سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

در داربی می‌زنی، می‌خوری، دعوا، کتک، جیمی‌جامپ، اخطار، اخراج؛ داربی یعنی همین. اینکه چرا رحمتی و سیدجلال کل‌کل می‌کنند، چرا یقه هم را گرفتند، چرا این چرا اون؛ اتفاقا جایش همین‌جا و توی داربی است. لطفاً فوتبال را با شطرنج اشتباه نگیرید.

 

*با سوت فغانی پرسپولیس بازی را شروع کرد و بلافاصله با چند پاس مشخص شد که برای راستِ استقلال برنامه دارد، جایی که در غیاب وریا غفوری چراغ سبز برای نفوذهای احمدزاده روشن بود. راهکار اولیه استقلال عقب بازی کردنِ خسرو بود. اولین توپ از همین منطقه به باکس استقلال رسید؛ ثانیه 55. امید نورافکن هم‌عرض با آخرین مدافع استقلال عقب کشید و توپ را زد.

 

 

*استقلال توپ را داده بود و زمین را گرفته بود. با اشغال موثر فضا، پرسپولیس مجبور به لوپ شد، یعنی توپ را دست به دست می‌چرخاند تا عقبِ زمین و سیدجلال تیم را دوباره از سمت دیگر زمین راه می‌انداخت. مالکیت زمین استقلال در دقایقی باعث می‌شد توپ روی محور افقیِ محرمی-سیدجلال-انصاری-احمدزاده در تبادل باشد و از نیمه‌ی زمین رد نشود.

 

*توپ روی همین محور عقب زمین بود که باز از چپ استقلال در فضای کاملاً خالی به احمدزاده رسید. فرشاد بدون هیچ مزاحمی بدترین سانتر ممکن را کرد. در این لحظه پرسپولیس با چهار بازیکن در باکس استقلال بود که توپ به اوت رفت. خسرو نه روی توپ احمدزاده آمد، نه مسلمان را پوشش داد و فقط تماشا می‌کرد؛ دقیقه 2:36.

 

*اصرار پرسپولیس برای استفاده از جا گیری‌های اشتباه خسرو که روی خط راستِ باکس بدون حرکت می‌ایستاد فقط 4 دقیقه زمان برد؛ حرکت آزادانه احمدزاده، ارسال، پوشش غلط و زمان‌بندی دقیق سروش برای قطع توپ. پرسپولیس 1، استقلال و خسرو صفر.

 

*عکس‌العمل استقلال به گل فوق‌العاده بود؛ کابوس 40 دقیقه‌ای و تمام‌نشدنی برانکو در این فصل. عادل می‌گفت: «هر بار که پرسپولیس در 15 دقیقه ابتدای مسابقه گل زده، سه تا گل زده.» این‌بار سه تا خورد.

 

*در اولین واکنش رابسون و امید ابراهیمی به راست متمایل شدند. کانال چپ پرسپولیس تنگ‌تر شد. برای تعادل، امیری هم به همین سمت می‌آمد. چگالی زمین در راست استقلال (چپ پرسپولیس) سنگین‌تر شد. توپ همچنان در مالکیت پرسپولیس و زمین برای استقلال بود. برگ برنده استقلال حفظ معماری اولیه بود. پرسپولیس کماکان از چپ جلو می‌آمد ولی با سد امید ابراهیمی مواجه می‌شد. یک‌بار دیگر استقلال از سمت راست آسیب‌پذیر شد. این‌بار جای فرشاد، امیری نفوذ کرد و با یک سانتر دقیق طارمی این شانس را داشت که پرسپولیس را به گل دوم برساند؛ دقیقه 10:48. استقلال از این به بعد راه افتاد. زمین را که داشت، توپ را هم گرفت.

 

 

*منصوریان تمرکز استقلال را روی دیاموند سنتی برانکو گذاشت. ارتباط دو سر قطر طولی لوزی با ترکیب ماهینی در عقب و سروش در رأس باید قطع می‌شد؛ برای همین امید نورافکن روی این قطر جا گرفت. فرشید اسماعیلی و برزای هم برای پرس به همین قطر اضافه می‌شدند. گل اول استقلال روی همین تسلط عددی استقلال توی کانال میانی بود. توپ بلند رحمتی اگرچه هافبک‌های دو تیم را از بازی بیرون کرد، اما با حرکت روی خطِ ماهینی-سروش، فرشید به توپ رسید. یک شوت بی‌نقص و گل تماشایی؛ دقیقه 17:18.

 

 

*کمتر از سه دقیقه بعد از گل اول. حفظ تمرکز با مالکیت بالای زمین. تخریب ادامه‌دار هندسه‌ی لوزی پرسپولیس و دوباره فرشید اسماعیلی که با یک پاس دقیق شش بازیکن پرسپولیس را در باکس جا گذاشت. جاگیری مناسب و ضربه‌ی سر حرفه‌ای قربانی با زاویه و قدرت درست. استقلال 2 پرسپولیس یک؛ دقیقه 19:31.

 

*از دقیقه 20 شرایط دو تیم کاملاً عوض شد. جای برنده با بازنده عوض شده. شرح وظایف ابتدای مسابقه از رسمیت افتاده و اینجا جایی است که نقش سرمربی و برنامه‌های آلترناتیو پررنگ‌تر از همیشه می‌شود. حفظ تمرکز و کنترل استرس مسابقه و درک درست از شرایط تازه هم برای بازیکن‌های دو تیم آسان نیست. 

 

*عکس‌العمل پرسپولیس به وضعیت جدید مسابقه بیشتر احساسی و کمتر منطقی بود. رو آوردن به درگیری فیزیکی در دوئل‌ها باعث شد که بازی چندین‌بار با خطا به نفع استقلال قطع و ضرباهنگ مسابقه به ضرر پرسپولیس متعادل شود.

 

*هفت دقیقه‌ی حدفاصل 25 تا 32 مسابقه، سرنوشت نیمه اول را تعیین کرد. استقلال مثل ابتدای مسابقه توپ را داد و زمین را با یک تغییر همچنان حفظ کرد؛ پرس منطقه‌ای فشرده‌تر. پوشش همه‌جانبه مسلمان و رضاییان عملاً لوزی برانکو را از هم باز کرد و پرسپولیس مجبور به بازی مستقیم شد. یکی، دو موقعیت جدی برای گل دوم پرسپولیس ثمره‌ی همین بازی مستقیم بود اما انرژی زیادی از تیم برانکو گرفت.

