سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

سال 94 با دلهره توافق لوزان آغاز شد و با انتخابات با اهمیت مجلسین به پایان رسید. در طول سال گذشته چهره های بسیاری خبرساز بودند اما تنها برخی از آنها توانستند تاثیر زیادی بر عرصه سیاسی ایران در این سال داشته باشند. روند بررسی چهره های مطرح سال گذشته نشان می دهد که سیاست ایران در اختیار چهره هایی معتدل از هر دو جناح قرار گرفته بود و تاثیر اندکی از چهره های تندرو پذیرفته است. با این مقدمه به سراغ چهره های تاثیرگذار سال 94 رفتیم:



هاشمی: سیاست ورزی به سبک آیت الله 

خیلی ها تمایل داشتند آیت الله هاشمی در این انتخابات هم مانند انتخابات ریاست جمهوری یازده، از سوی شورای نگهبان تاییدصلاحیت نشود، اما خواسته آنها محقق نشد تا آیت الله نفر اول انتخابات خبرگان تهران شود. او از مدت ها قبل این انتخابات را کلید زده بود و خواستار حضور چهره هایی جوان در خبرگان بود. امری که محقق نشد. با این حال تاثیرگذاری او را در انتخابات اخیر نمی توان از نظر دور داشت. می توان به طور قطع داوری کرد که این آیت الله بود که همچون سال 92 موجب وحدت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان شد. آیت الله هاشمی در چند مصاحبه اظهارنظرهای بسیار تندی داشت. آنجا که در اعتراض به عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی لب به انتقاد گشود. هاشمی همچنان به حضور در عرصه سیاست ادامه می دهد و در سیاست ورزی او در ایران همچنان باقی است و هیچگاه از دور خارج نشده است.

ظریف، مرد لبخند

بی شک وزیرخارجه جمهوری اسلامی را باید چهره برتر سال 94 در ایران دانست. کسی که نزدیک به دوسال مذاکرات سخت و نفس گیری را سرانجام در تابستان سال 94 نهایی کرد. ظریف در جریان این مذاکرات نشان داد سیاستمداری نیست که تنها لبخند می زند. ماجرای جمله معروف «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» که در خلال مذاکرات مطرح شده بود، به یک تکه کلام ایرانی بدل شد. ظریف از نظر بسیاری از ایرانیان قهرمان برجام است. او ناچار بود هم در داخل و هم در خارج ایران با مخالفانش روبه رو شود. وزیرخارجه ای که بی شک نامش در تاریخ ایران با بزرگی یادخواهد شد و ماندگار می ماند.

خمینی جوان

او با خواست و اصرار  بزرگان و دلسوزان نظام در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد و اعلام داشت که به صورت مستقل آمده است. آیت الله سیدحسن خمینی و ماجرای عدم تایید صلاحیتش در خبرگان این دوره یکی از مهمترین وقایع سال 94 بود. او چهره ای بود که در صورت حضور در انتخابات به طور قطع می توانست رای بالایی را به کسب کند. رایی که حتما در صندوق نظام ریخته می شد، اما او تایید نشد.

روحانی، مدیر پشت صحنه

اگرچه مذاکرات منتهی به توافق وین با مسئولیت روحانی اداره و به انتها رسید، اما روحانی در سال 94 نشان داد که یک سیاستمدار است. او به موقع احساساتی شد و به کمک مذاکره کنندگان می آمد و در نهادهای قدرت راهبرد هدایت مذاکرات را به درستی و ذره ذره جلو می برد. روحانی در سال 94 در داخل اما با مشکلات بزرگی روبه رو بود. حتی بعد از حصول توافق نیز منتقدان او را رها نکردند و مدام از رکود می گفتند. دولت او در سال جاری با کاهش بی سابقه بهای نفت در سالهای اخیر روبه رو بود. اتفاقی که بسیاری از کشورهای نفت خیز را دچار مشکلات عدیده ای کرده بود. او درماجرای رد صلاحیت های کاندیداهای انتخابات مجلس هم از دو طرف مورد انتقاد قرار گرفت. یک سو به او منتقد بودند که چرا سکوت می کند و طرف دیگر از اظهارات او برداشت مخالفت با شورای نگهبان داشتند. خصوصا  آنجا که او از مطلوب بودن مجلس اول سخن گفته بود.

لاریجانی، ترسیم تعقل در اصولگرایی

رئیس قوه مقننه در سالی که گذشت فشار بسیار زیادی را متحمل شد و یکی از چهره های تاثیرگذار درسیاست ایران بود. ماجرای برجام که به سرانجام رسید، این طرح باید در داخل مورد بررسی مجلس قرار می گرفت. لاریجانی کمک زیادی به دولت در زمینه برجام کرد، تا آنجا که موجب شد صدای انتقاد اصولگرایان برخواسته و با او صراحتا به مخالفت بر خیزند. به اعتقاد آنها لاریجانی برجام را در بیست دقیقه جمع کرد و به رای گیری گذاشت. برجام و رویه مخالفت منتقدان خصوصا از جنس دلواپسان موجب شد تا لاریجانی به دولت نزدیکی بیشتری پیدا کند و فراکسیون رهروان عملا به کمک دولت بیاید. اقدامی که خشم پایداری های مجلس را برانگیخت و در جریان ائتلاف اصولگرایی برای مجلس دهم آن را تلافی کردند. علی لاریجانی برای انتخابات اخیر یکبار دیگر از قم ثبت نام کرد. تلاش های مخالفانش در شهر قم موجب شد تا او به عنوان نفر دوم این شهرستان به مجلس راه  پیدا کند. با این همه او توانست بخش بزرگی از نیروهای اصولگرا را به معتدل شدن فراخوانده و هدایت کند. بسیاری معتقدند ادامه ریاست لاریجانی بر مجلس می تواند آرامش و اعتدال را در این قوه حفظ کند.

