سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

بازار گوشی‌های هوشمند به‌قدری سودمند، جذاب و داغ شده که شرکت‌هایی مثل TP-Link (تی‌پی‌-لینک) که تخصص و تجربه‌شان در زمینه‌های دیگر مانند تجهیزات شبکه است هم به ساخت گوشی‌های هوشمند علاقه‌مند شدند. این شرکت چینی، اولین گوشی‌های هوشمند خود را با برند تجاری Neffos (نفوس) رونمایی کرد. گوشی‌های تی‌پی‌‌لینک شامل Y5L ،C5L ،C5  و C5 Max است که همگی جزو گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده‌ی بازار به‌حساب می‌آیند؛ اما در کنار این گوشی­های اقتصادی تی­‌پی-­لینک گوشی‌­های بهتری را هم تولید و روانه‌­ی بازار کرده است. از این سری گوشی­‌ها می‌­توان به Neffos X1 Lite اشاره کرد. گوشی‌های نفوس، نخستین تلاش تی‌پی‌-لینک در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید؛ اما هرگز محصولات نابالغ و ضعیفی نیستند. در کنار سخت‌افزار مناسب برای کارهای روزمره و نیمه‌سنگین، طراحی زیبای Neffos X1 Lite  یکی از قابلیت­‌های رقابتی این گوشی است که با توجه به قیمت پایینش، ارزش خرید بالایی دارند.

  طراحی و ساخت
بر خلاف سایر گوشی‌های خانواده‌ی تی‌پی‌لینک، نفوس X1 Lite، شباهت زیادی به گوشی‌های ال‌جی ندارد.

 

‌‌X1 Lite  تا جای ممکن، شیک و زیبا طراحی ‌شده است تا به نیاز خریدارانش پاسخ بدهد. بدنه‌ای که از پلاستیک مرغوب ساخته شده، تنها چیزی است که در ظاهر این گوشی 138گرمی دیده می‌شود. قاب پشتی و اصلی از پلاستیک سخت ساخته شده علاوه‌بر مستحکم‌بودن، وزن گوشی هم هنگام استفاده‌ی بلندمدت کاربر را آزاد ندهد؛ همچنین لبه‌ها گرد و صیقلی طراحی ‌شده‌اند تا دردست‌گرفتن گوشی با توجه به ابعاد بزرگش، ساده باشد.

پشت گوشی تقریبا بدون پستی و بلندی است و به‌‌راحتی می‌توان آن را روی سطوح صاف قرار داد. این محصول اولین گوشی تی‌پی‌لینک است که برای بازکردن قفلش می‌توانید از حسگر اثر انگشتتان استفاده کنید. این حسگر دقیقا زیر دوربین قرار گرفته است. دسترسی به این حسگر هنگامی که گوشی روی سطحی قرار دارد، با مشکل همراه است؛ اما در باقی مواقع به‌راحتی و با امنیت بالایی می‌توانید از این حسگر استفاده کنید.

کلیدهای کنترلی X1 Lite در جای مناسبی قرار گرفته‌‌اند و دسترسی به آن‌ها ساده است. با اینکه گوشی ابعاد بزرگی دارد، به لطف لبه‌‌های گرد، فاصله‌‌ی کم نمایشگر تا لبه‌‌ها و همچنین محل مناسب کلیدهای کنترلی می‌‌توان آن را در یک دست گرفت و کنترل کرد.

  نمایشگر
Neffos X1 Lite نمایشگری پنج اینچی با کیفیت HD دارد.

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر کاربر هنگام خرید گوشی و تبلت به آن توجه می‌کند، نمایشگر است. نمایشگرها بخشی از گوشی‌های هوشمند هستند که کاربران به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستند کیفیت پایینی داشته باشد. به نظر می‌رسد که شرکت تی‌پی‌-لینک به‌خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده و نمایشگر باکیفیت و با روشنایی مناسبی را در این گوشی‌ هوشمند خود به‌کار برده است. Neffos X1 Lite به نمایشگر 5.0اینچی و با رزولوشن HD مجهز است. عیار بالای نمایشگر این گوشی زمانی مشخص می‌شود که متوجه شوید در هر اینچ از این نمایشگر در حدود 300 پیکسل کنار هم جا داده شده‌اند. بسیاری از گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار دارای رزولوشن پایین‌‌تری هستند؛ اما قیمت بالاتری در مقایسه با Neffos X1 Lite دارند.

  سخت‌افزار و باتری

Neffos X1 Lite عملکرد روان و نسبتا سریعی دارد. گشت‌وگذار در منوها و اجرای برنامه‌های روتین اندروید در این گوشی به‌خوبی صورت می‌گیرد. مغر متفکر این گوشی تراشه‌ی مدیاتک MT6750  است. ناگفته نماند که این گوشی برخلاف برخی گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار به دو گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده است؛ همچنین 16 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای Neffos X1 Lite در نظر گرفته ‌شده که این مقدار حافظه به‌وسیله‌ی کارت حافظه‌ی microSD تا 128 گیگابایت قابل‌ افزایش است. این گوشی هم شبیه به هر سه گوشی خانواده‌ی C5 تی‌پی‌-لینک دارای دو شیار سیم‌کارت است و از نسل سوم و چهارم شبکه‌ی مخابراتی (3G و 4G) پشتیبانی می‌کنند. با توجه به نمایشگر 5.0اینچی و پردازنده‌ی نسبتا کم‌مصرف Neffos X1 Lite، استفاده از باتری 2550 میلی‌آمپرساعتی کافی به نظر می‌رسد. این گوشی می‌تواند با استفاده‌ی نرمال حداقل یک روز شارژ نگه دارد.

  سیستم‌عامل و دوربین

شرکت تی‌پی‌-لینک سعی کرده تا هم از ویژگی‌های اندروید استوک در Neffos X1 Lite استفاده کند و هم شخصی‌سازی‌های مختلفی روی سیستم‌عامل آن انجام دهد تا از لحاظ بصری جذاب‌تر به نظر رسد؛ به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند از ویجت‌ها، تم‌ها و افکت‌های مختلف این گوشی استفاده کنند؛ همچنین تی‌پی‌-لینک از برنامه‌های متعددی برای این گوشی استفاده کرده که متاسفانه قابل حذف نیستند. این برنامه‌‌ها همواره بخش قابل‌توجهی از حافظه‌ی داخلی گوشی را اشغال‌ کرده‌‌اند. مانند گوشی‌های هوآوی و لنوو، X1 Lite هم فاقد منوی برنامه‌ها (App Drawer) است و تمام برنامه‌ها روی هوم‌اسکرین نشان داده می‌شوند.