 

ابتکار استقلال برای مهار واکنش حریف آرایش دور از انتظار چهار-سه-سه در زمان‌های مالکیت توپ بود. قربانی، رضایی و برزای هافبک و مدافعان پرسپولیس را غافلگیر می‌کردند و باعث می‌شد پرسپولیس در زمین خودی باقی بماند.

 

*از دقیقه 32 ورق در سمت راست استقلال برگشت. فشار استقلال منتقل شد به چپ پرسپولیس. حتی پادوانی تا انتهای این کانال جلو می‌آمد و تمایل ادامه‌دار ابراهیمی و حضور خسرو، برتری را به استقلال می‌داد. کار مسابقه یک‌سره شد؛ دفاع و حمله هر دو تیم در یک سمت زمین بودند.

 

*یک‌بار دیگر و این‌بار امید ابراهیمی روی محیط لوزی پرسپولیس، توپ مسلمان را برید و به نورافکن سپرد. امید شماره دو استقلال با یک پاس قطری بلند پنج بازیکن وسط زمین پرسپولیس را از بازی خارج کرد. کاوه رضایی در باکس توپ را مهار کرد و درحالی‌که دفاع دوم اضافه شد، با یک بغل پای دقیق دروازه بیرانوند را باز کرد؛ دقیقه 43:36. استقلال سه پرسپولیس یک. پایان نیمه اول.

 

 

منصوریان با اشغال هدفمندِ زمین، پوشش سروش، مسلمان و رامین، حفظ برتری عددی در مرکز و دو کانال کناری و دفاع منطقه‌ای و مستمر، دست برانکو را بست.

 

*نیمه دوم بدون تغییر در ترکیب و شیوه دو تیم شروع شد. زمین با استقلال و توپ با پرسپولیس بود. روند بازی مطابق میل استقلال بود. پاس‌های قطری پرسپولیس به رابسون یا پادوانی می‌رسید و بازی‌سازی از مرکز زمین با سد ابراهیمی-نورافکن مواجه می‌شد. زمین برای پرسپولیس کوچک و زمان کوتاه شده بود. بازی درگیرانه زکی‌پور در سمت چپ، نفوذهای رضاییان را هم بی‌اثر کرد تا پرسپولیس همه برگ‌هایش را بی‌نتیجه رو کرده باشد. 

 

*با گذشت زمان حساسیت مسابقه بالاتر می‌رفت و توپ‌های بی‌هدف بین دو تیم رد و بدل می‌شد. و این به نفع استقلال بود. تعویض‌های برانکو هم گره پرسپولیس را باز نکرد تا حساس‌ترین روز لیگ ایران بدترین روز پرسپولیس باشد. بازی پایاپای تا آخرین دقیقه‌های داربی پیش رفت؛ میزان اسید لاکتیک که بالا می‌رفت از منطق بازی کم و به استرس مسابقه اضافه می‌کرد. لحظه‌های آخر داربی 84 از فوتبال مدرن دور و به جنگ سنتی «تاج-پرسپولیس» نزدیک‌تر شد؛ جنگ و دعوا، زد و خورد، آبی غلیظ‌تر و قرمز سرخ‌تر شد. گل دوم پرسپولیس در همین فضای دراماتیک و در یک دعوای خصوصی بین رحمتی و جلال حسینی زده شد و در نهایت تیم بدون دروازه‌بان در آخرین نفس‌ها، تا داربیِ 24 بهمن 95 تک‌تک خصیصه‌های این جنس مسابقه را داشته باشد.

 


استقلالی ها به خوبی می دانند پیروزی در دربی می تواند تمام روزهای تلخ فصل شانزدهم لیگ برتر را از ذهن طرفدارانشان پاک کند. اما چه بازیکنانی می توانند تیم منصوریان را یاری کنند تا فاصله خود را با پرسپولیس صدرنشین کاهش دهد؟! استقلال بازیکنانی دارد که نقش آنها برای شکست پرسپولیس بسیار کلیدی به نظر می رسد، بازیکنانی که اگر روی فرم باشند می توانند روز خاطره انگیزی برای هواداران این تیم رقم بزنند.

*امید ابراهیمی
پس از شروع نیم فصل دوم و رنسانس منصوریان در ترکیب تیمش ، استقلال 4 بازی اش در لیگ را با به ثمر رساندن مجموع 10 گل با پیروزی با پشت سر گذاشته و السد پر ستاره را هم از لیگ قهرمانان حذف کرده و تنها باخت آنها در این مدت به همنام خوزستانی خود بوده که البته ابراهیمی در آن بازی محروم بوده است. همین آمار کوتاه باعث می شود بسیاری از کارشناسان نقش امید ابراهیمی را فوق العاده کلیدی توصیف کنند و البته از وابستگی بسیار زیاد خط هافبک استقلال به این هافبک جنگنده سخن بگویند. به جز این در لحظاتی که بازی گره می خورد ابراهیمی به خوبی می تواند با استفاده از قدرت شوت زنی خود بازی را به نفع استقلال تمام کند.

  ابراهیمی با درخشش های مکرر و البته تعصب مثال زدنی اش به یکی از محبوب ترین بازیکنان در اردوی آبی پوشان تبدیل شده و می خواهد تجربه پیروزی در دربی پایتخت را هم به کارنامه اش اضافه کند. 

*سید مهدی رحمتی

معمولا عادت داریم رحمتی را در لیست تاپ 5 دربی ها قرار دهیم، اما در نیم فصل دوم وضعیت برای آقای شماره یک پیچیده شد و در میان تعجب همگان، منصوریان او را نیمکت نشین کرد و حتی زمزمه خروج این بازیکن از استقلال به گوش رسید و طرفداران استقلال خود را برای ادامه فصل بدون رحمتی آماده کرده بودند. اما همین چند روز پیش بود که رحمتی به مانند همیشه ، از میان انتقادات و بی اعتمادی ها، در قاموس یک منجی برای آبی پوشان در آمد و با مهار پنالتیِ بازیکن السد، استقلال را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا فرستاد . سید مهدی رحمتی که خاطرات تلخ و شیرین فراوانی از دربی دارد می خواهد فصل پر فراز و نشیب خود را با یک پیروزی در دربی 84 ، خاطره انگیز کند.