مطهری: نه راست، نه چپ، مستقل

علی مطهری روندی که در انتخابات مجلس نهم آغاز کرده بود، در این انتخابات هم دنبال کرد. لیست مستقل او از اصولگرایان و اصلاح طلبان و اعتدالیون، با عنوان «صدای ملت» همه نشانه ای بود بر اینکه او در سیاست ورزی تمایل دارد راه خودش را برود. جریانی که بدون وابستگی به هر دو طرف دارای نقاط مشترک و افتراق با سایر جریان هاست. لیست انتخاباتی او توانست در انتخابات تهران به علت حضور افراد مشترک با لیست اصلاحات توانست مورد اقبال نسبی هم قرار گیرد. حالا او به راه اندازی فراکسیون مجلس می اندیشد.

صالحی، باز کردن گره مذاکره

علی اکبرصالحی یک تکنوکرات است. به گفته خودش اگر جلیلی یا قالیباف هم بر سر کار می آمد با آنها نیز کار می کرد. صالحی بعد از رفتن احمدی نژاد از وزارتخارجه کنار رفت و به سازمان انرژی هسته ای پیوست. او در دوره ای مهم به تیم مذاکره کننده ایران پیوند خورد. صالحی قبلا نیز در بطن مذاکرات در دوره های قبل قرار داشت. اما در این مرحله درست درجایی وارد روند مذاکرات شده که اتفاقا گفت وگوها به گره ای بزرگ برخورد کرده و مذاکرات آنطور که خودش می گوید با یک بن بست فنی روبه رو شده بود. دانش فنی صالحی کمک کرد تا این گره رفع شود. از سوی دیگر مخالفان داخل معتقد بودند او کمک کرده تا برجام به عنوان یک توافق بسیار بد به سرانجام برسد و در این زمینه حتی تهدید به سیمان کاری نیز شد. صالحی از ابتای مذاکرات لوزان در روزهایی اولیه سال 94 به مذاکرات پیوست، مسائل مطرح شده توسط او خصوصا در مجلس شورای اسلامی مرتبا به کمک دولت آمد.

عارف: تغییر در وجهه سیاست ورزی

اقبال مردم به لیست اصلاح طلبان توانست عارف را در صدر منتخبین تهران قرار دهد. شاید این اتفاق برای بسیاری قابل باور نبود. عارف که در انتخابات 92 با دلخوری اندکی به نفع روحانی کنار رفته بود، توانست جایگاه مناسبی با رای مردم در اصلاحات کسب کند. در حالی که اصولگرایان سرلیست اصلی خود در تهران را در مجلس ندارند تا فراکسیونشان را رهبری کند، عارف با رایی مناسب به مجلس وارد شد. باید منتظر مشخص شدن جایگاه عارف در هیات رئیسه مجلس ماند. اما او به طور حتم برای یکی از کرسی های اصلی مجلس کاندیدا خواهد شد.

تصویری که حضور ندارد 

او یکی از خبرسازان سال 94 بود. اختلاف بر سر اینکه او همچنان ممنوع التصویر هست یا نیست، به چالشی میان دولت و قوه قضائیه تبدیل شده است. دولت معتقد است شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای که به این موضوع اشاره شود صادر نکرده است. رئیس جمهور نیز در پرسش و پاسخ رسمی با خبرنگاران صراحتا آن را اعلام کرد. اما قوه قضائیه می گوید این مصوبه وجود دارد.  او با انتشار یک فایل ویدئویی توانست تاثیر زیادی در انتخابات اخیر برجای بگذارد.

حاج قاسم: مرد آرام کویر

اگر در خط اول مذاکره ایران با آمریکا ظریف حضور داشت، در خط اول جبهه جنگ حاج قاسم سلیمانی مشغول نبرد بود. این روزها مردم کم کم قدر او را می فهمند و به این باور رسیدند که امنیت ایران مدیون کسانی است که در خارج از مرزها مشغول مبارزه با تروریست هستند. تعامل ایران و روسیه در جبهه سوریه اهمیت فراوانی داشت. عربستان و برخی از کشورهای منطقه تلاش می کردند با تقویت تروریست ها ایران را وادار به شکست کنند. اما مقاومت مردان سپاه قدس به فرماندهی حاج قاسم توانست این حربه را از آنها بگیرد. چهره سردار در حالی که لبخندی ملایم بر چهره داشت مرتبا از جبهه های جنگ دیده می شد و ایران می دانست که آرامشش را مدیون چه کسانی است.

