سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

شب عید است و آجیل. ممکن است خانواده ای نتوانند لباس نو تهیه کنند، مسافرت بروند، آنچنان میوه مرغوبی تهیه کنند و... اما حتما آجیل را برای نوروز داند. حتی اگر شده نخودچی و کشمش هم باشد، آجیل جزء جدا نشدنی از نوروز ما ایرانیان است. 
در هفته های اخیر که بره کشان آجیل فروشان است همه جور اظهار نظری شد، جز اینکه ریز قیمت خشکبار در پایتخت کشور اعلام شود.به گزارش فردا قیمت خشکبار در تهران، بنا بر منطقه و نوع آجیل کاملا متفاوت است. ارزان ترین نوع آن، آجیل مخلوط است که نخودچی و کشمشی هم در آن به چشم می خورد. پسته های نامرغوب و سر بسته دارد و بادام هایش هم خام است.
از سوی دیگر، گرانترین نوع آجیل، انواع خشکبار است که جداگانه تهیه می شوند و بعد خریدار آنها را مخلوط میکند. در سال های اخیر میوه خشک نیز به جمع تنقلات نوروز اضافه شده، اگرچه به خاطر گرانی، بیشتر در انصحار اقشار پردرآمد جامعه است.
بحثی که امسال به جمع خوشمزه آجیل ورود پیدا کرده است، آجیل های خارجی و تقلبی است که در جای خود مهم به نظر می رسد. 
تشخیص آجیل های تقلبی
در روز‌های پایانی سال آجیل‌های تقلبی در بازار مشاهده می‌شود که باید با آگاهی نسبت به عدم خرید آن پرداخت. دیگر زمان زیادی تا آغاز سال ???? باقی نمانده است. طبق روال هر سال در این روزهای پایانی سال خیل زیادی از شهروندان برای تهیه مایحتاج مورد نیاز خود به واحد‌های صنفی مراجعه می‌کنند. «آجیل» یکی از محصولات مهم روز‌های عید به شمار می‌آید که تعداد بسیاری از شهروندان این کالا را به طور قطع در سبد کالا‌های مورد نیاز نوروزی خود لحاظ می‌کنند. بر این اساس در روز‌های پایانی سال تقاضا برای خرید آجیل به شدت افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا برخی افراد سودجو محصولات نا‌مرغوب و بی‌کیفیت را عرضه کنند. 
موضوعی که برخی شهروندان از آن گلایه دارند و آن را بی‌انصافی افرادی سود جو می‌دانند: «چندی پیش برای خرید آجیل شب عید مراجعه کردم متاسفانه به محض اینکه محصولات خریداری شده را باز کردیم یا تخمه‌ها کرم خورده بود و یا اینکه بخش زیادی از آن به دلیل عدم کیفیت مرغوب غیر قابل استفاده بود. فروش چنین محصولات بی‌کیفیتی بی‌انصافی است.» یکی از شهروندان به این شکل گلایه خود را مطرح می‌کند. خرید آجیلهای غیر بهداشتی و تقلبی در شب عید موضوعی که سید رضا غلامی رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت هم در روز دوشنبه نسبت به آن هشدار داد. 
بر اساس گفته‌های او برای اطمینان از سلامت آجیل، باید مدتی آن را در دست نگه داشت و در صورتی که دست رنگی شد نباید آن را خریداری کرد زیرا نشان دهنده استفاده از رنگهای غیر مجاز است. 
گفتنی است شیوه تشخیص آجیل‌های تقلبی هم با استناد به اظهارات رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت اینگونه است: «آجیل هایی که کرم زده باشد، نم یا رطوبت داشته باشد برای خرید مناسب نیست و به طور معمول تخمه‌هایی که به دست رنگ پس بدهند یا پسته‌هایی که بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیلهای رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی هستند.»
آجیل مخلوط
این نوع از آجیل عمومی تر از خرید تک تک خشکبار به حساب می آید. اما در بسیاری از موارد آجیل های مخلوط ابزار دست سودجویانی می شود که اجناس بنجل خود را به اسم آجیل مخلوط به مشتری می فروشند. 
قیمت پایین آجیل مخلوط مهمترین دلیل تمایل مردم به آن است. از سوی دیگر، مصرف مشتری خیلی مهم است. کسانی که مصرف پایینی دارند آجیل مخلوط تهیه میکنند. قاعدتا برای داشتن یک کیلو آجیل، اگر قرار باشد جدا جدا اقلام آن تهیه شود، باید از هر نوع، حدود 200 گرم خریده شود که زیاد معمول نیست. در زیر قیمت برخی آجیل های مخلوط را در بازار ملاحظه می فرمایید.

ردیف نوع            پایین‌ترین قیمت (کیلو/ریال)           بالا‌ترین قیمت (کیلو/ریال) 
? آجیل تبریز                     ??????                                         ??????         
? آجیل چهار مغز               ??????                                         ??????
? آجیل شور                     ??????                                         ??????
? آجیل شیرین                  ??????                                         ??????      



پسته 

پسته کله قوچی و اکبری گران ترین انواع پسته هستند و در مقابل، پسته احمدآقایی ارزان ترین آنهاست. اگرچه قیمت پسته در مراکز مشخص و بازارچه های ویژه نوروزی زیر 15 هزار تومان است. اما بسیاری از مردم با خرید از مراکز قدیمی تر و غیر مناسبتی حاضر هستند پول بیشتری بدهند تا کیفیت بهتری داشته باشند. در جدول زیر می توانید قیمت انواع پسته را در چند نقطه از تهران ببینید.
جالب است بدانید که اگر چه انواع شور و بو داده پسته به مراتب گران تر از انواع خام آن هستند، اما کارشناسان بر آنند که پسته خام خواص غذایی بیشتر و مهمتری دارد. 

ردیف نوع                           پایین‌ترین قیمت (کیلو/ریال)           بالا‌ترین قیمت (کیلو/ریال) 
? پسته کله قوچی                         ??????                                ??????
? مغز پسته                                 ??????                                 ??????
? پسته اکبری                              ??????                                 ??????
? پسته ترش و شور                       ??????                                 ??????
? پسته احمد آقایی                       ??????                                 ??????


انواع بادام

شاید بادام سابقه بیشتری در آجیل ایرانیان نسبت به سایر تنقلات داشته باشد. بادام هم مثل پسته به صورت خام خواص غذایی به مراتب بیشتری دارد. اگر صرفا دنبال چیزی برای پذیرایی هستید انواع شور آن را تهیه کنید. اینها گرانتر و ظاهرا خوش مزه تر هم هستند. اما اگر می خواهید خوراکی با خواص غذایی خوب در دست داشته باشید به سراغ انواع خام آن بروید. بادام های پوست کاغذی هم نسبت به مغز بادام بو داده به مراتب بهتر است. 
امسال مغز بادام های امریکایی نیز به بازار وارد شده و به وفور یافت می شوند. کارشناسان در مورد سلامت انواع وارداتی تردید دارند، برخی از آنها رنگ شده هستند و طبیعتا مضر نیز به شمار می روند. بادام هندی جزو آجیل سنتی ما ایرانی ها نبوده و در سال های اخیر به آجیل جشن های باستانی ما وارد شده است. همینطور هستند انواع بادام های زمینی که سابقه کوتاه تری نسبت به سایر انواع تنقلات در آجیل عد نوروز دارند. 

