امیدوارم جمعه پیروز از زمین خارج شویم.

 


- خیلی ها با قاطعیت از قهرمانی زودهنگام پرسپولیس می گویند. نظر تو چیست؟

 

ببین، نیازی نیست که نقش بازی کنیم. ما امتیازات بیشتری نسبت به بقیه تیم ها جمع کرده ایم و فکر می کنم در پایان این ما هستیم که قهرمانی را به دست می آوریم و این حرف درست است. البته که کار تمام نشده است؛ اما قطعا شایسته ترین و محتمل ترین گزینه برای قهرمانی لیگ هستیم. امیدوارم که در زودترین زمان ممکن به این مهم دست پیدا کنیم. سه، چهار بازی آینده برای ما بسیار مهم است. وقتی ریاضیات بگوید کار تمام شده، آن زمان است که واقعا همه چیز تمام است.

 

- برخی هواداران پرسپولیس از جشن قهرمانی بعد از دربی تهران صحبت می کنند.

 

خب، سناریوی جذابی است. برای من، تنها قهرمان شدن مهم است اما اگر این اتفاق روز دربی رخ دهد، قطعا یک دلیل مضاعف برای شادی ما وجود خواهد داشت؛ ولی اجازه بدهید صبر کنیم و با تمرکز بر بازی های پیش رو، تا جایی که ممکن است بازی ها را ببریم.

 

- هواداران پرسپولیس خاطرات خوبی از دروازه بان های خارجی سالهای اخیر خود دارند. تو نیلسون و آودوکیچ را میشناسی؟

 

وقتی من در بوسنی فوتبال بازی می کردم، آودوکیچ در تیم اف سی بوراک حضور داشت. می توانم بگویم گلر بسیار خوبی است و عضو تیم ملی بوسنی هم بود. من شنیده ام که او همچنین بازی های خوبی را در ایران انجام داده. درباره نیلسون فقط چیزهایی می دانم از جمله اینکه بهترین بازیکن پرسپولیس در زمان خودش بوده است.
اگر هواداران بگویند آنها را دوست دارند، من باور می کنم؛ البته خود نیلسون را هرگز ندیده ام و فقط چند ویدیو از بازی هایش را تماشا کرده ام.

 

 

- تو هم دقیقا مثل این دو نفر، ارتباط خیلی خوبی با هواداران پرسپولیس داری و بین آنها محبوب هستی.

 

خوشحالم که چنین چیزی را می شنوم. من برای تک تک روزهایی که در باشگاه پرسپولیس می گذرانم، ارزش بسیاری قائل هستم. ارتباط من با هواداران ساده است. این از خانواده من نشأت می گیرد. آنها به من یاد دادند که در همه موقعیت های زندگی نیاز به احترام هست. من به اینجا آمدم. زیاد هم بازی نکردم اما عضوی از یک تیم بزرگ هستم؛ شاید بزرگترین تیم آسیا. من تلاش می کنم در هر لحظه ای همراه تیمم باشم. این مهم نیست که شما چند بازی، چند دقیقه یا چند ثانیه بازی می کنید. آنچه مهم است، این است که انسان خوبی باشید و بهترین ها را برای تیمتان به ارمغان بیاورید. من در هر زمانی آماده کمک هستم. هواداران هم این را متوجه شده اند و احترام فوق العاده ای به من می گذارند. رویای من بازی در تیم های بزرگ مثل رئال و بارسا و یوونتوس است. من هرگز بازیکن چنین تیم هایی نیستم اما برای پرسپولیس بزرگ بازی می کنم. من پشت سرم صدهزار هوادار را دارم و به این افتخار می کنم.

 

- درباره لیگ قهرمانان که چند روز دیگر آغاز می شود چه نظری داری؟

 

ما فصل پیش قهرمان لیگ شدیم و دومین قهرمانی مان نیز نزدیک است. این به معنی بی احترامی به حریفان نیست؛ اما صادقانه بگویم ما بهترین تیم حال حاضر هستیم و شاید بهترین تیم 3 سال اخیر. فصل گذشته تیم ما به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید که موفقیت بزرگی بود. هدف بزرگ این نسل از پرسپولیس با سرمربیگری برانکو، قهرمانی در آسیاست. فکر می کنم بتوانیم به آن برسیم. شاید در این فصل ممکن نباشد؛ اما در 2 یا 3 سال آینده می توانیم به آن دست پیدا کنیم.

 

- بیرانوند برای تو به عنوان دوست و رقیب چطور است؟

 

من دیدگاه مثبتی درباره او دارم. ما ارتباط خوبی با هم داریم و دوست های خوبی هستیم. سعی می کنیم درباره کارمان زیاد صحبت کنیم و در هر تمرین یکدیگر را به جلو هدایت کنیم. او بهترین دروازه بان ایران است؛ همانطور که دروازه بان تیم ملی هم هست. امیدوارم در جام جهانی بهترین اتفاق ها برای او رقم بخورد و بتواند به یک باشگاه بزرگ اروپایی ترانسفر شود.

 

- روابط تو در پرسپولیس با همه خوب است؛ اما بهترین دوستت کدام بازیکن است؟

 

آدام همتی. او پسر خوبی است و انگلیسی را به خوبی صحبت می کند. همچنین آدام هم اتاقی من نیز هست و زمان زیادی را با هم می گذرانیم.

 

- راستی فارسی تو چطور است؟  در این مدت چقدر یاد گرفتی؟

 

من تلاش می کنم که یاد بگیرم. در حال حاضر کلمات مهم را می دانم و خیلی چیزها را متوجه می شوم؛ اما کمی برای حرف زدن ترس دارم. بعضی اوقات خنده دار می شود. اگر در چند سال آینده در ایران بمانم، فارسی را به شکلی عالی یاد می گیرم.

 

 

- می دانی که باشگاه از نقل و انتقالات محروم شده، تو قراردادت را تمدید می کنی؟

 

4 تا 5 ماه از قرارداد من با پرسپولیس باقی مانده. قبلا گفته ام، الان هم می گویم که برنامه من ماندن در پرسپولیس است و دوست ندارم ایران را ترک کنم. در ضمن خانواده من هم اینجا خوشحال هستند.
نکته ای که وجود دارد این است که تا به الان هیچ کس از باشگاه برای تمدید قرارداد با من تماسی نگرفته است. تیم مجارستانی که من قبلا 2 فصل خوب را در آن گذراندم، اکنون مرا می خواهد و به من پیشنهاد خوبی داده است. من ناراحت می شوم اگر مجبور به ترک پرسپولیس باشم. امیدوارم در روزها یا هفته های آتی بتوانم با این تیم قرارداد جدیدم را امضا کنم.