حداد: سرلیست لیست بازنده 

رئیس مجلس هفتم که سمت سخنگوی ائتلاف اصولگرایان را برعهده داشت، نفر اول شد. اما بعد از سی نفر اصلاح طلب. او بازنده اصلی انتخابات 94 بود. حداد که در میانه سال با اظهارنظرش در برنامه خندوانه مبنی بر «حرام لقمه هایی» که برای فرهنگستان زبان فارسی جوک می سازند، خبرساز شده بود، بعد از انتخابات سکوت پیشه کرده است. حضور او در جمعی که کلاه مخملی های تهران نیز حضور داشتند، یکی از بزرگترین اشتباهات سیاسی او به شمار می رود. بعد از جنجالی که نزدیکان احمدی نژاد درباره عدم استعفای یکی از نمایندگان اصلاح طلب به پا کردند، کورسویی از امید در نزدیکان حداد دیده شد. براین اساس برخی تصور می کردند ممکن است حدادعادل به مجلس راه پیدا کند تا فراکسیون اصولگرایان «بی سر» نماند. اما با تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان همه امیدها ناامید شد. به نظر می رسد دوران سیاست ورزی او به پایان رسیده است.

باهنر: مردی که جهت باد را تشخیص می دهد

در روزهای ثبت نام انتخاباتی شوکی که به فعالان سیاسی وارد شد، مساله عدم کاندیداتوری باهنر بود. نائب رئیس مجلس و مرد لابی ها که سابقه 28 ساله در مجلس داشت، در این انتخابات ثبت نام نکرد. گمانه های بسیار درباره این تصمیم او مطرح شد. اما به نظر می رسد همانطور که پیشتر خودش گفته بود او قادر به «تشخیص جهت باد» است. باهنر تشخیص داده بود که این بار «باد به پرچم اصولگرایان نخواهد وزید». از همین رو ترجیح داد خودش را در معرض رای مردم قرار ندهد. 

زنجانی: طناب برای گردنی نحیف

سال 94 سرانجام بعد از دو سال بازداشت، پرونده قطور بابک زنجانی به دادگاه رسید و جلسات آن به درازا کشید. زنجانی مرد جوانی که ادعاهای میلیاردی داشت. حکمی که برای او در نظر گرفته شده است اعدام به عنوان مفسد فی الارض است. حالا گردن نازک و سفید او تنها چند قدم با طناب زخمت و نفس گیر دار فاصله دارد. او ابتدا مدعی بود که پول را به دولت پس داده است. بعدها از زندان نامه هایی که ادعا می شد از طرف او نوشته شده خطاب به رئیس جمهور در رسانه هایی خاص منتشر شد. در آن نامه ها زنجانی مدعی بود که اساسا محموله نفتی به او تحویل داده نشده و نمی داند دولت چرا پولش را از وی طلب می کند؟ اما بعد از برگزاری جلسات دادگاه رفته رفته پذیرفت که بدهکار است و دولت هم قصد ندارد از دریافت بیت المال کوتاه بیاید.

محمد جواد ظریف پیام تبریکی خطاب به ایرانیان خارج از کشور منتشر کرد.

به گزارش «انتخاب»، متن پیام نوروزی وزیر خارجه ایران در زیر می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم 

یا مقلب القلوب و الابصار 
یا مدبر الیل و النهار 
یا محول الحول و الاحوال 
حول حالنا الی احسن الحال
 
در آستانه سال نو 1395 شمسی و فرا رسیدن نوروز، این عید سعید را به همه ایرانیان عزیز در سراسر جهان تبریک و تهنیت می گویم. 

سال 1394 در حالی به پایان می رسد که جمهوری اسلامی ایران با به فرجام رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با مشارکت گسترده مردمی و انتخاب هشیارانه ملت بزرگ ایران، در مسیر رشد و اعتلای هرچه بیشتر و آغاز مرحله دیگری از فرازهای تاریخ خود قرار گرفته است. 

نوروز مناسبتی برای نو شدن همه چیز و بهار جان ها در همراهی با بهار طبیعت است. برای جمهوری اسلامی ایران تداوم موفقیت ها در سال جدید و برای همه ایرانیانی که در گوشه گوشه جهان موجب افتخار ایران و ایرانی و همچون پلی برای ارتباط فرهنگ ها و پیوند ایران با جهان هستند بهترین ها را در سال جدید آرزو می کنم.

محمد جواد ظریف 
وزیر امور خارجه


سال 94، سال مردم ایران بود / اگر آبرویی دارم از شماست

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته ای به مناسبت فرارسیدن نوروز 1395 خطاب به مردم ایران نوشت:  سال 94، سال شما بود که هم با برجام به دنیا گفتید در پی تعامل هستید و از جنگ گریزانید و هم با رأی خود نشان دادید که "روحانیت، بی مردم" همچون پر کاهی حتی توان حفظ خود را هم نمی ­یابد.

متن کامل دلنوشته ایشان بدین شرح است:

            بسم­ الله الرحمن الرحیم

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ (سوره الاعراف، آیه 199)

گذشت پیشه کن، و به [کار] پسندیده فرمان ده، و از نادانان رُخ برتاب

 مردم عزیز ایران، سلام!

سال نو بر شما مبارک

سال94 ، سال شما بود

سال شما که به حق امّت وسط هستید

سال شما که به همه درس اعتدال دادید

هم به دشمنان خارجی

هم به بدخواهان داخلی!

****  

سال 94، سال شما بود

که هم با برجام

به دنیا گفتید

در پی تعامل هستید

و از جنگ گریزانید

و هم با رأی خود

نشان دادید

که "روحانیت، بی مردم"

همچون پر کاهی

حتی

توان حفظ خود

را هم نمی ­یابد!.