*کاوه رضایی
ستاره خط حمله استقلال با حاشیه های فراوانی در ابتدای فصل آبی پوش شد. او که تا آستانه عقد قرارداد با پرسپولیس هم پیش رفت در یک چرخش ناگهانی به پیشنهاد نجومی استقلال پاسخ مثبت داد و البته عملکرد مثبتی هم در خط حمله از خودش به جای گذاشته است. رضایی که در دربی رفت فرصت گلزنی به قرمزپوشان را داشت، امیدوار است در دیدار پیش رو به این مهم دست یابد. رضایی که باید در برابر بهترین خط دفاع تاریخ لیگ برتر به میدان برود می تواند با سرعت و شوت های سنگینش روز تلخی را برای سیدجلال و رفقا رقم بزند. همچنین دوندگی بی امان این بازیکن می تواند فضای کافی برای دیگر بازیکنان استقلال به وجود بیاورد. 

*امید نورافکن
اینکه یک جوان متولدِ 1376 را در تاپ فایوِ دربی جای دهیم نشان از کار بزرگ پدیده این روزهای استقلال دارد. نور افکن که با تغییر پست از سوی منصوریان و انتقال به خط هافبک به یکی از ستاره های آبی پوشان تبدیل شده، پس از درخشش در برابر ژاوی، حال باید در برابر سروش رفیعی خود نمایی کند. این بازیکن که متولد شهر ری است لقب جوان ترین بازیکن تاریخ استقلال در لیگ برتر را به دوش می کشد ، می تواند با گلزنی در این دیدار عنوان جوان ترین گلزن دربی در طول مدت برگزاری این رقابت ها تحت نام لیگ برتر را نیز به دوش بکشد. جنگندگی و فیزیک مناسب این جوان 19 ساله در دیداری که کامیابی نیا هم در ترکیب پرسپولیس حضور ندارد می تواند ورق را در میانه میدان به نفع آبی پوشان برگرداند.

*خسرو حیدری
خسرو حیدری به لطف مصدومیت وریا غفوری در دیدار برابر السد، می تواند بار دیگر دربی را به عنوان یار ثابت آغاز کند. حیدری که تا همین فصل گذشته ، نقشی محوری در حملات آبی پوشان را به دوش می کشید در تیم منصوریان کمتر از گذشته با کار گرفته می شود و اکنون در یک بازی بزرگ فرصت این را دارد تا بار دیگر خود را به سرمربی تیم و همه منتقدانش ثابت کند. او به جز سانترهای ویران کننده اش با اضافه شدن به میانه زمین در مقاطعی از بازی باعث برتری عددی می شود که این موضوع می تواند بلای جان پرسپولیسی باشد که کمال کامیابی نیا را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت


 با پایان دیدارهای پلی آف لیگ قهرمانان آسیا و تیم های صعود کننده به مرحله نهایی این مسابقات، برنامه زمان‌بندی کامل این مسابقات مشخص شد.

به گزارش وب سایت نود و به نقل از سایت رسمی فدراسیون، با برگزاری دیدارهای پلی آف لیگ قهرمانان آسیا و پس از مشخص شدن تیم های صعودکننده به مرحله نهایی، برنامه دیدارهای نمایندگان ایران به‌شرح زیر است:

گروه A : الاهلی امارات، لوکوموتیو ازبکستان، التعاون عربستان و  استقلال
گروه B : الجزیره امارات، استقلال خوزستان، لخویا قطر و الفتح عربستان
گروه C : العین امارات، ذوب‌آهن اصفهان، الاهلی عربستان و بنیادکار ازبکستان
گروه:  D پرسپولیس، الهلال عربستان، الریان قطر و الوحده امارات


*برنامه دیدارهای تیم استقلال تهران در گروه A :
دور رفت:
الاهلی امارات ــ استقلال تهران - دوشنبه 2 اسفندماه 95 
استقلال تهران ــ تعاون عربستان/ دوشنبه 9 اسفند 95
استقلال تهران ــ لوکوموتیو ازبکستان /  دوشنبه 23 اسفندماه 95
دور برگشت:
لوکوموتیو ازبکستان ــ استقلال تهران - سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه 96، 
استقلال تهران ــ الاهلی امارات - سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه 96
تعاون عربستان ــ استقلال تهران / سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه  96


*برنامه دیدارهای  تیم استقلال خوزستان در گروه B :
دور رفت:
استقلال خوزستان ــ الفتح عربستان / دوشنبه، 2 اسفند ماه 95 
الجزیره امارات ــ استقلال خوزستان / دوشنبه 9 اسفند ماه 95 
استقلال خوزستان ــ لخویای قطر / دوشنبه 24 اسفند ماه 95،
دور برگشت:
لخویای قطر ــ استقلال خوزستان / دوشنبه 21 فروردین ماه 96 
الفتح عربستان ــ استقلال خوزستان / سه‌شنبه 5 اردیبهشت ماه 96
استقلال خوزستان ــ الجزیره امارات /  سه‌شنبه 19 اردیبهشت ماه 96


*برنامه دیدارهای تیم ذوب اصفهان در  گروه C : 
دور رفت:
العین امارات ــ ذوب‌آهن / سه‌شنبه 3 اسفندماه 95
ذوب‌آهن ــ الاهلی عربستان / سه‌شنبه 10 اسفندماه 95
بنیادکار ازبکستان ــ ذوب‌آهن / سه‌شنبه 23 اسفندماه 95
دور برگشت:
ذوب‌آهن ــ بنیادکار / سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه 96
ذوب‌آهن ــ العین امارات / دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه 96
الاهلی عربستان ــ ذوب‌آهن / دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه 96

*برنامه دیدارهای تیم پرسپولیس در گروه  D : 
دور رفت:
پرسپولیس ــ الهلال عربستان / سه‌شنبه 3 اسفندماه 95
الوحده امارات ــ پرسپولیس / سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه 95
الریان قطر ــ پرسپولیس / سه‌شنبه 24 اسفندماه 95
دور برگشت:
پرسپولیس ــ الریان قطر / دوشنبه 21 فروردین‌ماه 96
الهلال عربستان – پرسپولیس / دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه 96
پرسپولیس ــ الوحده امارات / دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه 96


از همان دقایق نخست ورود به تهران و خیل عظیم طرفداران ایرانی حاضر در فرودگاه می شد حدس زد ژاوی هرناندز خود به تنهایی باعث خواهد شد تا جدال استقلال و السد در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا با جذابیت های صد چندان روبه رو شود. طرفدارانی که در سرمای هوا خود را به فرودگاه امام خمینی (ره) رسانده بودند تا با ستاره محبوب سال های نه چندان دور خود در بارسا و تیم ملی اسپانیا سلفی بگیرند. سفر ژاوی به ایران از چند سکانس جالب توجه و خاطره انگیز شد گرچه پایان این سفر برای او و هم تیمی های میلیاردرش چندان خوشایند نبود چون با ضرری هنگفت روبرو شد و از رسیدن به آسیا و ثبت تجربه آن در کارنامه پرافتخارش ناکام ماند تا ضرری 1.5 میلیون یورویی (6.5 میلیارد تومانی) گریبانگیرش شود.