ردیف نوع                               پایین‌ترین قیمت (کیلو/ریال)              بالا‌ترین قیمت (کیلو/ریال) 
? بادام کاغذی                                 ??????                                     ??????
? بادام زمینی آستانه                         ?????                                      ?????
? مغز بادام                                      ??????                                    ??????                       
? بادام هندی                                   ??????                                    ??????         
? مغز بادام امریکایی                           ??????                                    ??????  
? بادم امریکایی                                 ??????                                    ??????


قیمت فندق

فندق به دلیل دارا بودن مواد نشاسته‌ای، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و آهن، خشکبار مناسبی برای مبتلایان به بیماری قند است.
این مغز گیاهی همچنین برای تقویت بدن به ویژه در دوره نقاهت مفید و مقوی روده‌ها و معده است. فندق سموم را از بدن خارج کرده و فشارخون را افزایش می‌دهد. 
فندق اگر به مقدار کم خورده شود به هیچ وجه مضر نیست ولی افراط در خوردن آن باعث ایجاد نفخ، گاز شکم و استفراغ می‌شود. افراد سرد مزاج باید فندق را با آب و عسل خورده و گرم مزاج ها با سکنجبین میل کنند.
اینها برای فندق شور نیست. سعی کنید فندق را با پوست تهیه کنید، مغز فندق شور خواص غذایی کمتری نسبت به فندق پوست دار دارد! 

ردیف نوع        پایین ترین قیمت(کیلو/ریال)                  بالاترین قیمت(کیلو/ریال)
? فندق                 ??????                                         ??????       

تخمه ها

انواع تخمه ها نیز خوردنی های ارزان قیمتی(نسبت به سایر تنقلات) هستند که در آجیل شب عید به چشم می خورند و می توانند از نظر حجمی به اقتصاد خانواده از این گرانی کمک کنند! تخمه های کدو و ژاپنی، دو نوع تخمه ای هستند که در سال های گذشته جای ویژه ای در سفره های نوروزی ما ایرانی ها پیدا کردند. حقیقت این است که خوردن این تخمه ها سابقه طولانی در ایران دارد. اما مثل انجیر، بادام، پسته و... سابقه خاصی برای آنها ذکر نشده است. 
تخمه ها دارای خواص غذایی خاصی نیز هستند و نسبت به سایر تنقلات، افراط در خوردن آنها مضر به نظر نمی رسد. نکته مهم در استفاده از این تنقلات، توجه به نحوه بود دادن آنهاست. به خصوص در مورد تخمه های ژاپنی که اغلب با گلپر بو داده می شدند، این روزها به وفور استفاده از رنگ های شیمیایی برای جذاب کردن آنها به چشم می خورد که باید مراقب آن بود. 
در مورد تخمه کدو نیز، تخمه کدوهایی که رنگ زرد تندی دارند زیاد توصیه نمی شوند. موقع خرید یا صرف این تنقلات اگر به این موارد توجه کنید بد نیست! 


ردیف نوع                   پایین‌ترین قیمت (کیلو/ریال)            بالا‌ترین قیمت (کیلو/ریال) 
? تخمه کدو                                ?????                             ??????
? تخمه هندوانه                           ?????                             ?????     
? تخمه ژاپنی                              ?????                             ??????
? مغز تخمه استرالیایی                  ??????                            ??????      
? مغز تخمه کدو پوسته کاغذی        ??????                            ??????


قیمت انواع میوه خشک در سطح تهران

گفته می شود میوه خشک خواص غذایی بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. البته این تنها در حد نوشته های مطبوعاتی است! میوه های خشک هم مثل بادام های هندی چیز هایی نیستند که خاص ایران بوده و ربطی به جشن های باستانی داشته باشند. اینها در چند سال اخیر به کشورمان وارد شده اند. البته ما در ایران انواع برگه ها و یا آلبالوی خشک و ... را داشتیم. اما از آنجا که میوه هایی چون آناناس، کیوی، موز، انبه و.. بومی منطقه ایران نبودند، بنابراین میوه های خشک آنها هم نمی توانند ربطی به جشن های باستانی ما داشته باشند.
به هر ترتیب این نوع تنقلات گران قیمت در سال های اخیر به کشورمان وارد شده و از آن استقبال نیز شده است. بیشتر خانواده های مرفه از آنها استفاده می کنند. باید گفت نسبت به سایر تنقلات، افراط در خوردن این نوع از خوراکی ها زیاد مضر به نظر نمی رسد. دستگاه های میوه خشک کن نیز به تازگی در بازار به چشم می خورند که میتوانید تهیه کرده و از آنها رای خودکفایی در تولید آجیل شب عید استفاده کنید!

ردیف نوع                    قیمت (کیلو/ریال) 
? خرمالو تهران               ??????
? مخلوط خرد                ?????? 
? آلو                           ??????
? کیوی                       ??????          
? سیب                       ??????
? آناناس                     ??????
? نارگیل                     ??????
? گوجه                      ??????
? مخلوط درشت           ??????
?? موز                       ??????
?? هلو                      ??????
?? انیه درجه ?            ??????