****

مردم عزیزم!

اکنون شما در جایگاه

استادی نشسته ­اید

همچون خمینی کبیر،

که مردم را رهبر خود می­ دانست

ما نیز در سال 94

 در کلاس درس شما نشستیم.

و به قلب خود فهمیدیم

گذشت شما را،

از خطاهای گذشته                                                       

 و حمایتهای ناصواب .

و به گوش خود شنیدیم

 فریاد شما را

در وادار کردن

به پذیرش «اعتدال» و برجام.

و به چشم خود دیدیم

روی برگرداندن

معنادارتان را از جاهلان افراطی

در . انتخابات 94

****

پارسال برایتان نوشتم

چه من باشم یا نباشم

فردا از آن شماست!

و امروز در نوروز پیش رو

قلبم عین دریا روشن است

و گواهی می دهد که:

 سال 95 هم،

 سال شماست.

 تا روز به روز

در سایه حضورتان

دایره تنگ افراطی ها

تنگ تر

و گشایش

  پنجره اعتدال

  فراخ­ تر گردد.

****

همچون شاگردی

در مقابل استاد

همت و آگاهی شما

را می ستایم

و تعظیمش می­ کنم

و همچون گذشته می­ گویم

اگر آبرویی دارم

از شماست

و همیشه آماده ­ام 

در طبق اخلاص

پیشکش

مرام و معرفت شما کنم.

انشاء­الله باشم

و روزهای پررونق ­تان

را ببینم.

                                             اکبر هاشمی رفسنجانی

                                               26 اسفندماه 1394

رای‌ من به بنی صدر احساسی بود و به هاشمی یا موسوی عقلانی / ظریف به وقتش جنگجوست


بادیگارد هجدهمین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیاست که قبل از نمایش آن در جشنواره، بسیاری آن را بازگشت حاتمی‌کیا به روزهای اوجش یعنی «آژانس شیشه‌ای» می‌دانستند. اکنون 18 سال پس از آژانس شیشه‌ای حاتمی‌کیا بعد از نمایش هجدهمین ساخته خود در جلسه پرسش و پاسخ فیلمش به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی انتقاد می‌کند. او رویکرد معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فرانسوی زده توصیف می‌کند و اصطلاح «گوساله سامری» را برای آن برمی‌گزیند.

این گفت‌وگو که در اعتماد منتشر شده، در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و پیش از اهدای جوایز آن با ابراهیم حاتمی کیا انجام شد.

در ادامه گزیده ای از مهمترین صحبت های حاتمی کیا می آید:

* آقای ظریف فردی با صداقت و معصوم و به وقتش جنگجوست. البته آقای ظریف برای من اسکناس باارزشی است که پشتوانه‌اش را از حاج قاسم می‌گیرد.

*نظرم من به سردار سلیمانی است.

*مردان عالم دیپلماسی رفتار خاص خودشان را دارند که در جای خودش هم کارکرد پیدا می‌کند.

* حوزه فرهنگ نیاز به مردانی دارد که صدق در رفتار و گفتارشان توامان دیده شود. جایی که باید برای دفاع از کیان فرهنگ لازم شد، سینه ستبر کنند و شعر نخوانند.

*یک وقت‌هایی تا اوج خطر رفته‌ام و حس کرده‌ام که از من مراقبت شده است. این احساس را بعضی وقت‌ها داشتم که چشم‌هایی نگرانم هستند و در بزنگاه لغزش‌ و خطر نجاتم داده‌اند.

*خودم را سرباز می‌دانم و وقتی حوزه نگهبانی‌ام را درک کرده‌ام با همه وجود از آن محافظت کرده‌ام.

*از محافظ بودن تا بادیگارد شدن، حدیث خونین نسل ما است.

*محافظ فدایی است. مثل سامورایی، ولی بادیگارد حد دفاعی‌اش تا حفظ جان خویش است و نه از دست دادن آن.

* من محافظ مرام نامه‌ای ایرانی- اسلامی که نزدیک 300 هزار شهید به خاطر محافظت از آن جان‌شان را دادند.

*من نگرانم. نگران از دست رفتن آن چیزی که در گذشته به دست آوردیم. من وامانده در گذشته نیستم و نگاهم به گذشته فقط یادآور راهی است که آمده‌ام عهدنامه است که برای آیندگان بستیم.

*پایم بسته به خون بچه‌هایی است که در کنار خودم زمین خوردند و احساس می‌کنم و متعهدم به آن گلوله‌ای که از من عبور کرد و به من نگرفت و به او گرفت.

*فیلم‌های من در وهله اول محاکات خودم با پیرامونم است. به تعبیری این حدیث نفس را با مخاطب تقسیم می‌کنم.

* خصوصیات فردی من، سن، شرایط اجتماعی و خیلی موضوعات دیگر کنار هم قرار می‌گیرند تا مرا بسازند. متنی که در آن زندگی می‌کنم برای من سوالاتی را می‌سازد. من در این جامعه زندگی می‌کنم و نفس می‌کشم.

* من به جز بنی صدر که بر اساس احساسات نوجوانی‌ام رای دادم، بقیه رای‌هایم بر اساس جمع‌بندی عقلانی‌ام بوده است. رای دادن به آقای رفسنجانی یا موسوی در مقابل احمدی‌نژاد یا روحانی همه استدلال‌های عقلی داشت.