سکانس 1

ژاوی فوق ستاره دوست داشتنی دنیای فوتبال برخلاف سایر همتایان خود به ایران آمد تا بار دیگر تعهدش به آنچه انجام می دهد را اثبات کند، همان طور که همواره درون زمین به سبک بازی مختص خود وفادار است.بازیکنی که گفته می شد به تهران نخواهد آمد در بدو ورود به فرودگاه با صحنه های غیر قابل تصوری از محبوبیتش روبرو شد. میزان استقبال از ژاوی به حدی زیاد بود که کار به مداخله پلیس ایران کشید تا این بازیکن را با اسکورت و مخفیانه به اتوبوس السد برسانند و راهی هتل کنند. همان جا بود که ژاوی پی برد در تهران بیشتر از آن که خودش حدس می زد محبوب است و در اذهان عموم قرار دارد از همین رو وقتی وارد ورزشگاه آزادی شد و جوی همچون جو ورزشگاه نیوکمپ را دید پی برد ایران چه مردمان فوتبالدوستی دارد.

سکانس 2

در جریان بازی اما ژاوی دقایق متفاوتی را سپری کرد از لیزر انداختن های متوالی یک تماشاگرنما گرفته که حسابی او را کلافه کرده بود تا سبک متفاوتی که از نوع فوتبالش در آزادی ارائه داد بلکه زمینه صعود السد به مرحله گروهی و اولین تجربه آسیایی در لیگ قهرمانان را فراهم کند. بازیکن سابق بارسا با وجود تحمل شرایط سخت بیرون از زمین که به واسطه هجوم هواداران فوتبال برای گرفتن عکس یادگاری با او در هر جایی که حضور داشت به وجود آمده بود و فاصله بسیار زیاد کیفیت همبازیان فعلی با هم تیمی های سابق، همچنان در دیدار حساس برابر استقلال ایران به همان شیوه ای فوتبال بازی کرد که تا پیش از این از او و در لباس بارسا دیده بودیم. هافبک گران قیمت قطری ها در نیمه نخست بازی دیروز 26 پاس به همبازیانش داد که از این تعداد تنها دو ارسال بلند و یک پاس کوتاه او موفقیت آمیز نبود. ژاوی در این نیمه همچنین دو بار اقدام به شوتزنی کرد تا دروازه رحمتی را با خطر جدی مواجه کند. نیمه ای که استقلال در شروع آن و به واسطه فشار هواداران پرشمار و پرشورش نبض بازی را در اختیار گرفته بود اما حضور و رهبری ژاوی السد را آرام آرام از زیر این فشار سنگین خارج کرد. ژاوی نیمه دوم به مراتب مالکیت بیشتری بر توپ داشت. بازی کردن او، پشت مهاجم خودی و در فشردگی نفرات استقلال هم باعث نشد تا شماره 6 السد شیوه کاری خود را تغییر دهد. ارسال 29 پاس موفق، ایجاد دو موقعیت عالی گلزنی کاری کرده بود که استقلال نیمه دوم سختی را پشت سر بگذارد. مهارت بالای ژاوی در مهار توپ های سخت، تکنیک چشم نواز او و چرخش های معروفش خط هافبک آبی ها را به دردسر انداخته بود اما هافبک بازیساز السدی ها که 37 سالگی را به تازگی آغاز کرده، در 30 دقیقه وقت های اضافه مجبور به عقب نشینی و اداره بازی در زمین خودی شد. همان مساله ای که موجب شد شاگردان منصوریان با خیالی آسوده سوار بر بازی شوند. ژاوی در وقت های اضافه آمار 11 پاس صحیح از 13 تا را به ثبت رساند.

سکانس 3

مهمترین نکته درباره شیوه بازی ژاوی که در ورزشگاه آزادی و به لطف بازی های جام باشگاه های آسیا به میدان آمده بود قدرت رهبری، میزان بسیار کم خطا در پاس دادن و وفاداری افراطی در انجام بازی زمینی و پاسکاری بود. اگر ارسال های بلند او در ضربات ایستگاهی که به واسطه قدرت مدافعان استقلال در انجام بازی هوایی، هیچ کدام با موفقیت همراه نبود را از بازی ژاوی حذف کنیم شماره 6 دوست داشتنی دنیای فوتبال با آمار 95 درصدی پاس سالم، از نزدیک قابلیت های فنی بالای خود را نشان داد تا به غیر از عکس گرفتن به فکر یاد گرفتن از حضور و تجربه بازی در استادیوم آزادی توسط این اسطوره بی حاشیه هم باشیم.

سکانس 4

تراژدی ضربات پنالتی برای دومین سال متوالی گریبان این ستاره تکرار نشدنی فوتبال جهان را گرفت تا او و هم تیمی هایش از رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان بازبمانند. حذفی دردناک و زودهنگام که برای ژاوی از حیث مالی هم ضرر بسیار زیادی را رقم زد چون بر اساس بندی در قرارداد ستاره اسپانیایی در صورت صعود السد به مرحله گروهی 500 هزار یورو به این بازیکن پاداش تعلق می گرفت و شبکه بین اسپورت به عنوان مجری انحصاری حق پخش بازی ها در لیگ قهرمانان نیز قرار بود در صورت حضور ژاوی در این فصل از بازی ها یک میلیون یورو پاداش به این بازیکن بپردازد که شکست برابر استقلال این مبلغ هنگفت را از حساب ژاوی خارج کرد.

سکانس 5

ژاوی به عنوان بهترین بازیکن پلی آف از سوی کارشناسان AFC انتخاب و معرفی شد اما ستاره اسپانیایی برخلاف قوانین ترجیح داد در مراسم قدردانی و مصاحبه تلویزیونی حاضر نشود. کاپیتان السد که در تمام سال های گذشته بر اساس قراردادهای اسپانسرینگ برای مصاحبه های تلویزیونی و رسانه ای پول های کلانی به جیب زده بود این بار خوب می دانست حضور در مراسم بهترین بازیکن زمین می تواند او را وادار به رویارویی با نمایندگان رسانه های گروهی و تصویری کند از همین رو قید جوایز کنفدراسیون فوتبال آسیا را زد و به رختکن رفت تا در هنگام خروج از ورزشگاه و سوار شدن با اتوبوس دوباره با کابوس سلفی گرفتن های مداوم با طرفداران ایرانی اش روبرو شود.