مصرف آجیل برای چه کسانی مفید نیست؟

اگرچه خوردن آجیل نوروز، نه صرفا به خاطر خوردن آن، بلکه برای حال و هوای خوبش خیلی وسوسه کننده است، اما معمولا وسوسه ها خطر ناک هستند. البته خدا را شکر، با قیمت این شبهای آجیل، بستر وسوسه تا حد زیادی کاهش یافته است!
ایرانیان، برای پذیرایی از مهمانان نوروزی خود، آداب و رسوم خاص و منحصر به فردی دارند و با این وجود که در نقاط مختلف ایران و میان اقوام گوناگون، تفاوت های زیادی در نحوه برگزاری و آیین نوروزی ایرانیان به چشم می خورد، اما تهیه شیرینی های خانگی و یا خرید آن از قنادی ها و همچنین ابتیاع و مصرف آجیل در سراسر ایران رسمی دیرینه و کهن محسوب می شود.
ناهید کرمی، کارشناس پرستاری از آجیل به عنوان بخش خوشمزه، خوش خوراک و البته بسیار چرب سفره ها و میزهای پذیرایی از مهمانان نوروزی و نیز میزبانان نوروزی یاد کرد و گفت: ترکیب دانه های روغنی و خشکبار مختلف در آجیل و مصرف آن برای بدن انسان بسیار مفید است، به طور مثال پسته هم از منظر نگاه طب قدیم و هم طب مدرن دارای قابلیت ها و خواص زیادی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پسته، حاوی آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است و همچنین ویتامین های B1، B3 و E را خود جای داده است که به دلیل وجود املاح مغذی و انواع ویتامین ها به افرادی که به کم خونی دچار هستند و یا جهت تقویت نیروی جسمانی به اشخاص توصیه می گردد.
کرمی؛ مصرف مغز پسته را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی مفید دانست و تصریح کرد: افرادی که مبتلا به نارسایی های کبدی هستند و یا قند خون(دیابت) دارند و از ناراحتی های کلیه رنج می برند، نباید از پسته استفاده کنند.
مغز گردو، یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ی آجیل نوروزی است که گرمی از آن به عنوان راهی برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی نام برد و افزود: از آن جایی که مغز گردو دارای قند، پروتئین و انواع ویتامین هاست، مصرف آن برای بدن انسان بسیار مفید است.
وی تصریح کرد: گردو، حاوی اسیدهای چرب مفید و همچنین املاح معدنی مانند کلسیم و فسفر است و نیز مصرف گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ صفرا پیشگیری می کند.
در پایان گفت و گو، کرمی از افرادی که تری گلیسیرید خون بالا، دیابت و یا فشار خون دارند و حتی شهروندانی که سابقه ی بیماری ندارند و نیز کودکان خواست با توجه به تمام اثرات مفید اجزای تشکیل دهنده ی آجیل نوروزی با استفاده ی متعادل و بهداشتی از آن و دیگر خوراکی های نوروزی، ایام و تعطیلاتی مفرح را در پیش رو داشته باشند تا با بیماری و ابتلا به مسمومیت های احتمالی و بروز مشکلات، نوروز خود را در اورژانس بیمارستان ها و یا بستری در خانه ها نگذرانند


برخی معتقدند که امسال شب عید گرانی فوق العاده‌ای به وجود آمده است، اما به نظر می‌رسد این واقعیت داستان نباشد! در سال‌های گذشته گرانی شب عید بیشتری را تجربه کرده بودیم، که این یکی زیاد به چشم نمی‌آید. 
کسانی هم بر آنند که قیمت‌های بانک مرکزی پایین‌تر از قیمت‌ها در فروشگاه هاست. باید متذکر شد که قیمت‌های بانک مرکزی میانگینی هستند از پایین‌ترین تا بالا‌ترین قیمت موجود در بازار، نکته آنکه اگر قیمت‌های بانک مرکزی امسال و حالا پایین باشد، خوب در سال قبل هم بر اساس وضعیت آن دوره، پایین بودند بنا براین لااقل می‌توان آن را مبنای افزایش قیمت‌ها قرار داد. 
آنچه از گزارش رسمی بانک مرکزی بر می‌آیید، متوسط رشد قیمت اقلام مصرفی پایتخت در هفته سوم اسفند امسال نسبت به هفته سوم اسفند سال گذشته، برابر با ??/?? (??ممیز??) درصد بوده است. 
ذکر این نکته نیز به جاست که این مقایسه با محاسبه نرخ تورم متفاوت است. چراکه در محاسبه نرخ تورم اقلام و خدمات با درصد‌های اهمیت خاصی که بانک مرکزی خود آن را تشخیص می‌دهد محاسبه می‌شود. می‌توان این مقایسه را نوعی از بررسی تورم نقطه‌ای در محدوده کالاهای مورد ذکر در این مطلب نام نهاد. 
درصد رشد اقلام مصرفی در تهران
کمی تا نوروز سال ???? باقی مانده، به فهرست قیمت خرده فروشی سبد غذایی بانک مرکزی سر زدیم تا ببینید در سال‌های گذشته تا کنون شب عید چقدر افزایش قیمت وجود داشته است. 
هفته‌های منتهی به: ?? اسفند ????، ??اسفند ????، ?? اسفند ???? و ?? اسفند ????، مبنای این بررسی قرار گرفتند، تا چشم اندازی از قیمت‌ها، در چهار سال اخیر بدست دهند. 
انواع سیب با بیش از ??? و ?? درصد، تخم مرغ با بیش از ?? درصد و سیب زمینی با بیش از ?? درصد، سه قلم جنسی هستند که بیش از همه، نسبت به سال گذشته در همین زمان گران‌تر شدند. 
به ترتیب گروه‌های: تخم مرغ با بیش از ?? درصد، سبزی‌های تازه با بیش از ?? درصد و میوه جات با ?? درصد، سه گروهی هستند که بیش از همه افزایش قیمت داشتند. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس اعلام بانک مرکزی در هفته سوم اسفند امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، جز یک مورد که کاهش ??? تومانی قیمت انار بوده، در اقلام سایر گروه‌های یازده گانه کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد! 
قیمت ماست پاستوریزه و شیر در گروه لبنیات نسبت به زمان مشابه سال قبل تفاوتی نداشته، اما سایر اقلام در هفته سوم اسفند امسال نسبت به هفته سوم سال ???? به شرح زیر افزایش قیمت داشتند. 
(??ممیز?) درصد. 
(?ممیز?) درصد رشد قیمت به چشم می‌خورد؛ برنج خارجی با ?/?? (??ممیز?) درصد، برنج ایرانی درجه یک با ?/? (?ممیز?) درصد و برنج ایرانی درجه دو با ?/? (?ممیز?) درصد، اقلامی هستند که در این گروه شاهد رشد قیمت بودند. 
گروه حبوبات رشد ?/?? (??ممیز?) درصدی داشته است. بر این اساس نخود ?/?? (??ممیز?) درصد، لپه ?/?? (??ممیز?) درصد، عدس ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا چیتی ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا چشم بلبلی ?/?? (?? ممیز?) درصد، لوبیا سفید ?/?? (??ممیز?) درصد و لوبیا قرمز?/? (?ممیز?) درصد افزایش قیمت داشتند. 
گروه میوه‌ها رشد قیمت ?? درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند. در هفته سوم اسفند امسال اقلام: سیب قرمز تخم لبنان ?/??? (???ممیز?) درصد، سیب زرد تخم لبنان ?? درصد، پرتقال درجه یک ?/?? (??ممیز?) درصد، پرتقال درجه دو ?/?? (??ممیز?) درصد، نارنگی?/?? (??ممیز?) درصد، لیمو شیرین ?/? (?ممیز?) درصد، انار ?/?- (منفی ?ممیز?) درصد و انگور ?/? (?ممیز?) درصد رشد قیمت داشتند. 
سبزی‌های تازه ?/?? (??ممیز?) درصد رشد قیمت داشتند. در این گروه اقلام: خیار ?/?? (??ممیز?) درصد، گوجه فرنگی ?/?? (??ممیز?) درصد، بادنجان ?/?? (??ممیز?) درصد، کدو سبز ?/?? (??ممیز?) درصد، سیب زمینی ?/?? (??ممیز?) درصد، پیاز ?/?? (??ممیز?) درصد، لوبیا سبز ?/?? (??ممیز?) درصد و سبزی‌های برگی ?/?? (??ممیز?) درصد افزایش قیمت داشتند. 
گروه گوشت قرمز افزایش قیمت ?/?? (??ممیز?) درصدی داشته است و گروه گوشت مرغ شاهد افزایش قیمت ? درصدی بوده است. بر این اساس گوشت گوسفند ?/? (?ممیز?) درصد و گوشت گاو و گوساله ?/?? (??ممیز?) درصد رشد داشته است. 
قند و شکر ?/? (?ممیز?) درصد رشد داشتند؛ قند ?/?? (??ممیز?) درصد و شکر?/? (?ممیز?) نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است. چای نیز به همین نسبت ?/? (?ممیز?) درصد رشد قیمت داشته است. 
گروه روغن ?/?? (??ممیز?) درصد افزایش قیمت داشته است. روغن ناتی جامد در هفته سوم افسند امسال نسبت به هفته سوم اسفند سال ??، ?/?? (??ممیز?) درصد و روغن نباتی مایع ?? درصد افزایش قیمت داشته است. 
لبنیات و تخم مرغ: دو برابر شدن قیمت تخم مرغ و ثبات قیمت شیر 
در گروه لبنیات هر کیلو ماست پاستوریزه شب عید امسال، با اختلاف ?? تومانی نسبت به دوره مشابه سال قبل، ???? تومان به فروش رسید. هر کیلو ماست پاستوریزه بدون تغییر نسبت به سال گذشته ???? تومان و هر کیلو پنیر غیر پاستوریزه با ??? تومان تفاوت نسبت به زمان مشابه سال قبل ???? تومان به فروش رسید. 
بسته‌های ??? گرمی پنیر پاستوریزه با یک تومان افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل ???? تومان فروخته شدند و اما کره پاستوریزه که بیشترین افزایش قیمت امسال را داشته است، هر کیلو ???? تومان به فروش رسید. این یعنی ???? تومان افزایش نسبت به شب عید پارسال! 
بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، قیمت شیر تفاوتی نداشته اما در مقابل قیمت تخم مرغ بیش از ???? تومان افزایش داشته و با این حساب، شانه‌های دو کیلویی تخم مرغ که قیمت آن در سبد بانک مرکزی پارسال شب عید برابر با ???? تومان ذکر شده بود، امسال به نزدیک به ? هزار تومان برآورد قیمت شده است. 