عکس‌های گرفته‌شده با دوربین 13مگاپیکسلی Neffos X1 Lite کیفیت خوب و قابل قبولی دارند؛ اما با توجه به نویز زیادی که در تصاویر وجود دارد، نباید انتظار ثبت یک شاهکار هنری را از دوربین این گوشی داشته باشید؛ بااین‌حال، بخش دوربین این گوشی دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را به شایستگی ستود. به‌عنوان‌مثال استفاده از فلش دوگانه‌ی Dual Tone LED برای دوربین اصلی و دوربین سلفی باکیفیت جزو مواردی است که می‌تواند سبب برتری Neffos X1 Lite نسبت به رقبای هم قیمت خود شود.

  جمع‌بندی

بازار گوشی‌های هوشمند بسیار رقابتی و سخت شده است. این روزها با وجود شرکت‌های چینی سرشناس مانند هوآوی و لنوو که گوشی‌هایی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کنند، کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که حاضر به خرید گوشی‌هایی شود که سابقه‌ی طولانی و شهرت فراوانی در این زمینه ندارند؛ اما شرکت تی‌پی-لینک با گوشی‌های سری Neffos آمده تا تمام این معادلات را برهم بزند و نگاه کاربران را به گوشی‌هایش عوض کند.

Neffos X1 Lite به‌عنوان بهترین گوشی تی‌پی‌-لینک در زمره‌ی گوشی‌های اقتصادی بازار قرار دارد. این گوشی از نمایشگری باکیفیت و فراتر از انتظار برخوردار است و رزولوشن HD دارد؛ از همچنین سخت‌افزار خوب و قابل قبولی برای اجرای برنامه‌های روتین سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد. Neffos X1 Lite دارای دو شیار سیم‌کارت است و از شبکه‌ی 4G هم پشتیبانی می‌کند.


گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان سوریه، در خبری اعلام کرد که صبح امروز دوشنبه یگانی از گارد ریاست‌جمهوری سوریه در جنوب منطقه «عفرین» مستقر شده تا کمربندی دفاعی برای حفاظت از دو شهرک (شیعه‌نشین) «نبل» و «الزهرا» ایجاد کند.

این اقدام گارد ریاست‌جمهوری سوریه در حالی است که ارتش ترکیه و هم پیمانان آن که بخشی از آن‌ها تا دو سال گذشته شهرک‌های «نبل» و «الزهرا» را محاصره کرده بودند، اخیرا توانسته‌اند شهرک «جندیرس» در حومه عفرین اشغال کنند تا پنجمین شهرکی باشد که به دست ارتش ترکیه اشغال می‌شود.

شهرک‌های نبل و الزهرا در 31 کیلومتری جنوب عفرین و در شمال غرب شهر حلب قرار دارند که بهمن ماه سال 94 سه سال در محاصره گروه‌های مسلح تکفیری بودند.

ترکیه با پشتیبانی از گروههای مسلحی مثل «ارتش آزاد سوریه»، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد سوریه از 20 ژانویه 2018 آغاز کرده و اکنون از چند محور به سوی شهر در حال پیشروی است. 

در حملات ترکیه، بیش از دو هزار نفر که آنکارا ادعا می‌کند همه آنها شبه‌نظامی بوده‌اند، در عفرین و مناطق اطراف آن جان باخته‌اند. 


هفته سوم رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی خاتمه یافت که دو تیم بزرگ پایتخت با قرار گرفتن در صدر گروه های سوم و چهارم آسیا وارد مرحله برگشت مسابقات خواهند شد. البته ذوب آهن نیز در گروه دوم نمایش های خوبی داشته و با 6 امتیاز پشت سر الدحیل که 9 امتیازی شده ، شانس زیادی برای صعود دارد.


با نتایجی که در دور رفت مسابقات به دست آمد، تنها نماینده ایران که شانس کمی برای صعود دارد، تراکتورسازی تبریز است که با کسب تنها یک تساوی و قبول 2 شکست در قعر جدول گروه اول مسابقات غرب آسیا حضور دارد.


در زیر نگاهی داشتیم به بهترین عملکرد تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در دو بخش فردی و تیمی:

 

 

عملکرد فردی

 

گلزنی – علیپور تنها نماینده ایران
علی علیپور با سه گلی که در دیدار برابر نسف قارشی و الوصل امارات به ثمر رسانده، بهترین آمار را از این حیث در بین تمام بازیکنان هجومی نماینده های ایران رقم زده است؛ البته مهدی طارمی مهاجم فصل گذشته پرسپولیس نیز با 3 گل در تعقیب "ریکاردو گولارت" از تیم گوانگژو اورگرانده است که با 5 گل آقای گل لیگ قهرمانان آسیا تا پایان هفته سوم است.

 

 

شوتزنی- باز هم علیپور
علیپور مهاجم سرخپوشان با 10 بار شوتزنی بیش از هر بازیکن دیگری در تیم های ایرانی حاضر در آسیا اقدام به شوتزنی به دروازه حریفان کرده است. البته باز هم در این میان نام مهدی طارمی که 11 بار شوتزنی کرده است دیده می شود که این دو بازیکن در تعقیب رامون لوپز از تیم کاشیوا ریسول ژاپن هستند که 18 مرتبه طی سه دیدار مرحله رفت به سمت دروازه حریفان شوت زده است.

 

 

 

 

 

پاس گل- یک بازی برای اسماعیلی کافی بود
تنها نماینده ایران در جمع 10 نفر برتر بهترین پاسورهای آسیا فرشید اسماعیلی است که شب گذشته و در دیدار برابر العین موفق شد دو پاس بسیار خوب برای تیام فراهم کند و این مهاجم هوشیار نیز با جایگیری های به موقع خود، دو بار به یک شکل گلزنی کرد. بهترین از این حیث در پایان مرحله رفت، "میسلاو اورسیچ" از تیم "اولسان هیوندای" است که با 3 گل در صدر قرار گرفته است.

 

 

 

 

ایجاد شانس گلزنی- احسان پهلوان در صدر
احسان پهلوان وینگر ریزنقش و تکنیکی تبریزی ها از حیث ایجاد موقعیت گلزنی با خلق 9 موقعیت گلزنی برای تیمش، در بین نماینده های ایران بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده است و به همراه امید ابراهیمی که 8 شانس گلزنی ایجاد کرده است، در تعقیب اسکار بازیکن سرشناس برزیلی شانگهای SIPG هستند.