او که  میان استقبال شدید هواداران ایرانی به تهران آمد ، در گفت و گویی با مجله مشهور فورفور تو درباره سبک بازی اش حرف زده و از آموزه های بازی در دوران بارسا گفته است. 


این مصاحبه جذاب و خواندنی روشی برای شناخت بهتر از چیزی است که ژآوی را تبدیل به یکی از بهترینهای تاریخ فوتبال جهان کرده است . بازیکنی که قطعا مشابه او نخواهد آمد.

سرت را بالا بگیر
اولین درسی که در بارسلونا یاد گرفتم، این بود که با سر بالا بازی کنم. اگر فقط وقتی توپ را به دست آوردی، به اطراف نگاه کنی، چطور می خواهی متوجه بشوی که اطرافت چه خبر است؟ اما اگر پیش از اینکه پاس هم تیمی ات را کنترل کنی، سرت را بالا بگیری، فورا متوجه می شوی که چه فضاهایی در اختیار داری. می فهمی که نزدیک ترین مدافع در کجا حضور دارد و بهترین گزینه ات برای دادن پاس موفق چه کسی است. من در طول دوران حرفه ای ام توصیه های فوق العاده زیادی دریافت کردم اما همیشه اولین توصیه، مهمترین است.

 

 

 

 

اطلاع از حرکت بعدی
وقتی پاس را دریافت می کنم، قبلا به دور و برم نگاه کرده ام و فکر می کنم که آیا می توانم بچرخم یا نه و اینکه آیا یک مدافع پشت سرم هست یا نه. این اولین نکته است. اگر تحت فشار باشم، با یک یا دو ضرب بازی می کنم یا توپ را به شکلی حفظ می کنم که بازیکن یارگیرم نتواند توپ را بزند.  اساسا تلاش می کنم تا چند متر فضا داشته باشم و در موقعیتی باشم که توپ را از دست ندهم و این به تیم اجازه می دهد تا رو به جلو حرکت کند. 

برنامه ریزی برای پاس
مهمترین مسئله در مورد پاس دادن این است که توپ به شکلی به هم تیمی ات برسد که برای حرکت بعدی اش دچار مشکل نشود. اول از همه، من دنبال بازیکنی می گردم که یارگیری نشده باشد. اگر زمانی که هم تیمی ات به سختی یارگیری شده، به او پاس بدهی، شرایط را برایش سخت می کنی. به این فکر می کنم که آنها راست پا هستند یا چپ پا و براین اساس پاس می دهم. بنابراین حرکت او می تواند خوب پیش برود. در نهایت، تو دوست داری پاسی بدهی که هم تیمی ات بتواند از آن استفاده کند.

شدت پاس، کلیدی است
سرعت توپ در موفقیت پاس اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید پاسی بدهید که هم تیمی تان شوت بزند، باید با ضرب محکم تری توپ را بدهید در این صورت هم تیمی تان می تواند از سرعت توپ برای زدن شوت محکم تر استفاده کند. این برای ارسال ها هم صادق است. یک پاس 5 متری فرق می کند. شدت آن می تواند خیلی متغیر باشد. 
به این بستگی دارد که چه کسی اطراف تان باشد. بنابراین باید پیش بینی کنید که آیا هم تیمی تان با یک ضرب کار خواهد کرد یا این فرصت را دارد تا توپ را کنترل کند. اگر احتمال این وجود دارد که تنها یک ضربه به توپ بزند، توپ را با شدت بیشتری برایش می فرستم. البته همچنان با دقت کامل این کار را انجام می دهم." 

پاس بده و حرکت کن
این کار آسان به نظر می رسد اما مهارت در این کار دشوار است. به خاطر این فاکتور است که من در بازی ها گلیمم را از آب بیرون می کشم. من فیزیکی، قوی یا بلند قد نیستم بنابراین همیشه به دنبال فضای خالی هستم تا بتواند موقعیت ایجاد کنم و زمان برای فکر کردن داشته باشم تا بتوانم توپ را کنترل کنم و منتظر پاس بعدی باشم. این به آن معنی است که باید در هر بازی برای رسیدن به این فضا، مصافت زیادی بدوم. این به هم تیمی هایم اجازه می دهد که وقتی صاحب توپ شدند، بتوانند همچنان آن را به گردش دربیاورند. باید به شرایط بازی فکر کرد و همچنین به هم تیمی ها؛ به اینکه به کدام یک می خواهید پاس بدهید. 

یاد بگیرید که عاشق پاس دادن باشید
در دنیا هیچ احساسی مانند دادن یک پاس نیست. وقتی پاس نهایی را می دهید که به یک گل منجر می شود، با خودتان فکر می کنید:" لعنتی! چقدر فوق العاده بود!" یک پاس که بازی را به کناره ها باز می کند و ارسال پس از آن منجر به گل می شود هم خوب است اما بهترین حالت ممکن، پاسی است که از میانه زمین می اندازید و با عبور از وسط مدافعان حریف، مهاجم تان را با دروازه بان تک به تک می کند. پاسم به پدرو در فینال چمپیونزلیگ 2011 برایم یک لحظه فوق العاده بود.

 


کارلوس کی روش روز گذشته و در نشست مطبوعاتی خود به گفتگو با خبرنگاران نشست و در رابطه با تصمیمات جدید خود به صحبت نشست، تصمیماتی که به قول خودش اصلاً جدید نیست و در ادامه رفتارهای اخیر اوست.

بدون هیچ تردیدی سرمربی پرتغالی تیم در شش سال اخیر یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌هایی بوده که مردم ایران با آن روبرو شده‌اند، شخصیتی که با تصمیمات و تعصب خود همیشه هواداری مردم ایران را به دنبال داشته، تصاویر مختلفی از کی روش به یاد داریم که پس از دیدنشان لذت برده‌ایم از اینکه او سرمربی تیم ملی‌مان است، اما باید قبول کنیم گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که ترجیح می‌دهیم برای اینکه خدشه‌ای به عشق و علاقه‌مان وارد نشود، مسائل را به‌سختی هضم کنیم، اتفاقاتی که می‌خواهد کی روش باعث آن باشد یا برانکو!