*من مسلمانم و به ناامیدی و بن‌بست اعتقادی ندارم. بن‌بست برای مومن شرک است. بن‌بست‌های عقلی در دایره عرفان و شناخت، یعنی حکمت.

*من باید در دولت رئیس دولت اصلاحات از آرمانگرایی حرف بزنم، یعنی برایم مساله می‌شود. در دولت احمدی‌نژاد به نام پدر را می‌سازم که مواظب رفتارمان باشیم که آیندگان ضربه خواهند خورد و در دولت نه چپ و نه راست آقای روحانی، نگران محافظانی باشم که دیگر فدایی نیستند.

*من شاه کلید نیستم که همه درها را باز کنم. حوزه توانایی و درک پیرامونم را من باید تعریف کنم و نه مخاطب.

*من در مقام پوزیسیون به نقد می‌پردازم و سیستم نیز از اینکه من نقدش کنم، احساس خیانت نمی‌کند.

* عمر نوشتن فیلمنامه بادیگارد به هشت سال کشید. هشت سال خوف و رجاء که باید آرمشی در دلم شکل می‌گرفت که چه بگویم و از چه منظری ببینم.

*من در بادیگارد نگران همان چیزی که از زبان قهرمان فیلم حاج حیدر گفته می‌شود. «می‌ترسم از روزی که این کشتی سوراخ شود.» می‌ترسد از آنهایی که نگهبان و محافظان این کشتی‌ که دچار مساله شوند و سیستم به آنها بی‌اعتنا باشد و این مساله را نبینند.

پیشروی سریع گروه داعش درعراق، بسیاری از مردم جهان را غافل گیر کرد، گروهی چند ده هزار نفری بدون داشتن تانک و جنگنده، چندین استان عراق را در عرض چند روز اشغال کرد، این پیشروی سریع دلایلی را داشت که به برخی از آنها اشاره می کنیم:


قدرت اطلاعاتی بالای داعش

تعدادی از فرماندهان رده بالای داعش را افسران سرویس اطلاعاتی رژیم صدام تشکیل می دهند، به همین خاطر داعش توجه زیادی را بر روی فعالیت های اطلاعاتی کرده است و بخش هایی از داعش تنها بر روی کارهای اطلاعاتی متمرکز شده اند.

داعش سعی بر این کرده است که توی جبهه ی مقابلش نفوذ اطلاعاتی داشته باشد، به همین دلیل است داعش هنگام حمله به شهرها و پایگاه های نظامی اطلاعات کامل را از آن مناطق دارد، از سوی دیگر داعش با نفوذ اطلاعاتی در جبهه مقابلش توانسته ایت که همدستانی را در میان جبهه مقابلش پیدا کند و این افراد داعش را در پیروزی یاری می کنند.

تمرکز داعش بر روی فعالیت های اطلاعاتی سبب شده است که این گروه بتواند با یک نیروی نه چندان زیاد و درگیری های محدود، مناطق و شهرهای زیادی را اشغال کند، این پیروزی ها صرفا هم به عراق محدود نبود، بلکه در سوریه هم داعش توانسته است با نیروی نه چندان زیادی، پیروزی های بزرگی را در نبرد با جبهه النصره، جبهه اسلامیه و ارتش آزاد در استان های مختلف کسب کند.

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا نفوذ بسیار بالای شبکه اطلاعاتی داعش

فرماندهان بعثی در راس ارتش عراق

صدام حسین در زمان حکمرانی بر عراق در عرض سال های متوالی ارتشی را پایه ریزی کرد که تمام رده های فرماندهی آن را نیروهای بعثی بر عهده داشتند، پس از اشغال عراق ارتش عراق منحل اعلام شد و ارتش جدیدی در این کشور تاسیس شد، اما نیروهای اشغالگر آمریکایی به بهانه ارتباط نیروهای شبه نظامی مخالف صدام همچون سپاه بدر با ایران، مانع ورود نیروهای عضو این گروه ها به ارتش جدید عراق شدند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی با فشار به حکومت عراق، اصرار کردند که برای اداره ارتش جدید عراق، افسران ارتش صدام فراخونده شوند و  این گونه شد که فرماندهان ارتش صدام ، دوباره در عصر جدید اداره ارتش جدید عراق را بر عهده گرفتند.

افسران بعثی که به ارتش جدید عراق وارد شدند، اعتقادی به نظام جدید عراق نداشتند، از سوی دیگر این افسران که در رژیم گذشته به ظلم و ستم عادت کرده بودند، در ارتش جدید عراق هم به اختلاس و فساد اقتصادی مشغول شدند، گسترش فساد اقتصادی در رده های ارتش سبب شد که نه فرماندهان توان ایستادگی در برابر داعش را داشته باشند، نه سربازانی که فساد و ناعدالتی را از جانب فرماندنشان می دیدند، انگیزه ای برای مقاومت داشته باشند.  

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا نفوذ بسیار بالای شبکه اطلاعاتی داعش


تبلیغات سیاستمداران قدرت طلب بر ضد ارتش عراق

برخی از سیاست مداران عراق که مسئولیت هایی را بر عهده داشتند، برای بدست آوردن قدرت و اموال بیشتر، فضای عمل برای داعش را با رفتارها و سخنانشان فراهم کردند، آنها با این امید که که نوری مالکی نخست وزیر عراق برای دفع شر داعش، اختیارات فراتر از قانون را به این مسئولین و سیاستمداران بدهند، تبلیغات سنگینی را ضد ارتش عراق کردند.