 

 

پاس- مهدی کیانی
مهدی کیانی هافبک تدافعی تراکتورسازی تنها نماینده ایرانی حاضر در بین 10 بازیکن برتر از این حیث است که با 239 پاس در تلاش برای رسیدن به جایگاه نواب العبید بازیکن تیم الهلال است.

 

 

 

نجات دروازه- مظاهری مهره کلیدی قلعه نویی
رشید مظاهری در دو دیدار از سه دیدار برگزار شده مرحله رفت مسابقات لیگ قهرمانان آسیا موفق به کلین شیت شده است و با 13 نجات دروازه، در میان تیم های حاضر در مسابقات، بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده است.

 

 

کلین شیت – بیرانوند و مظاهری
رشید مظاهری و علیرضا بیرانوند گلرهای سرخپوشان پایتخت و سبزپوشان اصفهانی با ثبت 2 کلین شیت در بین 10 گلر برتر قاره کهن قرار دارند.

 

 

 


دفع توپ – خالد شفیعی
خالد شفیعی مدافع تیم فوتبال ذوب آهن از این حیث بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده است و با دخالت های به موقع خود، 20 بار توپ را از منطقه خطر سبزپوشان دور کرده است. البته بهترین آمار در این طبقه بندی با 26 دفع توپ در اختیار مدافع الهلال عربستان است.

 

 

 

کارت زرد- ایران پوریان
محمد ایران پوریان با دریافت 2 کارت زرد، طی سه مسابقه بدترین عملکرد را از این حیث در میان بازیکنان ایرانی به نام خود ثبت کرده است و احتمال محرومیت او در بازی های آینده وجود خواهد داشت.

 

 

 

عملکرد تیمی

 


گلزنی- شاگردان برانکو بهترین تیم ایران
بهترین آمار از لحاظ گلزنی میان تیم های ایرانی به شاگردان برانکو ایوانکوویچ اختصاص یافته است که در سه دیدار ابتدایی خود، موفق به ثبت 6 گل شده اند؛ البته آنها و بسیاری از تیم های دیگر باید تلاش زیادی انجام دهند تا به رکورد چونبوک موتورز کره جنوبی که طی 3 بازی 15 گل به ثمر رسانده، برسند.

 

 

 

 

بدترین خط دفاعی- ایرانی ها نماینده ای ندارند
در بخش بدترین خط دفاعی تیم الوحده امارات با دریافت 10 گل طی سه مسابقه بدترین آمار را همراه با کیچه هنگ کنگ به خود اختصاص داده است و نماینده های ایرانی دراین طبقه بندی میان 10 تیمی که عملکرد بدی به جا گذاشته اند، حضور ندارند.

 

 

نرخ تبدیل موقعیت به گل- پرسپولیس برانکو بهترین
از لحاظ تبدیل نرخ موقعیت های گلزنی به گل باز هم شاگردان برانکو ایوانکوویچ که طی 2 سال گذشته قدرت مطلق فوتبال ایران بوده اند، عملکرد بهتری را به نام خود ثبت کرده اند. شاگردان برانکو نرخ تبدیل موقعیت 19 درصد را دارند (سرخپوشان طبق این آمار تقریبا از هر 5 موقعیت خود یک گل ساخته اند) که البته در این بخش تیم چونبوک موتورز که 15 گل طی 3 مسابقه به ثمر رسانده، آمار بسیار خوب 33 درصد یعنی یک گل به ازای هر سه موقعیت را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

شوتزنی- ایرانی ها شوت نمی زنند!
در این بخش هیچ تیم ایرانی نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد و تیم گوآنگژو اورگرانده با 68 شوت به دروازه طی سه مسابقه در صدر قرار دارد.

 

 

کلین شیت – پرسپولیس و ذوب آهن در رده اول
دو تیم پرسپولیس و ذوب آهن با ثبت دو کلین شیت طی سه مسابقه در رده اول حضور دارند؛ البته نماینده های ازبکستان و ژاپن نیز موفق به ثبت دو کلین شیت طی مسابقات مرحله رفت شده اند.

 

تعداد خطای تیمی- سرخابی ها فیزیکی‌ترین تیم های غرب آسیا
در این بخش آمار قابل توجهی به نام استقلال و پرسپولیس ثبت شده است. در واقع شاگردان شفر که بازی فیزیکی را در دستور کار دارند با مرتکب شدن 53 خطا روی حریفان، بیشترین آمار را از این حیث به نام خود ثبت کرده اند و در رده دوم و سوم تیم کاشیوا ریسول از شرق آسیا با 52 خطا و سرخپوشان تهران با 51 خطا حضور دارند، که این موضوع نشان از بازی فیزیکی ایرانی ها در رقابت های آسیایی دارد.

 

 

 

دقت پاس- استقلال دقیق ترین تیم ایران
در این بخش تنها شاگردان وینفرد شفر در میان 10 تیم برتر آسیا حضور دارند؛ استقلالی ها آمار 83 درصد دقت پاس را به نام خود ثبت کرده اند که تنها 3 درصد کمتر از تیم اول کاوازاکی ژاپن است.

 


فرشید باقری یکی از بازیکنانی است که با پیشرفت فوق العاده خود به خوبی موفق شده فشار حملات را روی خط دفاع استقلال کم کند.

فرشید باقری در بازی روز گذشته 60 پاس با دقت 86.7 ارسال کرد، 9 نبرد موفق با بازیکنان حریف داشت، او در این بازی 4 نبرد هوایی داشت که در 3 نبرد موفق بود.

باقری همچنین در این بازی یک بار خلق موقعیت کرد، 2 تکل زد و 3 توپ ربایی موفق داشت که از نظر دفاعی یکی از بهترین بازیکنان زمین بود.

آمار بازی با العین نشان می دهد که باقری از امید ابراهیمی که در طول بازی کنار دست او بازی می کرده هم نمایش بهتری داشته است و این دو در کنار هم به خوبی موفق شده اند کمربند خط میانی استقلال را محکم کنند.

فرشید باقری این روزها به بازیکن بدون جانشین در ترکیب استقلال تبدیل شده است و شفر در چند بازی است که دست به جایگاه او نزده است.