گروه برنج: برنج ایرانی درجه یک بیشترین افزایش
در گروه برنج‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به برنج درجه یک ایرانی است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک، شب عید پارسال ???? تومان قیمت داشته که امسال به ??? تومان افزایش به هر کیلو ???? تومان رسیده است. هر کیلو برنج وارداتی غیر تایلندی، شب عید امسال با ??? تومان افزایش به قیمت ???? تومان رسید و برنج درجه دو ایرانی نیز با ?? تومان افزایش قیمت شب عید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به قیمت ???? تومان به فروش رسیده است. 




گروه حبوب: نخود بیشترین و لوبیا قرمز کمترین رشد قیمت

در این گروه ثبات یا کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد. قیمت‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی نسبت به زمان مشابه سال گذشته، همگی افزایش داشتند. در این گروه به ترتیب: نخود با ???، لوبیا چیتی با ???، لوبیا چشم بلبلی با ???، لپه با ???، لوبیا سفید با ???، عدب با ??? و لوبیا قرمز با ??? تومان افزایش قیمت نسبت به زمان مشابه سال قبل، افزایش قیمت داشتند. 






میوه: افزایش ???? تومانی سیب و کاهش ??? تومانی انار
در این گروه به ترتیب: سیب سرخ تخم لبنان با ????تومان، سیب زرد تخم لبنان با ???? تومان، نارنگی با ??? تومان، پرتقال درجه یک با ??? تومان، پرتقال درجه دو با ??? تومان، انگور با ??? تومان و لیمو شیرین با ?? تومان افزایش قیمت داشتند و در مقابل شب عید امسال هر کیلو انار ??? تومان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کاهش قیمت داشته است. 









سبزی‌ها تازه: افزایش قیمت همه گروه‌ها
در گروه سبزی‌های تازه نیز هیچ ثبات یا کاهش قیمتی به چشم نمی‌خورد. اقلام: لوبیا سبز با ??? تومان، بادنجان با ??? تومان، سیب زمینی با ??? تومان، پیاز با ??? تومان، سبزی خوردن با ??? تومان، گوجه فرنگی با ??? تومان و کدو سبز با ??? تومان به ترتیب نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشتند. 



گوشت: افزایش قیمت گوشت گوساله

در گروه گوشت، با تمام تدابیری که دولت در جهت نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت داشته است، باز افزایش قیمت به چشم می‌خورد. گوشت گوساله که شب عید امسال هر کیلو ??هزار و ?? تومان به فروش رسیده است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ???? تومان افزایش قیمت نشان می‌دهد. 
گوشت گوسفندی که در هفته سوم اسفند امسال ?? هزار و ??? به فروش رسیده است، نسبت به زمان مشابه سال گذشته ???? تومان افزایش داشته است و گوشت مرغ نیز با ??? تومان افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته، هر کیلو ???? تومان به فروش رسیده است. 






قند و شکر و چای: بیشترین افزایش برای چای

در این گروه نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی در هفته سوم اسفند امسال قیمت هر کیلو قند ???? تومان، هر کیلو شکر ???? تومان و بسته‌های نیم کیلویی چای ???? تومان بوده است که به ترتیب: ??? تومان، ?? تومان و ??? تومان نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش قیمت داشتند. 





گروه روغن: افزایش ? هزار تومانی روغن

در این گروه روغن نباتی جامد با افزایش ???? تومانی که هفته سوم اسفند امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته است، رکورد جدیدی را برای خود ثبت کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، حلب‌های ? کیلویی روغن جامد شب عید امسال ????? تومان به فروش رسیدند و هر لیتر روغن نباتی مایع نیز با ??? تومان افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل، ???? تومان به فروش رسیده است. 


------------
ماخذ اطلاعات و ارقام
اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. گزارش‌های هفتگی تواریخ: ??اسفند????، ??اسفند????، ??اسفند????و ??اسفند????


تیم فوتبال پرسپولیس با باخت به استقبال داربی 70 می‌رود.

عصر امروز و در ادامه هفته بیست و هفتم لیگ برتر پرسپولیس از ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی انزلی مهمان ملوان بود و با وجود اینکه گل اول را وارد دروازه این تیم کرد اما در نهایت با نتیجه 2 بر یک بازی را واگذار کرد تا با شکست به استقبال داربی شماره 70 برود.

پرسپولیس ابتدا به وسیله امیرحسین فشنگچی (15) و بر روی ضربه آزاد این بازیکن به گل رسید اما ملوانی‌ها پس از این گل بازی را در دست گرفتند و در همان نیمه اول و با گلز‌نی محمد حیدری (26) به گل تساوی دست یافتند.

