سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال

استقلال توانست در دیداری یک طرفه برابر ایرانجوان بوشهر که موقعیت های زیادی داشت برنده زمین مسابقه را ترک کند تا در کنار استقلال خوزستان، نفت آبادان و خونه به خونه چهار تیم نهایی جام حذفی را تشکیل دهند. آبی پوشان برابر ایران جوان بوشهر روز خوبی را سپری کردند و موقعیت های زیادی را بر خلاف دیدارهای لیگ خلق کردند تا برد آسانی را به دست بیاورند.


مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی/ ساعت:14:30
استادیوم آزادی / تعداد تماشاگر: حدود 5هزار نفر
داور: رضا عادل / کمک ها: محمدرضا منصوری و حمید سبحانی

 


ترکیب استقلال


مهدی رحمتی، امید نورافکن، مجید حسینی، روزبه چشمی، وریا غفوری، امید ابراهیمی، سرورو چپاروف(87 پژمان منتظری)، مهدی قائدی، داریوش شجاعیان(83 فرشید باقری)، فرشید اسماعیلی(68 محسن کریمی) و علی قربانی
سرمربی: وینفرد شفر

 


ترکیب ایران جوان


وحید اصغرزاده(46 علی عساکره)، غلامحسین موجی، محمد طارمی، مصطفی احمدی(60 عباس چاپی)، صادق گشنی، مسعود نظرزاده، حمدالله ابدام، احمد الجبوری، رضا حسن زاده، اویس کرد جهان، سجاد فیض اللهی
سرمربی: غلامرضا دلگرم

 

 

اخطار:

 

  • مهدی قائدی(59)

 

شرح بازی:


ایرانجوان بوشهر بازی را بهتر از استقلال آغاز کرد و حتی می توانست دروازه آبی ها را باز کند اما در ادامه آبی های تهرانی تیم برتر زمین شدند و توانستند موقعیت های زیادی روی دروازه حریف خلق کنند. استقلالی ها بیش از 40 دقیقه برای باز کردن دروازه اصغرزاده تلاش کردند اما واکنش های خوب این دروازه بان مانع از گلزنی استقلال شد تا در نهایت مجید حسینی با یک ضربه سر زیبا قفل دروازه حریف را بشکند و آبی ها برنده نیمه اول باشند.


استقلال نیمه دوم را نیز بهتر از حریف خود آغاز کرد و توانست خیلی زود گل دوم را به ثمر برساند تا نیمه دوم را با آرامش در زمین حاضر شود. آبی ها بعد از این گل خیلی به آب و آتش نزدند و در نهایت در دقایق پایانی گل سوم را توسط قربانی وارد دروازه حریف کردند تا برنده زمین را ترک کنند.

 

شرح گل‌ها:


استقلال یک - ایرانجوان بوشهر صفر( مجید حسینی): بازیکنان استقلال بعد از یک نیمه تلاش در نهایت موفق شدند با گل مجید حسینی روی ضربه کرنر دقیقه 45+4 نیمه اول را با برد به پایان برسانند.

 

 

استقلال دو - ایرانجوان بوشهر صفر(سرور جپاروف): پاس اسماعیلی پشت محوطه جریمه به جپاروف رسید و این بازیکن با یک ضربه بغل پا بعد از برخورد توپ به بازیکن حریف دروازه عساکره را باز کرد.

 

 

 

 

اتفاق ویژه:


استقلال توانست به جمع 4 تیم برتر جام حذفی صعود کند تا حالا در فصل بد خود یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی جام حذفی باشد. آبی پوشان در جمع 4 تیم برتر جام حذفی تنها تیمی هستند که سابقه قهرمانی در این مسابقات را دارند و همین تجربه بالا می تواند کلید موفقیت شفر در این جام باشد.

 

بهترین بازیکن:


در روزی که استقلال بازیکن بد نداشت، سورر جپاروف باز هم بهترین بازیکن این تیم بود. هافبک طراح آبی ها گل اول را به پایه گذاری کرد و گل دوم را به ثمر رساند تا بهترین بازیکن استقلال باشد و نقش پر رنگی در برد آبی ها ایفا کند. البته در این دیدار وحید اصغرزاده دروازه بان ایرانجوان با سیو های زیاد خود روز بسیار خوبی را داشت اما در بین دو نیمه تعویض شد.

 

دقایق حساس:

 

دقیقه 3: اشتباه روزبه چشمی موقعیت فوق العاده ای برای ایرانجوان بوشهر ایجاد کرد اما ضربه فیض اللهی قبل از ورود به دروازه به نورافکن برخورد کرد تا دروازه استقلال باز نشود.

دقیقه 4: استقلال جواب حمله ایرانجوان را یک دقیقه بعد داد اما پاس قائدی در دهانه دروازه به قربانی نرسید تا آبی ها یک موقعیت خوب را از دست بدهند.

دقیقه 20: سانتر فرشید اسماعیلی از سمت چپ با ضربه قائدی همراه شد اما دروازه بان ایران جوان این توپ را مهار کرد.

دقیقه 29: ضربه  چپاروف از پشت محوطه جریمه را اصغرزاده دروازه بان ایرانجوان بوشهر به خوبی راهی کرنر کرد و آبی ها در ادامه نتوانستند از این کرنر استفاده کنند.

دقیقه 32: سانتر خوب اسماعیلی در دهانه دروازه پیش از اینکه به قربانی برسد با واکنش خوب دروازه بان ایرانجوان بوشهر راهی کرنر شد.

دقیقه 34: حرکت ترکیبی بازیکنان استقلال به قائدی رسید اما ضربه این بازیکن به تیرک دروازه برخورد کرد و در ادامه ضربه شجاعیان ب واکنش خوب دروازه بان حریف به کرنر رفت.

دقیقه 39: فرشید اسماعیلی در موقعیت تک به تک با دروازه بان حریف باز هم ناکام ماند و اصغرزاده مانع از گلزنی آبی ها شد.

دقیقه 42: ضربه فرشید اسماعیلی بعد از برخورد به مدافع حریف در آستانه ورود به دروازه بود اما دروازه بان حریف اجازه باز شدن دروازه را نداد.
دقیقه 43: توپ بعد از یک رفت و برگشت در اختیار اسماعیلی قرار گرفت اما ضربه این بازیکن این بار با اختلاف اندکی به بیرون رفت.

دقیقه 54: حرکت ترکیبی زیبای ابراهیمی و جپاروف در یک موقعیت ایستگاهی باعث غافلگیری دفاع حریف شد اما سانتر جپاروف را اسماعیلی نتوانست به گل تبدیل کند.

دقیقه 64: پاس کات بک مهدی قائدی به امید ابراهیمی رسید اما ضربه این بازیکن قبل از ورود به دروازه با تکل بازیکنان ایرانجوان به کرنر رفت.
دقیقه 66: سانتر بازیکنان استقلال در تیر دوم به قربانی رسید اما ضربه این بازیکن به بیرون رفت.

دقیقه 76: ضربه زیبای محسن کریمی را دروازه بان ایرانجوان بوشهر به کرنر فرستاد تا مانع از گلزنی او شود.

دقیقه 79: علی قربانه در دهانه دروازه کار سختی برای گلزنی نداشت اما ضربه این بازیکن را عساکره به خوبی مهار کرد.

 

 

حواشی:

 

  • هواداران استقلال با توجه به رنگ پیراهن تیم ایرانجوان بوشهر شعارهایی علیه این تیم سر دادند.
  • بعد از مصدومیت دروازه بان ایرانجوان بوشهر، پزشکان تیم فوتبال استقلال در کنار او حاضر شدند تا به مداوای مصدومیت او کمک کنند.
  • سعید عزت اللهی باحضور در ورزشگاه تماشگار دیدار استقلال و ایرانجوان شد.
  • مهدی هاشمی نسب برای قرعه کشی جام حذفی در ورزشگاه حاضر شد.

در این دیدار پر برخورد و جنجالی ابتدا پرسپولیس توسط فرشاد احمدزاده(26) به گل رسید؛ اما نفت آبادان با گل علی عبدالله زاده بازی را به تساوی کشاند و با کنترل بازی تا پایان وقت اضافه کار را به ضربات پنالتی برد و موفق به پیروزی در این بازی شد. برای پرسپولیس منشا، علیپور و نعمتی پنالتی ها را از دست دادند و در آبادان حسین بغلانی و نیک نفس ضربه های خود را هدر دادند. اما پنالتی های پریرا، ریکانی، ابراهیم زاده، مگنو باتیستا و اگوستو سزار به گل تبدیل شد تا نفت به پیروزی برسد. در پرسپولیس بشار رسن، حسین ماهینی و ربیع خواه و انصاری پنالتی های خود را گل کردند؛ اما این تلاش برای صعود به نیمه نهایی کافی نبود.