 


بعد از دربی 86 هم بحث‌های زیادی مطرح شد. از آرایش اولیه و استراتژی بازی دو تیم گرفته تا کوچینگ حین بازی و بالاخره تعویض‌ها. استقلالی‌ها برد تیم‌شان را نتیجه درایت شفر می‌دانند و معتقدند این تیم با شایستگی به سه امتیاز رسیده. هواداران پرسپولیس اما شکست را نتیجه اشتباهات برانکو می‌دانند. از نگاه آنها سرمربی کروات با احتیاط بیشتر دنبال تک امتیاز بوده تا قهرمانی را قطعی ‌کند. آنها از ترکیب اولیه و تعویض‌های سرمربی هم ایراد زیادی گرفتند و معتقدند او برای این بازی بدسلیقگی به خرج داده.


تمام این تحلیل‌ها می‌تواند درست باشد، ولی یک بازی ملاک دقیقی برای قیاس دو تیم نیست. هر تیم یا بازیکنی ممکن است روز خوب یا بد داشته باشد و به همین خاطر نتیجه بازی نمی‌تواند برای استخراج چنین نتیجه‌ای قابل اطمینان باشد. با این حال می‌توان نتیجه شهرآورد را نشانه انتقال قدرت فوتبال پایتخت دانست. وقتی روند دو تیم در یک بازه چند ماهه را بررسی می‌کنیم، نتیجه این بازی معنادارتر به نظر می‌رسد. از بازی رفت که شفر تازه روی نیمکت استقلال نشسته بود تا پنج‌شنبه که برای دومین بار مقابل پرسپولیس قرار گرفت و نتیجه برعکس بازی رفت به دست آمد.


از شکست یک بر صفر بازی رفت تا برد یک بر صفر بازی برگشت استقلال تیم دیگری شده. سازماندهی و انسجام تیم بالاتر رفته و با تیام حالا تیم مهاجمی تمام‌عیار دارد. اگر حملات استقلال در نیمه دوم بازی رفت واکنشی به گل پرسپولیس و برای فرار از شکست بود، این بار ابتکار بازی را در دست گرفت و با حملاتش توانست نیمه اول را با برتری به رختکن برود.


استقلال در نیمه دوم از این گل به خوبی دفاع کرد. کلین‌شیت‌های متوالی لیگ برتر تاکید شفر روی اهمیت دفاع را نشان می‌داد و نظم جدید در این بازی هم به چشم آمد. پیشرفت استقلال در این ماه‌ها مستمر بوده و در آستانه پایان لیگ دومین شکست فصل را به رقیب سنتی تحمیل کرد.


پرسپولیس با فاصله 15 امتیاز صدرنشین لیگ است و نتیجه شهرآورد تنها رسمی شدن قهرمانی را به تاخیر انداخت. با این حال کیفیت این تیم در هفته‌های گذشته افت کرده. دقایق بازی ضعیف در هر مسابقه بالا رفته و از چشم هواداران هم پنهان نمانده. پرسپولیس هرچند در لیگ امتیازات خیلی خوبی جمع کرده ولی نمایش مقتدرانه فصل قبل و شروع این فصل را این روزها کمتر می‌بینیم. پرسپولیس در شکست مقابل السد یکی از بدترین بازی‌های ماه‌های اخیر را به نمایش گذاشت و ده روز بعد در شهرآورد هم نمایش پرانتقادی داشت.


 برخی از بازیکنان پرسپولیس که در قهرمانی فصل اخیر مهره‌های کلیدی برانکو بودند از آمادگی فاصله دارند و حضورشان در ترکیب اصلی بیشتر به خاطر وفاداری سرمربی یا دست خالی اوست.


رفتن طارمی را هم نباید فراموش کرد. در هفته‌های اول به نظر می‌رسید پرسپولیس با علیپور مشکل گلزنی نخواهد داشت، ولی طارمی بازیکنی نیست که جای خالی‌اش به راحتی پر شود و این خلا در درازمدت ملموس‌تر خواهد بود.


پرسپولیس، تیمی که سال گذشته با اقتدار تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت، هر دو بازی مهم هفته‌های اخیرش را باخته و این برای برانکو باید زنگ خطری جدی باشد. در لیگ هفدهم دست هیچ رقیبی به پرسپولیس نخواهد رسید، ولی مربی کروات بهتر از هر کسی می‌داند که برای فصل آینده رقابت بسیار نزدیک خواهد بود و با ادامه این روند هیچ تضمینی برای برتری تیمش نیست.


استقلال شفر تیمی در مسیر تکامل و تحول است و این کاملا محسوس است. مربی آلمانی با خرید تیام مهم‌ترین ضعف استقلال را برطرف کرد و تابستان آینده هم فرصت دارد تیمش را تقویت کند.


پرسپولیس برانکو اما همین حالا هم در خط میانی مشکلات اساسی دارد و بدتر از همه اینکه دست مربی کروات برای تقویت تابستانی تیمش بسته است. پرسپولیس حتی اگر بازیکنی از دست ندهد، در شروع فصل آینده برای رقابت با استقلال کار سختی دارد، چه برسد به اینکه تعدادی از ستارگان این تیم بعد از جام جهانی راهی لیگ‌های اروپایی یا قطر شوند. اگر برد شهرآورد در رقابت این فصل دو تیم تاثیری نداشت، ولی می‌تواند نشانه‌ای از دست بالای استقلال در رقابت ماه‌های آینده باشد. پرسپولیس از زمان آمدن برانکو توانسته بالاتر از حریفش بایستد، ولی با آمدن شفر و مجموعه‌ای از اتفاقات در ماه‌های اخیر می‌توان پیش‌بینی کرد که ورق در حال برگشتن است.


امروز یکی از حساس ترین دربی های چند فصل اخیر برگزار خواهد شد و در اتفاقی نادر، حتی احتمال قهرمانی در پایان بازی نیز هست و همین شرایط، سبب استقبال فوق العاده هواداران از این بازی شده است.

پیش فروش بلیت ها از روز گذشته آغاز شد؛ اما فروش بلیت در ورزشگاه آزادی از ساعت 7:15 بود و هواداران دو تیم از همان لحظه وارد ورزشگاه شدند؛ هواداران مشتاقی که اغلب از شهرستان های مختلف خود را به تهران رسانده اند تا این فوتبال حساس را به نظاره بنشینند.

هم اکنون در فاصله بیش از 5 ساعت تا شروع مسابقه حدود 60 درصد از ظرفیت ورزشگاه پر شده و سرعت ورود تماشاگران به استادیوم نیز بسیار سریع است و پیش بینی می شود تا حدود ساعت 1 دیگر صندلی برای نشستن در آزادی وجود نداشته باشد.