با آغاز نیمه دوم هر دو تیم به صورت پراکنده روی دروازه یکدیگر حمله می‌کردند اما این قوهای سپید انزلی بودند که بار دیگر با گلزنی پژمان نوری (54) به گل پیروزی دست یافتند.

پس از این گل پرسپولیسی‌ها که چیزی برای از دست دادن نداشتند، با نفرات بیشتری به سوی دروازه میزبان حمله‌ور شدند و با وجود فراهم کردن چند موقعیت صددرصد گلزنی نتوانستند گل تساوی را به ثمر برسانند تا این دیدار با همان نتیجه دو بر یک به سود ملوان به پایان برسد.

تیاگو فراگا که در دقیقه 42 به جای مازیار زارع وارد زمین شده بود، در دقیقه 85 مجددا از زمین خارج شد و جای خود را به اشپیتیم آرفی داد. این نشان می‌دهد که علی دایی از تعویض‌های خود در این بازی آنچنان رضایت نداشته است. این در حالی است که مازیار زارع پس از تعویض شدن بسیار ناراحت شده بود و هواداران ملوان نیز در حمایت از او و در مخالفت با علی دایی با شعارهایی از جمله "مازیار قایقران" و "دایی یادت باشه مازیار سرورته" از این بازیکن شمالی حمایت کردند.

پرسپولیس با این شکست و با 44 امتیاز در مکان پنجم ماند. ملوان هم 39 امتیازی شد و در جایگاه هشتم ماند.

در دیگر بازی استیل آذین که در نیمه اول با یک گل از سپاهان پیش بود در پایان با نتیجه 2 بر یک بازی را به مهمان خود واگذار کرد.

برای استیل آذین حسین کاظمی (22) و برای شاگردان قلعه‌نویی نیز هادی عقیلی (65) و ابراهیم توره (80) گلزنی کردند.

در ادامه بازی‌های این هفته ذوب آهن از ساعت 16 و 30 دقیقه در ورزشگاه فولادشهر میزبان شاهین بوشهر است که این دیدار تا پایان نیمه نخست با نتیجه یک بر صفر به سود صدرنشین لیگ دنبال می‌شود.

تک گل ذوب آهن را فرشید طالبی (26) به ثمر رسانده است.


تیم ملی کشتی آزاد ایران که با ترکیبی از کشتی‌گیران جوان در رقابت‌های جام جهانی داغستان روسیه شرکت کرده بود در فینال مقابل تیم روسیه شکست خورد و مقام نایب قهرمانی دوره گذشته خود را تکرارکرد. 
در این دیدار مصطفی حسین‌خانی و احسان امینی با شکست حریفان روس، قدرت خود را به رخ روس‌ها کشیدند، ضمن اینکه در تایم دوم دیدار یزدانی با کتایف و آذرشکیب با احمداف مشکلات داوری وجود داشت. 

*نتایج دیدارهای انفرادی این مسابقه به شرح زیر است: 
55 کیلوگرم: حسن رحیمی – ویکتور لبدف (صفر بریک، صفر بریک) برنده روسیه 
60 کیلوگرم: مصطفی آقاجانی – بسیک کودوخوف (صفر بر 2، صفر بر 3) برنده روسیه 
66 کیلوگرم: مصطفی حسین خانی – آلن گوگایف(صفر بر3، یک برصفر، یک برصفر) برنده ایران 
74 کیلوگرم: حسن طهماسبی – مسلم دودایف( یک برصفر کلینچ، صفربریک،2 بر5) برنده روسیه 
84 کیلوگرم: احسان امینی- سوسلان کتسویف( کلینچ 2 برصفر،صفربریک، 3 بر2) برنده ایران 
96 کیلوگرم: رضا یزدانی – گئورگی کتایف(صفر بر 4، ضربه فنی) برنده روسیه 
120 کیلوگرم: محمد رضا آذرشکیب – بختیار احمداف( کلینچ به نفع روس صفربر2، کلینچ صفر بریک) برنده روسیه 

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد در سال 2011 میلادی با حضور 10 تیم برتر دنیا روزهای 28 و 29 اسفندماه در جمهوری داغستان روسیه برگزار و تیم‌های روسیه، ایران و آذربایجان با کسب عناوین اول تا سوم به ترتیب صاحب 100، 60 و 40 هزار دلار جایزه نقدی شدند


تیم فوتبال استقلال با نتیجه 2 بر صفر صبای قم شکست داد تا برای دربی در روز دهم فرودین سال 90 با روحیه وارد میدان شود.

 

دیدار تیم های استقلال و صبای قم از ساعت 17:40 در ورزشگاه آزادی در حضور 2 هزار تماشاگر آغاز شد. 
تیم صبا در چند نوبت صاحب موقعیت شد اما نتوانست از فرصت های خود به خوبی استفاده کند. استقلال نیز صاحب فرصت های زیادی نشد. 
استقلال در دقیقه 38 با ضربه سر هادی شکوری دروازه صبا را باز کرد اما این گل آفساید اعلام شد.ژ 

در نیمه دوم شاگردان مظلومی برای به ثمر رسیدن گل تلاش بیشتری انجام دادند تا اینکه در دقیقه 57 آرش برهانی توانست دروازه صبا را باز کرد. 
بازیکنان صبا برای جبران این گل بازی هجومی تری را از خود نشان دادند و حتی صاحب موقعیتی هایی هم شدند اما آنها موفق به باز کردن دروازه استقلال نشدند. 
استقلال در دقیقه 75 توسط شریفات یک فرصت گلزنی را از دست داد. آبی پوشان در ادامه در دقیقه 78 بار دیگر توسط آرش برهانی به گل رسید. 

قضاوت این مسابقه بر عهده محمود رفیعی بود. وی به مهدی واعظی و حمید فرزانه از صبا و امیر حسین صادقی و آشوبی از استقلال کارت زرد نشان داد. 

استقلال با این پیروزی 49 امتیازی شد و در جایگاه سوم قرار گرفت. صبا نیز 34 امتیازی باقی ماند. 
دربی 70 سرخابی ها در روز دهم فروردین بین تیم های استقلال و پرسپولیس برگزار خواهد شد و با توجه به این برتری و شکست پرسپولیس برابر ملوان، ‌آبی ها با روحیه مناسب تر به استقبال دربی خواهند رفت. 