 

- اینطور که شنیده ایم، هنوز پروسه تمدید قرارداد از طرف باشگاه کلید نخورده و با هیچ بازیکنی تماس گرفته نشده.

 

بله البته. من می دانم که آنها این پروسه را آغاز خواهند کرد. من احترام ویژه ای برای آقای گرشاسبی قائل هستم؛ چراکه او کارهای بزرگی را در زمانی اندک انجام داد و امیدوارم در کنار تیم بماند.

 

- از سایر تیم های ایرانی هم پیشنهاد داری؟

 

همانطور که در گذشته گفتم، در فوتبال ایران هرگز در هیچ تیمی غیر از پرسپولیس بازی نمی کنم. پرسپولیس بزرگترین تیم ایران است و دلیلی ندارد به تیمی کوچکتر بروم حتی اگر پول بیشتری بدهند. پرسپولیس بزرگترین تیم است و اگر در این تیم نباشم، از ایران می روم و در هیچ تیم ایرانی دیگری بازی نخواهم کرد.

 

- نکته خاصی که بخواهی درباره برانکو برایمان بگویی چیست؟

 

در ابتدا بگویم که آقای برانکو مهمترین عضو این باشگاه است و کارهای بزرگی برای این تیم انجام داده است. او از تیمی که جایگاه مناسبی در جدول نداشت، یک ابرقدرت ساخته. برانکو مربی بزرگی است. بهترین مربی کرواسی است و می توانم بگویم بهترین مربی خارجی تاریخ ایران است. فکر می کنم که او می تواند بیشتر از این ها را در تیم پرسپولیس انجام دهد؛ چراکه دانش او درباره فوتبال و زندگی شگفت انگیز است.
نکته جالب در خصوص برانکو این است که بعضی اوقات او تلاش می کند موقعیت ها را با توجه به مصداق هایی از زندگی خودش برای ما توضیح دهد. او می خواهد به ما هشدار دهد اشتباهات را مرتکب نشویم؛ چون خودش در زندگی مشابه آن را انجام داده و سرنوشت آن را می داند. من بسیار به او احترام می گذارم و او یک مربی بزرگ با تجربیات بسیار است.

 

 

- بهترین دروازه بان تاریخ از نظر تو کیست؟

 

سوال سختی است. گلرهای بزرگ زیادی در تاریخ بوده اند و انتخاب از بین آنها آسان نیست؛ اما اگر بخواهم سه نفر را به عنوان بهترین های تاریخ نام ببرم، پیتر اشمایکل، ادوین فن درسار و جیانلوئیجی بوفون هستند.

 

- از بین دروازه بان های حال حاضر جهان چطور؟

 

در زمان فعلی هم دروازه بان های زیادی در سطح بالا بازی می کنند؛ مثل نویر، کاسیاس، ناواس و تراشتگن؛ اما کسی که از همه عالی تر است، جی جی بوفون ایتالیایی است. او در یک بازه بیشتر از 20 ساله در سطح یک دنیا حضور داشته است و اشتباهات بزرگی را از او به خاطر ندارم.

 

- استیل و نوع دروازه بانی خودت به کدام دروازه بان مشهور شبیه تر است؟

 

شاید به والدز یا کاسیاس.

 

- تو در ایران بازیکنان زیادی را چه در رده ملی و چه در باشگاه ها دیده ای؟ به نظرت بهترین بازیکن ایران کیست؟

 

سید جلال حسینی بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال ایران است. او برای تیم ملی و پرسپولیس مهره مهمی است. امیدوارم بعد از جام جهانی یک فصل دیگر هم بازی کند. واقعا تفاوت تیم در حضور او با روزهایی که غایب است، خیلی زیاد و مشهود است.

 

- اگر پرسپولیسی ها را کنار بگذاریم، چه کسی بهترین بازیکن ایران است؟


فکر می کنم سردار آزمون از بقیه بهتر باشد.

 

- بهترین خاطره تو از پرسپولیس چیست؟

 

قطعا بهترین خاطره ام قهرمانی فصل گذشته است که اتفاقی هیجان انگیز برای من بود. همچنین شبی که الاهلی را در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان حذف کردیم هم خاطره خوبی بود.

 

- هم کرواسی و هم ایران در جام جهانی 2018 حاضر هستند. پیش بینی تو از نتایج آنها چیست؟

 

کرواسی تیم بزرگی است و بازیکنان بزرگی از تیم های رئال مادرید، بارسلونا، اینتر، یوونتوس و غیره دارد. فکر می کنم ما تا یک چهارم نهایی جام جهانی صعود می کنیم.
شرایط ایران در جام جهانی بسیار سخت و دشوار است؛ اما در بازی نخست مقابل مراکش اگر ایران پیروز شود، آن وقت هر چیزی امکان پذیر است.
در مجموع برای هر دو تیم حضور در جام جهانی اتفاقی مهم و بزرگ است.

 

- بهترین بازیکن کرواسی چه کسی است؟

 

مودریچ و همچنین پریشیچ بهترین های ما هستند.

 

- در کنار مودریچ، طرفدار رئال هم هستی؟

 

من طرفدار تیم شهرم یعنی هایدوک اشپیلت هستم. هایدوک برای من بزرگترین تیم است. همچنین طرفدار تیم خودم، پرسپولیس هم هستم؛ اما اگر از تیم های بزرگ اسپانیا بپرسی، بارسا را ترجیح می دهم.

 

- درباره قهرمان جام جهانی پیش بینی خاصی داری؟

 

فکر می کنم آلمان یا اسپانیا باشد. یا حتی کرواسی.


وینفرد شفر این روزها یکی از محبوب ترین مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران است؛ این مربی آلمانی بعد از برد مقابل نفت آبادان، استقلال را در آستانه کسب یک جام قرار داده و حالا امیدوار است در لیگ قهرمانان و لیگ برتر نیز نتایج خوبی برای آبی ها کسب شود. 


شفر اولین گفت و گوی تلویزیونی خود را با برنامه شب های فوتبالی انجام داده است . سرمربی آلمانی استقلال چند روز قبل روبه روی افشین عبداللهیان مجری و کارشناسان برنامه شب های فوتبالی نشست و به سوالات پرتعداد او درباره مسائل مختلف توضیح داد. حاصل این گفت و گوی 60 دقیقه ای در چند بخش پخش خواهد شد که بخش اول آن روز گذشته روی آنتن شبکه ورزش سیما رفت و بخش دوم در برنامه امشب پخش خواهد شد.