در طبقه پایین، سکوهای جایگاه و روبروی جایگاه کاملا پر شده اند و نیمی از جایگاه های پشت دروازه نیز در اختیار تماشاگران است. طبقه بالا نیز کم کم پر از هوادارانی می شود که پرچم تیم های محبوبشان را در دست دارند.

ترافیک شدید اطراف ورزشگاه و همچنین پارکینگ ها نیز نشان از استقبال شگفت انگیز اهالی فوتبال از حساس ترین بازی فصل است. بازار کری خوانی، فروش اقلام هواداری و رنگ کردن صورت هم در ورزشگاه آزادی داغ است و فضای بسیار جالبی در این منطقه از تهران حکم فرما شده است.

 

 

 

 


وینفرد شفر از ابتدا هفته 9 ام لیگ پس از برکناری علیرضا منصوریان به استقلال پیوست . او در ابتدا از سیستم 1-3-2-4 استفاده کرد . او در اولین حضورش در نیمکت استقلال ، در مقابل فولاد به تساوی رسید . این سیستم از هفته 11 به بعد در تیم جا افتاد و آن ها را تا جیاگه سوم لیگ آورد .


در سیستم1-3-2-4  دو هافبک میانی حقیقی ایفای نقش می کنند به همراه 3 هافبک که هافبک راست ، هافبک تهاجمی و هافبک چپ هستند جلوتر از آن ها قرار دارند و خط میانی این سیستم را تشکیل می دهند . در فازهجومی به دلیل حضور 1 مهاجم درجلو و 3 هافبک هجومی پشت سر آن ها می تواند به تیم برای رسیدن به گل کمک کند . در مقابل در فاز دفاعی هافبک هجومی به سمت عقب می آید و  به همراه 2 هافبک میانی ، میانه زمین  رابرای نفوذ مهاجمین حریف می بندند .  مدافعان کناری نیز نقش پوششی را برعهده دارند و در در مواقع حمله می توانند به خط حمله کمک کنندمهمترین ویژگی این سیستم تاکید بر بازی هجومی است ، به صورتی که با اضافه شدن دو مدافع کناری 7 بازیکن در خط حمله حضور پیدا می کنند و می توانند خیلی راحت تر به گل برسند ؛ ولی در مقابل در ضد حملات پر تعداد حریف می تواند کار را سخت تر کند.


این سیستم پر بازده ترین سیستم در فوتبال اروپا است و در فوتبال ایران نیز توانست بازده ای خوبی داشته باشد و به احتمال بسیار قوی شفر در دربی نیز از همین چیدمان خواهد کرد.


ترکیب احتمالی:

 

  • سید مهدی رحمتی

پس از محرومیت سید حسین حسینی در بازی با فولاد خوزستان به دلیل دریافت کارت زرد ، مهدی رحمتی دروازه بان قطعی استقلال در دربی هشتاد و ششم خواهد بود. البته اگر حسینی محروم هم نمی شد عملکرد پر فراز نشیب این دروازبان پس از ثبت رکورد کلین شیت ، شفر به احتمال زیاد از رحمتی به دلیل  قدرت رهبری و تجربه بالایی که در دربی های پایتخت دارد شانس زیادی برای ایستادن در درون دروازه داشت.

 

  • سید مجید حسینی – روزبه چشمی


با توجه به غیبت لئوناردو پادوانی و پژمان منتظری ، بدون شک سید مجید حسینی و روزبه چشمی  انتخاب های شفر برای پست دفاع میانی خواهند بود. روزبه چشمی نیز در این فصل بارها در دفاع میانی آبی پوشان حضور داشته و از این نظر مورد اعتماد شفر است. او به همراه مجید حسینی عملکرد خوبی در خط دفاعی داشتند وزوج خوبی تشکیل دادند . البته تفاوت مسئولیت پست هافبک دفاعی و خط میانی در بازی روزبه چشمی در پست دفاع وسط روی بازی او تاثیر می گذارد .

 

  • امید نورافکن (خسرو حیدری–آرمین سهرابیان )


مهمترین دغدغه شفر در پست دفاع چپ است شفر در بازی الهلال نیز از خسرو حیدری در این پست استفاده کرد . در صورت عدم حضور نورافکن در ترکیب اصلی شفر به دلیل تجربه کم سهرابیان به احتمال زیاد از خسرو حیدری در این پست استفاده خواهد کرد .

 

  • وریا غفوری


وریا غفوری که پس از آمدن شفر تحولی بسیار مثبت در بازی او ایجاد شده است . حضور در خط حمله و نفوذ از کریدور های کناری او را به یکی از سلاح های گلزنی شفر در دیدار فردا تبدیل می کند . عملکرد خوب وریا غفوری او را به اولین انتخاب شفر در پست دفاع راست تبدیل کرده است .


 

  • امید ابراهیمی – فرشید باقری


خط میانی استقلال کلیدی ترین نقش را در دربی هشتاد و ششم ایفا خواهد کرد. هافبک های تدافعی باید زهر خط حمله پرسپولیس را بگیرند و هافبک های دیگر باید توپ را در زمین سرخ پوشان نگه دارند و مدافعان و هافبک های پرسپولیس را درگیر کنند تا اجازه طرح ریزی حمله را از آنان بگیرند.


از آنجاکه فاز هجومی پرسپولیس کاملاً زهردار نشان داده، بعید است وینفرد شفر ریسک بازی با تک هافبک دفاعی را بپذیرد و به احتمال زیاد با دو هافبک دفاعی بازی خواهد کرد. امید ابراهیمی و فرشید باقری در این فصل بارها به عنوان هافبک های دفاعی در کنار یکدیگر بازی کرده اند و وجود همین هارمونی موجب می شود که آن ها در دربی نیز کنار هم بازی کنند.

 

  • فرشید اسماعیلی – سرور جپاروف – داریوش شجاعیان


حضور 3 بازیکن گلزن و گلساز جلوتر از هافبک های تدافعی که بار حملات استقلال را به دوش می گیرند می تواند یکی از مهم ترین راه های گلزنی شفر باشد . فرشید اسماعیلی با قدرت دوندگی و توانایی نفوذ به محوطه جریمه در پست هافبک راست و داریوش شجاعیان تکنیکی و باهوش در پست هافبک چپ استقلال به میدان خواهند رفت. سرور جپاروف نیز به دو دلیل می تواند در پست هافبک هجومی به میدان برود: نخست آنکه از قدرت شوت خود به بهترین وجه ممکن بهره گیرد و دوم این که بتواند برای مهاجم و سایر هافبک های جلوزن استقلال بازی سازی و فضاسازی کند.