بازیکنان استقلال: 
محمد محمدی، پژمان منتظری، هادی شکوری، فرزاد آشوبی، اسماعیل شریفات(84- ایمان مبعلی)، کیانوش رحمتی، فرهاد مجیدی، هوار ملا محمد، امیر حسین صادقی، جواد شیرزاد(46- مهدی امیر‌آبادی)، آرش برهانی(86- سید صالحی) 
سرمربی: پرویز مظلومی 

بازیکنان صبای قم: 
مهدی واعظی، مرتضی کاشی، حمیدرضا فرزانه، محسن بیات، وحید حمدی نژاد، ابوالفضل حاجی زاده، داود حقی، سید مرتضی هاشمی زاده، محسن بیاتی نیا، فرزاد حاتمی(82- سعید آقاجانی) و رامین رضاییان(61- هادی اصغری) 
سرمربی: عبدالله ویسی


معمر قذافی رهبر لیبی در دومین سخنرانی خود از زمان آغاز حملات خارجی علیه مواضع وی گفت: غرب را در رویارویی نظامی شکست می دهیم. غرب به من این فرصت را داد تا انقلاب مردمی جهانی را رهبری کنم. در کشورهای بسیاری تظاهرات مخالفت با حمله خارجی به لیبی آغاز خواهد شد. گفته می شود که نیروهای ما باید عقب نشینی کنند از چه چیزی عقب نشینی کنیم؟
این پیام قذافی نیز به مانند پیام قبلی او، صوتی و ضبط شده بود.
قذافی گفت: شهر بنغازی با قیام مردمی برای بازگشت به کنترل دولت لیبی بازخواهد گشت. این حمله خارجی به من این فرصت را داد تا در راس انقلاب جدیدی باشم. اگر مردان لیبی بمیرند زنان مسلح شده و به مقابله با نیروهای خارجی می پردازند. انبارهای سلاح به روی مردم لیبی باز شده و تمامی بخش های مردم مسلح شده اند.
جنگنده رافائل فرانسه پس از بازگشت از عملیات در لیبی
وی خطاب به نیروهای خارجی نیز گفت که از پیروزی در کوتاه مدت یا بلند مدت خوشحال نباشید که پیروزی باماست. شما از حوادث گذشته در ویتنام و عراق درس عبرت نگرفتید. هم اکنون به لطف حملات نظامی شما, در حال گذران لحظات و ساعت های خوبی هستیم.
رهبر لیبی, اسامه بن لادن رهبر القاعده را شخصی ضعیف توصیف کرد که با این وجود غرب و آمریکا هنوز نتوانسته اند او را دستگیر کنند.
قذافی قبل از این گفته بود که تمامی منطقه دریای مدیترانه و اهداف نظامی و غیرنظامی مهاجمان به مواضع وی, در تیررس ارتش دولتی لیبی خواهند بود.
وی ادامه داد: ما در سرزمین خود هستیم ولی دشمن از آسمان و دریا به سمت ما شلیک می کنید پس ما پیروز هستیم. این حمله نظامی یک اقدام تروریستی است. غرب در حمله به لیبی شکست می خورد همانطور که موسیلینی و هیتلر شکست خوردند. از نفت کشورمان به سود کشورهای غربی نمی گذریم.
واکنش دولت لیبی
با وجود حملات خارجی به نیروهای قذافی, تانک ها و زره پوش های وابسته به وی نیز همچنان مناطق مختلف شهر مصراته را بمباران می کنند. این شهر یکی از مراکز استقرار مخالفان است.
90 نفر نیز در حملات نیروهای قذافی به شهر بنغازی لیبی نیز کشته شدند.
با این حال نیروهای قذافی از شهر اجدابیا در شرق لیبی عقب نشینی کردند و مخالفان دوباره کنترل آن را برعهده گرفتند.
دولت لیبی قبل از این نیز اعلام کرده بود که تمامی اقدامات برای منع مهاجرت غیرقانونی از آفریقا به اروپا را متوقف می کند.
شماری از افراد مسلح وابسته به دولت لیبی نیز یک فروند کشتی مسافرتی ایتالیایی را به همراه کارکنان آن در ساحل شهر طرابلس توقیف کردند.
تلویزیون دولتی لیبی نیز تصاویری را از کشته ها و زخمیان حملات خارجی به مواضع قذافی منتشر کرد و مدعی شد که بیشتر کشته شدگان کودکان, زنان و پیرمرد و پیرزن هستند.
48 کشته در حمله نظامی خارجی علیه مواضع قذافی
تلویزیون دولتی لیبی هم اکنون تجمع های مردمی حامیان معمر قذافی رهبر این کشور را نشان می دهد. همچنین تحلیلگران در این شبکه در تحلیل هایی ضمن توصیف عملیات نظامی خارجی به عنوان عملیات نیروهای صلیبی تاکید می کنند که به زودی پیروزی ازآن ملت لیبی خواهد شد.
تلویزیون دولتی لیبی امروز یکشنبه اعلام کرد که در حملات هوایی مختلف نیروهای ائتلاف بین المللی علیه مواضع قذافی 48 نفر کشته و 150 نفر دیگر زخمی شدند.
تلویزیون لیبی اضافه کرد که این حملات علیه اهداف و مواضع غیرنظامی صورت گرفته است ادعایی که از سوی مخالفان رد شده است.
در بیانیه ستاد نیروهای مسلح لیبی آمده است علاوه بر طرابلس (پایتخت) , شهرهای سرت ، بنغازی , مصراته و زواره مورد هدف حملات نیروهای خارجی قرار گرفتند.
حملات خارجی به مواضع قذافی از شب گذشته با ورود جنگنده های فرانسوی به آسمان لیبی آغاز و با پیوستن جنگنده های آمریکا, انگلیس, کانادا و ایتالیا ادامه یافت.
این حملات در راستای اجرای مواد قطعنامه اخیر شورای امنیت در تایید برقراری منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی صورت می گیرد.
شب گذشته ناوهای آمریکایی نزدیک ساحل لیبی نیز با استفاده از موشک اهدافی را در این کشور مورد هدف قرار دادند.
هماهنگی عملیات نظامی بین المللی علیه قذافی در پایگاه نظامی آمریکا در آلمان صورت می گیرد.
عملیات نظامی بین المللی علیه اهداف قذافی "سحر اودیسه" نامگذاری شده است.
هدف کنونی عملیات بین المللی, نابودی سامانه های پدافندی ارتش دولتی لیبی است.
شب گذشته هم زمان با آغاز حملات خارجی به مواضع قذافی, هزاران نفر از شهروندان لیبی به سمت منطقه باب العزیزیه محل اقامت قذافی در شهر طرابلس رفتند و زنجیره انسانی برای حفاظت از وی تشکیل دادند.
جنگنده فرانسوی از نوع میراژ  قبل از پرواز به سمت لیبی
جنگنده فرانسوی از نوع میراژ قبل از پرواز به سمت لیبی

حجت الاسلام حسین انصاریان طی نامه ای به رئیس جمهور از دعوت سران کشورهای اسلامی برای جشن نوروز در ایران و همچنین مصاحبه وی با خبرنگار بی حجاب یک رسانه خارجی انتقاد کرد.