صحبت های شفر در بخش اول این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

 


برایم مهم است بازیکنان با هم صحبت کنند


ما در شروع کار با استقلال بازیکنان خوبی داشتیم که برخی از آنها صددرصد آماده نبودندو این موضوع برای یک تیم فوتبال بسیار مهم است. اگر آماده جسمانی خوبی در فوتبال نداشته باشید، نمی توانید خوب کار کنید. ما سبک بازی تیم را عوض کردیم و تمرینات تاکتیکی زیادی انجام دادیم. روحیه تیمی و کار تیمی در استقلال ما بسیار مهم است و می دانیم اگر تیمی داشته باشیم که بازیکنانش با هم صمیمی نباشند و با هم صحبت نکنند، شانسی برای موفقیت نداریم. من به بازیکنان بزرگتر و باتجربه گفته ام که باید با جوان تر ها صحبت کنند. برای من مهم است که بازیکنانم با هم صحبت کنند. همچنین آنها باید به من اعتماد کنند چون من با آنها صادق هستم.

 


از رحمتی تا خط حمله باید روبه جلو باشند


ما در شروع کار یکسری تمرینات ویژه داشتیم تا آمادگی جسمانی تیم بالا برود. تیم ما باید روبه جلو باشد و به همین خاطر باید کاری می کردیم که از رحمتی تا خط جلو، از عقب تا نوک حمله با تمام توان کار کنند. بازیکنان ما این مسائل را می دانند و می خواهند که بهتر شوند، به همین خاطر تیم را به سمت دیگری بردیم و الان هم بازی به بازی بهتر می شویم.

 


نمی توانستم یک هفته ای روش تیم را عوض کنم


من نمی توانستم در یک هفته روش تیم را عوض کنم. باید بیشتر کار کنم و بیشتر بازیکنان را بشناسم. اینکه چه بازیکنی چه توانایی دارد. از این گذشته ما باید با همه بازیکنان به صورت اختصاصی کار کنیم و بفهمیم کدام بازیکن چه مشکلی دارد. در این صورت است که بازیکن آمادگی بیشتری پیدا می کند و می تواند موفق باشد.

 


قائدی مثل مهمت شول است


مهدی قائدی مثل بازیکن قدیمی من در آلمان، مهمت شول است؛ او باید جداگانه تمرین کند و زمانی که آماده نیست نمی تواند به زمین برود. شاید فشار مضاعفی برای بازی کردن او باشد، اما ما ابتدا 5 دقیقه، 10 دقیقه، یک نیمه و در نهایت به صورت فیکس او را به میدان فرستادیم. دقیقا همان کار را با مهمت شول کردیم. در بازی استقلال و پدیده در مشهد چون دفاع چپ حریف خیلی خوب در کارهای تهاجمی حضور داشت، نمی توانستم مهدی قائدی را به زمین بفرستم. او در این صورت مجبور می شد عقب بیاید و توانایی های تهاجمی اش کم می شد. شما دیدید در بازی با پارس جنوبی هم قائدی عالی کار کرد. قطعا قدم به قدم قائدی بهتر می شود.

 

 


به رحمتی گفتم اگر خوب باشی، جلوی نفت آبادان بازی می کنی


خوشحالم که دو دروازه بان خوب دارم؛ قبل از بازی حذفی با ایرانجوان بوشهر به رحمتی گفتم، در حذفی شما بازی می کنی. قرار بود جلوی نفت آبادان در لیگ هم بازی کند، اما طبیعی است که بدون آمادگی نمی تواند به میدان برود. من به رحمتی گفتم قبل از بازی با نفت آبادان دو بازی با پدیده وپارس جنوبی بازی می کنی و اگر خوب بودی، در حذفی هم به میدان می روی که خوب بود. او خیلی خوب تمرین کرده و تلاش زیادی انجام داده است. 

 


حسینی ذخیره هم باشد، می رود روسیه


من متوجه هستم که حسین حسینی از نیمکت نشینی خوشحال نیست و این طبیعی است که از ذخیره شدن خوشحال نباشد. اما نباید فراموش کنیم که رحمتی چه حمایت ها وکارهای خوبی در حمایت از حسینی انجام داده است. یک عکسی وجود دارد که هردو سنگربان ما یکدیگر را در آغوش گرفتند و این همه ماجرا است. کی روش هم سطح  حسین حسینی رامی داند و مطمئن باشید او را با وجود نیمکت نشینی در استقلال هم به جام جهانی می برد.

 


در دربی رفت شناخت زیادی از پرسپولیس نداشتم


الان به دربی فکر نمی کنم؛ زمان به اندازه کافی داریم. من در دور رفت بازی دومی که سرمربی استقلال شدم با پرسپولیس بود و تنها باختمان رقم خورد. می دانم دربی در ایران بازی مهمی است، اما الان افکار مهم تری دارم. بعد از بازی های آینده در لیگ قهرمانان و لیگ به سراغ دربی می رویم.


عبدالرحمن از 17 سالگی زیر نظر من بود من همیشه مثبت فکر می کنم و به باخت فکر نمی کنم. مربی باید به بازیکنانش بگوید آنها قدرت برد دارند تا روحیه بگیرند. در لیگ قهرمانان آسیا نیز با این روحیه تیم را به زمین می فرستم. العین باشگاه قدیمی من است. آنها 7 بازیکن از دورانی که من آنجا بودم، در اختیار دارند. یکی از آنها عمر عبدالرحمان است که در زمان من 17 ساله بود. این تیم قدم به قدم بالا آمد. سایر تیم های گروه هم شرایط سختی دارنداما باید روحیه بردن راتقویت کنیم.


***
شفر در ادامه این گفت و گو حرف های جالبی درباره آینده استقلال، تمدید قراردادش، تفریحات خود در تهران، غذای ایرانی مورد علاقه اش، ماجرای کشف اولیور کان در فوتبال آلمان، ترافیک تهران وبرخی موضوعات دیگر بر زبان آورده که بخش دوم مصاحبه امشب از ساعت 21:30 از برنامه شب های فوتبالی پخش خواهدشد.


الهلال عربستان که سال گذشته در مرحله نیمه نهایی توانست با شکست پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند، امسال در گروهی قرار گرفته که استقلال در آن قرار دارد.

نکته جالب اینکه از میان 7 بازیکن خارجی الهلال فقط 4 نفر می توانند در لیست نهایی این تیم برای حضور در بازی های آسیایی قرار بگیرند. بر همین اساس امروز این باشگاه عربستانی رسما اعلام کرد عمر خربین و ادواردو که سال گذشته نقش کلیدی در فینالیست شدن تیمشان داشتند، به دلیل مصدومیت از لیست این تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2018 خط خوردند.