 

  • مامه تیام


به نظر می رسد استقلال در دربی هشتاد و ششم با تک مهاجم بازی کند. با درخششی که مامه بابا تیام در بازی استقلال-الهلال و همچنین فولادخوزستان-استقلال از خود نشان داد به احتمال قریب به یقین انتخاب شفر برای نوک حمله استقلال خواهد بود. این مهاجم تأثیرگذار در دیدار با فولاد خوزستان نشان داد که به خوبی می تواند از کمند مدافعان بگریزد و خود را در موقعیت گل قرار دهد. تیام بازیکن جدید الورودی است و سبک بازیش همانند بغداد بونجاح است . عملکرد ضعیف مدافعان میانی پرسپولیس در دیدار السد در مقابل این سبک از مهاجمین می تواند نقطه قوتی برای تیام باشد . تیام  فاکتور انگیزه را نیز از این رو خواهد داشت تا بتواند به عنوان اولین بازیکن خارجی استقلال گلزنی کرده و نام خود را در ذهن هواداران جاودانه سازد.


شفر چگونه می تواند برانکو را شکست بدهد ؟


پس از بررسی سیستم و 11 بازیکن احتمالی ،  فردا شاهد دربی زیبایی خواهیم بود . پیروزی های پی در پی استقلال و خارج شدن از بحران که تا یک قدمی کسب مقام دوم لیگ آمدند ، از نقاط مثبت حضور شفر در استقلال بود .


 شفر با تغییر سیستم و آرایش استقلال به دنبال تثبیت یک سیستم جامع و کلی بود و توانست با تعیین سیستم 1-3-2-4  بازده ای خوبی در استقلال داشته باشد ضعف خط دفاعی پرسپولیس برای مقابه کردن با مهاجمان هم سبک تیام و آسیب پذیر بودن جناح چپ دفاعی پرپسولیس که در دیدار رفت بار ها توسط بازیکنان استقلال برای ترتیب دادن حملات استفاده شد .حضور وریا غفوری در  جناح راست به همراه بازیسازی داریوش شجاعیان و سرور جپاروف و حضور مامه تیام در خط حمله می تواند از نقاط کار آمد تیم شفر باشد . ولی در مقابل مصدومیت نورافکن و حضور روزبه چشمی در پست غیر تخصصی می تواند برای آبی ها دردسر بسازد.


روزپنجشنبه هشتاد و ششمین دربی پایتخت برگزار می شود. مسابقه ای که نزدیک نیم قرن تاریخ فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. در تمام این سال ها بسیاری از چهره ها با توجه به عملکردشان چهره های محبوب و ماندگار این بازی ها و تاریخ باشگاهشان شده اند؛ اما برخی از بازیکنان و عوامل این مسابقه نیز منفورهای تاریخ دربی هستند.


1-مهدی هاشمی نسب:


تا قبل از اینکه او در سال 79 از پرسپولیس به استقلال برود منفورهای دربی کسان دیگری بودند؛ اما هاشمی نسب که 4 گل در دربی ها برای پرسپولیس به ثمر رسانده بود با مبلغی قابل توجه به استقلال پیوست و در اولین دربی گل زد، بیهوش شد و تمام این ها او را تبدیل به شماره 1 منفورترین های دربی کرد.


2-علیرضا نیکبخت واحدی:


ستاره استقلال در دفاع چپ بعد از اختلافاتی که با امیرقلعه نویی داشت در سال 85 به پرسپولیس پیوست. او که با لباس استقلال اصولا دربی باز نبود با لباس پرسپولیس با ضربه سر دروازه این تیم را در دربی شصت و دوم باز کرد و به سبک پله در فینال جام جهانی 1970 خوشحالی کرد تا نفر دوم منفورها لقب بگیرد.


3- احمدرضا عابدزاده:


عابدزاده در سال 72 و بعد از مصدومیتی که نصیبش شد به پاس رفته و از آنجا به پرسپولیس آمد. او به عنوان بزرگترین دروازه بان دوران جدید فوتبال ایران، در هیچکدام از دربی ها نباخت و در چند دربی جنجالی نیز مثل بازی شماره 38 در سال 73 نیز حضور داشت. او سومین منفور بزرگ دربی ها در این لیست است.


4-جواد الله وردی:


او بعد از دربی شماره 12 که در شهریور سال 52 برگزار شد تبدیل به منفور آبی ها شد. شاید او یکی از اولین منفورهای تاریخ دربی باشد. بعد از باخت شش بر صفر استقلال در دربی، برخی ها به او اتهاماتی وارد کردند و باعث جدایی الله وردی از استقلال شدند. او در آن بازی یکی از مدافعان استقلال بود.


5-شاهرخ بیانی:


شاهرخ بیانی هیچگاه آنقدر که باید مورد نفرت هواداران استقلال قرار نگرفت؟ چرا؟ مشخص نیست؛ اما شاهرخ در سال 65 و به خاطر آنچه خودش اختلاف با مدیران وقت استقلال عنوان کرده به پرسپولیس آمد و در دربی شماره 27 که خرداد سال 65 برگزار شد دو گل به استقلال زد و خوشحالی جالبی هم کرد. او سال بعد و بعد از کسب عنوان آقای گلی با لباس پرسپولیس به استقلال بازگشت و برای تیمش در دربی 33 گلزنی کرد.


6- علی انصاریان:


او البته دوران باشکوهی در استقلال نداشت و شاید ابراز پشیمانی هایش باعث شد تا هیچوقت به اندازه کسانی مثل هاشمی نسب منفور نشود. او در سال 85 از پرسپولیس جدا شد و به استقلال رفت. او همیشه از این انتقال به عنوان بدترین اتفاق زندگی اش یاد کرده؛ اما انصاریان که زمانی محبوب پرسپولیسی ها بود دیگر هیچوقت آن محبوبیت را به دست نیاورد.


7-علی علیزاده:


شاید اگر در دربی شماره 66 در بهمن سال 87 علی علیزاده آن اشتباه را نمی کرد امروز نام او در لیست منفورها نبود؛ اما در دقیقه نود و آن هند عجیب و غریب برد استقلال را با مساوی عوض کرد. علیزاده با آن هند تبدیل به منفور شماره 7 دربی ها شد.


استقلال و پرسپولیس همواره دو گزینه جذاب در فصل نقل و انتقالات هستند که کمتر بازیکنی به آنها نه می گوید و حالا روز پنجشنبه برابر یکدیگر صف آرایی می کنند.