نفت آبادان در مرحله قبلی داماش گیلان را از پیش رو برداشته و پرسپولیس نیز با شکست بادران تهران در این مرحله حاضر شده است.


استادیوم آزادی           تماشاگر: حدود 6 هزار نفر
داور: اشکان خورشیدی          کمک داوران: علیرضا ایلدروم و هادی طوسی

اخطار: کمال کامیابی نیا (42) و سیدجلال حسینی (60) و حسین ماهینی (63) و فرشاد احمدزاده (63) و شجاع خلیل زاده (103) از پرسپولیس 

مسعود ابراهیم زاده (56) و آگوستو سزار (66) و مگنو باتیستا (75) و زبیر نیک نفس (99) و لوسیانو پریرا (103) و داوود نوشی صوفیانی (119) از صنعت نفت

 

پرسپولیس:


علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، حسین ماهینی، محسن ربیع‌خواه، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان(67 بشار رسن)، فرشاد احمدزاده(69 سیامک نعمتی)، گادوین منشا و علی علیپور
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

 


نفت آبادان:
 

داود نوشی صوفیانی، مرتضی اسدی، علی عبداله‌زاده، حسین بغلانی، مسعود ابراهیم‌زاده، حسین ساکی(87 رضا جبیره)، کرار جاسم(81 طالب ریکانی)، آگوستو سزار، مگنو باتیستا، محمدامین درویشی و لوسیانو پریرا
سرمربی: فراز کمالوند

 

 

شرح گل:

 

پرسپولیس 1 نفت آبادان 0: ( دقیقه 26، فرشاد احمدزاده): ارسال از سمت چپ با پرواز بلند فرشاد احمدزاده و ضربه سر این بازیکن گل اول پرسپولیس را رقم زد.

پرسپولیس 1 نفت آبادان 1: ( دقیقه 46، علی عبدالله زاده): روی ارسال کرنر توسط کرار این عبدالله زاده بود که توانست در میان بهت بیرانوند دروازه این تیم را با ضربه سر باز کند.

 

 

دقایق حساس:

 

دقایق 1-7: دو تیم در میانه میدان بیشتر با پاس های کوتاه به دنبال مالکیت توپ هستند و البته اشتباهات در ارسال پاس باعث شده تا موقعیتی جدی روی دروازه‌ها شکل نگیرد.

دقیقه 21: در شرایطی که بازی بدون ایجاد موقعیتی از سوی دو تیم دنبال می‌شد، مسلمان با پاس دیدنی خود منشا را در آستانه دروازه و برابر نوشی صوفیانی قرار داد که این مهاجم نتوانست در این مصاف دروازه نفت را باز کند.

دقیقه 37: کاشته کرار جاسم از سوی علیرضا بیرانوند دفع شد تا جدی ترین حمله نفت سودی برای این تیم نداشته باشد.

دقیقه 44: فرار علیپور روی پاس محسن مسلمان با پاس مهاجم پرسپولیس برای گادوین منشا همراه شد که تعلل این بازیکن و ضربه کم دقت او راهی به دروازه نیافت.

دقیقه 47: پرسپولیس بعد از دریافت گل تساوی با ارسال فرشاد احمدزاده و ضربه سر کامیابی نیا فرصت گل دوم را داشت که نوشی صوفیانی با واکنشی دیدنی آن را راهی کرنر کرد.

دقیقه 51: کمال کامیابی نیا اینبار در آستانه دروازه خالی و در حالی که نوشی صوفیانی نیز از توپ جا مانده بود برابر مدافع نفت ناکام ماند و نتوانسته ضربه اش را به گل تبدیل کند و مگنو باتیستا مانع از آن شد.

دقیقه 52: اینبار سیدجلال حسینی با نفوذ خود به محوطه جریمه قصد گلزنی داشت که ضربه این بازیکن نیز در فرصتی ایده آل توسط مدافعان نفت راهی کرنر شد.

دقیقه 61: اینبار هم جاسم کرار صاحب موقعیت شد و از روی ضربه ایستگاهی بیرانوند را مورد محک قرار داد که دروازه بان پرسپولیس این ضربه خطرناک را دفع کرد.

دقیقه 63: حرکت انفرادی مگنو باتیستا و ایجاد موقعیت گلزنی برای نفت با ضربه این بازیکن همراه شد که توپ با اختلاف راهی اوت شد.

دقیقه 78: روی ضدحمله خطرناک نفتی‌ها، درویشی با بیرانوند تک به تک شد و در حالی که انصاری نیز او را تا محوطه جریمه مشایعت می کرد ضربه اش را نواخت که توسط بیرانوند دفع و در ادامه توسط انصاری راهی کرنر شد.

دقیقه 82: اینبار ضربه ایستگاهی بشار رسن با پرواز بلند منشا و ضربه سر او همراه شد که واکنش دیدنی دیگری از سوی نوشی صوفیانی را در پی داشت و توپ راهی به دروازه نیافت.

وقت اضافه اول
دقیقه 93: شوت کمال کامیابی نیا روی پاس بشار می‌توانست پرسپولیس را به گل برتری برساند که توپ با اختلاف کمی راهی اوت شد.

دقیقه 94: اینبار پاس علی علیپور پشت محوطه جریمه برای بشار رسن در حالی که هافبک عراقی تعادل خوبی روی توپ نداشت با اختلاف راهی اوت شد.

دقیقه 100: در شرایطی اشکان خورشیدی در ابتدا کنترل توپ مدافع نفت را پنالتی تشخیص داده بود در ادامه با مشورت با کمک خود این پنالتی را از پرسپولیس گرفت.

دقیقه 103: حرکت خطرناک پریرا روی شجاع خلیل زاده با اعتراض شدید این بازیکن همراه شد که گسترده شدن دامنه اعتراض در نهایت با دو کارت زرد از سوی داور برای مهاجم و مدافع دو تیم همراه شد.

دقیقه 116: اینبار شوت از راه دور سیامک نعمتی با ارتفاع کمی نسبت به تیرک افقی راهی اوت شد تا باز پرسپولیس برای گل برتری حسرت بخورد.

دقیقه 118: اینبار روی ریباند، کمال کامیابی نیا فرصت خوبی برای گلزنی داشت که ضربه اش با اختلاف ناچیزی راهی اوت شد.

ضربات پنالتی
ضربه اول ( پرسپولیس – گادوین منشا): مهاجم نیجریه‌ای سرخپوشان که فرصت‌های زیادی در جریان بازی از دست داده بود، پنالتی خود را به بیرون زد.

ضربه اول ( نفت آبادان-  حسین بغلانی): علیرضا بیرانوند موفق شد با واکنشی فوق العاده ضربه بغلانی را مهار کند.

ضربه دوم ( پرسپولیس – حسین ماهینی): مدافع راست باتجربه پرسپولیس با ضربه ای دقیق به وسط دروازه نوشی صوفیانی را تسلیم کرد.

ضربه دوم ( نفت آبادان – مسعود ابراهیم زاده): در حالی که بیرانوند اینبار نیز مسیر پنالتی را درست پیش بینی کرده بود به توپ نرسید.

ضربه سوم ( پرسپولیس - بشار رسن): هافبک عراقی پرسپولیس بدون دورخیز و ضربه ای دیدنی توپش را به گل تبدیل کرد.

ضربه سوم ( نفت آبادان - محمد نیک نفس): پنالتی سوم نفت با ضربه چیپ این بازیکن و با برخورد به تیرک دروازه به زمین بازگشت تا پرسپولیس شانس برتری در این دیدار را از آن خود کند.

ضربه چهارم ( پرسپولیس -  محمد انصاری): مدافع چپ پرسپولیس در حالی که صوفیانی مسیر توپش را تشخیص داده بود با ضربه دور از دستان او گل تیمش را رقم زد.

ضربه چهارم ( نفت آبادان - پریرا): مهاجم برزیلی نفت نیز موفق شد برخلاف حرکت بیرانوند گل خود را به ثبت برساند.

ضربه پنجم ( پرسپولیس - علی علیپور): ضربه پنالتی گلزن اول پرسپولیس با بدشانسی با برخورد به دیرک عمودی راهی به دروازه نیافت.

ضربه پنجم ( نفت آبادان - طالب ریکانی): ضربه محکم و غیر قابل مهار این هافبک گل شد تا دو تیم در ضربه پنجم به تساوی برسند.

ضربه ششم ( پرسپولیس - محسن ربیع خواه): هافبک دفاعی پرسپولیس در حالی که سکونشینان با شک و تردید منتظر ضربه او بودند به زیبایی آن را تبدیل به گل کرد.

ضربه ششم ( نفت آبادان - آگوستو سزار): این هافبک نفت آبادان نیز دور از دستان بیرانوند توپش را تبدیل به گل کرد.
ضربه هفتم ( پرسپولیس - سیامک نعمتی): هافبک پرسپولیس که در نیمه دوم روانه زمین شده بود ضربه اش را به سمت چپ دروازه کوبید که نوشی صوفیانی آن را مهار کرد.