عمر خربین در 2 بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس 5 گل به ثمر رساند و نقش کلیدی در پیروزی تیمش مقابل نماینده ایران ایفا کرد. همچنین ادواردو، مهاجم برزیلی در بازی مرحله یک چهارم نهایی مقابل العین هت تریک کرد. 


الهلال با از دست دادن این 2 بازیکن تاثیرگذار همچنان 5 بازیکن خارجی دیگر در لیست خود دارد. علی الحبسی، دروازه بان نیمکت نشین این تیم یکی از بازیکنان خارجی الهلال است. اسکیل چروتی مهاجم آرژانتینی، دیه گو میلسی، بن شرقی از مراکش، جلمن ریواس و علی الحبسی 5 بازیکن خارجی الهلال هستند که در غیاب خربین و ادواردو شانس قرار گرفتند در لیست نهایی این تیم برای لیگ قهرمانان آسیا را خواهند داشت. 


با این حال طبق قوانین فقط 4 بازیکن خارجی می تواند در ترکیب هر تیم برای لیگ قهرمانان آسیا قرار بگیرد و الهلالی ها باید از نام یکی دیگر از این بازیکنان چشم پوشی کنند.


طبق اعلام باشگاه الهلال لیست نهایی این تیم 6 فوریه(17 بهمن ماه) به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می شود و با تصمیم کادرفنی یکی از 5 بازیکن خارجی این تیم در لیست جایی نخواهد داشت.

 


دروازه‌بان سابق تراکتورسازی و استقلال که در این فصل توانسته به همراه پارس جنوبی به نتایج خوبی دست یابد، در گفتگو با ایده‌آل به اتفاقات جالب خانوادگی بین خودش و نسیم نهالی به عنوان همسرش اشاره کرده که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.


آشنایی در شهر تبریز

نسیم نهالی: من در شهر تبریز دانشجو بودم و محسن هم در تیم گسترش فولاد تبریز بود. شناخت خاصی روی فوتبالیست‌ها نداشتم و از فوتبال بیزار بودم و همیشه با خودم فکر می‌کردم که مبادا شوهری گیرم بیاید که همیشه بنشیند و فوتبال نگاه کند.


محسن: حالا یکی پیدا شده که کلا خودش فوتبالیست است (خنده!)
نسیم نهالی: من را هم مجبور کرده که فوتبال نگاه کنم.
محسن: با هم فوتبال‌ها را دنبال می‌کنیم!
نسیم نهالی: ما در همان تبریز با هم آشنا شدیم. به مرور زمان رابطه‌ای شکل گرفت و در نهایت محسن به این نتیجه رسید که شناخت‌مان از یکدیگر کافی است و می‌توانیم ازدواج کنیم.
محسن: حدود 3سال زمان برد تا به تصمیم برای ازدواج رسیدیم. در این مدت هم خانواده‌ها در جریان بودند و باهم در ارتباط بودیم تا بتوانیم به شناخت کافی از یکدیگر برسیم. دقیقا در تاریخ 21 تیرماه سال 92 بود که باهم آشنا شدیم. بعد از 3سال حس کردم که به یک شناخت کامل از یکدیگر رسیده‌ایم و الان بهترین زمان برای این است که ازدواج کرده و زیر یک سقف باهم زندگی کنیم. خدا را شکر هم همسرم و هم خانواده‌اش نیز رضایت کامل داشتند.


از احساسات تا منطق

نسیم نهالی: ما با شناخت کامل از یکدیگر، تصمیم به ازدواج گرفتیم ولی شخصا اعتقاد دارم که احساسات 99درصد در این موضوع دخیل بوده است. ما خیلی به همدیگر علاقمند شده بودیم و قطعا منطق هم در این تصمیم نقش مهمی داشته چرا که ما 3سال زمان برای شناخت یکدیگر صرف کردیم. نظر خانواده‌ها هم صددرصد در این ازدواج دخیل بود.
محسن: به نظرم هم احساسات و هم منطق در ازدواج ما نقش داشت. ما در آن مدت راجع‌به خیلی مسائل باهم صحبت کردیم چرا که دونفر با دو تفکر مختلف، دو شخصیت مختلف و دو فرهنگ مختلف بودیم که می‌خواستیم زیر یک سقف زندگی کنیم و در نتیجه باید اختلاف‌نظرها را حل می‌کردیم و صحبت می‌کردیم و با زمان دادن به همدیگر خیلی از مسائل را پشت‌سر گذاشتیم. هدف‌مان را از زندگی مشترک مشخص کردیم و قبل از ازدواج به تفاهم کامل رسیدیم. البته تفاهم کامل ما این بود که "هرچیزی که همسرم بگوید، من بگویم چشم!" این تفاهم بعد از 3سال ایجاد شد و من حرف اول و آخر را در خانه می‌زنم و آن هم "چشم" است (خنده!)
نسیم نهالی: اتفاقا محسن اصلا زن‌ذلیل نیست! ما با هم تفاهم داریم...
نسیم نهالی: ضمنا من این را هم بگویم که برای خواستگاری، پیشنهاد رومانتیکی از محسن دریافت نکردم!
محسن: همیشه این موضوع را می‌گوید که دوست داشته من خیلی رومانتیک از او خواستگاری کنم. من در یک جو ورزشی و فوتبالی بزرگ شدم که بحث رومانتیک بودن در آنجا خیلی وجود ندارد. البته من شخصا خیلی احساساتی و رومانتیک هستم ولی در آن زمان آنقدر درگیر مسائل فوتبالی بودم که این موضوع را فراموش کرده بودم که باید شرایطی رومانتیک فراهم کرده و از نسیم نهالی خواستگاری کنم.

 


شرایط فوتبالی در زندگی

محسن: من در چندسال اخیر در شهرهای زیادی فوتبال بازی کردم. در تبریز برای گسترش و تراکتورسازی بازی کردم، در بابلسر برای خونه به خونه، در سیاه‌جامگان مشهد بازی کردم و در تهران هم حضور داشتم و همسرم در آن 3سال که صرف شناخت از یکدیگر کردیم، روی این موضوع کاملا شناخت پیدا کرد و این را متوجه شد که یک فوتبالیست، خانه‌به‌دوش است و باید یک چمدان داشته باشد و هر سال جابجا شود! من شرایط اخلاقی‌ام خاصی دارم و در فوتبال ما، بازیکنی مثل من را کم می‌پسندند! مربیان و مدیرعامل‌ها، بازیکنانی را دوست دارند که اگر بدترین شرایط را هم سر آنها بیاورند، بازیکن حرفی نزند و اعتراضی نکند. برای همین چندسال بود که حتی نیم‌فصل جابجا می‌شدم و این شرایط را سخت‌تر کرده بود. با این حال این شرایط را همسرم به خوبی درک کرده و روی آن شناخت پیدا کرده است.