با این وجود همچنان برخی نقل و انتقالات هستند که با مقصد استقلال یا پرسپولیس انجام نشدند و به مناسبت دیدار روز پنجشنبه قصد داریم ترکیب یازده نفره از این بازیکنان را تشکیل دهیم. این ترکیب متعلق به بازیکنانی است که در دو فصل گذشته به این دو تیم اضافه نشدند.

 

دروازه بان:

 

  • رشید مظاهری؛

 

دروازه بان موفق تیم ملی و ذوب آهن در سال های گذشته گزینه دو باشگاه سرخابی شد؛ اما هیچگاه انتقال او شکل نگرفته است تا این دروازه بان جنوبی و حال حاضر ذوب آهن در این تیم به عنوان دروازه بان حاضر شود.

 

 

مدافعان:

 

  • مهدی شیری؛

 

مدافع مورد نظر منصوریان که سابقه همکاری با او در نفت تهران را داشت در چند مرحله با آبی پوشان مذاکره کرد؛ اما در نهایت پیراهن استقلال را بر تن نکرد و در پیکان باقی ماند تا او نیز غایب دربی باشد.

 

 

  • خالد شفیعی؛

 

مدافع وسط حال حاضر ذوبی ها در چند مرحله با مدیران استقلال و پرسپولیس مذاکره کرد. شفیعی از جمله بازیکنانی بود که دو تیم سرخابی به او علاقه داشتند؛ اما در نهایت به هیچ کدام از این دو تیم اضافه نشد تا به این ترتیب شفیعی مدافع مرکزی این تیم باشد.

 

 

  • سعید آقایی؛

 

پرسپولیسی ها امیدوار بودند تا ستاره تراکتورسازی را به تیم خود اضافه کنند؛ اما مسیر سخت جدایی این بازیکن از فوتبال تبریز اتفاقی بود که باعث شد تا این بازیکن راهی اصفهان شود و همچنان نام او در لیست بازیکنان حاضر در دربی غایب است.

 

 

هافبک ها:

 

  • قاسم حدادی فر؛

 

علیرضا منصوریان سرمربی استقلال فصل گذشته نام او را در لیست خرید خود قرار داد؛ اما گل محمدی حاضر نشد این بازیکن را از دست بدهد تا حدادی فر به پیراهن استقلال نرسد و او نیز در این دیدار غایب باشد.

 

 

  • علی کریمی؛

 

هافبک مورد نظر برانکو بعد از کش و قوس های فراوان ترجیح داد به تیمی بازگردد که از آن به فوتبال ایران معرفی شده بود. کریمی در سپاهان حضور دارد و از جمله بازیکنانی است که با عدم حضور در مهم ترین دیدار فوتبال ایران، در این تیم قرار می گیرد.

 

 

  • احسان حاج صفی؛

 

مهره جذاب مورد نظر منصوریان و البته قرمزها در سال های گذشته هافبک چپ و میانی تیم ملی است. حاج صفی در چند مرحله با این دو تیم مذاکره کرد؛ اما هیچگاه به سرخابی ها اضافه نشد تا او نیز در کارنامه خود دربی نداشته باشد.

 

 

  • مهدی ترابی؛

 

بازیکن جذاب و تکنیکی سایپا همواره به دلیل سد بزرگ رضایت نامه از جمع نارنجی پوشان جدا نشده است. دو باشگاه سرخابی در این سال ها همواره به این بازیکن ابراز علاقه کردند؛ اما ترابی نیز از جمله بازیکنانی است که هنوز سابقه دربی را در کارنامه خود ندارد.

 

 

  • اشکان دژاگه؛

 

استقلالی ها خیلی به این بازیکن نزدیک نشدند؛ اما در نیم فصل امیدوار بودند تا این بازیکن را برای تقویت تیم خود جذب کنند. کاپیتان تیم ملی اما به دلیل عدم علاقه برای حضور در ایران به استقلال نپیوست تا به این ترتیب او نیز غایب دربی باشد.

 

 

مهاجمان:

 

  • مرتضی تبریزی؛

 

استقلال همواره در بازارهای نقل و انتقالاتی به سراغ این بازیکن می رود و همچنان موفق به جذب تبریزی نشده است. تبریزی طی سال های گذشته یکی از بهترین های لیگ برتر بوده؛ اما با این وجود کارنامه دربی برای او همچنان خط تیره را نشان می دهد.

 

 

  • مهرداد محمدی؛

 

پرسپولیس فصل گذشته فاصله زیادی با جذب این بازیکن نداشت؛ اما در نهایت سپاهان با پول نقد خود گوی سبقت را از پرسپولیس ربود تا این بازیکن رسما زردپوش شود. محمدی البته همواره از علاقه خود به پرسپولیس صحبت کرده و به نظر می رسد به زودی شاهد حضور او در دربی ها خواهیم بود.

 


روز پنجشنبه ساعت 15:45 سوت بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس به صدا در می‌آید و یکی از برترین مسابقات باشگاهی فوتبال ایران، آسیا و جهان آغاز می‌شود.

پرده اول؛90 دقیقه هیجان مثبت و لذت بردن از فوتبال

دیدار استقلال و پرسپولیس تقریبا برای همه مردم از هر قشر و هر سنی مهم است. از روزها قبل هواداران دو تیم برای هم کری‌ می‌خوانند. ساعت‌ها رادیو و تلویزیون برای این بازی برنامه‌ می‌سازد و چندین هزار کلمه در مورد این مسابقه در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و ...در موردش مطلب می‌نویسند.

هواداران دو آتشه تیم‌ها گاهی تا مرز سکته قلبی هم پیش می‌روند. این مسابقه سراسر هیجان است و اگر فرهنگ لذت بردن از فوتبال را بلد شویم می‌توانیم از این 90 دقیقه بازی دو تیم بی‌نهایت استفاده کنیم و هنجارهای زیبایی را در ورزشگاه و حتی جامعه به نمایش بگذاریم اما افسوس که گاهی شرایط جور دیگری رقم می‌خورد. هیجان مثبت فوتبال را برخی با جنگ و دعوا اشتباه می‌گیرند و انگار خون به مغزشان نمی‌رسد که دوست و فامیل خود را به چشم یک دشمن نه رقیب نگاه می‌کنند!

پرده دوم؛ بزرگترین دربی آسیا و محرومیتی ناجوانمردانه

این مسابقه بدون تعارف حساس‌ترین مسابقه باشگاهی قاره پهناور آسیاست. حداقل در خاورمیانه هیچ مسابقه باشگاهی نیست که میلیو‌ن‌ها نفر بیننده تلویزیونی داشته باشد و 100 هزار نفر هم به ورزشگاه بکشاند اما دیدار استقلال و پرسپولیس اینگونه است.