ضربه هفتم ( نفت آبادان - مگنو باتیستا): ضربه تعیین کننده نفت آبادان را مگنو تبدیل به گل کرد تا پرسپولیس از صعود جا بماند.

 

 

 

نکات ویژه:


* در بین بازیکنان فعلی پرسپولیس تنها محسن ربیع خواه سابقه حضور در نفت آبادان را دارد و پیش از بازی به شدت از سوی هواداران مورد تشویق قرار گرفت.
* برانکو که در دیدار مقابل بادران چند تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرده بود، در این بازی و برابر نفت آبادان بار دیگر نفرات باتجربه تیمش  (سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، فرشاد احمدزاده و محسن ربیع خواه ) را به ترکیب اصلی آورد.
* با بازگشت ربیع خواه به ترکیب اصلی این تیم بار دیگر به سیستم خطی 2-4-4 بازگشته است تا بتواند از پس خط میانی قدرتمند نفت بر بیاید.

* گادوین منشا در دو دیدار قبلی پرسپولیس در جام حذفی مقابل نفت تهران و بادران موفق به گلزنی شده و باید دید در این دیدار نیز این روند را تکرار می‌کند.
* با توجه به آلودگی هوا و تغییرات چند باره زمان این بازی در نهایت استقبال خوبی از این بازی از سوی هواداران نشده است.
* طالب ریکانی، مهاجم سابق استقلال خوزستان که سابقه گلزنی با پیراهن سپاهان را به پرسپولیس در کارنامه دارد، با جدایی از جمع شاگردان ویسی از امروز قادر خواهد بود نفت آبادان را همراهی کند.


اعضای خانواده Galaxy J در رده گوشی‌های ارزان‌قیمت قرار می‌گیرند. کاربران استقبال خوبی از این خانواده کردند که مهم‌ترین دلیل این استقبال را نیز می‌توان قیمت ارزان در کنار ارائه امکانات خوب دانست. به عبارت بهتر باید بگوییم گوشی‌های خانواده Galaxy J از آن دست گوشی‌هایی هستند که ارزش خرید بالایی دارند و به نسبت پولی که برایشان می‌پردازید محصولی متفاوت‌تر از دیگر محصولات بازار دریافت می‌کنید. امروز در مورد بزرگ‌ترین عضو این خانواده یعنی J7 (2016) صحبت می‌کنیم.

طراحی

طراحی این گوشی شباهت زیادی به طراحی گوشی‌های قبلی سامسونگ دارد و تقریبا هیچ خلاقیتی در آن مشاهده نمی‌شود. این طراحی را از زمانGalaxy S5 به یاد داریم. جلو گوشی سه کلید معروف سامسونگ یعنی کلیدهای بازگشت به عقب، برنامه‌های اخیر و کلید Home زیر صفحه‌نمایش دیده می‌شوند. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم در کنار خروجی صدای مخاطب و سنسور مجاورت و فلاش دوربین دوم قرار گرفته است.

 


 

قاب پشتی گوشی از پلاستیک ساخته شده است. این قاب از جایش خارج می‌شود و کاربر می‌تواند به باتری دسترسی پیدا کند. درگاه‌های سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی هم در این قسمت دیده می‌شوند. دوربین دوم در کنار فلاش و اسپیکر در قاب پشتی قرار دارند. لوگوی سامسونگ، که در وسط قاب پشتی جای گرفته، از فلز ساخته شده است.

 


 

برخلاف جنس پلاستیکی قاب پشتی، فریم اطراف گوشی از فلز ساخته شده است. کلید پاور در لبه سمت راست و کلیدهای کم‌وزیاد کردن صدا در لبه سمت چپ گوشی قرار گرفته‌اند. پایین گوشی جک سوکت 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی میکرو یواس‌بی دیده می‌شوند و بالای دستگاه هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

 

  


  
 

Galaxy J7 (2016) با وجود صفحه‌نمایش 5.5 اینچی وزنی برابر 169 گرم دارد و ضخامتش 8 میلی‌متر است. برای یک گوشی 5.5. اینچی این وزن و ابعاد بسیار مناسب‌اند.

جی7 گوشی کوچکی نیست، اما در عین بزرگ بودن به‌خوبی در دست جای می‌گیرد. لبه‌های گوشی با جنس فلزی و تراش‌خورده حس خوبی هنگام کار کردن با گوشی منتقل می‌کنند، اما از طرف دیگر جنس پلاستیکی بدنه به شما می‌گوید که با گوشی لوکسی سروکار ندارید. قاب پشتی به‌شدت جاذب اثرانگشت است و بعد از مدتی استفاده به‌راحتی می‌توانید کثیف شدن این قاب را مشاهده کنید. اگرچه قاب پلاستیکی باعث می‌شود حس گوشی میان‌رده القا شود، از سر خوردن آن جلوگیری می‌کند.

 


 

صفحه‌نمایش

مانند تمام گلکسی‌های سامسونگ، در این گوشی نیز از صفحه‌نمایش سوپرآمولد استفاده شده است. برای اینکه تاثیر منفی‌ای در قیمت ایجاد نشود، سامسونگ مجبور شده از کیفیت HD استفاده کند. صفحه‌نمایش سوپرآمولد یکی از باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی دنیاست و J7 (2016) نیز از این موهبت برخوردار شده. در صفحه 5.5 اینچی این گوشی همه‌چیز خوب است و رنگ‌ها بسیار اشباع‌اند. مهم‌ترین برتری این گوشی در بخش صفحه‌نمایش به رقبای هم‌قیمتش عمق بسیار زیاد رنگ مشکی است که گوشی را برای دیدن فیلم در تاریکی به وسیله ای بسیار کارآمد تبدیل می‌کند. سنسور نور برای این گوشی در نظر گرفته نشده، اما قابلیتی به نام outdoor در آن دیده می‌شود که با فعال کردنش نور صفحه زیاد و برای مشاهده زیر نور خورشید و فضای باز مناسب می‌شود.

 


 

باوجوداینکه زاویه دید نیز بسیار خوب است، هنوز تا رسیدن به صفحه‌نمایش‌های IPS راهی طولانی در پیش است. کارکرد صفحه‌نمایش زیر نور مستقیم خورشید نیز قابل‌قبول است، اما به دلیل بازتاب زیاد نور نمی‌توانیم در این بخش نمره خوبی به صفحه‌نمایش بدهیم و احتمال به‌زحمت افتادن کاربر در مشاهده محتوا در نور مستقیم خورشید وجود دارد.

درمجموع صفحه‌نمایش برای این بازه قیمتی بسیار خوب است و فراتر از انتظار شما ظاهر می‌شود. این بخش از گوشی یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایش در مقابل رقبای هم‌قیمتش است که به‌تنهایی می‌تواند کاربر را برای خرید قانع کند.

 


 

سخت‌افزار

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه‌های دو سیم‌کارت در کنار درگاه کارت حافظه خارجی و در زیر قاب پشتی قرار گرفته‌اند. برای خارج کردن و قرار دادن سیم‌کارت‌ها در گوشی باید باتری را از جایش خارج کنید، اما برای خارج کردن کارت حافظه نیازی به خاموش کردن دستگاه و بیرون آوردن باتری نیست. یکی از مشکلات در بخش سیم‌کارت پشتیبانی گوشی از سیم‌کارت‌های میکرو است. امروزه تمام گوشی‌های هوشمند تقریبا از سیم‌کارت‌های نانو پشتیبانی می‌کنند و پشتیبانی از سیم‌کارت میکرو در یک گوشی در سال 2016 کمی غیرمتداول است.

اسپیکر در کنار دوربین در قاب  پشتی قرار گرفته است. انتظار زیادی از اسپیکر نداشته باشید؛ اگرچه صدایش بلند است، کیفیت صدا چنگی به دل نمی‌زند و زمانی که صدای آن را تا آخر بلند کنید، بسیار تیز و گوش‌خراش می‌شود. به‌علاوه مکان قرار گرفتنش هم نامناسب است.

 


 

پردازنده گوشی اسنپدراگون 617 است. این پردازنده 8 هسته‌ای است و زمانی که کار سنگینی از گوشی نکشید، 4 هسته پرمصرف آن در حال استراحت می‌ماند تا انرژی کمتری از باتری گرفته شود. در کنار این پردازنده رم 2 گیگابایتی قرار گرفته تا باز و بسته شدن برنامه‌ها با سرعت انجام گیرد. پردازنده روی کاغذ چندان قوی به نظر نمی‌رسد، اما هنگام استفاده می‌توانید به قدرت آن پی ببرید. ما بازی آسفالت 8 را با بالاترین کیفیت اجرا کردیم و هیچ مشکلی بابت انجامش برای گوشی به وجود نیامد. حرکت در منوها نیز به‌خوبی و روانی انجام می‌شود.