مسئولی همچون اثیل نجیفی استاندار موصل در ماه های اخیر در رسانه ها مدام بر این طبل می کوبید که ارتش عراق، یک ارتش شیعی است و باید از شهر موصل خارج شود، این در حالی بود که اکثریت نیروهای ارتش عراق در استان موصل از اهل سنت بودند و نیروهای شیعه در اقلیت بودند.

تبلیغات منفی برخی از سیاستمداران عرب عراق ضد ارتش عراق سبب شد که داعش نیروی بیشتری را بتواند جذب کند و از سوی دیگر سربازان ارتش عراق هم با این تبلیغات روحیه شان تضعیف شد، البته این سیاستمداران همزمان با حمله داعش به استان موصل دست به دامان ارتش شدند، اما دیگر زمان گذشته بود و آنها با از دست دادن تمام قدرت شان، مجبور به فرار از شهرهایی همچون موصل شدند.

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا نفوذ بسیار بالای شبکه اطلاعاتی داعش

ناآرامی ها در سوریه

درگیری ها در سوریه بین ارتش این کشور و گروه های مسلح سبب شد که کنترل بخش وسیعی از مرزهای مشترک عراق و سوریه از کنترل دولت سوریه خارج شود، از سوی دیگر کنترل این مرز طولانی برای نیروهای نظامی عراق دشوار بود، این گونه شد که قاچاق سلاح و مهمات از سوریه به عراق در یک سال اخیر شدت گرفت و سلاح هایی که دولت های غربی در اختیار مخالفین به اصطلاح معتدل سوریه قرار داده بودند، از عراق سردرآوردند و داعش با این سلاح ها به جنگ ارتش عراق رفت.

پیشروی های گروه های مسلح در سوریه سبب شد که اعضای جریان های تکفیری و بعثی ها روحیه بگیرند و این فکر را در جمع های خودشان مطرح کنند که اگر گروه های مسلح در سوریه توانسته اند پیشروی کنند، ما هم می توانیم که ارتش عراق را شکست بدهیم و بر شهرهای عراق مسلط بشویم، به همین دلیل تمایل به نبرد مسلحانه در بین جریان های تکفیری و بعثی ها شدت گرفت.

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا نفوذ بسیار بالای شبکه اطلاعاتی داعش

ضعیف شدن عشایر سنی ضد داعش

گروهی از عشایر عرب سنی عراق سال ها پیش پس از اینکه از ظلم نیروهای داعش به ستوه آمده بودند، سلاح به دست گرفتند و با نیروهای القاعده مبارزه کردند، این گروه از عشایر که به صحوات معروف شدند، ضربه های سنگینی را به نیروهای داعش وارد کردند.

متاسفانه پس از خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی و کاهش فعالیت های تروریستی نیروهای داعش، دولت به نیروهای این عشایر بی توجهی کرد و حقوق و امتیازات لازم را به نیروهای صحوات نداد، از سوی همکاری برخی از نیروهای صحوات با داعش، باعث بدبینی دولت به نیروهای صحوات شد و  تضعیف صحوات باعث پیشروی سریع داعش در مناطق سنی نشین شد. 


هفته های اخیر را بدون شک باید از آن دو بازیکن برزیلی حاضر در لیگ برتر دانست، لوسیانو پریرا و لئوناردو پیمنتا که بعد از تعطیلات نیم فصل به تیم های شان پیوستند در مدت کوتاهی که در لیگ پانزدهم مشغول به بازی شدند توانستند علاوه به وسیله عملکردی فوق العاده، خود را در جدول ارزشمندترین بازیکنان وارد کنند و احتمالا تا پایان بازی ها، خود را بالاتر از عنوانی که اکنون دارند نیز خواهند کشاند.
با بررسی ارزشمند ترین بازیکنان لیگ برتر، همراه ما باشید:

مهدی طارمی – 17.5 امتیاز


یکی از بهترین بازیکنان لیگ پانزدهم، در بازی اخیر نتوانست برای تیمش کاری از پیش ببرد، طارمی که آخرین بار در بازی هفته بیستم و در برابر فولاد گلزنی کرد در بازی برابر تیم سایپا محروم بود و مقابل تراکتورسازی نیز نتوانست گلزنی کند، این روزها هواداران پرسپولیس بی صبرانه منتظر راه افتادن موتور گلزنی او هستند. او تاکنون 12 بار گلزنی کرده که به واسطه آن در صدر جدول گلزنان نیز قرار دارد، 1 بار اقدام به ارسال پاس گل کل کرده است و 7 بار نیز باری تیمش پنالتی گرفته که البته تنها 2 بار آن تبدیل به گل شده است.

سجاد شهباززاده – 12 امتیاز


مهاجم ارزشمند استقلالی ها بعد از گل دیدنی خود در هفته گذشته، در بازی اخیر این تیم در برابر راه آهن هم با یک پاس گل زیبا، اثرگذاری خود را برای صدرنشینی استقلالی ها نشان داد، شهباززاده تقریبا در اغلب بازی های اخیر استقلال توانسته خودی نشان بدهد و بگوید بازهم به فرم ایده آل ابتدای فصل بازگشته است. او تا کنون 6 بار گلزنی کرده است، 4 پاس گل ارسال کرده و 2 بار هم توانسته برای تیمش پنالتی هایی بگیرد که تبدیل به گل شده است.