 

نسیم نهالی: راستش من کاملا این شرایط را درک کرده بودم و شرطی برای محسن نگذاشتم که مثلا حتما باید در یک تیم تهرانی باشد. تنها شرطی که برایش گذاشتم این بود که یک خانه در تهران داشته باشیم تا من بتوانم مثل هر دختری که آرزو دارد جهیزیه‌اش را به خانه‌اش ببرد، من هم این کار را انجام دهم. دوست نداشتم که هرچندماه یکبار این جهیزیه را بار کامیون کنم و اسباب‌کشی کنم. درواقع تنها شرط من این بود که محسن خانه‌ای در تهران داشته باشد که من بتوانم جهیزیه‌ام را با سلیقه خودم در آن بچینم و بعد هرجا که دوست دارد برود و من همیشه در کنارش هستم.
محسن: زندگی ما درواقع دو بخش دارد، یکی زندگی شخصی است و دیگری زندگی فوتبالی و طبیعتا برای خودم هم بودن در تهران در هر دوبخش زندگی، بهتر بود و خودم هم دوست دارم در تهران باشم. اول اینکه خانواده همسرم تهران هستند و ما آدم‌های خیلی شادی هستیم و دوست داریم در کنار دوستان و خانواده باشیم. ضمن اینکه اگر دلم هم برای خانواده خودم تنگ شود، سه ساعت بعد رشت هستم و خانواده‌ام را می‌بینم.

 


حواشی در زندگی شخصی

محسن: متاسفانه الان شرایط طوری شده که کم‌کم فوتبال ما تبدیل به کره‌شمالی شده است، یعنی در تمام مسائل شخصی افراد ورود می‌کنند و بازیکنان به یکسری تفکرات که در این شرایط مطابفت ندارد، محدود می‌کنند. ما یک نسل جوان هستیم که حتی با یک دهه قبل خودمان هم تفاوت داریم. در عین حال که کشور قانون دارد و همه ما آن را رعایت می‌کنیم، ولی زندگی شخصی آدم‌ها به خودشان ارتباط دارد. یکی از این موارد حاشیه‌ای برای ما موضوع خواستگاری و عکس مراسم خواسنگاری ما بود که من را به کمیته اخلاق خواستند و آن روزهای خوب ما را خراب کردند! حراست فدراسیون رفتم و گفتند نباید این عکس‌ها را بگذارید و در این بین یکسری دوستان هم هستند که برای پربازدیدشدن سایت‌ها و صفحات‌شان به این مسائل دامن می‌زنند، آنها را بزرگ می‌کنند و حاشیه می‌سازند که من هم رفتم و توضیح دادم که این عکس خواستگاری ماست و گفتند عکس را از صفحه‌ات پاک کن و ما هم پاک کردیم و موضوع ختم به خیر شد! دوباره رسیدیم به موضوع دیگری که کار و شغل همسرم است. همسرم کار تبلیغات انجام می‌دهد و این درست نیست که به خاطر شغل همسرم، من را از فوتبال محروم کنند!
نسیم نهالی: باید من را به کمیته انضباطی فوتبال دعوت می‌کردند (خنده)
محسن: دقیقا (خنده). شغل همسرم به من مربوط است، ولی همسرم هر شغلی که داشته باشد، دلیلی برای این نیست که محسن فروزان فوتبالیست را از فوتبال محروم کنند! این خارج از حیطه فوتبال است. ولی آمدند و گفتند باید محسن فروزان 6ماه محروم شود! ما مسافرت ماه‌عسل رفته بودیم و به محض اینکه رسیدیم به هتل، تا اینترنت را فعال کردم، دیدم حکم محرومیت من منتشر شده است. آن یک هفته‌ای که مسافرت بودیم دائم به این موضوع فکر می‌کردم. شما فکر کنید در فصل نقل‌وانتقالات 6ماه محروم شوید، یعنی یکسال را کامل از دست داده‌اید و در واقع آن یک هفته را هم خراب کردند.
نسیم نهالی: البته من جا دارد از همه هنرمندان، فوتبالیست‌ها و مردم خیلی تشکر کنم. با وجود اینکه متاسفانه برخی‌ها هستند که در صفحات مجازی با هر خبر و هر حاشیه‌ای به صفحات دیگران هجوم می‌برند و فحاشی و توهین می‌کنند و حتی به مسی و رونالدو هم رحم نکردند، با این حال خیلی‌ها در این موضوع از ما حمایت کردند که باعث شد تا این مسئله حل شود. یک دلخوری هم از همان مسئولین دارم که وقتی یک فردی تشکیل خانواده می‌دهد و نشان می‌دهد که همسر، خانواده و فرزندش را دوست دارد، این خودش یک نوع فرهنگسازی است و باید به آنها بها داده شود نه اینکه با آن مقابله شود. این موضوع کمک می‌کند به جلوگیری از برخی مسائل بد که در کشور رواج پیدا نکند. متاسفانه با یکسری بهانه‌های عجیب جلوی این کارها را می‌گیرند که نباید با همسرت عکس داشته باشی!
محسن: من هم باید از مردم تشکر کنم. من دوستان پرسپولیسی زیادی دارم و در خانواده‌ام هم پرسپولیسی زیاد هست ولی در بین هواداران استقلالی بیشتر محبوب هستم و ممکن است که در بین هواداران پرسپولیس منفور باشم با این حال در این موضوع می‌توانم به جرات بگویم که همه مردم پشت من بودند و انتقاد کردند که چرا این حکم ناعادلانه و ناجوانمرانه را داده‌اند. از مردم تشکر می‌کنم که پشت من و همسرم ایستادند و هنرمندان و رسانه‌ها و نشریات کمک کردند، حمایت کردند و نگذاشتند که من به ناخق محروم شوم.

 

 

 


مصائب زندگی با فوتبالیست

نسیم نهالی: راستش زندگی با یک فوتبالیست خیلی سخت است. در خیلی از جاهایی که باید باشد، نیست! مخصوصا اگر شهرستان باشد. مثلا همین اخیرا نتوانستیم شب یلدا در کنار هم باشیم. با این حال محسن آنقدر بامحبت و با کارهایش، جبران می‌کند که جایگزین می‌شود. به هر حال وقتی آدم بیشتر در چشم باشد، مردم ریزبین‌تر شده و از هیچ‌چیز نمی‌گذرند. البته من پیش از ازدواج با محسن نسبت به این اتفاقات آگاه بودم و حتی شرایط بدتری را هم تصور می‌کردم ولی حالا می‌گویم زندگی با یک فوتبالیست سخت است ولی اصلا بد نیست و وجود خودش بهترین است. همسری در حد تیم‌ملی داشتن نصیب هرکسی نمی‌شود.