 


 

داغ کردن، که به مشکل این روزهای گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده، در این گوشی دیده نمی‌شود. چه در زمان فیلم‌برداری و چه در زمان انجام بازی سنگین هیچ مشکلی بابت داغ شدن گوشی نخواهید داشت.

حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت است. زمانی که گوشی را خریداری می‌کنید، در ابتدای کار تنها 11 گیگابایت از حافظه در دسترس قرار دارد و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی است که سامسونگ روی گوشی نصب کرده.

 

نرم‌افزار

به‌صورت پیش‌فرض اندروید نسخه 6 روی گوشی نصب شده و به‌طور حتم این اندروید آخرین نسخه‌ای است که سامسونگ برای این دستگاه عرضه می‌کند. رابط کاربری تاچ ویز مانند دیگر محصولات گلکسی است. بااینکه بهبودهای خوبی روی آن صورت گرفته، با رابط کاربری اچ‌تی‌سی و سونی از نظر سبکی و روان کار کردن فاصله زیادی دارد. بخش دوست‌داشتنی این رابط کاربری و دیگر گلکسی‌ها بخش تم است. در این بخش می‌توانید به دنیایی از تم‌های متنوع و رنگی دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این در بخش تنظیمات بخش دیگری به نام مدیریت سیم‌کارت قرار دارد. در این بخش، که در تمام گوشی‌های دو سیم‌کارت سامسونگ دیده می‌شود، طراحی و کارایی بهتر از گوشی‌های دو سیم‌کارت سایر برندهاست و به‌راحتی می‌توانید تنظیمات لازم را روی هر دو سیم‌کارت اعمال کنید.

 


 

ارتباط

امکان استفاده از حافظه‌های جانبی مانند فلش مموری در این گوشی وجود دارد. اگر تبدیل USB به MicroUSB خریداری کنید به‌راحتی می‌توانید به محتوای موجود در فلش مموری‌تان روی گوشی دسترسی داشته باشید.

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه درگاه سیم‌کارت دوم ربطی به درگاه کارت حافظه خارجی ندارد و بدون مشکل می‌توانید از دو سیم‌کارت همزمان و کارت حافظه خارجی در کنار یکدیگر استفاده کنید. سیم‌کارتی که به‌عنوان سیم‌کارت اصلی برای استفاده از دیتا تنظیم می‌کنید اگر از شبکه پرسرعت LTE پشتیبانی کند، می‌توانید روی گوشی از این شبکه بهره‌مند شوید.

 


 

دوربین

از سنسور 13 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری فول اچ دی به‌عنوان دوربین اصلی گوشی استفاده شده است. یکی از قابلیت‌های خوب دوربین فعال شدن از طریق دوبار پشت سر هم فشردن کلید Home است. دوربین دوم کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد و قابلیت فیلم‌برداری فول اچ‌دی نیز در آن گنجانده شده است.

 

  
 

در منوی دوربین، مانند تمام گوشی‌های گلکسی ای که سامسونگ تولید کرده، امکانات متعددی وجود دارد. زمانی که روی کلید Mode کلیک کنید تعدادی حالت عکاسی را مشاهده می‌کنید که به‌عکس گرفتن در شرایط مختلف به کمک شما خواهند آمد. تنها بخشی که به نظر ما جایش در بخش Modeنیست و باید در منوی اصلی باشد HDR است.

بخش Mode برای دوربین دوم نیز در نظر گرفته شده و یکی از بخش‌های کاربردی آن Wide Selfie است که با فعال کردن آن در موقع گرفتن عکس سلفی می‌توانید منظره بیشتری را پوشش دهید. یکی از امکانات خوب دوربین دوم فلاشی است که در قاب جلویی گوشی برای عکاسی در نور کم در نظر گرفته شده.

 

  
 

می‌توانید نمونه عکس‌های هر دو دوربین را در شرایط متفاوت در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

نمونه عکس دوربین اصلی در روز و فضای باز

 

  
 

 

نمونه عکس دوربین اصلی در روز و فضای بسته

 

  

 

نمونه عکس دوربین اصلی در سایه با HDR روشن

 


 

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب بدون فلاش و با فلاش

 

  
 

باتری

باتری گوشی ظرفیت 3300 میلی‌آمپرساعت دارد. مهم‌ترین ویژگی باتری قابل تعویض بودنش است و اگر زیاد از گوشی کار می‌کشید، می‌توانید با خرید باتری یدکی خیال خودتان را بابت شارژ راحت کنید. عملکرد باتری در حد متوسط است و شما را هیجان‌زده نمی‌کند. در استفاده‌ای کاملا معمولی انتهای روز 10 تا 15 درصد شارژ برایتان باقی می‌ماند، اما اگر کمی به گوشی فشار بیاورید باتری در روز به دو بار شارژ هم نیاز پیدا خواهد کرد.

در تست‌هایی که ما انجام دادیم در مدت 1 ساعت فیلم‌برداری 20 درصد از شارژ باتری کم شد. در مدت 30 دقیقه بازی آسفالت نیز شاهد کاهش 10 درصدی باتری بودیم. متاسفانه خبری از شارژ سریع در گوشی نیست و زمانی تقریبا طولانی برای شارژ آن نیاز دارید. مدت‌زمان شارژ دستگاه از صفر تا 100 درصد حدود 3 ساعت است.

 

نظر جی‌اس‌ام

J7 (2016) امکانات خوبی از جمله صفحه‌نمایش سوپرآمولد، فریم فلزی، پشتیبانی از دو سیم‌کارت، امکان اتصال به شبکه 4G و... دارد؛ اما به نظر ما مهم‌ترین ویژگی‌اش ارزش خرید بالایش است. در این رده قیمتی کمتر گوشی‌ای می‌توانید پیدا کنید که این چنین امکاناتی ارائه دهد. فروش خوبی که این گوشی در بازار تجربه کرده نیز تایید می‌کند J7 (2016) به نسبت امکاناتی که ارائه می‌دهد قیمت بسیار مناسبی دارد و اگر قصد خرید گوشی ارزان‌قیمت دارید این گلکسی می‌تواند یکی از قوی‌ترین گزینه‌های خرید شما باشد.


دو سال پیش سامسونگ با معرفی گوشی جدیدی به نام Galaxy Alpha، که از نظر طراحی تحولی در گوشی‌های آن زمان این شرکت بود، روحی تازه به رده میانی بازار دمید. اگرچه گلکسی آلفا خیلی پرفروش نبود، آغازگر راهی بود که خانواده سری A سامسونگ از آن زاده شد.
خانواده Galaxy A، شامل A3 ،A5 ،A7، توانست جوابی باشد برای طیف وسیعی از مردم که بودجه‌شان در حد خرید گوشی پرچم‌دار نیست، ولی نمی‌خواهند گوشی ضعیف و پایین‌رده‌ای هم داشته باشند. با بازخورد خوبی که سامسونگ از خانواده سری A خود گرفت، تصمیم بر این شد در پایان سال 2015 آنها را به‌روز کند و مدل جدیدی از این خانواده معرفی کند.
در این بررسی سراغ کوچک‌ترین عضو سری جدید Galaxy A به نام (Galaxy A3 (2016 می‌رویم که یک گوشی 4.7 اینچی با قیمت زیر 1 میلیون تومان است.

طراحی

گلکسی (A3 (2016 لباس پلاستیکی خود را از تن درآورده و، مانند پرچم‌داران 2015 سامسونگ، از ترکیب فلز و شیشه در بدنه خود بهره برده است. در حالی که فریم آلومینیومی دور تا دور گوشی را احاطه کرده، روی پشت و جلو آن روکشی از جنس شیشه گوریلاگلس 4  کشیده شده است. همچون گلکسی اس6، شیشه روی نمایشگر در لبه‌ها اندکی به داخل فریم خم شده که به زیبایی گوشی افزوده است. اگر اکسپریا زد3 پلاس یا زد5 را در دست گرفته باشید، حتما درز بین پنل شیشه‌‌ای و فریم دور گوشی را احساس کرده‌اید، اما این ضعف در A3 جدید دیده نمی‌شود که البته به خوش‌دستی گوشی کمک می‌کند.


 
 

مثل همیشه، دکمه معروف خانه میان دکمه‌های مولتی‌تسکینگ و برگشت قرار گرفته، اما، برخلاف A5 و A7 جدید، این دکمه فاقد اسکنر اثر انگشت است.
در پشت دستگاه به‌جز لنز دوربین و چراغ فلاش و البته لوگوی سامسونگ چیز دیگری دیده نمی‌شود. در لبه سمت راست دکمه پاور و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه، در سمت چپ کلیدهای صدا، در بالا میکروفون دوم و در لبه زیرین جک هدفون، پورت microUSB، اسپیکر و میکروفون اول قرار گرفته است.