کمتر از 24 ساعت از آخرین حرف‌های کی روش کمی نسبت به گفته‌های او ریزتر می‌شویم:

1. در برنامه‌ها تغییری نخواهیم داشت:

مرد پرتغالی فوتبال ایران ابتدابه‌ساکن و پیش از آغاز هر صحبتی می‌گوید از جلسه به این نشست آمده، جلسه خوبی بوده اما هیچ‌چیزی تغییری نکرده و کماکان با همان برنامه‌های قبلی پیش می‌رویم.

این یعنی خبرنگاران از آغاز بدانند رئیس فدراسیون نتوانسته کی روش را راضی کند و کدخدا منشی دیگر در این قضیه جوابگو نیست.

2. باشگاه‌ها هم از قوانین فیفا تبعیت کنند:

کی روش در ابتدای حرف‌هایش می‌گوید قوانینی که فیفا برای بازی‌های ملی وضع کرده است باید برای باشگاه‌ها نیز به‌کار گرفته شود، لیگ را نباید به خاطر چهار باشگاه تعطیل کرد.

البته برای بازی‌های آسیایی شاید برنامه بازی‌ها تغییر کرده باشد اما لیگ تعطیل نمی‌شود، این یعنی سرمربی تیم ملی تمام هم‌وغم خود را جمع کرده تا کوچک‌ترین سلاحی را برای شکست دادن حریف یا حریفانش از دست ندهد، حتی اگر بازی‌های آسیایی باشد و وجهه ملی داشته باشد. او می‌گوید 12 تیم باید بازی کنند و نباید بازی‌های شان تعطیل شود این در حالی است که اردوهای مختلف کی روش در نیم فصل اول لیگ بارها لیگ را به تعطیلی کشاند.


3. بعضی از بازیکن‌ها دعوت نمی‌شوند و باید از جوان‌ها استفاده کرد:

او در ادامه سخنانش می‌گوید برخی بازیکن‌ها را دیگر نمی‌توان به اردوی تیم ملی دعوت کرد و باید با دعوت از جوان‌ها، آینده تیم ملی را پشتیبانی کرد که البته حرف منطقی به نظر می‌آید، به‌هرحال این‌یک اصل طبیعی است و شاید خیلی از فوتبال دوستان نیز بدشان نیاید برخی بازیکنان را با هر کیفیت فنی در تیم ملی ببیند. او در این میان از سعید عزت‌اللهی نیز نام می‌برد که به‌حق در تیم ملی به‌عنوان یک بازیکن درجه‌یک شناخته شد، هرچند نباید فراموش کنیم پیش از حضور در تیم ملی به‌عنوان یک استعداد راهی فوتبال اروپا و تیم جوانان آتلتیکومادرید شده بود.

4. بهترین برنامه را در اختیار نداریم:

این هم حرف صحیحی است که کی روش بر زبان آورده است، طبیعی است که با توجه به شرایط فعلی و تنش‌های به وجود آمده ما اکنون بهترین برنامه را در اختیار نداشته باشیم، البته این را هم باید قبول کرد که خود کی روش نیز در این میان تأثیرگذار است، اینکه برانکو به حضور بازیکنانش در اردوی تیم ملی اعتراض کرد (به درست یا غلط) تنها مربوط به همان زمان چندروزه اردوی امارات بود اما پس‌ازآن کی روش تمام استراتژی خود در برنامه‌های تیم ملی را عوض کرد.

5. مانند کشور کرواسی نیستیم که به اردو برویم و بازی‌های تدارکاتی انجام دهیم:

سرمربی تیم ملی از بند پنجم حرف‌هایش رودربایستی را کنار گذاشت و در ابتدا با کدهایش و پس‌ازآن کاملاً واضح و با شیوه‌هایش سری جدید حملاتش را آغاز کرد، او در ابتدا از کشور کرواسی نام برد که پیش‌ازاین با نفرات ذخیره خود در اردوی چین حضور یافت.

6. سه کیلو اضافه‌وزن برای پرسپولیسی‌ها:

او در پاسخ به سؤالی که در رابطه با دعوت از پرسپولیسی‌ها پرسیده شد گفت شما تصور کنید با بازیکنانی که اضافه‌وزن دارند رودرروی قطر قرار بگیریم! این کنایه آشکار به صحبت‌های برانکو بود که پیش‌ازاین درباره اضافه‌وزن سرخ پوشان پس از خروج از اردوی تیم ملی به زبان آورده بود، جمله‌ای که این روزها مهم‌ترین دستاویز کی روش شده تا از طریق آن بتواند  بازیکنان ملی‌پوش این تیم را تحت‌فشار قرار بدهد.

7. این موضوع را مربی این تیم گفت بنابراین بازیکنان باید به او اعتراض کنند:

کی روش ادامه می‌دهد موضوع چاق بودن بازیکنان پرسپولیس را مربی این تیم مطرح کرده و بنابراین بازیکنان اگر می‌خواهند اعتراض کنند باید به او مراجعه کنند، البته کی روش به واضح‌تر می‌گوید من این بازیکنان را به خاطر همین اضافه‌وزن دعوت نمی‌کنم و این جمله او، مجادله وی با برانکو را لوث می‌کند، اینکه چون مربی‌تان گفته شما اضافه‌وزن دارید پس من شماها را به تیم ملی دعوت نمی‌کنم تحریک آشکار بازیکنان پرسپولیس است که کاملاً به سطح انتظار ما از مرد پرتغالی لطمه می‌زند.

8. هواداران پرسپولیس به من کاری ندارند:

او در این بند از حرف‌هایش قصد واکسینه کردن خود را از حملات احتمالی هواداران پرسپولیس دارد و می‌گوید آنها باید به مربی تیمشان اعتراض کنند و چراکه این‌ها حرف‌های اوست نه من! کی روش با این حرف خود را بالای سن برد و با جمله‌ای نمایشنامه خود را پیش می‌برد، چاق بودن ملی پوشان پرسپولیس سناریوی نمایشی است که همه می‌دانند کاملاً سورئال است اما به رئال‌ترین شکل ممکن در حال اجراست.


9. مسئله کادر فنی:

او در ادامه به مبهم‌ترین شکل ممکن از عدم حضور اعضای ایرانی کادر فنی سخن گفت و تنها به این مسئله اشاره کرد که این موضوعات باعث ایجاد مشکل برای کادر فنی نیز می‌شود! اینکه تغییر در کادر فنی به دلایل موردنظر کی روش است کاملاً واضح به نظر می‌آید اما وی می‌خواهد این موضوع را نیز (هرچند بی‌ربط) به تبعیت از قوانین فیفا (تشکیل اردوی تیم ملی 72 ساعت پیش از بازی‌ها) و موضوع اختلاف با برانکو ربط دهد.