 


صداقت، خصوصیت محسن

نسیم نهالی: اگر بخواهم محسن را تعریف کنم باید بگویم یک پسر لوس و بامحبت و به شدت باصداقت. شاید مهمترین دلیلی که عاشق محسن شدم، صداقتش بود. هر چیزی که حتی به ضررش هم باشد بازهم دروغ نمی‌گوید. حتی وقتی در خانه یک لیوان را شکسته است، بدون اینکه چیزی به او بگویم، خودش اعتراف می‌کند (خنده)
محسن: همسرم خیلی به جهیزیه و وسایلش حساس است (خنده). یعنی اگر یک لیوان بشکند، جدا از اینکه باید ست کامل را بخریم، تا یک هفته ناراحت است!

 


بی‌نظیرترین همسر قرن

محسن: من سال‌ها در این جامعه بوده‌ام، در فوتبال بوده‌ام و آدم‌های زیادی را دیده‌ام به همین دلیل یکی از خصوصیت‌های من این است که آدم‌شناس هستم و خیلی سریع آدم‌ها را می‌شناسم. البته نمی‌توانم در یک کلمه همسرم را توصیف کنم ولی می‌توانم به جرات بگویم که من بی‌نظیرترین همسر قرن را دارم! خیلی بافکر پیشنهاد ازدواج دادم و حالا که چهارمین سال از حضورمان در کنار یکدیگر را می‌گذرانیم، می‌بینم که تمام خصوصیاتی که سال‌ها قبل دوست داشتم همسر آینده‌ام داشته باشد، امروز در نسیم نهالی وجود دارد. زمانی‌که در تیم‌ملی نوجوانان بودم به سفر مکه مشرف شدم و شیخی بود که گفت اگر کسی اولین بار به زیارت خانه خدا بیاید، سه آرزویی که داشته باشد، در زندگی برایش برآورده می‌شود و توضیح داد که در آرزوهای‌تان دنبال پول و ماشین و اینطور چیزها نباشید و آرزوهایی بکنید که در تمام زندگی به دردتان بخورد. یکی از آرزوهای من هم این بود که از خدا خواستم اگر زمانی می‌خواستم ازدواج کنم، خودش برایم بهترین همسر را انتخاب کند که تا آخر عمر بتوانم در کنارش از زندگی‌ام لذت ببرم و خدا بهترین را به من داد. همسرم بسیار صداقت دارد، مهربان است و عاشق. ما جدا از اینکه زن و شوهر خوبی هستیم، دوستان خوبی هم برای یکدیگر هستیم. واقعا به داشتن چنین همسری افتخار می‌کنم و از زندگی‌ام لذت می‌برم. البته این را هم بگویم که همسرم خیلی احساساتی است و حتی با دیدن یک فیلم به سرعت احساساتی می‌شود و گریه می‌کند!

 


کنارگذاشتن شغل برای هم

نسیم نهالی: اینکه شغلم را به خاطر محسن کنار بگذارم، نیاز به توضیح ندارد چون یک دوره شغلم را کنار گذاشتم. مدتی محسن از من خواست که کار نکنم و من هم قبول کردم. با هم رفتیم بابلسر برای تیم خونه به خونه بازی کند. من آدم اکتیوی هستم و به شدت دنبال جنب‌وجوش و فعالیت هستم و در خانه نشستن حالم را بد می‌کند. در آن برهه زمانی زیاد حالم خوب نبود چون فعالیت نمی‌کردم و محسن که شرایط روحی من را دید دوباره به من گفت که اگر دوست داری می‌توانی کارت را ادامه بدهی. من شغلم را در زمینه تبلیغات خیلی حرفه‌ای دنبال می‌کنم و اینطور نیست که صرفا از روی تفریح یا علاقه باشد. ضمن اینکه ما دوست داریم که مردم از کالای داخلی و ایرانی استفاده کنند تا به اقتصاد کشور هم کمک شود و این مستلزم تبلیغات خوب و مناسب برای آن کالا می‌باشد. در هر زمینه‌ای هم می‌شود این را انجام داد و من هم به شدت نسبت به این شغل تعصب دارم.
محسن: زمانی‌که از همسرم خواستم کار نکند، واقعا چندماه افسرده شده بود چرا که در کار خودش واقعا شماره‌یک است و به‌شدت پرکار بود تا جایی‌که خودمان هم کمتر او را می‌دیدیم (خنده). این بود که از او خواستم تا کارش را کمتر کند و بیشتر در کنار هم باشیم و او هم قبول کرد ولی چون واقعا افسرده شده بود، دوباره خودم از او خواستم که کارش را ادامه دهد. ضمن اینکه مسائل حاشیه‌ای هم که برای ما ایجاد شده بود، در این موضوع دخیل بود. اما اینکه خودم به خاطر همسرم، فوتبال را کنار بگذارم، کمی متفاوت است...


نسیم نهالی: من دیگر نمی‌گذارم که فوتبال را کنار بگذارد (خنده)

محسن: ببینید نگرش من به فوتبال دیگر این نیست که صرفا از این ورزش لذت ببرم. فوبتال برای من درآمد زندگی است و به چشم بیزینس به آن نگاه می‌کنم. تا روزی هم که بتوانم فوتبال بازی کنم، به آن ادامه می‌دهم چرا که زندگی مشنرک ما هم به این درآمد و شغل نیاز دارد و وابسته است. البته اگر همه پول‌مان را بابت هر قرارداد بدهند که خیلی خوب است ولی معمولا همیشه یک بخش کوچکی از قراردادمان را پرداخت می‌کنند (خنده). ناصرخان حجازی از زمان بازی‌اش برای استقلال طلب داشت، فوت کرد و هنوزهم طلبش باقیست! من هم آدمی نیستم که بتوانم شغل دیگری انجام دهم و به نظرم یک فوتبالیست آفریده شدم و اصلا اهل تجارت و بیزینس نیستم.
نسیم نهالی: حالا به خاطر من فوتبال را کنار می‌گذاری!؟
محسن: خودت دیگر نمی‌گذاری من فوتبال را کنار بگذارم (خنده). ضمن اینکه عمر فوتبالیست‌ها و ورزشکارها کلا کوتاه است و اصلا معلوم نیست که چقدر بتواند ادامه دهد و ممکن است با یک مصدومیت، حتی در سنین جوانی، دوران حرفه‌ای آنها تمام شود.