  
 

گوشی، به‌دلیل اندازه کوچکش، به‌خوبی در دست می‌نشیند و با وجود شیشه‌ای بودن لیز نمی‌خورد. مزیت دیگر ناشی از کوچک بودن گوشی کنترل کاملی است که با یک دست می‌توان روی تمام دکمه‌ها و منوهای دستگاه داشت.
اگرچه بدنه‌ شیشه‌ای A3 مثل هر گوشی شیشه‌ای دیگر اثر انگشت را به خود جذب می‌کند، اگر از بین چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی و صورتی یک رنگ روشن انتخاب کنید، این ضعف به چشم نمی‌آید.

نمایشگر

نمایشگر A3 جدید نسبت به نسل قبل پیشرفت خوبی داشته است: اندازه صفحه از 4.5 به 4.7 اینچ رسیده و رزولوشنی برابر با 1280 در 720 پیسکل ارائه می‌دهد. این امر موجب شده تراکم پیکسل‌های گوشی به 312 پیکسل در هر اینچ افزایش یابد که برای گوشی هوشمندی در این اندازه بسیار مناسب است. ضمنا باید به افزایش نسبت صفحه به بدنه نیز اشاره کرد که به‌دلیل کمتر شدن حاشیه اطراف نمایشگر اتفاق افتاده است.


 

همان‌طور که از نمایشگرهای سوپر آمولد سامسونگ انتظار می‌رود، رنگ‌ها درخشان و اشباع‌شده است. اگر نمی‌توانید با غیرواقعی بودن رنگ‌ها کنار بیایید، در بخش Display می‌توانید حالت‌های Screen Mode را تغییر دهید.
با اینکه در این رنج قیمت می‌توان گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر پیدا کرد، نمایشگر سوپر آمولد سامسونگ با همین رزولوشن و زاویه دید بسیار خوبی که دارد انتظارات شما را حتی زیر نور آفتاب کاملا برآورده می‌کند.

نرم‌افزار

سری 2016 گلکسی A، از جمله A3، از اندروید 5.1.1 لالیپاپ به همراه آخرین نسخه رابط کاربری تاچ‌ویز بهره می‌برد. با اینکه سامسونگ معمولا سابقه خوبی در به‌روزرسانی دستگاه‌های خود ندارد و تا این زمان هنوز پرچم‌دارانش را به اندروید 6 آپدیت نکرده است، این شانس را برای A3 قائلیم که در نیمه دوم 2016 اندورید مارشمالو را دریافت کند.


 

خوشبختانه تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تاچ‌ویز نسبت به قبل کمتر شده، اما همچنان شاهد حضور اپ‌های موازی هستیم، مثل دو مرورگر، دو ایمیل، دو مسنجر و دو دستیار صوتی که باید به‌اجبار آنها را تحمل کرد.
موردی که لازم است اینجا به آن اشاره کنیم کوچک بودن دکمه‌های کیبورد پیش‌فرض گوشی است که برای افرادی با انگشتان بزرگ و متوسط مناسب نیست. این موضوع موجب می‌شود هنگام تایپ کردن اشتباهات شما بیشتر شود که البته با نصب یک کیبورد دیگر می‌توان مشکل را برطرف کرد.

سخت‌افزار

قدرت سخت‌افزاری (Galaxy A3 (2016 نسبت به A3 اصلی تغییر چندانی نکرده است. این گوشی همچنان از پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 410 استفاده می‌کند، منتهی فرکانس هسته‌های بالاتری دارد. البته در بعضی کشورها پردازنده اگزینوس 7580 با همان فرکانس جایگزین شده است که همین مدل در اختیار ما قرار داشت.
از 1.5 گیگابایت حافظه رم حدود یک‌سوم آن آزاد است. اگرچه در تست‌های انجام‌گرفته با مشکل کمبود رم مواجه نشدیم، وجود 2 گیگابایت رم خیال ما را راحت‌تر می‌کرد.


 

این دستگاه تنها با حافظه 16 گیگابایتی وارد بازار شده که 5 تا 6 گیگابایت آن در اختیار سیستم قرار دارد، اما به‌لطف قابلیت نصب کارت حافظه می‌توان ظرفیت ذخیره‌سازی را 128 گیگابایت افزایش داد. تنها مشکلی که از این نظر وجود دارد این است که برای نصب کارت microSD نیاز به اشغال کردن جای سیم‌کارت دوم دارید و درنتیجه امکان استفاده همزمان از سیم‌کارت دوم وجود ندارد.


(A3 (2016 نه‌تنها ما را در کارهای مولتی‌تسک ناامید نکرد، بلکه در اجرای بازی‌های سنگین نیز روسفید شد! این گوشی که، بسته به مدل منطقه، از پردازنده گرافیکی Adreno 306 یا Mali-T720MP2 بهره‌ می‌برد در بازی‌های سریع مثل Temple Run 2 و Horzion Chase واکنش و سرعت خوبی از خود نشان داد و بازی سنگینی مثل Modern Combat 5 را بدون افت فریم اجرا کرد. ضمن اینکه در حین انجام دادن این کارها شاهد داغ شدن غیرعادی گوشی نبودیم.
در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های سخت‌افزاری (Galaxy A3 (2016 را مشاهده کنید.


 

دوربین


یکی از بخش‌های A3 جدید که نسبت به مدل قبلی بهبود بسیار داشته دوربین دستگاه است. در این گوشی علاوه بر افزایش کیفیت دوربین اصلی از 8 به 13 مگاپیکسل، اندازه دهانه دیافراگم نیز از f/2.4 به f/1.9 رسیده که کمک می‌کند در حالت مایکرو با این گوشی عکس‌های بهتری بگیرید. نرم‌افزار دوربین، در عین سادگی، امکانات دستی مناسبی در اختیار شما می‌گذارد که البته این مورد تنها در حالت Pro فعال می‌شود.

در نمونه عکس‌های گرفته شده، عملکرد دوربین در فضای بیرونی و زیر نور آفتاب رضایت بخش است. همچنین به واسطه داشتن آپرچر f/1.9 می‌توان تصاویر مایکرو خوبی از سوژها گرفت. علاوه بر این دوربین A3 جدید در ثبت جزئیات نیز نمره خوبی می‌گیرد اما  در شب و فضای تاریک نوز زیادی در عکس‌ها دیده خواهد شد.

 

 

 

 
 

باتری


ظرفیت 2300 میلی‌آمپرساعتی (Galaxy A3 (2016 نسبت به نسخه قبلی 400 واحد بیشتر شده که برای یک گوشی 4.7 اینچی ظرفیت مناسبی است. در مدتی که با گوشی کار کردیم مصرف شارژ بسیار خوبی شاهد بودیم، طوری که پس از یک روز و نیم نیاز به شارژ آن خواهید داشت.
در تستی که با پخش 1 ساعت فیلم Full HD با حداکثر صدا و روشنایی صفحه انجام دادیم، تنها 8 درصد شارژ دستگاه (حدود 180 میلی‌آمپرساعت) کم شد که تحسین‌برانگیز است.
برخلاف دو گوشی دیگر (A5 (2016 و (A7 (2016 مدل A3 امسال فاقد پشتیبانی از شارژ سریع است. به همین دلیل 2 ساعت طول می‌کشد تا شارژ آن از 0 به 100 درصد برسد.

صدا


دیگر این روزها کمتر کسی پیدا می شود که با گوشی خود موسیقی گوش نکند یا فیلم نبیند. همین امر اهمیت وجود اسپیکر و صدای هدفون خوب را در دستگاه‌های امروزی بیشتر می‌کند. A3 جدید، مانند دیگر محصولات سامسونگ، اسپیکر تک‌کاناله دارد که البته درجای نه چندان مناسبی یعنی لبه زیرین دستگاه قرار گرفته است. به‌دلیل کوچک بودن اندازه و کم‌بودن عرض دستگاه، هنگام استفاده از آن در حالت افقی خروجی اسپیکر کاملا با دست پوشانده می‎‌شود و صدای فیلم یا بازی را به‌درستی نمی‌شنوید.


 

صدای پخش‌شده از این اسپیکر در رنج بالا کیفیت مناسبی ندارد و بهترین وضعیت، گوش دادن به موسیقی با بلندی صدای 70 درصد است؛ البته A3 هم ادعایی در این مورد نداد و انتظار ما از آن باید در حد اسپیکر مونو باشد.
سامسونگ در بسته‌بندی دستگاه یک ایرفون قرار داده است که می‌توان به‌عنوان هندزفری نیز آن استفاده کرد. خوشبختانه کیفیت این ایرفون‌ها خیلی بد نیست، اما اگر به فکر خرید جنس بهتری هستید، از این بابت ضرر نمی‌کنید.
برای اینکه صدای خوبی از هدفون بشنوید، اندکی نیاز به تغییر تنظیمات پخش‌کننده موسیقی دارید که گزینه‌های موجود در بخش SoundAlive می‌تواند در این راه بسیار کمکتان کند.