متن نامه حجت الاسلام حسین انصاریان به این شرح  است:

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

بر اساس تعالیم قرآن کریم وسخنان رسول گرامی اسلام اهتمام به امور مسلمین و دستگیری و حمایت مضللومان تکلیف شرعی و فرضیه واجب برای هر مسلمان است . حدیث شریف نبوی در اصول کافی با مضمون (( مَنْ اَصْبَحَ ولا یَهْتمَ با مور المسْلِمینْ فَلَیسَ بِمُسْلِمْ )) همه ما را بر آن می دارد تا نسبت به فریاد مظلومیت مسلمانان شیعه و سنی که توسط حاکمان سرسپرده آمریکا و انگلیس در کشورهای عربی قتل عام می شوند، واکنش های قاطع تری داشته باشیم ، و در این شرایط که مسلمانان بحرین و لیبی و تونس و یمن برای شعار اسلام خواهی و بانک تکبیر به خون کشیده و به شهادت می رسند ، دعوت گیری از سران دیگر کشورها و بر پا کردن جشن و سرور به بهانه نوروز در تخت جمشید شیراز و تهران ، مغایررسالت دینی و منافی تکلیف اسلامی است ، و جشن های نامشروع پهلوی را در اذهان تداعی می کند، انتظار می رود  در این شرایط حساس ، همدردی با خانواده های شهیدان مظلوم در کشورهای اسلامی را بر دلخوشی برخی سران بی درد و فاقد عاطفه ترجیح داده و جشن هایی که قرار است در کنار اجساد کشته شدگان بی دفاع و مظلوم به بهانه نوروز برگزار شود لغو گردد و به جای جشن و سرور به همبستگی و دلداری مبارزان مسلمانان جهان بپردازیم .
 
این روزها افراد مومن و دلسوز از افشار مختلف مردم نگرانی و گلایه مندی خور را از برنامه های تدارک شده دولت برای جشن نوروز ابراز نموده و از ما می خواهند که این نگرانی را انعکاس دهیم ، همچنین تاسف خود را از مصاحبه اخیر با خبرنگار بی حجاب اسپانیایی که در ایران اسلامی و در مرکز دولت اسلامی انجام شده است ابراز نموده و از بی توجهی به اوامر الهی و نقص قوانین اسلامی که در این مصاحبه انجام شد گلایه شدید داشته و انتظار می رود پایداری بر ارزش های دین، به پای مصالح سیاسی و خوش آیند جهانیان تضییع نگردد.
                                             
الله ولی التوفیق

حسین انصاریان – قم 28 اسفند ماه 89


 

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از یک مقام نظامی فرانسوی اعلام کرد چند فروند هواپیمای شکاری «رافال» ساخت این کشور در آسمان لیبی در عملیات شناسایی شرکت کردند. 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این اقدام همزمان با آغاز نشست پاریس برای چگونگی اجرای مفاد قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی صورت می گیرد .

در همین حال  برخی منابع خبری هم اعلام کردند عملیات نظامی برضد لیبی تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد که  فرماندهی آنبر عهده انگلیس گذاشته شده است  .

همزمان ، رهبران و مقامات ارشد هجده کشور و سازمان بین المللی از جمله هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا ، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، انگلا مرکل صدر اعظم المان، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب برای شرکت در نشست پاریس وارد این شهر شدند.

ابتکار عمل برای تشکیل نشست پاریس را دولت فرانسه در اختیار دارد که برای اقدام هر چه سریعتر علیه قذافی تلاش می کند
 

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از اعزام ناو هواپیمابر اتمی شارل دوگل به آب های مدیترانه برای تقویت موج حملات هوایی ضد نیروهای قذافی خبر داد.

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد، ازاعزام ناو هواپیمابر اتمی شارل دوگل به آب های مدیترانه برای تقویت موج حملات هوایی ضد نیروهای قذافی خبر داد. 

بنا بر این گزارش، این ناو هواپیما برای تقویت عملیات نظامی علیه نیروهای قذافی فردا به سمت آب های مدیترانه حرکت می کند. 

ناو هواپیما بر شارل دوگل مجهز به 30 فروند هواپیما از نوع رافائل برای درگیری و انهدام نیروی هوایی دشمن است. 

لحظاتی پیش نیز نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه از بمباران مواضع قذافی در این کشور خبر داد.

معمر قذافی حاکم لیبی تهدید کرد که به تلافی حملات هوایی و موشکی غرب به کشورش، اهداف نظامی و غیر نظامی در حوزه مدیترانه را مورد حمله قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، قذافی در یک نطق تلویزیونی گفت: مدیترانه و آفریقای شمالی اکنون به میدان کارزار تبدیل شده و منافع کشورهای منطقه از این پس در معرض خطر قرار دارد.

وی همچنین اظهار داشت که برای دفاع از لیبی در مقابل آنچه که تعرض "استعماری و صلیبی" نیروهای غرب خواند، مردم غیر نظامی مسلح خواهند شد.

قذافی در ادامه نطق خود افزود: "اکنون لازم است که درهای زاغه های مهمات باز شده و تمام توده ها به انواع سلاحها برای دفاع از استقلال، وحدت و افتخار لیبی دست یابند."

وی اظهار داشت: "ما از مردم و شهروندان کشورهای عرب و اسلامی، آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا می خواهیم در رویارویی با این تعرض در کنار ملت قهرمان لیبی قرار گیرند؛ هرچند که با این اقدام، قدرت، صلابت و وحدت مردم بیشتر خواهد شد

خبرگزاری رویترز خبر داد که جنگنده‌های فرانسوی برخی از مواضع نیروهای قذافی را بمباران کردند.


خبری فوری به نقل از منابعی در وزارت دفاع فرانسه خبر داد که جنگنده‌های فرانسوی مواضع نیروهای وفادار "معمر قذافی " دیکتاتور لیبی را بمباران کردند. 

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می‌شود. 

حجه الاسلام غلامرضا حسنی ، امام جمعه ارومیه پس از سال ها سکوت رسانه ای ، گفت و گو یی با "همشهری ماه" کرده و خاطراتی از ایام انقلاب را گفته است که بسیار خواندنی است.

حسنی ، در زمان انقلاب ، بنیانگذار یک نبرد مسلحانه علیه رژیم شاه بود و هم از این روست که در تمام خاطرات او ، "اسلحه" نقشی ماندگار دارد.
او که اینک 83 سالگی اش را می گذراند ، همچنان به عنوان یک چهره تاثیر گذار در شمال غرب کشور ایفای نقش می کند و نمازهای جمعه ارومیه را برپا می دارد.
آنچه در زیر می آید ، بخش هایی از گفت و گوی او با همشهری ماه است که آغاز سخنش مربوط به نحوه مسلح کردن مردم ارومیه برای مقابله با رژیم شاه است:

...یادم هست که یک بار در مسجد اعظم ، برای مردم از لزوم نهضت مسلحانه گفتم و این که با نیروهای مسلح رژیم باید با سلاح گرم جنگید. در آن مجلس ، یکی ازاطرافیانم بلند شد و مردم را برای کمک به خرید اسلحه ترغیب کرد و گفت: حالا که آقای حسنی بر مسلح شدن مردم تاکید دارد ، آنهایی که تمکن مالی دارند ، برای خودشان سلاح تهیه کنند و بقیه هم پول جمع کنند تا بتوانیم برای سایرین سلاح بخریم.