10. من و تاج متحد هستیم:

سرمربی تیم ملی می‌گوید بنده و رئیس فدراسیون کاملاً متحد باهم پیش می‌رویم، البته در این میان شاید بهتر بود که عنوان می‌شود فدراسیون با من متحد است چراکه مطمئناً این حرف‌های کی روش موضع تاج نیست.

11. با اسکولاری و کونته و فرگوسن رفیقم:

وقتی از کی روش درباره رابطه‌اش با مربیان بزرگان دنیا پرسیده شد او گفت من با مربیانی مانند کونته، اسکولاری، فرگوسن و ... ارتباط دارم و این موضوع نه تنها چیز بدی نیست که اتفاقاً مسئله افتخارآمیزی به‌حساب می‌آید، به‌هرحال دادوستد با مربیان بزرگ فوتبال دنیا همیشه مایه افتخار است.

12. با هرکسی جلسه نمی‌گذارم:

اما اتفاق بد این قسمت صحبت‌های کی روش در این لحظه اتفاق می‌افتد، اینکه وقتی از او در رابطه با جلسه حل اختلاف با برانکو از او پرسیده شد وی با چاشنی تحقیر پاسخ داد، من فقط با کونته و فرگوسن جلسه می‌گذارم نه هرکسی، اصلاً پاسخی نیست که بتوانیم از محبوب‌ترین مربی این سال‌های خود بشنویم، ای‌کاش کی روش این حرف‌ها را به زبان نمی‌آورد، به‌هرحال زمانی که او در تیم ملی امارات مشغول به کار بود برانکو به همراه بلاژویچ توانستند به عنوان سومی جام جهانی دست پیدا کنند، تیمی که برانکو تئوریسین اصلی آن برای خلق یک اتفاق تاریخی بود.

13. من در ایران به سر می برم:

کی روش در بخشی از گفت و گویش از برخی سایت ها و خبرگزاری ها انتقاد کرد و گفت بازی علیه وی را تمام کنند چرا که همان طور که می بینید او در ایران است  ( و تهران را به مقصد الجزایر ترک نکرده). امیدواریم او کماکان در ایران بماند و حتی امروز به ورزشگاه بیاید.

1 + 13. پایان نیز به نکته‌ای خارج از مصاحبه کی روش اشاره کرد، اینکه این نشست و هوک های چپ و راست سرمربی تیم ملی باید یک روز پیش از بازی حساس تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی برگزار شود.

همیشه کی روش را دوست داریم و طبیعتا موفقیت او را بهترین اتفاق برای فوتبال ملی مان می دانیم، مربی ای که هر حرکتش از روی حرفه ای گری است و ای کاش هرچه سریعتر به این داستان خاتمه دهد تا روال طبیعی به فوتبال ملی ایران باز گردد.

 


ایگور استیماچ سرمربی پیشین تیم ملی کرواسی و سپاهان و سرمربی حال حاضر الشحانیه که آخرین دیدار آنها برابر السد روز پنجشنبه برگزار شده، در گفت و گو با ورزش سه درباره السد، حریف روز سه شنبه استقلال نکات گوناگونی را مطرح کرده که مطمئنا این نکات می تواند به آشنایی استقلال با تیم قطری کمک کند. استیماچ و الشحانیه توانستند با استفاده نقاط ضعف السد و کنترل نقاط قوت این تیم با وجود تفاوت معنادار بازیکنان دو تیم، السد را متوقف کنند. با آنالیز کامل السد و توضیحات سرمربی الشحانیه درباره این تیم با ورزش سه همراه باشید:

1-3-2-4 مثل همیشه

سفیدهای قطری نیز مانند بسیاری از تیم های دنیا با سیستم متداول 1-3-2-4 بازی می کنند.  در ترکیب این تیم در آخرین دیدار پیش از نبرد با استقلال، پدرو کوریا و ابراهیم عبدالحمید در مرکز خط دفاعی قرار داشتند و حمد اسماعیل و عبدالکریم حسن در دو سمت خط دفاعی بازی می کنند. یاسر یحیی و سالم الحجری دو هافبک دفاعی این تیم بودند تا ژاوی به عنوان هافبک پشت مهاجم مثلث میانه میدان این تیم را تکمیل کند. علی اسد و حمزه سنحاجی بازیکن تازه وارد این تیم بالهای چپ و راست السد به شمار می روند و بغداد بونیاح تک مهاجم این تیم خواهد بود.

محتاط در حملات

سرمربی پرتغالی این تیم، فریرا خیلی اهل ریسک کردن نیست. در حملات این تیم دو مدافع مرکزی و دو هافبک دفاعی اجازه حمله ندارند اما دو دفاع کناری با شعاع حرکتی بالایی که سرمربی تیم برای آنها در نظر گرفته، به حملات اضافه می شوند. یکی از اصلی ترین برنامه های حملات این تیم ارسال پاس قطری برای حمزه سنحاجی و حرکت او در سمت راست زمین است. در این حملات مهاجم مرکزی این تیم به سمتی که تمرکز بازیکنان است اضافه می شود و ژاوی وظیفه ایستادن در نقطه کور و شوت زنی را بر عهده دارد.
نکته جالب توجه درباره این تیم قطری این است که دو دفاع کناری این تیم، نقش پر رنگی در حملات السد دارند و از بازیکنان کلیدی این تیم برابر استقلال محسوب می شوند.

آنالیز مهره های اصلی السد

 

ژاوی: بازیکنی است که برای ارسال پاس ها از پای راست خود استفاده می کند و به خوبی پاس های قطری را برای دیگر بازیکنان فراهم می کند. زمانی که ژاوی صاحب توپ شود، دو بال کناری این تیم به سمت فضای پشت دفاع بازیکنان حریف استارت می زنند.
بغداد بونیاح: یک مهاجم فیزیکی که قدرت حفظ توپ بالایی در زمین حریف دارد و مرتبا جلوی خط دفاعی حریف به دویدن مشغول است. این مهاجم در بازی بدون توپ نیز تبحر دارد و دیگر قابلیت شوت زدن به دو پا به سمت دروازه حریف است.