 

جمع‌بندی


اگر به استفاده از فبلت و گوشی بزرگ تمایل چندانی ندارید، (Galaxy A3 (2016 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها بین گوشی‌های زیر 5 اینچ باشد. با اینکه قیمت این دستگاه تقریبا نصف قیمت پرچم‌داران بازار است، از نظر ظاهر و کیفیت ساخت بدنه چیزی از بزرگان کم ندارد.


 

شما حتی از نظر عملکرد با مشکلی مواجه نمی‌شوید، چون این دستگاه، برخلاف گوشی‌هایی هم‌رده‌اش، می‌تواند از پس انجام دادن کارهای مولتی‌تسک و بازی‌های سنگین بربیاید. درخشان‌ترین ویژگی Galaxy A3 جدید به مصرف باتری آن مربوط می‌شود که با یک بار شارژ بیش از 1 روز می‌توانید از آن استفاده کنید.
درمجموع (A3 (2016 هنگام کار کردن به‌قدری حس خوب به شما می‌دهد که ضعف دوربین و صدای آن را می‌توان نادیده گرفت و با آن کنار آمد. اگر این دستگاه حافظه رم بیشتری داشت، می‌توانست از هر نظر کامل باشد، با این حال بعید است همین مقدار حافظه رم برای کاربر عادی ایجاد مشکل کند.


جپاروف عجیب‌ترین بازیکن لیگ هفدهم است. 

سرور جپاروف یکی از باکلاس‌ترین فوتبال‌های لیگ هفدهم را نمایش می‌دهد. جپاروف در کنار ناکاتا، تنها بازیکنانی هستند که دو بار جایزه بهترین بازیکن آسیا را دریافت کردند. استقلال برای بازی دادن به سرور، انتظار طولانی کشید. منصوریان پس از جذب این بازیکن متوجه محرومیت استقلال از پنجره نقل‌و‌انتقالاتی شد و یک‌ نیم‌فصل او را به سپاهان قرض داد. در شروع فصل جدید هم با مکافات زیاد بالاخره سرور را آبی‌پوش کرد. جپاروف هم اولین گل استقلال را زد و اولین سه امتیاز منصوریان در فصل جدید با شوت تماشایی همین بازیکن به دست آمد. سرور خوش‌شانس هم بود که مجتبی جباری با مدیران باشگاه به مشکل خورد و رقیب سرسختی ندارد. حالا موتور محرک تیم شفر است و تیم با حرکات او ریتم می‌گیرد. اما نکته جالب فوتبالِ سرور جپاروف، توانایی بازی با هر دو پا است. جپاروف علاوه بر این که با هر دو پا پاس با دقت می‌دهد، بازیسازی می‌کند، شوت هم می‌زند. شوت‌های با کیفیتی که هم گل شده و هم به تیر خورده است. جپاروف با آمدن به استقلال اجازه کرنر زدن و ارسال ضربات ایستگاهی را هم به خسرو حیدری و امید ابراهیمی نمی‌دهد. او در اقدامی جالب هر سمت که کرنر می‌شود، با هم پا توپ را سانتر می‌کند. 

جپاروف از فاصله‌ای سی متری با پای «راست»، شوتی می‌زند که دروازه تراکتورسازی باز می‌شود.

استقلال تراکتورسازی

جپاروف با پای «چپ» از روی ضربه آزاد شوت زد. شوتی که توپ به تیر دروازه پار‌س‌جنوبی خورد.

شوت استقلال به تیر

جپاروف کرنر استقلال را با پای «چپ» ارسال می‌کند.

جپاروف استقلال

کرنرهای این سمت را جپاروف با پای «راست» سانتر می‌کند.

گل جپاروف استقلال


شکست دادن پیکان در زمین شهر قدس یکی از سخت ترین ماموریت های فصل شفر و تیم او خواهد بود. پیکانی ها در 8 دیدار پایانی خود در زمین شهر قدس شکست نخوردند و در فصل جاری از نظر دفاعی عملکرد بسیار خوبی دارند.


این عملکرد خوب دفاعی پیکانی ها با ضعف خط حمله استقلال همراه شده و همین موضوع کار آبی های تهرانی برای ثبت برد برابر پیکان را سخت تر از گذشته می کند و استقلالی ها در تقابل با تیم جلالی باید با دقت تر از گذشته باشند. وینفرد شفر در جریان نشست خبری پیش از دیدار با پیکان ابراز امیدواری کرد که استقلالی ها زودتر از دیدار با گسترش فولاد موفق به گلزنی شوند و همین موضوع را در جریان آخرین تمرین استقلالی ها به عنوان خواسته اصلی خود مطرح کرد.


این سرمربی آلمانی از بازیکنان خود در جریان تمرین خواست تا از اولین فرصت ها برای گلزنی به بهترین شکل استفاده کنند و با دقتی به مراتب بیشتر برای گلزنی در دقایق ابتدایی دیدار با پیکان تلاش کنند. شفر عقیده دارد با توجه به بازی بسته بازیکنان پیکان اگر استقلالی ها در دقایق ابتدایی از فرصت گلزنی استفاده نکنند در نیمه دوم کار به مراتب سخت تری خواهند داشت و نمی توانند به کسب سه امتیاز بازی امیدواری زیاد داشته باشند.


شفر گلزنی زودهنگام را کلید پیروزی استقلال در این دیدار می داند و آبی ها باید با ترک عادت نسبت به دیدارهای گذشته خود، خیلی زود برای فتح دروازه پیام نیازمند اقدام کنند تا شاید برای اولین مرتبه در لیگ هفدهم دو پیروزی پی در پی را جشن بگیرند.


 با اینکه خیلی‌ها پرسپولیس را اصلی‌ترین مدعی قهرمانی می‌دانند اما خسرو حیدری کاپیتان آبی‌ها نظر دیگری دارد و تاکید می‌کند که استقلال هم امیدهایش را از دست نداده است. همشهری ورزشی با حیدری در مورد شرایط فعلی استقلال، عدم نتیجه گیری این تیم با علیرضا منصوریان و ... صحبت کرده است.

 

چرا استقلال در شروع فصل با علیرضا منصوریان نتیجه نگرفت تا در نهایت او از تیم شما برود؟


ما در نیم فصل دوم سال گذشته  عملکرد خوبی داشتم و غیر از بازی با العین امارات توانستیم در بقیه مسابقات نمایش خوبی داشته باشیم و در نهایت نایب قهرمان شدیم. منصوریان در حالی که سال اول مربیگری‌اش را در استقلال سپری می‌کرد نتایج خوبی گرفت. در این فصل همه توقع داشتند که استقلال بهتر از پارسال نتیجه بگیرد و بازیکنان بسیار خوبی هم به تیم ما اضافه شدند. همه فکر می‌کردند شروع خوبی داشته باشیم و حتی ما یک اردوی خوب هم در ارمنستان برگزار کردیم ولی متاسفانه نتایج ابتدایی طوری نبود که ما پیش بینی می کردیم.

 

چرا نتایج خوبی نگرفتید، دلیلش چه بود؟


ما بدشانسی آوردیم و زمانی که منصوریان هدایت تیم را برعهده داشت مصدومان زیادی داشتیم. وقتی او رفت همه مصدومان به آمادگی رسیدند و شفر یک تیم کامل را تحویل گرفت. منصوریان تمام تلاش خودش را انجام داد و حتی ما در آخرین بازی باید ذوب‌آهن را شکست می‌دادیم ولی یک گل آفساید خوردیم. به هر حال قسمت اینطور رقم خورد و دیگر نباید به گذشته فکر کرد. من منصوریان را قلبا دوست دارم و او جز خانواده استقلال است. خیلی از مربیان استقلال با نتایج بد یا خوب از این تیم رفتند ولی دوباره به استقلال برگشتند. علیرضا منصوریان هم مطمئنا یک روز به استقلال برمی‌گردد.

 

تجربه کار کردن با او چطور بود؟


علی آقا جز مربیانی بود که به بزرگترهای تیم احترام می‌گذاشت و این برای من درس بزرگی بود. او خودش یک زمان کاپیتان استقلال بود و می‌دانست که شرایط تیم چگونه است. او همیشه به کاپیتان‌ها احترام می‌گذاشت و آنها را بالا نگه می‌داشت. او هیچ وقت از ما انتقاد نکرد.

 

کار کردن با شفر چطور است؟


شفر مربی کارنامه‌داری است و مربیانی که در تیم‌های ملی کار می‌کنند، مربیان کوچکی نیستند. او در جامائیکا نتایج خوبی گرفت و در تیم‌های دیگر هم عملکرد خوبی داشت، ضمن اینکه شفر سال‌ها در آلمان مربیگری کرد و سابقه کار کردن در فوتبال آسیا را هم دارد. وقتی شفر به استقلال آمد شناخت زیادی از بازیکنان نداشت ولی او حالا خصوصیات اخلاقی و فنی بازیکنان را به بهترین شکل می‌داند و تلاش می‌کند تا تیم را بالا بیاورد. در این مدت فقط اردوی کیش یک زمان مناسب را به شفر داد تا با استقلال کار کند. من معتقدم اگر دربی دیرتر برگزار می‌شد ما می‌توانستیم پرسپولیس را ببریم چون شفر زمان بیشتری در اختیار داشت تا از استقلال شناخت پیدا کند.