محمد ابراهیمی – 11.5 امتیاز


مهاجم باتجربه گسترش فولادی ها که در این فصل برای این تیم درخشش داشته است در بازی اخیر و علی رغم پیروزی پرگل این تیم و دوندگی زیاد خود، نتوانست گلی به ثمر برساند، ابراهیمی که در بازی هفته گذشته در متن اخبار مربوط به گسترش بود در حال حاضر در آرامش به کار خود ادامه می دهد تا بتواند باز هم برای تیمش اثرگذار شود. او تاکنون 5 بار برای یاران کمالوند گلزنی کرده است، 5 پاس گل ارسال کرده و 2 بار نیز پنالتی به دست آورده که تنها یکی از آنها تبدیل به گل شد.

حسن بیت سعید – 10 امتیاز


مهاجم استقلال خوزستان که صحبت از حضور نام وی در لیست 60 نفره کی روش است این روزها با 8 گل در رده دوم بهترین گلزنان لیگ قرار دارد، نمودار سینوسی بازی های بیت سعید نشان می دهد که وی هر چند بازی یک بار توفانی به پا می کند و پس از آن مجددا در لاک خود فرو می رود. او علاوه بر 8 گلی که به ثمر رسانده 2 بار نیز اقدام به کسب پنالتی کرده که هر دوی آنها گل شده است.

محسن یوسفی – 10 امتیاز


هافبک باتجربه پدیده ای ها در سال های اخیر توانسته روند خوب خود را در هر تیمی که بوده حفظ کند. یوسفی بعد از درخشش در تیم های استقلال و ملوان، در پدیده هم حضور اثرگذاری دارد و توانسته در لیگ پانزدهم برای این تیم 5 بار گلزنی کند، 4 پاس گل ارسال کند و 1 پنالتی منجر به گل نیز کسب کند.

جلال الدین علی محمدی – 9 امتیاز


بازیکن اثرگذار صبا، بزرگ ترین بدشانسی شاید زندگی خود را این هفته به دست آورده است، او در بدترین زمان ممکن دچار مصدومیت شد تا ترمز موفقیت پیاپی او کشیده شود، علی محمدی 6 بار برای صبا در لیگ پانزدهم گلزنی کرده و 3 بار نیز اقدام به ارسال پاس گل کرده است.

محمدرضا خلعتبری – 9 امتیاز


مهاجم سپاهانی ها در روزهای که شیمبا در این تیم می درخشد، سعی کرده به تاثیر مثبت خود در این تیم ادامه دهد، هرچند سپاهانی ها در این هفته نمی توانند نتایج خوب قبل را کسب کنند اما خلعتبری توانسته با پاس گلی که در بازی با صبا برای هم بازیان خود ارسال کند خود 9 امتیازی کند. او تاکنون 4 بار اقدام به گلزنی کرده و 5 پاس گل نیز ارسال کرده است.

چهره های ویژه

لوسیانو پریرا – مهاجم برزیلی سپاهانی ها که بازی های نیم فصل این تیم را به دلیل اشتباهات اداری! از دست داد در بازی هایی که برای این تیم به میدان رفته توانسته عملکرد خارق العاده از خود به نمایش بگذارد و در اغلب بازی های عملکرد مثبتی داشته باشد. پریرا در بازی برابر تیم های پرسپولیس، سایپا و صبا گلزنی کرده است، در بازی برابر تراکتورسازی پاس گل داده و در دیدار برابر سایپا یک پنالتی نیز به دست آورده است.
لئوناردو پیمنتا – یک برزیلی دیگر و این بار در گسترش فولاد، او نیز در فصل نقل و انتقالات به این تیم پیوسته و در مدت زمان کم حضور خود 3 بار برای یاران کمالوند گلزنی کرده و 1 بار نیز پاس گل ارسال کرده است.

شرح جدول

در این جدول بابت هر گل زده و پاس گل یک امتیاز به بازیکنان داده می شود، برای کسب هر پنالتی در صورتی که بعدا به گل تبدیل شود یک امتیاز و در صورتی که گل تبدیل نشود نیم امتیاز به بازیکن پنالتی گیرنده تعلق می گیرد.





هر چند تیم فوتبال استقلال با پیروزی برابر راه‌آهن و با توجه به تساوی این هفته پرسپولیس برابر تراکتورسازی موفق شد اختلاف خود را با حریف سنتی‌اش به اختلاف 6 برساند، اما عملکرد خط دفاع این تیم حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت.


استقلال در این بازی دو موقعیت به تیر دروازه حریف زد اما حداقل در 6 موقعیت عالی با خوش‌شانسی و البته درخشش مهدی رحمتی دروازه‌اش باز نشد.

صحنه‌هایی که آنالیز دقیق آن نشان می‌دهد در تمام آنها مدافعان وسط و البته کناری استقلال در یارگیری با مشکلات عمده مواجه بودند و به همین دلیل این تعداد موقعیت به حریف خود دادند.