 


اهمیت به لباس و پوشش

نسیم نهالی: من از کودکی به هنر و رشته‌های هنری خیلی علاقمند بودم. در دوران کودکی خیلی به نقاشی علاقه داشتم. ضمن اینکه در هر دوره سنی که بودم، به خوش‌تیپی در فامیل معروف بود. در عین حال انتخاب رشته معماری در دانشگاه به دلیل همین علاقه به کارهای هنری بود و کلا نمی‌توانم کاری خارج از فضای هنر انجام دهم. همین که به کار تبلیغات روی آوردم هم علاقه ذاتی من به کارهای هنری و پوشش و لباس بود. وقتی بچه بودم همیشه گوشه پرده‌ها و لباس‌های مادرم را با قیچی می‌بریدم و برای عروسک‌هایم لباس می‌دوختم و با اینکه هردفعه مادرم کلی مرا دعوا می‌کرد، ولی بازهم این کار را تکرار می‌کردم (خنده). علاقه من به لیاس و پوشش، ذاتی است و بخش زیادی از فکر، ذهن و پول توی جیبم صرف این می‌شود که ظاهری آراسته و خوب داشته باشم، چه بیرون و چه داخل خانه و این موضوع برایم یک غذای روحی است.
محسن: از قدیم هم این را گفته‌ام که بچه‌های رشت همیشه خوش‌تیپ هستند (خنده). همیشه خوش‌تیپی و شیک‌پوشی را دوست داشتم و همیشه سعی کرده‌ام که ظاهری آراسته، خوب و شیک داشته باشم و این موضوع در وجودم قرار دارد. اهل ظاهرسازی هم نیستم و دوست دارم خوش‌تیپ باشم. من حتی لباس‌های ورزشی‌ام را خودم تهیه می‌کنم و رنگ و طرح آنها را خودم انتخاب می‌کنم.


نسیم نهالی: از زمانی هم که ازدواج کردیم، در لباس پوشیدن همدیگر نظر می‌دهیم.
محسن: ما سعی می‌کنیم هرجا که می‌خواهیم برویم لباس‌های خوب و شیک بپوشیم.


نسیم نهالی: ضمن اینکه با هم ست باشیم...
محسن: بعد از ازدواج برای همسرم خیلی مهم است که لباس‌های ست بپوشیم. مثل امروز که در کنار شما هستیم. ضمن اینکه این را هم بگویم که این شیک‌پوشی ما بدین معنی نیست که بخواهیم بگویم ما از بقیه برتر هستیم. این کار احساس خوبی به ما می‌دهد و خودمان لذت می‌بریم و نمی‌خواهیم بگوییم از دیگران بهتر و برتر هستیم.


گفت و گوی عادل فردوسی پور با مهدی طارمی به ظاهر بسیار جنجالی و پر از محتوای تازه بوده اما اساسا چیز تازه ای در حرفهای طارمی نبود ؛ بازیکنی که حالا مورد خشم هواداران تیم نیز هست .ستاره ای که مجموعه رفتارهایش او را در موقعیتی قرارداده که قاعدتا نباید در آن جا باشد.


سردبیر "ورزش سه" در این یادداشت به نکات مهم گفت و گو و ابهامات پس از مصاحبه پرداخته است:  

 

اول؛ فردوسی پور به طارمی می گوید که "تو باعث محرومیت پرسپولیس شدی و در این شرایط بهتر بود در این تیم می ماندی." اما طارمی پرسپولیس را محروم نکرده است. باشگاه پرسپولیس با علم به مسایلی که میان طارمی و ریزه اسپور در ترکیه پیش آمد، با او قرارداد بست و پس از عقد قرارداد با طارمی، چندین ماه فرصت داشت که با باشگاه ریزه اسپور یه تفاهم و توافق برسد تا کار به فیفا کشیده نشود. درواقع به طور دقیق تر میتوانیم بگوییم که طارمی در محرومیت پرسپولیس نقش بسیار کمی داشته و تقصیر بر گردن او نیست. (ضمن اینکه از نظر فنی بازگشت طارمی به پرسپولیس، برای این تیم مفید بود و او نقش مهمی در قهرمانی پرسپولیس داشت.) با این وصف رای فیفا مطابق با فعل و انفعالی است که رخ داده؛ در واقع فیفا پرسپولیس را به دلیل تخلف از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم کرده تا با این کار هواداران و تیم با عواقب تخلف بزرگشان مواجه شوند.  

 


دوم؛ محرومیت 4 ماهه طارمی از فوتبال حرفه ای و محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات از سوی فیفا به چه دلیل بوده؟ به این دلیل که مهدی طارمی پیش از پرسپولیس با ریزه اسپور قرارداد بسته بوده و باشگاه پرسپولیس هم به دلیل عدم صداقت در این زمینه و عقد قرارداد با طارمی مجازات شده است. حالا طارمی در برنامه تلویزیونی ادعایی کرده مبنی بر اینکه طرفین قرارداد با هم هماهنگ بوده اند. اما مگر فیفا هم روی همین مسئله دست نگذاشته بود؟ بنابراین چه اتفاق تازه ای رخ داده که این بلوا در فوتبال ایران به پا شده؟ مسئله ، برداشت های نه چندان درستی هستند که حالا فرصت طرح شدن در مقیاس بزرگ را دارند . برداشتهایی از جنس هواداری که کار روزنامه نگاری را با چالش مواجه می کنند . اگر در ابتدای فصل پیش هواداران پرسپولیس به روزنامه نگارانی که انتقال طارمی را غیراخلاقی و دردسر ساز می دانستند حمله می کردند، حالا هواداران تیم رقیب، همان روزنامه نگاران را به عدم صداقت و تمایل رنگی متهم می کنند و می گویند چرا شما کاری نمی کنید که از پرسپولیس کسر امتیاز بشود ، درحالیکه فوتبال قانونگذار و مرجع قضایی دارد.