 

مهمترین شاخصه مربیگری شفر چیست؟


معمولا می‌گویند مربیان آلمانی خشک هستند ولی شفر خوش اخلاق است. من قبلا هم با هنکه و روته مولر کار کردم ولی خنده روی لب‌های آنها ندیدم. شفر مربی خوش اخلاقی است و دیسیپلین آلمانی خودش را هم دارد. او همیشه سعی می‌کند به بازیکنان نزدیک باشد و این موضوع مهمی است.

 

 

شما فاصله نسبتا زیادی با پرسپولیس دارید، رقیبی که از لحاظ فنی و نتیجه‌گیری در بهترین شرایط قرار دارد. آیا با این وضعیت به قهرمانی امیدوار هستید؟


در فوتبال چیزی غیرممکن نیست. ما اگر می‌خواهیم به قهرمانی فکر کنیم باید پشت سر هم بازی‌ها را ببریم. شما دیدید که پرسپولیس در همین بازی چگونه در دقیقه 96 پارس جنوبی را شکست داد ولی ما در بازی با سیاه‌جامگان 2 امتیاز مفت را از دست دادیم. در بازی‌های گذشته هم چنین شرایطی وجود داشت و الان باید 6 یا 9 امتیاز بیشتر می‌گرفتیم. جام‌حذفی هم فرصت خوبی است تا قهرمان شویم ولی اعتقاد من این است که در لیگ‌برتر قهرمان شدن پرسپولیس قطعی نیست و نمی‌توان گفت که استقلال شانسی برای قهرمانی ندارد.

 

حتما می‌دانی که امسال 7 بار توپ را به دروازه حریفان زدید و 7 امتیاز را بابت اشتباهات داوری از دست داده‌اید؟


واقعا امسال بدشانس بودیم و از طرفی از اشتباهات داوری هم ضرر کردیم.

 

کیفیت لیگ امسال را چطور می‌دانی؟


کیفیت لیگ عالی نیست، من فکر می‌کنم کیفیت فنی بازی‌ها در فصل گذشته بهتر بود.


از عملکرد خودت در 13 هفته گذشته راضی هستی؟


در اولین بازی برابر صنعت نفت آبادان خیلی خوب بازی کردم ولی بعد از هفته اول مصدوم شدم و ترمزم کشیده شد. بازی‌ها هم فشرده است و من چند هفته نتوانستم بازی کنم. وقتی هم که برگشتم چون مصدوم بودم شرایط آرمانی را نداشتم ولی از بازی با نساجی شرایطم خیلی بهتر شد. در بازی‌های اخیر هم سعی کردم بهترین عملکرد را داشته باشم. به هر حال یک بازیکن از عکس‌العمل مردم می‌تواند بفهمد که عملکردش چگونه بوده است.

 

بابت شکست در دربی حسرت نمی‌خوری؟


من معتقدم جریان بازی در اختیارما بود و شانس‌های مسلمی را از دست دادیم. واقعا دربی روزی بود که پرسپولیس را می‌توانستیم ببریم ولی فوتبال همین است.

 

 

 

خیلی‌ها در فضای مجازی به استقلال کنایه می‌زنند که این تیم با صمد مرفاوی، امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان و حتی شفر، یک تاکتیک را دنبال می‌کند و همه مربیان استقلال چشم به سانترهای خسرو حیدری دارند. خب از اینکه خیلی‌ها این موضوع را می‌گویند احساس خوبی داری؟


به هر حال من سال‌هاست که در استقلال بازی می‌کنم و وظیفه یک دفاع و هافبک راست این است که برای مهاجمان گلسازی کند. همیشه تلاش کردم به نحواحسن وظایفم را انجام دهم و هر مربی‌ای که به استقلال آمد در کنار تاکتیک‌هایی که داشت، روی سانترهای من هم برنامه‌ریزی کرد. به عنوان مثال دنی آلوز هم به هر تیمی برود قطعا سانتر می‌کند چون ما باید برای مهاجمان موقعیت ایجاد کنیم. این موضوع برای استقلال نقطه ضعف محسوب نمی‌شود. یک زمان من سانتر می‌کردم و بازیکنانی مثل جباری و جانواریو پاس عمقی می‌دادند و الان جپاروف این کار را می‌کند. خیلی از گل‌های دنیا از روی سانتر از جناحین به ثمر می‌رسد. خوشحالم که سانترهای من در تاکتیک مربیان استقلال جا گرفت.

 

چرا سجاد شهباززاده افت کرده است؟


هر بازیکنی ممکن است در یک برهه دچار مشکل شود. من معتقدم همه چیز به خود آن بازیکن مربوط می‌شود که بتواند خودش را از این وضعیت بیرون بیاورد. سجاد اگر یک گل بزند همه چیز حل می‌شود.

 

در سن 34 سالگی به نظر می‌رسد همچنان آماده هستی. فکر می‌کنی تا چه زمانی بتوانی بازی کنی؟


در این زمینه چیزی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. این بستگی به شرایط تیم، بستگی به وضعیت خودم و همچنین مربی‌ دارد که با آن کار می‌کنم.

 

دوست نداری مثل بعضی از فوتبالیست‌ها در اوج خداحافظی کنی؟


من پارسال در بعضی از بازی‌ها به میدان نرفتم ولی به عنوان مثال در بازی با السد به میدان رفتم و پنالتی من باعث شد تا تیم به آسیا برود. گاهی اوقات بازیکنان باتجربه می‌توانند در کنار جوان‌ها بسیار تاثیرگذار باشند و وقتی یک بازیکن روی نیمکت می‌نشیند دلیلی ندارد که فوتبالش را تمام شده بدانیم. من معتقدم سخت‌ترین پست برای بازیکنان کناری است و الان در سخت‌ترین پست دنیا فوتبال بازی می‌کنم. مدافعان چپ و راست مدام باید به حمله اضافه شوند و با همان سرعت دوباره به عقب برگردند. حتی ما گاهی اوقات تاکسی خالی به جلو می‌رویم و وقتی به جلو می‌رسیم توپی به ما نمی‌رسد و دوباره با همان سرعت برگردیم. شما می‌بینید که در این پست مصدومیت‌ها چقدر زیاد است و هر تیمی باید دو، سه بازیکن آماده در دفاع چپ و راست داشته باشد. چند روز پیش از نورافکن پرسیدم که بازی در دفاع چپ چه فرقی با بازی در میانه زمین دارد. او به من گفت از بس به جلو و عقب رفت نزدیک بود بی‌هوش شود.

 

 

مثل اینکه با امید ابراهیمی هم تمرینات اختصاصی انجام می‌دهی؟


وقتی سطحی از فوتبالت را نشان می‌دهی، باید آن را حفظ کنی. تماشاگران نمی‌پذیرند که از آن سطح پایین‌تر باشی. همیشه باید تمرینات اضافه داشته باشیم تا آن سطح را حفظ کنیم. نگه داشتن این سطح در 10 سال سخت است. با امید هم چون نزدیک به هم هستیم، چند جلسه انفرادی تمرین کرده‌ایم.

 

بستن بازوبند کاپیتانی استقلال چه احساسی به تو می‌دهد؟


هر موقع قسمت باشد، این افتخار نصیبم شده که بازوبند را ببندم، اما هیچ وقت در بند کاپیتانی نبودم. همیشه سعی کرده‌ام برای تیم مثمرثمر باشم و اینکه تیم نتیجه بگیرد بیشتر برایم اهمیت دارد تا اینکه دنبال بازوبند باشم.

 

در مورد بازی با پیکان چه صحبتی داری؟


بازی با پیکان یکی از کلیدی‌ترین مسابقات ماست و قطعا باید 3 امتیاز را بگیریم. آنها تیم خوبی هستند و به هیچ عنوان بازی راحتی نخواهیم داشت. اگر پیکان را ببریم می‌توانیم به آینده امیدوارتر باشیم.

 

تیم‌ملی به نظر تو در جام‌جهانی موفق خواهد شد؟


من امیدوارم که با قرعه خوبی مواجه شویم چون مردم دوست دارند که از گروهمان صعود کنیم بهتر است با تیم‌های بزرگ روبه‌رو نشویم.

 

 

بحث سحر و جادو هم در فوتبال ایران خیلی سروصدا به پا کرد. نظر تو چیست؟


من زیاد به این مسائل توجه نمی‌کنم و برایم مهم نیست.