امین حاج‌محمدی در این بازی با توجه به مصدومیت حنیف عمران‌زاده در پست دفاع وسط استقلال بازی کرد اما اشتباهات فاحش هرائر مگویان در این بازی کمی جای تعجب داشت. مگویان در این فصل یکی از مهره‌های کلیدی دفاعی آبی‌ها بوده است اما به نظر می‌رسد در چند بازی گذشته افت کرده است و نمی‌تواند نمایش خوب هفته‌های گذشته خود را در ترکیب استقلال داشته باشد.

دقیقه 24 : بهادر عبدی از عمق باز خط دفاع استقلال استفاده کرد و در بهترین شرایط ممکن توپ را به علی فاطمی داد، او به خوبی امید نورافکن را جوان را دور زد اما ضربه اش را به مهدی رحمتی به کرنر فرستاد.


دقیقه 41 : سانتر بهادر عبدی بازهم با جایگیری مناسب مدافعان وسط استقلال همراه نبود و ضربه محمد عباس زاده به مدافعان حریف برخورد کرد و شوت برگشتی را حامد زمانی با اختلاف بسیار کم به کنار دروازه زد. در این صحنه هم مدافعان استقلال علی رغم برتری عددی نتوانستند به خوبی مهاجمان حریف را یارگیری کنند.


دقیقه 56 : پاس عمقی مدافع راه آهن بدون این که با یارگیری مناسب از سمت مگویان و امین حاج محمدی همراه شود در موقعیتی تقریبا شبیه تک به تک به بهادرعبدی رسید و شوت او به کنار دروازه برخورد کرد.


دقیقه 63 : بازهم سانتر بهادرعبدی به میلاد ابطحی رسدید و ضربه سر او بدون اینکه بازیکنی او را یارگیری کند را میلاد فخرالدینی از روی خط بیرون کشید.


دقیقه 65 : سانتر فوق العاده بهادر عبدی بدون اینکه بازیکنی مزاحم شود به علی فاطمی رسید و ضربه سر زیبای او به تیر دروازه برخورد کرد.


دقیقه 78 : در این صحنه بازهم علی فاطمی دفاع استقلال را از سمت چپ به هم ریخت و پاسش در موقعیت عالی به میلاد محمدی رسید و ضربه او در صحنه مشکوک به هند توسط مدافع استقلال به بیرون رفت. جالب است که در این صحنه نه میلاد فخرالدینی و نه دو دفاع وسط استقلال نتوانستند  فشاری روی مهاجم حریف ایجاد کنند.


اگر نگاهی به ترکیب سال های گذشته استقلال بیندازید متوجه می شوید که این تیم معمولا از بازیکنان با تجربه و امتحان پس داده استفاده می کرد اما مظلومی در این فصل دست به کاری بزرگ زده است و به مرور زمان ترکیب تیمش را جوان کرده است. اوج جوانگرایی مظلومی در بازی با راه آهن دیده شد، جایی که استقلال در ترکیب اولیه خود از 5 بازیکن زیر 23 سال استفاده کرد و  تنها یک بازیکن بالای 30 سال در ترکیب این تیم حضور داشت. مهدی رحمتی تنها بازیکنی در ترکیب استقلال بود که بالای 30 سال سن دارد.

روزبه چشمی

روزبه چشمی بعد از گذراندن دوران مصدومیت خود در بازی با راه آهن وارد زمین شد و در غیاب امید ابراهیمی در کنار محمدرضا خرسند نیا زوج هافبک دفاعی استقلال را تشکیل داد. هرچند او در بازی روز گذشته به طور کامل مصدومیتش برطرف نشده بود اما موفق شد نقش مهمی در بازی تیمش داشته باشد.


امید نورافکن

امید نورافکن با 18 سال سن جوان ترین بازیکن استقلال است که در 3 بازی گذشته موفق شده میثم مجیدی با تجربه را نیمکت نشین کند. او از بازی با نفت تهران به ترکیب استقلال اضافه شد و کادرفنی این تیم را برای یک دفاع چپ مطمئن امیدوار کرده است. هرچند نورافکن در بازی با راه آهن چند بار در دفاع بازیکنان حریف اشتباه کرد اما با گذشت زمان می تواند توانایی های خود را بیشتر نشان بدهد.


فرشید اسماعیلی

مصدومیت جابر انصاری در بازی با راه آهن باعث فرشید اسماعیلی 22 ساله در پست هافبک پشت مهاجم بازی کند و اتفاقا یکی از بهترین بازیکنان تیمش هم بود. او در این بازی بارها خط دفاع راه آهن را به هم ریخت و البته بعد از تعویض محمدرضا خرسندنیا به پست هافبک دفاعی رفت و در آنجا هم نقش مهمی در بازیسازی برای عادل شیحی داشت.


محسن کریمی

مصدومیت یعقوب کریمی باعث شده که محسن کریمی 21 ساله جای خود را در ترکیب ثابت استقلال ثبیت کند. هرچند او در بازی با راه آهن روز آرامی را پشت سرگذاشت اما بدون تردید یکی از موثرترین بازیکنان جوان استقلال است که سرعت خیره کننده اش مشکلات زیادی برای خط دفاع حریف ایجاد می کند.



بهنام برزای

با تشخیص مظلومی برزای در بازی با راه آهن در پست هافبک راست بازی کرد و البته در کنار سجاد شهباززاده و مهدی رحمتی بهترین عملکرد را داشته است. برزای در این فصل به تدریج به ترکیب اصلی اضافه شده است و البته روند مثبتی در روند صدرنشین استقلال داشته است.