دو تیم بزرگ و پرطرفدار قاره آسیا و ایران که سرمایه ملی و اجتماعی ما محسوب می‌شوند این دو باشگاه‌ها مدتی است که به دلیل رفتارهای سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا از میزبانی در ورزشگاه آزادی در لیگ قهرمانان آسیا مقابل حریفان سعودی محرومند. پنجشنبه اما یک فرصت تاریخی برای استقلال و پرسپولیس است تا بتوانند مقابل چشمان رئیس فیفا هیجان مثبت فوتبال ایرانی و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی خود را به نمایش بگذاریم.

پرده سوم؛ نمایش عشق به فوتبال

حضور اینفانتینو بهترین فرصت است تا بالاترین مقام اجرایی فوتبال جهان از نزدیک این شور و اشتیاق و علاقه به فوتبال را در ایران احساس و با گوشت و پوستش عشق مردم ایران به فوتبال را لمس کند. بنابراین فارغ از هر نتیجه‌ای که در این مسابقه رقم بخورد بازیکنان، مربیان و هواداران دو تیم باید ابتدا رفتاری حرفه‌ای از خود به نمایش بگذارند تا بتوانیم به شخص اول فوتبال جهان با رفتارمان بفهمانیم که محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی از سعودی‌ها به خاطر نا امنی یک بازی پلید سیاسی است و ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و امیدواریم رئیس فیفا بعد از حضور در دربی تهران به عنوان تماشاگر نظرش نسبت به فوتبال ایران کاملا مثبت شود و بتواند محرومیت‌های ناجوانمردانه استقلال و پرسپولیس را لغو کند.

پرده چهارم؛ شرایط فنی

از نظر فنی وضعیت دو تیم بسیار نزدیک بهم شده است. استقلال با وینفرد شفر فوتبالی زیبا و تماشاگر پسند ارایه می‌کند و توانسته خود را به رده سوم جدول لیگ برتر برساند. این تیم مقابل الهلال عربستان هم در لیگ قهرمانان پیروز شد. با این حال پیروزی در این مسابقه بیشتر برای آبی پوشان حکم اعاده حیثیت را دارد آنها می‌خواهند از اعتبار فوتبال‌شان دفاع کنند و نشان بدهند که اکنون تبدیل به یکی از بهترین و منسجم‌ترین تیم‌های ایران و آسیا تبدیل شده اند. سه امتیاز این بازی البته برای استقلال مهم است و می‌تواند این تیم را به نایب قهرمانی  این فصل بیش از گذشته امیدوار کند. استقلال میزبان این مسابقه است اما سکوهای ورزشگاه بین تماشاگران دو تیم قرار است مساوی تقسیم شود.

پرسپولیس هم قبل از این بازی قهرمانی‌اش در لیگ برتر تقریبا مسجل شده و کافی‌ است سه امتیاز دیگر بگیرد تا قرمزپوشان به طور رسمی برای دومین مرتبه قهرمان لیگ برتر شوند. هواداران و بازیکنان پرسپولیس  وحتی خود برانکو هم دوست دارد دومین قهرمانی‌شان در لیگ برتر همزبان با پیروزی مقابل حریف سنتی خود رقم بخورد. برانکو وعده داده که سورپرایز ویژه ای برای این بازی دارد اما شفر با تلخندی گفته شاید سورپرایز او حضور در میهمانی شام رئیس فیفاست!

به هر حال وضعیت دو تیم اگرچه از نظر امتیازی در جدول فاصله زیادی دارد اما استقلال در هفته‌های اخیر از نظر فنی رشد چشمگیری داشته است. همین مساله می‌تواند جذابیت دربی را دوچندان کند. پرسپولیس 10 گل بیشتر از استقلال زده اما فقط 4 گل کمتر از  آبی پوشان دریافت کرده است.

پرده پنجم؛ دربی گل‌دار!

حضور دو مهاجم خارجی به نام منشا نیجریه‌‌ای و تیام سنگالی در دو تیم می‌تواند نوید بخش گلزنی در این دربی باشد. بخصوص اینکه علی علیپور مهاجم 17گله پرسپولیس در صدر گلزنان لیگ برتر هم در این بازی حضور دارد. خط دفاع  و دروازه‌بان‌های دو تیم شرایط سختی را تجربه خواهند کرد.

خط هافبک استقلال البته روی کاغذ شرایط بهتری دارد. سرور جباروف ، امید ابراهیمی ، فرشید اسماعیلی و  داریوش شجاعیان به خوبی باهم هماهنگ شده‌اند و همدیگر را حمایت می‌کنند. در پرسپولیس هم محسن ربیع‌خواه، کم اشتباه و دونده است. کمال کامیابی‌نیا باید برنده جنگ‌های تن به تن باشد. وحید امیری هم یکی دیگر از بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس در این بازی خواهد بود.

سیدمهدی رحمتی قطعا درون دروازه استقلال قرار می‌گیرد زیرا حسینی محروم است در آنسوی میدان هم احتمالا علیرضا بیرانوند سنگربان اول سرخپوشان خواهد بود.

پرده ششم داوری؛ قضاوت بهترین داور آسیا

حضور علیرضا فغانی بهترین داور فوتبال ایران و آسیا باعث می‌شود که بازیکنان دو تیم با رویی باز تصمیم‌های این داور بین‌المللی فوتبال کشورمان را بپذیریند. فغانی پیش از این هم دربی را قضاوت کرده بود و کاملا با جو این بازی آشناست. فغانی می‌تواند با قضاوت خوب این بازی بزرگ گام بلندی برای رسیدن به قضاوت در جام جهانی 2018 روسیه بردارد.

پرده هفتم ؛ قهرمانی پرسپولیس یا برد استقلال؟

اگرچه برد در دربی به اندازه یک جام قهرمانی ارزشمند است اما امیدواریم هر نتیجه‌ای که در این بازی رقم بخورد هواداران دو تیم فرهنگ بالای ایرانی - اسلامی را به نمایش بگذارند و بدانند که فوتبال برد و باخت دارد  ونتیجه بازی را بپذیرند ، اگر پرسپولیس برنده شد و به مقام قهرمانی رسید دنیا برای استقلالی‌ها به آخر نرسیده و آنها هم در این فصل فینالیست جام حذفی هستند و در آستانه گرفتن جام قهرمانی، اگر پرسپولیس هم بازنده شد بازهم فرصت برای رسیدن به قهرمانی را دارد.