عبدالکریم حسن: دفاع چپ این تیم که از بازیکنان کلیدی السد به شمار می رود. بازیکنی بلند قد که قدرت حمل توپ بالایی دارد اما تنها از پای چپ خود استفاده می کند و پای راست ضعیفی دارد. سانترهای این بازیکن با درخواست سرمربی این تیم در 80 درصد مواقع با سرعت و ارتفاع کم و با هدف فرود در نقطه پنالتی ارسال می شود.
علی اسد: بال چپ این تیم که راست پا است و زوج موفقی با حسن در سمت چپ تشکیل داده است. اسد در زمان حملات بیشتر به سمت داخل محوطه متمایل می شود تا فضا برای ارسالهای دفاع چپ این تیم فراهم شود. این بازیکن که تکنیک بسیار خوبی دارد پس از صاحب توپ شدن بیشتر به حرکت در عرض و بازی با توپ علاقه دارد.
حمزه سنحاجی: بازیکنی که اکثر گلهای این تیم در بازی های اخیر به ثمر رسانده است و در حملات شعاع حرکتی او بیشتر از علی اسد است. این بازیکن در محوطه جریمه جا به جایی بسیار بالایی دارد و مقصد بسیاری از پاس های ژاوی به شمار می رود.

ضعف  السد، قوت استقلال
ضربات ایستگاهی، یکی از نقاط ضعف السد به شمار می رود که در این فصل گل های زیادی را با توجه به این نقطه ضعف دریافت کردند. روزهای پیش از بازی السد و الشحانیه شاگردان استیماچ تمرینات زیادی را در این باره پشت سر گذاشتند تا بتوانند با این حربه دروازه حریف را باز کنند.

فضای میان خط دفاعی و میانی قاتل استقلال می شود؟
ژاوی در استفاده از فضای میان خط دفاعی و میانی تیم ها تبحر بالایی دارد و اگر آبی ها نتوانند در این بازی نظم سازمان دفاعی خود را رعایت کنند، قطعا توسط ژاوی تنبیه خواهند شد. ژاوی در اکثر دقایق بازی با استفاده از مهارت های حمزه سنحاجی در سمت راست، به این فضاها حمله می کند و آبی ها باید بسیار مواظب این موضوع باشند.

پورعلی گنجی مهره ی تاثیر گذار در دفاع
مدافع اصلی السد که همواره از سوی رسانه ها و بازیکنان السد به دلیل مهارت های بالای این بازیکن به او احترام گذاشته می شود. پورعلی گنجی بازیکنی است که غیبت او در ترکیب السد کاملا ملموس است و زمانی که مهره اصلی این تیم در خط دفاعی غایب است، السد بسیار آسیب پذیر است.

اگر کاسولا مصدوم باشد
کاسولا مهمترین مدافع این تیم است که تفاوت فنی او با دیگر مدافعان این تیم بسیار چشمگیر است. کاسولا در آخرین بازی السد به دلیل مصدومیت حضور نداشت و اگر برابر استقلال نیز به میدان نرود، آبی ها شانس زیادی برای برتری برابر السد دارند.

استقلال سلحشور باشد
استقلال باید صبور باشد و در خط دفاع با تمرکز عمل کند تا بتواند با ارائه یک بازی تاکتیکی از ضعف السد در سازمان دفاعی به ویژه فاصله میان خط دفاع و حمله استفاده کند. بازیکنان استقلال باید در زمین مانند یک جنگجو عمل کنند و اجازه ندهند که بازیکنان السد بازی را کنترل کنند. استقلالی ها باید با ارائه یک بازی غیر قابل پیش بینی و ندادن فضا و زمان، اجازه کنترل بازی را از هافبک های السد بگیرند.

تغییرات احتمالی برابر استقلال
حسن الهیدوس شماره 10 السد بعد از عمل جراحی در آلمان و پشت سر گذاشتن دوران نقاهت روز سه شنبه مرد تعیین کننده تیمش در ساختار تهاجمی خواهد بود. بازیکنی که به عنوان هافبک نفوذی پشت سر بغداد بونجاح به میدان می رود تا با هوش بالا و تکنیک نابی که دارد ساختار تهاجمی تیمش را تقویت کند. علاوه بر این فریرا به نسبت بازی با الشحانیه که جنجال های فراوانی در پی داشت دو تغییر عمده دیگر نیز در تیمش خواهد داشت بازگشت زوج پورعلی گنجی و کاسولا به میانه خط دفاع خواهد بود تا در کنار عبدالکریم حسن و حمد اسماعیل خط دفاع چهار نفره السد مقابل استقلال را تکمیل کنند.

 

 


عده ای اعتقاد دارند اگر استقلال می خواهد السد را شکست بدهد، باید اجازه بازیسازی را از ژاوی بگیرد و آنطور که از تمرینات این تیم پیدا است، علیرضا منصوریان امید ابراهیمی و امید نورافکن را مامور مهار ستاره السد کرده است.

امید ابراهیمی در این روزها در بهترین فرم ممکن قرار دارد، او هم در کارهای دفاعی کاملا موفق است و هم وظیفه گلزنی اش را به خوبی انجام می دهد و آمادگی او باعث شده استقلال در هفته اخیر نتایج بسیار خوبی کسب کند. اما بسیار از کارشناسان اعتقاد دارند آمادگی بالای امید ابراهیمی به خاطر حضور بازیکنی مثل نورافکن در کنارش است، بازیکنی که در انجام وظایف دفاعی خود کاملا موفق است و همین مساله باعث شده ابراهیمی با خیال راحت در حملات استقلال شرکت کند.

البته در هفته های گذشته نورافکن در گلزنی هم کاملا موفق نشان داده و در 2 بازی گذشته استقلال موفق به گلزنی شده و همه این ها می تواند ثابت کند ژاوی سه شنبه، شب سختی برابر 2 هافبک دفاعی آماده این روزهای آبی ها خواهد داشت.


پیکان تحرک زیادی در نقل و انتقالات نیم‌فصل نداشت و با اینکه آرش برهانی و بهادر عبدی دو بازیکن سرشانس خود را از دست داد اما با گرفتن کاپیتان تیم ملی افغانستان سود زیادی علاوه بر مسائل فنی برد.

 


هواداران فوتبال افغانستانی همواره نشان دادند از تیم ملی و بازیکنان کشورشان که در ایران به میدان می‌روند حمایت ویژه‌ای می‌کنند و این اتفاق با حضور فیصل شایسته کاپیتان افغانستان در پیکان نیز رخ داد و مسابقات این تیم را با تماشاگر کرد.

 


شایسته در دیدار اخیر پیکان مقابل سپاهان در فهرست مجید جلالی جای داشت که همین مسئله موجب شد حدود 200 نفر تماشاگر افغانستانی برای حمایت از او به ورزشگاه شهدای شهرقدس بروند و پیش‌بینی می‌شود درصورت بازی کردن این هافبک، پیکان نیز هواداران بیشتری به خود ببیند.