 

 

سوم؛ بگذارید مورد "هاکان" را بررسی کنیم؛ هافبک ترک تبار حال حاضر میلان که تا فصل قبل در لورکوزن بازی می کرد. هاکان در فوریه 2017 به دلیل اینکه قبلا با ترابوزان اسپور قرارداد بسته بود اما بدون حضور در تمرینات این تیم، به لورکوزن رفته بود، 4 ماه از حضور در میدان محروم شد اما لورکوزن نه نتایج اش در بوندسلیگا تغییر کرد و نه از لیگ قهرمانان اروپا کنار گذاشته شد. یادمان نرود که فیفا وقتی با لورکوزن اینگونه برخورد میکند یا بارسلونا و اتلتیکو مادرید را از پنجره های نقل و انتقالات محروم می کند، قطعا تحت تاثیر اسم پرسپولیس، در رای صادره در مورد این باشگاه هیچ هراسی ندارد و یادمان نرود که فوتبال چنان بیزینس بزرگی شده که بارسلونا و منچستریونایتد و چلسی و اتلتیکو مادرید بر سر جذب استعدادهای 14 15 ساله و سودای درآمدزایی در بلندمدت، از سوی فیفا محروم شده یا در آستانه محرومیت قرار گرفته اند. یادمان نرود که باشگاه میلان برای حفظ دوناروما گلر جوان و ستاره بزرگ تیمش از تمام توانش در زمینه های مختلف استفاده کرد و حتی به خواسته دوناروما تن داد و با برادر این بازیکن هم قرارداد بست تا دوناروما در سن سیرو ماندنی شود. مسئله به هیچ وجه تطهیر باشگاه پرسپولیس و شخص علی اکبر طاهری نیست (که او کوتاهی بزرگی در این داستان انجام داده است)، بلکه موضوع این است که این جریانات در فوتبال امروز کم نظیر نیست. باشگاه های بزرگ اروپایی هم برای حفظ  نیروهای انسانی‌ نخبه خود گاهی راه های پر پیچ و خم را میروند که گاهی منجر به احکام فیفا هم می شود.

 


چهارم؛ "من میخواستم در پرسپولیس بمانم ولی از یکسری آدم پیام هایی دریافت کردم که میگفتند تو نمیتوانی بمانی و برایت بد میشود اگر بمانی." اما اقای طارمی! ماجرا خیلی ساده است و نیازی به فشار بعضی آدم ها از بعضی جاها نبوده. شما فقط 4 ماه از قراردادت مانده بود و باشگاه از شما خواست که یا قراردادت را تمدید کنی یا به تیم دیگری بروی تا درامد برای باشگاه ایجاد شود. دقیقا مثل پرونده بزرگترین نقل و انتقال همین زمستان در اروپا؛ الکسیس سانچس تا پایان فصل جاری با آرسنال قرارداد داشت و وقتی ونگر و مدیران آرسنال دیدند سانچس راضی به تمدید قراردادش نمیشود، او را فروختند. به همین سادگی. طارمی در سفسطه زبانی اش اشاره به این نکرده که میخواست چه مدت در پرسپولیس بماند و مشخص است که منظورش این بوده که میخواسته تا پایان فصل بماند و عادل  هم این حرفش را به چالش نکشید اما روشن است که طارمی قصد تمدید نداشته و می خواسته تا آخر فصل پرسپولیسی بماند و در این شرایط منطقی ترین تصمیم ممکن از سوی باشگاه پرسپولیس و برانکو، فروش طارمی بود. اتفاقا باید باشگاه پرسپولیس را به همین سبب مورد نقد بیشتری قرار داد که چطور نتوانسته با زیرفشار گذاشتن طارمی در همان روزهای ابتدای محرومیت این بازیکن را به عقد قرارداد مجاب کند تا درآمد بیشتری از او کسب کند. یادمان نرود که در نهایت بازگشت طارمی یک خسارت 800 هزاردلاری هم به بار آورده که حتی دخالت حسن روحانی و رفع و رجوع او بازهم از  آسیب عمومی اش نکاسته است .

 


پنجم؛ مهمترین تم در گفت و گوی طارمی با فردوسی پور و اصولا مهمترین تم در ماجراهای مربوط به طارمی، نه حرکت پرسپولیس است و نه تهدیدات برخی افراد و از بعضی جاها. تم اصلی این است که طارمی می خواهد از راه های غیرحرفه ای از مواهب مالی و اعتباری زندگی‌ حرفه ای استفاده کند. طارمی به عادل می گوید که "وقتی حکم محرومیت من آمد، آنقدر ناراحت بودم که در دبی قبل از بازی با الهلال اصلا نمیخواستم تمرین کنم و خمارلو و ترکاشوند آمدند توی اتاقم مجبورم کردند که بیایم بیرون و تمرین کنم و نیم ساعت از تمرین گذشته بود که جلوی دوربین قرارم دادند و گفتند که بگو خیریتی در کار بوده..." اینجا سوال این است که اصلا شما به عنوان بازیکن پرسپولیس، چرا به خودت اجازه دادی که سر تمرین حاضر نشوی؟ مگر شما با باشگاه پرسپولیس قرارداد نداری؟ مثلا اگر سوارز با یک خطای شدید سه جلسه از همراهی بارسلونا در لالیگا‌ محروم شود، میتواند برود توی اتاقش صبح تا شب به احساس ناراحتی اش ادامه دهد؟ این همه اختیارات را چه کسی‌ به طارمی تفویض کرده؟ و راستی مگر برانکو ایوانکوویچ سه روز قبل از بازی با الهلال، به کسی اجازه میدهد که وسط تمرین (و نه قبل از تمرین) مصاحبه کند؟

 

 

ششم؛ به تک تک بازیکنان ایرانی که در اروپا موفقیت نسبی داشته اند، نگاه‌کنید. تفاوت اصلی این بازیکنان با بسیاری از همکارانشان که به فوتبال اروپا نرسیده اند یا رسیده اند و موفق نشده اند، در چه بوده؟ تکنیک؟ قدرت؟ یا حرفه ای گری و تلاش برای راستگویی و پیگیری مسیر مستقیم؟کریم انصاری فر و البته کاوه رضایی مثال های درستی هستند که نبوغ برای موفقیت کافی نیست . برای ما که سرمایه های فوتبال مان را دوست داریم ، طارمی یکی از اولویت های نصیحت و مکالمه خواهد بود تا تغییری در خود بدهد و بیشتر نگران آینده و سرمایه اجتماعی ناشی از حضورش در پرسپولیس باشد . اگر امروز علی دایی طارمی را به ناسپاسی نسبت به دوستانش متهم کرده ،حتما به عنوان اولین مربی بزرگ مهدی تغییر ناخوشایندی را از او حس کرده است .البته ما همچنان امیدواریم زیست در قطر و بازی کنار سوپراستاری مثل اشنایدر تاثیر آنی خود را روی طارمی بگذارد. بازیکنی که امیدوارکننده  و الهام بخش بوده و ما دوست داریم پسر خوب فوتبال ایران باقی بماند.