فدراسیون فوتبال عربستان تنها برای تیم های الاهلی و الهلال مجوز حرفه ای سازی صادر کرد و دیگر تیم های لیگ این کشور تا رتبه هفتم(50 درصد تیم های حاضر در لیگ اول) مجوز بین المللی حرفه ای پیدا نکردند تا به این ترتیب نمایندگان این کشور از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شوند و سهمیه های عربستان به کشورهای سوم و چهارم رده بندی آسیا یعنی قطر و ایران خواهد رسید.


به این ترتیب تراکتورسازی به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی خواهد شد و ذوب آهن نیز باید در مرحله پلی آف تنها در یک بازی به میدان برود.

بر اساس دستور العملی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار فدراسیون ها قرار داده است، سه تیم الجزیره، الوحده و الوصل به عنوان نمایندگان کشور امارات، الهلال و الاهلی به عنوان نمایندگان عربستان، پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی از ایران، الدوحیل، السد و الریان از کشور قطر، لوکوموتیو از کشور ازبکستان قطعا در مرحله گروهی حضور خواهند داشت و تکلیف 4 تیم دیگر با برگزاری دیدار پلی آف مشخص خواهد شد.


AFC در این اطلاعیه صراحتا اعلام کرده که دو تیم تراکتورسازی تبریز و الریان قطر به دلیل عدم حضور نمایندگان عراق و عربستان در مرحله گروهی مستقیما حضور خواهند داشت.


دو تیم استقلال و گسترش فولاد در هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت شاگردان شفر موفق شدند این دیدار را با پیروزی پشت سر بگذارند. استقلال با کسب این سه امتیاز به رتبه نهم جدول صعود کرد و گسترش فولاد هم به رتبه دوازدهم سقوط کرد.


هفته: سیزدهم لیگ برتر/ ساعت: 17:30/ استادیوم آزادی
داور: علی صفایی ، کمک ها:  رضا سخندان و علی دودانگه


ترکیب استقلال
سید حسین حسینی، مجید حسینی، میلاد زکی پور، داریوش شجاعیان (46 - علی قربانی)، امید نورافکن (84- فرشید باقری)، خسرو حیدری، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، سرور جپاروف، فرشید اسماعیلی و جابر انصاری (82 - حسن بیت سعید)
سرمربی: وینفرد شفر


ترکیب گسترش فولاد

فرناندو دخسوس، سید احمد موسوی(80- علیرضا ارجمندیان)، ادسون هنریکه، مسیح زاهدی، یوسف سیدی، احمدرضا زنده‌روح، سامان نریمان‌جهان، اسماعیل فرهادی، امید جهانبخش (71 - نیما مختاری)، رضا خالقی فر (66 - احسان افراز) و پیمان بابایی

سرمربی: فیروز کریمی

 

شرح گل:

 

1-0 (استقلال): پاس عمقی بازیکنان از سمت چپ محوطه جریمه به اسماعیلی رسید و او با حرکت زیبا جلو رفت و توپ را با ضربه محکم وارد دروازه گسترش فولاد کرد.

2-0 (استقلال): پاس فوق العاده علی قربانی در موقعیت تک به تک توپ را به اسماعیلی رساند و او با یک بعل پا دروازه گسترش فولاد را برای بار دوم باز کرد.

 

 

شرح بازی:

 

نیمه اول بازی دو تیم استقلال و گسترش فولاد با تنها 2 موقعیت جدی به پایان رسید. استقلال که در دو بازی گذشته خود موقعیت های زیادی روی دروازه حریفان خود خلق کرده بود، در نیمه اول بازی بدون این که حتی یک موقعیت گلزنی خلق کند بازی به پایان رساند تا تاثیر نبود تماشاگران در این بازی حس شود.
تنها موقعیت حساس گسترش فولاد در نیمه اول به تک به تک پیمان بابایی با حسینی مربوط می شود که او ضربه اش را با بی دقتی به بالای دروازه زد. همچنین روزبه چشمی هم ضربه سرش را به تیر دروازه زد تا سهم دو تیم از نیمه اول بازی صفر گل باشد.
استقلالی ها که به شدت به 3 امتیاز این بازی نیاز داشتند با آوردن علی قربانی در ابتدای این نیمه بازی را تهاجمی آغاز کردند و در ابتدای این نیمه دو موقعیت گلزنی خوب ایجاد کردند که راه به جایی نبرد. در ادامه اشتباه مدافع گسترش فولاد علی قربانی را در موقعیت عالی گلزنی قرار داد که بی دقتی این بازیکن باعث شد که این موقعیت برای آبی پوشان از دست برود.
تلاش استقلالی ها سرانجام در دقیقه 62 نتیجه داد و روی حرکت فرشید اسماعیلی و ضربه این بازیکن قفل دروازه گسترش شکسته شد. گسترشی ها که تلاش چندانی برای رسیدن به گل تساوی نمیکردند توپ و میدان را در اختیار آبی پوشان قرار داده بودند که آن ها نیز با استفاده از مالکیت توپ در دقیقه 85 و روی پاس عالی علی قربانی و ضربه تمام کننده فرشید اسماعیلی به گل دوم رسیدند تا خیالشان از کسب 3 امتیاز راحت شود.

 

 

بهترین بازیکن:

 

فرشید اسماعیلی با دو گلی که در بازی امروز زد، طلسم گل نزدن مهاجمان این تیم را شکست. به جز او جپاروف هم در بازی امروز نمایش بسیار خوبی داشت.

 

دقایق حساس:


دقیقه 2: سانتر شجاعیان به روی دروازه به انصاری نرسید تا این موقعیت عالی از دست برود.

دقیقه 18 : پاس عمقی خط هافبک گسترش پیمان بابایی را در موقعیت تک به تک قرار داد؛ اما ضربه او با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 24 : خسرو حیدری از سمت راست به داخل محوطه جریمه زد و به چپاروف پاس داد؛ اما ضربه او با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 30 : سانتر چپاروف از روی سر چشمی عبور کرد و به اسماعیلی رسید؛ اما ضربه او با بیشترین اختلاف ممکن به بیرون رفت.

دقیقه 42 : سانتر چپاروف از روی نقطه کرنر با ضربه سر روزبه چشمی همراه شد؛ اما با بدشناسی توپ به تیر دروازه برخورد کرد.

دقیقه 46 : سانتر زکی پور با ضربه سر اسماعیلی همراه شد؛ اما توپ با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 47 : سانتر زکی پور به ضربه سر قربانی در محوطه 6 قدم به جابر انصاری رسید؛ اما ضربه او با عکس العمل دخسوس دفع شد.

دقیقه 52 : سانتر بی نقص چپاروف از سمت چپ با ضربه جابر انصاری همراه شد؛ اما توپ با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 54 : با اشتباه عجیب مدافعان گسترش فولاد توپ به اسماعیلی رسید، او توپ را به قربانی داد؛ اما این بازیکن به شکلی عجیب دوباره ترجیح داد توپ را به اسماعیلی بدهد و این موقعیت بسیار خوب از دست رفت.
دقیقه 59 : پاسکاری خوب بازیکنان گسترش در نهایت به اسماعیل فرهادی رسید؛ اما ضربه او با برخورد به مدافعان استقلال به کرنر رفت.

دقیقه 65 : حرکت تکنیکی اسماعیلی با ضربه او همراه شد؛ اما دخسوس با عکس العمل خوب توپ را دفع کرد.

دقیقه 72 : ضربه ایستگاهی امید ابراهیمی با اختلاف زیاد به بیرون رفت.

دقیقه 79 : اشتباه عجیب مدافعان استقلال باعث شد توپ در موقعیت عالی به نریمان جهان برسد و او شوتش را با بی دقتی به بالای دروازه زد.

 

اتفاق ویژه:

 

استقلال برای اولین بار در این فصل رتبه اش در جدول رده بندی یک رقمی شد. همچنین این تیم با یک گل خورده در 5 بازی آمار فوق العاده ای در کارهای دفاعی به ثبت رسانده است.

 

حواشی

 

* با تصمیم شفر آرمین سهرابیان از لیست 18 نفره استقلال برای بازی با گسترش فولاد خط خورد.

*درحالی که بازی چند ثانیه ای است آغاز شده است، شفر سمت نیمکت گسترش رفت و با فیروز کریمی به خوش و بش پرداخت.

*میرشاد ماجدی، جواد قراب و هوشنگ نصیرزاده در استادیوم آزادی حضور دارند و این بازی را از نزدیک تماشا می کنند.

*همچنین مارکار آقاجانیان و اوسیانو 2 دستیار کارلوس کی روش هم در آزادی حضور دارند و بازی را از نزدیک تماشا می کنند.

*جیری ساناک و ساشا شفر با حضور در جایگاه ویژه استادیوم آزادی این بازی را از نزدیک تماشا می کنند.

*بعد از اشتباه عجیب قربانی در دقیقه 54 شفر از عصبانیت به داخل زمین رفت.