با تایید این سخن توسط مردم، شروع کردند به پول جمع کردن و یکی از انقلابیون ثروتمند هم گفت که هر چقدر جمع شد ، من هم به تنهایی همان قدر می دهم. پول ها را که شمردند ، 300 هزار تومان شد . ان فرد هم در همان مجلس 5 هزار تومان همراهش بود که پرداخت کرد ولی اجل مهلت نداد که در روزهای آینده ، الباقی پول رابدهد ؛ خدا رحمتش کند.

البته همه سلاح ها را از طریق خرید و پول دادن تهیه نمی کردیم . بالاخره در حال جنگ بودیم و گاه می شد که سلاح هایی را از رژیم به غنیمت بگیریم.

یک بار خبر دار شدیم که یکی از کلانتری ها اسباب کشی دارد و قرار است سلاح هایش به کلانتری مرکزی در میدان ایالت ارومیه منتقل شود. مسیر و ساعت حرکت آنهارا درآوردیم و متوجه شدیم که قبل از اذان صبح حرکت خواهند کرد.

فوراً طرح کمینی را آماده کردیم و با 6-5 نفر از مسلحین ، در "پنج راه ارومیه" کمین کردیم و منتظر ماندیم تا این که یک گروه مسلح در تیر رس ما قرار گرفتند. در همین موقع با یک بلندگوی دستی و یک اسلحه پریدم وسط خیابان و خودم را معرفی کردم به آنها گفتم که شما در محاصره اید و اگر به آنچه می گویم عمل نکنید ، انقلابیون مسلح شما را به گلوله خواهند بست.

خیلی ترسیده بودند و اصلاً انتظار چنین غافلگیری را آن هم در وسط شهر نداشتند. به ایشان دستور دادم سلاح هایشان را زمین بگذارند و فاصله بگیرند.
از ترس این کار را کردند. فوراً نیروهای ما از کمین گاه هایشان بیرون آمدند و سلاح ها را جمع کردند. به اعضای خلع سلاح شده کلانتری گفتم حالا می توانید بروید.

وحشت زده گفتند: حالا به مقامات بالاترمان چه بگوییم؟ مجازات سختی در پیش رو خواهیم داشت.

گفتم: نیازی نیست به کلانتری برگردید، بروید به مردم ملحق شوید چون به زودی انقلاب پیروز می شود ولی اگر خواستید پیش فرماندهانتان بروید به ایشان بگویید آسیاب به نوبت ، سراغ آنها هم خواهیم رفت.
در آن عملیات ، سلاح هایی به غنیمت گرفتیم که تا قبل از آن برایمان رویا بود ، اسلحه هایی مانند یوزی.

در آستانه پیروزی انقلاب هم یکی از افسران متدین لشکر 64 پیش من آمد و گفت که می تواند فرمانده لشکر - که تیمسار هومان نام داشت - را می تواند تسلیم ما کند.
استدلالش هم این بود که با سقوط پادگان های منطقه ، ممکن است سلاح های آنها به دست گروه های توده ای ها ، کومله ها و مجاهدین خلق و مانند این ها بیفتد.

با طرحش موافقت کردم و نقشه او با همراهی چند نفر از مسلحین من اجرا شد و بدین ترتیب هومان وچند نفر از فرماندهان ارتش و سپس تعدادی از مقامات ارشد شهر مانند رئیس ساواک و فرماندهان ژاندارمری و شهربانی دستگیر شدند که پیروزی بزرگی برای انقلابیون بود و روحیه مضاعفی به آنها داد.

دستگیر شدگان را به مدرسه محمدیه که یکی از پایگاه های ما بود بردیم . آن روزها ، مردم دسته دسته مقابل مدرسه جمع می شدند و شعار می دادند و اعدام انها را مطالبه می کردند.
با این حال ، من در برابر این خواسته ها مقاومت کردم و گفتم باید یک قاضی شرع صلاحیت دار درباره آنها تصمیم بگیرد. تاکید داشتم که این ها تا دیروز دشمن ما بودند و امروز اسیر ما هستند و ما اجازه بدرفتار با آنها را نداریم . حتی یادم می آید یک بار یک از نگهبانان ، زخمی را بر گردن یکی از این ها زده بود ، عصبانی شدم و پیش جمع شخصاً تنبیهش کردم تا درس عبرتی باشد برای دیگران تا به خود اجازه ندهند با اسرا بدرفتاری کنند.

سرانجام با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این ها را به تهران بفرستیم و تحویل کمیته های تازه تاسیس انقلاب بدهیم که آن زمان آیت الله مهدوی کنی ریاستش را بر عهده داشت و این کار را کردیم .

چند سال بعد که نظام جمهوری اسلامی مستقر شده بود و من هم به عنوان نماینده مردم ارومیه در مجلس ، در تهران بودم ، هومان را دیدم که تازه از زندان آزاد شده بود. خودش به من گفت فلانی من زندگی ام را مدیون شما هستم ، آن زمان که ما را دستگیر کردید ، فکر کردم که کارمان تمام است و شما فوراً ما را دار خواهید زد!

* رویکرد حرکت های مسلحانه شما چه بود؟ آیا فقط علیه نیروهای مسلح رژیم بود یا مراکز فساد و ادارات و بانک ها را هم هدف قرار می دادید؟

من به شدت مخالف هر گونه حرکت تخریبی علیه اماکن عمومی ، بانک ها سینماها و حتی مشروب فروشی ها بودم. ما فقط علیه نیروهای مسلح رژیم که علیه مردم دست به اسلحه می بردند ، از سلاح استفاده می کردیم.

بارها به مردم گفتم که بانک ها و سینماها و کارخانه ها متعلق به خودشان است و با پیروزی انقلاب ،توسط خودشان و برای خودشان اداره خواهد شد. آن موقع تعدادی مشروب فروشی هم در ارومیه بود که عمدتاً هم مال مسیحی ها بود. در ایام راهپیمایی ، هنگامی که انبوه مردم به مقابل مشروب فروشی ها می رسیدند ، خودم مقابل مغازه شان می ایستادم و مانع از تعرض مردم می شدم و می گفتم: این ها همشهریان ما هستند و انشاء الله با برقراری نظام اسلامی ، شغل خودشان را تغییر خواهند داد که چنین هم شد.

حتی درباره کارخانه پاکدیس هم که آن زمان از انگور ، مشروبات الکی تولید می کرد ، عده ای سراغ من آمدند که فلانی اجازه بدهید برویم و کار این کارخانه را یکسره کنیم که من به شدت مخالفت کردم و گفتم اگر این کارخانه امروز محصول حرام تولید می کند ، روزی خواهد رسید که بتوانیم در آن آب میوه های حلال تولید کنیم و اگر کسی متعرض کارخانه شود با من طرف است که مردم هم انصافا همراهی کردند و امروز این کارخانه ، یکی از خریداران محصولات باغی کشاورزان منطقه است